Denk niet aan een roze olifant

Dan denk je aan een roze olifant. Beter is het om alles positief te formuleren toch?

Het klinkt allemaal heel logisch, maar toch trappen heel veel mensen nog in de ‘niet-valkuil’, zoals op 5 februari 2014. Toen stond er te lezen in de kranten: ‘Belgische koning Filip is geen dictator’.

In een tijdschrift was een interview met een anoniem personeelslid van het Belgische koningshuis opgenomen en dat personeelslid deed een boekje open over de koning en al zijn regeltjes. 

De reactie van het koningshuis op het tijdschrift was niet zo handig, want in een persbericht zeiden ze dat koning Filip helemaal geen dictator was en dat nam de pers zo over.

Want waar denk jij nu meteen aan als je aan koning Filip denkt? Het koningshuis van België trapte in de ‘niet-valkuil’ – en niet als enige.

In 1972 won de Amerikaanse president Nixon de verkiezingen, terwijl een jaar eerder de Democraten nog een voorsprong hadden. Maar er gebeurden in die campagne allerlei gekke dingen.

Zo wisten de Republikeinen steeds wat de strategie van deDemocraten zou zijn en dat dreef deDemocraten niet alleen tot wanhoop, ze verloren ook de verkiezingen.

Op 17 juni 1972 werden in het Watergate Complex, het hoofdkantoor van de Democratische Partij, vijf mannen gearresteerd die afluisterapparatuur wilden plaatsen.

Door verder onderzoek werd steeds duidelijker dat president Nixon dit had opgezet en in 1974 werd hij dan ook afgezet als president.

Een bekende uitspraak van Richard Nixon was toen: ‘I’m not a crook.’ Om die zin te begrijpen moet je weten wat crook betekent, namelijk oplichter. ‘Ik ben geen oplichter’ zei Nixon en wat denk jij dan als je dat leest?

Precies.

Het Roze Olifant Principe is alom bekend. Jij kent vast ook de zin: ‘Denk niet aan een roze olifant.’ En toch trapt iedereen erin.

Sterker nog, ook onze overheid doet er vrolijk aan mee. Een campagne ‘tegen bumperkleven’ is niet zo handig natuurlijk, want waar ga je meteen aan denken? Precies, bumperkleven. Gelukkig heeft de overheid hier gekozen voor de slogan ‘Houd 2 seconden afstand’.

Maar het gaat nog lang niet altijd goed. Veel campagnemakers bij de overheid of bij Sire trappen in de ‘niet-valkuil’, meent sociaal psycholoog Reint Jan Renes, lector aan de Hogeschool Utrecht.

Wie het negatieve gedrag afkeurt, krijgt met verschillende psychologische processen te maken. Ten eerste gebeurt dat al door priming, zegt Renes. Bij een slogan als ‘Word geen slaaprijder’ activeer je het slaapregister. Onder aan de desbetreffende poster stond ook nog ‘Zzzzzz’, waardoor mensen onwillekeurig gaan gapen. Dat is – zacht uitgedrukt – uiteraard niet zo handig.

Dus wat te doen? Focus op wat je wel wilt!

Fijn weekend!

(Bron: Breek Je Vrij Boek, te bestellen op bol.com ;-))