Communicatie en hypnose

Mensen vragen mij vaak: ‘Wat is dat nu eigenlijk, hypnose?’ Voor mij zijn alle vormen van communicatie hypnose dus als je zo denkt dan krijg je waarschijnlijk een hele andere kijk op het fenomeen en kan je er maar beter goed in worden toch?

Communicatie en Hypnose

Wanneer je 2 tot 5 jaar oud bent is jouw brein nog niet zo heel ver ontwikkeld. Je hebt bijvoorbeeld nog geen kritisch denken en je weet nog niet precies wat goed is of fout. Je neemt bijna alles aan voor zoete koek. Je bent dus zeer vatbaar voor suggesties.

Dat klopt ook wanneer je kijkt naar het brein. Je zit op die leeftijd in een hele lage breinactiviteit, de Theta-staat, ook wel de droomstaat genoemd. Het is ook de staat van creativiteit en flow en dat is ook een van de redenen dat je zo makkelijk leert op die leeftijd.

Het is echter ook de reden dat je alles aanneemt. Wanneer je in hypnose gaat, dan kom je ook in die staat van creativiteit, focus en flow. Je kan dan makkelijker suggesties aannemen en instructies opvolgen.

Op die jonge leeftijd zijn jouw ouders de hypnotiseur en is hun communicatie bepalend voor hoe jij wordt (voor een groot deel). De meeste ouders zijn zich daar niet bewust van en gebruiken communicatie niet als een vorm van hypnose maar puur willekeurig met alle gevolgen van dien. Soms goed, vaak niet helaas.

Hypnotisch Communiceren

Wanneer je gaat leren om hypnotisch te communiceren dan zijn er twee dingen belangrijk om te weten hoe ons brein werkt. Er zijn daarin 2 dingen belangrijk.

A=B en A>B

Het eerste A=B betekent dat het een ook het ander is, bijvoorbeeld hij is leuk of de zon is warm. Ons brein vindt dat soort generalisaties prettig en neemt dat bijna direct aan voor waar.

De tweede A>B betekent hier de oorzaak-gevolg redenatie, zoals bijvoorbeeld de weg is nat omdat het regent of ik ben gelukkig omdat ik vrij ben.

Die 2 dingen kan je heel goed gebruiken in jouw communicatie om positief te beïnvloeden omdat het brein het makkelijk vindt om te verteren.

Een leuk onderzoek is er geweest in de jaren ’70 waarin mensen te wachten stonden voor een kopieerapparaat. In dat onderzoek kwam er een vrouw aan en vroeg of ze voor mocht in de rij. Zo’n 60% zei dan ‘prima’.

Wanneer de vrouw zei: ‘Mag ik even voor omdat ik haast heb’, liet zo’n 94% haar voor. Dat is nog niet eens zo heel vreemd omdat het toch een goede reden is, maar zelfs toen ze zei: ‘Mag ik even voor omdat ik wat moet kopïeeren?’ liet nog 93%! haar voor.

Ongelofelijk toch?

Simpelweg het woord omdat maakte dat het resultaat werkte, niet de reden op zich. Alleen dit woord is al superkrachtig in jouw communicatie. Ga het vaker gebruiken in jouw communicatie en koppel het aan positieve suggesties.

Bijvoorbeeld:

  • Ga even zitten omdat je dan wat rustiger zal worden
  • Luister eens even omdat je dan begrijpt wat ik zeg
  • Hypnose is makkelijk omdat je het al je hele leven aan het doen bent
  • Enzovoort..

Wanneer je bovenstaande leest dan klinkt het allemaal logisch maar dat komt door het woordje ‘omdat’. Ga het eens meer gebruiken en wees je bewust van het geweldige resultaat wat het jou gaat opleveren.

Het 3 Vragen Protocol

Nog even een tip die leraren ook gebruiken. Stel drie vragen in 1 zin en je hebt meer kans dat jouw instructies worden opgevolgd. Bijvoorbeeld:

‘Wanneer je thee gaat zetten wil je dan meteen even de koekjes meenemen en de kast dichtdoen?’

Een nee is dan bijna onmogelijk want waar zeg je nee tegen.. Tegen het thee zetten, de koekjes of de kast dichtdoen. Het is bijna niet te doen dus zeg je ja..

Gebruik het in je voordeel 😉