Het addertje wat corona toegangsbewijs heet…

Yes, hij is eraf, de pas. Of zit er nog een addertje onder het gras… 

Jippie de pas is eraf! Ladies and gentleman, welkom bij de ‘Kom uit Hypnose’ podcast. Ja, de QR-pas is eraf, nouja bijna dan he. 25 februari, misschien als je dit luistert is die er al af. Maar hij is eraf. Ja en dan hoor ik je denken: ‘Nou, die komt wel weer terug’. Weetje wel hij zit in de gereedschapskist en mocht het nodig zijn komt die gewoon weer tevoorschijn. Jaja dat zal, he want iets wat tijdelijk is, gaat meestal nooit meer weg. Dat is vaker zo geweest. Ook in 2006-2007 kwam er een ‘tijdelijke’ wet tegen terrorisme, nou die is verlengd tot 2027 dus die is er ook nog steeds. Daar hangt die QR-code ook aan vast dus ja speelt al eentje en zo zijn er natuurlijk wel meer dingen.

En het kwartje van Kok moeten we ook nog steeds terugkrijgen en de benzineprijs is nu boven de 2 euro, een litertje. Dus ja dat kwartje maakt nu ook geen zak meer uit maar zo zie je maar weer: dat is al jaren zo, eigenlijk mijn hele leven is dat al zo. Dus dan weet je al: dat zal niet tijdelijk zijn. Maar je moet je feesten vieren waar het kan natuurlijk ladies and gentleman en ach, gewoon roeien met de riemen die je hebt. En daar wil ik het met je over hebben want kijk waar je mee bezig bent, dat zie je in de wereld. Toen mijn vrouw zwanger was van een tweeling, zag ik overal tweelingen overal. Wagens, tweelingen wagens, tweelingen zitjes ja ik was daar helemaal mee bezig en ik zag overal tweelingen echt nou gigantisch veel. Je zou denken het is een unicum, totdat je er zelf mee bezig bent en dan zie je ze overal. 

Frequentie illusie

Nou dat is de frequentie-illusie, de het bader-mijnhof fenomeen, je ziet wat je belangrijk vindt. Je ziet ook wat je gelooft, wat je gelooft dat zie je. Als je gelooft dat niemand te vertrouwens is, dan zie je alleen maar mensen die niet te vertrouwen zijn bijvoorbeeld. He maar als je dus heel belangrijk vindt, en bezig bent met tweelingen dan zie je overal tweelingen. Als je bezig bent met schoenen, zie je overal schoenen. Laatst wat ik bij mijn tandarts en het eerste wat die zei was: ‘He nieuwe schoenen’? Die was daar mee bezig want zijn dochter was bezig met schoenen en die wilde hele dure schoenen. Dus zijn filter is afgestemd op schoenen en het eerste wat hij ziet - in alles wat je zou kunnen zien – zijn mijn schoenen. En dan heeft hij het over schoenen omdat dat ‘top of mind’ voor hem is. Dus dat ziet hij in de wereld terug.

Nou jij herkent dat ook wel. En als je nu gaat letten op gele auto’s, opeens zie je overal gele auto’s waar ze er daarvoor niet? Jawel, natuurlijk wel. Alleen het valt meer op. En ze verschijnen meer in je wereld. En opeens lijkt het net alsof iedereen een gele auto rijdt. He, opeens lijkt het net alsof iedereen bijvoorbeeld zwanger is, als bijvoorbeeld je vrouw zwanger is of je bent een vrouw – en je luistert- en je bent zelf zwanger. Je ziet opeens overal zwangere vrouwen. Toen wij baby’s hadden nog, en ik zeg baby’s want op gegeven moment hadden wij 3 kinderen onder de 2, heel veel kleine kinderen, zie je opeens heel veel kleine kinderen. Natuurlijk ga je ook op gegeven moment naar een speelzaaltje toe, zie je daar weer kinderen en het valt meer op. En nu, ik zie bijna helemaal geen kleine kinderen meer, ik zie alleen jongeren. Omdat mijn jongens nu in de ‘jongeren categorie’ zijn. En ik zie ook bijna geen kleine kinderen meer want ja, mijn onbewuste filter is afgestemd op jongeren, en die zie ik wel veel. Ik zie veel jongeren.

En mijn moeder bijvoorbeeld, die ziet heel veel ouderen mensen. En dat is haar wereld, de ouderen hebben het zo slecht. En ik denk: ‘Ja, de jongeren hebben het zo slecht’. Alleen je zou kunnen zeggen ‘Allebei hebben het slecht of met allebei gaat het prima’. Maar in ieder geval, het is je focus punt. 

