Technieken om als hypnotiseur invloed te hebben op je cliënt
Technieken om als hypnotiseur invloed te hebben op je cliënt
27 oktober 2017 
6 min. leestijd

Technieken om als hypnotiseur invloed te hebben op je cliënt

Een probleem oplossen is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Soms willen mensen hun verkeerde overtuigingen niet opgeven omdat ze nog niet klaar zijn om écht te veranderen, maar ze zijn niet voor niets naar je toegekomen. Veel mensen denken dat hypnotherapie betekent dat je jezelf onder hypnose laat brengen en dat daarna het probleem weg is. Veel mensen beseffen niet dat ze zelf deel uitmaken van de oplossing. De echte verandering is daarom soms een lastige drempel om te overwinnen.

Om jou te helpen je cliënten te helpen bespreek ik in dit blog overtuigingstechnieken die je tijdens hypnotherapie kunt gebruiken om je cliënt over de drempel te helpen.

Tijdens hypnotherapie ben je vaak in gesprek met je cliënt. Het zou geweldig zijn als je alleen hypnotische suggesties hoeft te geven en dat je dan klaar bent met het overtuigen van je cliënt. Maar als dat niet werkt, dan heb je andere technieken nodig.

Beschrijf de eigenschappen voor gedrag

Iemand die zichzelf niet leuk, aardig of sociaal vindt moet soms op andere gedachten komen. Anekdotes kun je hiervoor gebruiken omdat bepaald gedrag impliceert dat iemand ook bepaalde eigenschappen heeft.

Als je bijvoorbeeld kinderen traint in de lokale voetbalvereniging laat dit zien dat je een betrokken en sociaal persoon bent. Iemand die dat zelfbeeld niet heeft, maar wel betrokken en sociaal is, kun je op deze manier een spiegel voorhouden.

Je laat hem/haar iets vertellen over een gebeurtenis en daarna kun je de eigenschap die daarbij hoort omschrijven.

Hiermee kun je de onjuistheid van een bepaalde overtuiging laten zien. Je kunt ook beginnen met een eigen anekdote zodat je cliënt het belang van bepaalde eigenschappen van een bepaald gedrag herkent. Dan kan hij/zij sneller accepteren dat hij/zij juist wél positieve eigenschappen heeft.

Tegenstellingen

Ook bij het gebruik van tegenstellingen maak je gebruik van een vorm van logica waar je cliënt over kan meedenken. Het idee is dat als het ene waar is, het totaal tegenovergestelde ook waar is.

Je hoeft niet eens een stelling te gebruiken die waar is, als het tegenovergestelde maar helpt om je cliënt van zijn/haar probleem af te komen.

Bijvoorbeeld:

Door iets rommelig te laten, wordt er niet goed opgeruimd.

Voordat iets opgeruimd is, wordt het rommelig.

Of

Oorlog zorgt voor de staat van de wereld nu.

We hebben vrede nodig om dit weer goed te maken.

Na A komt B

Oorzaak en gevolg relaties is een punt waarover discussie kan ontstaan. Denk maar aan het kip en ei vraagstuk. Wat was er eerder?

Een andere bekende oorzaak gevolg relatie is dat je eerst moet zaaien voordat je kunt oogsten.

Als je echter kunt oogsten zonder dat je hebt gezaaid moet je een andere oorzaak vinden. Wellicht heeft iemand zonder jouw medeweten gezaaid?

In het geval van bijvoorbeeld mensen die drugs of drank gebruiken is het vaak bekend dat stress hiervoor de oorzaak kan zijn. Echter als je stress hebt weggenomen en dit gedrag houdt niet op, dan moet er ook een andere oorzaak zijn aan te wijzen.

Door allerlei oorzaken weg te strepen met je cliënt kun je de uiteindelijke oorzaak van een probleem vinden.

De kleine kans is net zo groot als de grote kans

Als je cliënt een probleem heeft en er al lange tijd mee rondloopt kan de overtuiging zijn ontstaan dat de kans dat het probleem opgelost wordt nihil is. Eigenlijk heb je dan twee problemen die je moet oplossen, namelijk de overtuiging over de kans dat het probleem wordt opgelost en het daadwerkelijke probleem.

Dan moet je iets vinden wat gerelateerd is aan het probleem en wat wel een grotere kans van slagen heeft, zodat de kleine kans van slagen in zijn/haar gedachten een grotere kans wordt.

Je kunt dit op een positieve manier en op een negatieve manier gebruiken, zoals:

Positief: Als je kunt eten in een restaurant, kun je zeker eten halen uit de supermarkt.

Negatief: Als X niet met mij om wil gaan, dan wil X ook niet met jou omgaan (of anderen.)

In het positieve geval maak je iets dat groter is dan het probleem waarschijnlijk, waardoor het probleem kleiner wordt. Dit is een techniek die je bijvoorbeeld bij angsten kunt gebruiken. Als jij een grote spin durft aan te raken die nooit in je huis voorkomt, dan zijn de kleine spinnetjes die je wel in je huis tegenkomt geen probleem meer.

In het negatieve geval zorg je ervoor dat de negatieve uitkomst een goede uitkomst is voor je cliënt, en maak je zijn/haar probleem kleiner dan het grote probleem wat daardoor ook onwaarschijnlijk wordt.

Dit kan bijvoorbeeld bij mensen die een gebrek hebben aan eigenwaarde. Als ze die afmeten aan andere mensen zijn de interacties die die andere mensen hebben het grotere geheel. Als zij bepaalde eigenschappen of sociale connecties niet hebben net zoals je cliënt kan dit het gevoel van eigenwaarde weer vergroten.

