Gehypnotiseerd door de juiste keus...of toch niet...
Wij mensen zijn best interessant. Vaak denken we dat we een goede keus maken, maar soms is dat allerminst het geval. Je denkt dan dat je iets heel goed doet, de juiste keus maakt en die keus kan er zelfs voor zorgen dat het de rest van jouw leven beïnvloedt. In een interessant onderzoek ging het om de keus voor de juiste school.
De juiste school kiezen
Zelf zit ik er middenin. Mijn oudste zoon moet kiezen voor de middelbare school en je wilt natuurlijk het beste voor je kind. Maar wat is het beste. Als je je laat leiden door prestaties, successcholen en de beste opleidingen kan je wel eens flink de mist ingaan.
Als ouder wil je het beste voor je kind. Je wilt ze de kansen geven die jij niet had en ze behoeden voor de foute beslissingen die jij hebt genomen. Dan zie je ouders beslissingen nemen die goed lijken maar is dat zo.
Hoe nemen wij beslissingen? Doen wij dat met onze ratio of met ons gevoel. Kijken wij naar de feiten of laten we ons beïnvloeden door andere dingen. En ja de feiten, wat betekent dat eigenlijk.
Stel je voor je kan kiezen voor 2 scholen.
Laten we zeggen twee universiteiten. De ene universiteit staat aangeschreven als de beste universiteit van Nederland en de andere als minder dan de middelmaat.
Jouw zoon is hoogbegaafd, zeer slim, heeft een klas overgeslagen en op het vwo was hij een van de top studenten uit zijn klas. Hij slaagt op het vwo met hoge cijfers en een schitterende carrière ligt er voor hem in het verschiet.
Wat zou jij doen? Wat zou jij je zoon adviseren om te kiezen? Ga je voor de prestigieuze universiteit of de middelmatige.
De keus is makkelijk of niet…
De keus lijkt makkelijk genoeg, je zoon is slim genoeg, presteert als een van de beste dus zal je keus waarschijnlijk gaan naar de prestigieuze universiteit. Dat gaat hij prima halen, tenminste daar ga je vanuit en daar wringt hem de schoen. Je bent gehypnotiseerd en je hebt een onbewust automatisch programma gecreëerd dat je doet denken dat dit de beste beslissing is.
Want het is logisch toch. Hij gaat daarheen, slaagt op de universiteit die hoog is aangeschreven, heeft een diploma met die universiteit zijn naam erop en alle deuren zwaaien open, hoop je.
Maar voor de meeste is dit valse hoop. Het klopt niet en ik zal je uitleggen waarom.
In het boek David en Goliath legt Malcolm Gladwell dit fenomeen uit. Ze vergeleken de testscores van de universiteit van Harvard (de meeste prestigieuze universiteit van de wereld) en Hartwick college (een kleine universiteit).
De scores van de beste studenten van Hartwick kwamen uit op 569, bij en test waar je 800 punten kon scoren. De studenten van Harvard deden het uiteraard vele malen beter met een score van 753. Dit waren de top van beide universiteiten.
De slechtst scorende haalden respectievelijk 407 bij Hartwick en 581 bij Harvard. Je ziet dat de ‘slechtsten’ op Harvard nog steeds de beste van Hartwick verslaan met de test.
Maar toen…
Degene die het slechtst presteerde op de test bij Harvard publiceerde gemiddeld 0.07 artikelen in die jaren erna en krijgen dus veel minder kansen en ook mindere banen dan de best scorende. Dat is ook nog best logisch te noemen, maar dan.
De best scorende op Hartwick publiceerde gemiddeld 2,5 artikelen in de jaren erna. Interessant gegeven toch? En dat terwijl ze slechter scoorden op de test en dus minder slim waren.
De omgeving is belangrijk
Wat ze ontdekten is dat de omgeving waar je gaat leren, bepaalt of jij ook betere kansen krijgt. Wanneer jij slim bent en je gaat naar Harvard kom je bij allemaal slimme mensen en vaak slimmer dan jij. Je gaat je dan dommer voelen en eerder opgeven.
Als je slim bent en je kiest een school waar je kan excelleren dan doet dat wat met je zelfvertrouwen en kreeg je betere banen aangeboden met een beter salaris.
Dus als je moet kiezen voor je zoon of dochter denk dan eerst even goed na of je hem of haar wel naar die competitieve, best presterende school wilt gaan sturen. Misschien ontneem je hem dan juist wel de kans om echt goed te worden…
Deel dit artikel door op de onderstaande buttons te drukken.
[socialbuttons]