Hoe bouw je een eigen praktijk op met hypnose en hypnotherapie

Om een eigen praktijk op te bouwen met hypnose en hypnotherapie moet je wel van goed huize komen. Er zijn een aantal dingen die je goed moet beseffen wanneer je besluit om dit te gaan doen. Je wilt namelijk een goede praktijk, die succes heeft en waar je van kan leven neem ik aan. Neem dan even deze tips mee.

Eest even een rekensommetje…

Ten eerste is het goed om te beseffen dat er zo’n 70.000 therapeuten en coaches rondlopen in Nederland en dit is een schatting. Waarschijnlijk zijn het er nog meer. Dit zijn jouw collega’s (concurrenten) en deze mensen willen hetzelfde als jij, namelijk genoeg klanten.

Eerst even een klein rekensommetje om iets duidelijk te maken.

Vroeger vond ik rekenen al leuk, maar de meeste mensen niet. Toch is het goed om even mee te gaan in het volgende rekensommetje. Het zal helderheid geven.

Stel je vraagt 50 euro voor een sessie. Je hebt uitgerekend dat je 2000 euro nodig hebt om van te kunnen leven. Laten we er in dit sommetje vanuit gaan dat de belasting er al helemaal vanaf is en dat dit netto is.

Je hebt dus 40 sessies nodig om aan dit bedrag van 2000 euro te komen. Je ziet een klant gemiddeld 2 keer, dus in 1 maand heb je 20 klanten nodig. Dat zijn er 240 per jaar…

Nou zal je zeggen, dat kan best te doen zijn als ik er hard voor ga werken en misschien is dat ook wel zo, maar laten we het sommetje even afmaken…

De 70.000 collega’s willen dit waarschijnlijk ook wel en 240 (klanten) x 70.000 = 16,8 miljoen mensen! Dat zijn precies het aantal mensen die er in Nederland wonen. Als iedereen dus deze strategie zou hanteren is iedereen in Nederland in 1 jaar tijd geholpen en komt niet meer.

Tsja…dat gaat niet werken…

Tip om een succesvolle hypnose praktijk op te bouwen

Je ziet dus dat dat niet gaat werken en dan kan je een paar dingen gaan doen. Ten eerste kan je de prijs omhoog gooien. Stel je vraagt 200 euro, dan heb je ‘maar’ 5 klanten nodig in de maand en ik kan je vertellen dat 5 klanten voor 200 euro in de maand makkelijker te krijgen zijn dan 20 voor 50 euro. Die moeten dan uiteraard ook nog 2 keer bij je komen gemiddeld.

Daarnaast is het belangrijk dat jij dus jezelf gaat onderscheiden van die 70.000 andere. Ik zal je laten zien waarom dat zo belangrijk is. Ken je de wet van Pareto? Misschien niet, het is het 80-20 principe wat betekent dat 80% van jouw omzet gaat komen van 20% van de klanten.

Maar de wet geldt niet alleen voor klanten, maar voor alles in het leven zou je kunnen zeggen. 80% van de tijd draag jij 20% van de kleding die je hebt en de rest (80% van die kleding) draag je slechts 20% van de tijd.

Dus even terugkomend op jouw collega’s, de 70.000 therapeuten/coaches. 20% hiervan heeft 80% van alle klanten. Dat betekent dat 14.000 mensen 80% heeft van die klanten.

Ok denk je nu misschien, 14.000 daar kan ik wel bij zitten en dat geloof ik ook zeker. Maar de wet geldt ook daar weer, dus 20% daarvan heeft 80% van de klanten, wat betekent dat 2800 mensen 64% van de klanten heeft. Je voelt hem al aankomen denk ik..

Ook daar geldt die wet weer dus 560 mensen heeft 51,2% van de klanten en als je zo doorgaat hebben 112 therapeuten/coaches in Nederland meer dan 40% van alle klanten. Snap je wat dit betekent? Dat de meeste dus helemaal geen klanten hebben. De curve hiernaast geeft je een goed beeld denk ik..

Als je doorrekent zijn er dus 5 coaches/therapeuten die 26%! van de klanten hebben, meer dan een kwart van alle klanten die er zijn…

De kunst is in ieder geval om bij die top 560 te komen en dus bij de 0,8%. 99,2% van de therapeuten moet het dus doen met minder dan de helft van alle klanten die er zijn. De beste tip is dus om te kijken hoe de rest het doet en precies het tegenovergestelde te doen, dat is een grotere kans op succes dan hetzelfde te doen.

Wat betekent het concreet

Het betekent dat jij helder moet hebben wie je doelgroep is en dat je keuzes moet gaan maken. De 560 die meer dan de helft van de klanten aantrekken die doen dat. Keuzes maken is geen dingen wegsnijden, maar een magneet worden voor de mensen die jij wilt aantrekken.

Dat vergt denkwerk maar het is het waard. Ik ben benieuwd wat jouw doelgroep gaat worden 🙂

Zou je hier meer van willen weten en/of leren? Laat dan een reactie achter