De context veranderen waardoor het gedrag acceptabel is

Je cliënt heeft een probleem wat hem/haar schijnbaar hindert in het dagelijks leven door het gedrag dat hij/zij dan heeft of door de last die hij heeft van gedrag van anderen.

Door te vragen naar het gedrag en de situaties waarin dat een probleem is weet je in welke context het gedrag dat problematisch is door de cliënt wordt geplaatst.

Je kunt dit gedragsprobleem oplossen door de context te veranderen. Als je cliënt bijvoorbeeld een slechte relatie heeft met een leidinggevende omdat die altijd kritiek heeft op zijn/haar werk kan het veranderen van de context hier een punt voor zijn.

De cliënt kan bijvoorbeeld ervan overtuigd zijn dat de manager of leidinggevende hem of haar stom vindt en daarom altijd negatief is.

Over het algemeen willen managers en leidinggevenden juist het beste voor het bedrijf en daarom moet er van fouten geleerd worden. De kritiek zorgt ervoor dat de medewerker, je cliënt, op de hoogte is van de fouten en daardoor in de toekomst de fout niet meer (zo snel) maakt.

Dit zegt eigenlijk niets over hoe de manager/leidinggevende tegen je cliënt aankijkt. Dit gedrag kan zelfs als aardig gezien worden, omdat dit nu al wordt aangegeven en niet pas tijdens een gesprek over het verlengen van een contract.

Door de context te veranderen en meer informatie te geven kan het gedrag positiever gezien worden door de cliënt.

Of je cliënt heeft een gewelddadig moment meegemaakt waarop een man een vrouw duwde toen hij klein was. Wat nu als die man de vrouw uit de weg van een aankomende bestelbusje duwde maar dat de val van de vrouw meer indruk op je cliënt heeft gemaakt?

Draai de stappen om

Over het algemeen gebeuren zaken in het leven in logische stappen. Hoe logisch die stappen zijn voor je cliënt hangt allemaal af van de overtuigingen. Om verkeerde overtuigingen te onderbreken kun je de stappen omdraaien.

Bijvoorbeeld: Je cliënt telt altijd eerst de calorieën van een maaltijd en gaat daarna pas eten. Wat als hij/zij nu eerst eet en dan pas de calorieën telt?

Je kunt dit ook nog groter maken als iemand van alles een ritueel maakt, door dit ritueel om te draaien kan je cliënt zien hoe onlogisch het gedrag is.

Vertel eens een verhaal

Als je in het bedrijfsleven zit en bezig bent met hoe je jouw producten kunt verkopen dan weet je dat er een nieuwe trend is die langzaam maar zeker het bedrijfsleven overneemt en dat is storytelling voor je marketing, dit komt omdat verhalen ontzettend overtuigend zijn.

Die overtuigingskracht komt doordat verhalen direct naar het onderbewuste van de mens gaan en dus ook naar jouw cliënt.

Het verhaal met je cliënt als held in de hoofdrol kan helpen om je cliënt over angsten heen te brengen en om problemen aan te pakken.

Dit verhaal kun je zien als een soort geleide visualisatie.

Door in het verhaal de held, je cliënt, een doel te laten bereiken wat hij wil bereiken is de kans veel groter dat hij het vertrouwen krijgt om de stappen te zetten om het doel te bereiken. Door het voorstellingsvermogen van je cliënt te stimuleren help je ook het overtuigingsproces dat hij/zij het probleem wel degelijk kan oplossen, zonder al te veel moeite.

Voortborduren op een definitie

Als een bepaalde definitie waar is, is een afgeleide van die definitie ook waar.

Met deze kennis kun je veel zaken als waarheid voor je cliënt presenteren om zijn/haar probleem op te lossen.

Over het algemeen wordt bijvoorbeeld gezegd dat zelfvertrouwen belangrijker is voor aantrekkelijkheid dan het uiterlijk van iemand.

Als iemand een negatief zelfbeeld heeft over het uiterlijk en zichzelf daarom onaantrekkelijk vindt kun je op deze definitie van aantrekkelijkheid voortborduren.

Als zelfvertrouwen namelijk belangrijker is voor aantrekkelijkheid dan uiterlijke kenmerken, kan iemand die er niet uitziet als een model ook aantrekkelijk zijn.

In dat geval kun je andere factoren waarin je cliënt wel vertrouwen heeft naar voren brengen zodat die innerlijke kracht meer naar buiten uitstraalt zodat de aantrekkingskracht door andere punten dan het uiterlijk vergroot wordt.

Dan hoef je daarna alleen nog te werken aan zelfacceptatie over het lichaam en zelfvertrouwen over alle andere zaken die een persoon een mens maken.

Wil je meer weten over deze overtuigingstechnieken en hoe je ze precies kunt toepassen tijdens hypnose? Kom dan eens naar een playshop of bekijk de opleidingen van het Hypnose Insituut Nederland.

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Je hebt het niet je doet het' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie via livestream ging onderwijzen.
Cornelis Pothoven
Door

Cornelis Pothoven

op 27 Sep 2018

Hallo, dit is nu dat gene wat een hypnotiseur nodig heeft als je deze theorie kan opslaan kan je er in de praktijk goed mee werken maar eerlijk gezegd lees ik het morgen ochtend nog een keer

Reactie plaatsen