En eigenlijk zou je het ook kunnen zien zoals Social media werkt, of YouTube. Als je eenmaal een filmpje hebt aangeklikt wat je tof vindt, krijg je opeens voorgestelde filmpjes, dat ken je denk ik wel. En voor je het weet, zie je alleen maar voorgestelde filmpjes van wat jij tof vindt. Of misschien niet eens tof vindt, maar waar jij meer info van wil. Dus stel je voor ik ga een filmpje kijken over ‘de aarde is plat’, dus ik zie een YouTube filmpje met een uitleg van ‘Ja de aarde is niet rond, die is plat’. Dan zie ik vervolgens wel de filmpjes, meer van die filmpjes. En voor je het weet zit je in een soort van algoritme, algoritmische fuik waarin ik alleen maar dat soort dingen zie. Nou dat is niet erg, totdat je gaat geloven dat dat ook echt het enige is.

Maar dan zit je weer in hetzelfde van ‘Er zijn alleen maar gele auto’s’ of ‘Iedereen heeft alleen maar blauwe schoenen’ of ‘Alle vrouwen zijn zwanger’. Nou ik kan je vertellen, daar kan je echt wel vervelende situaties mee creëren. Want niet alle vrouwen zijn zwanger, sommige lijken zwanger en als je dan zegt dat ze zwanger zijn, dan worden ze boos. En dat heb ik zelf meegemaakt in real life. Maar nu hebben we eigenlijk software die eigenlijk hetzelfde doet als het leven zelf.

Wat vind jij belangrijk?

Als je kijk op jouw Social media tijdlijn, he bijvoorbeeld Facebook of Instagram of wat dan ook. Jij ziet wat jij belangrijk vindt. En wat jij belangrijk vindt dat scant dat programma. Dus als je iets langer blijft hangen bij een afbeelding, iets langer blijft hangen bij een bericht, dan weet dat programma: ‘Oke, hier wil hij of zij meer van zien’ en die gaat dat dus zien. En op gegeven moment denk jij dat dat de waarheid is, maar het jouw waarheid, jouw filter.

Ik bedoel er wordt zoveel gepubliceerd op het internet, een leven lang heb je nodig om dat allemaal te consumeren wat er op één dag wordt gepubliceerd. Want dat ga je niet redden, dus dat programma filtert dat voor jou. Dus stel je voor: jij gelooft in bepaalde complotten, dan ga je dat alleen maar zien op je tijdlijn. En dan denk je op gegeven moment: ‘Maar wacht eens even, waarom zie jij dat niet op je tijdlijn’? ‘Weet je dat dan niet’? Je denkt ook echt dat heel Facebook dan hetzelfde ziet, maar dat is niet zo. Jij ziet alleen maar wat jij wilt zien en wat jij belangrijk vindt.

Maar in real life is dat ook zo, jij ziet alleen maar wat jij belangrijk vindt en wat jij gelooft. Alles wat je niet gelooft, zie je ook niet. En dat komt ook gewoon niet door. Van de 11,2 miljoen bits van informatie die je per seconde binnenkrijgt – Aldus Ap Dijksterhuis in zijn boek ‘het slimme onbewuste’ – waarvan 5 bit 1 letter is dus 2 dikke boeken aan informatie per seconde krijg jij te verwerken. Daarvan verwerkt jij er bewust 60 bits dus 12 letters uit 2 dikke boeken, dus wat gebeurd er: het meeste laat je weg. De rest vervorm je, naar wat je belangrijk vindt en wat je gelooft en generaliseer je. ‘Oh, ze zijn allemaal zo’. Dat is voor je brein het meest energiezuinig.

Aandacht voor de QR-pas

Dus lang verhaal kort, die QR-pas, als jij die belangrijk maakt, dan zie je hem overal. En dan zeg ik: ‘Ja maar het is toch ook overal’? Nee, het is niet overal. Het is net als blauwe auto’s, er zijn heel veel blauwe auto’s. Er zijn heel veel grijze auto’s, he misschien het merendeel van alle auto’s is een bepaalde kleur misschien zwart. Dat weet ik nou even niet, maar stel je voor de merendeel zijn zwarte auto’s. Zijn er al ook andere kleuren auto’s? Ja maar veel minder, bijvoorbeeld rode auto’s zijn bijvoorbeeld minder of witte bijvoorbeeld minder. Maar ze zijn er wel. Alleen als jij alleen maar let op zwarte auto’s dan zie je alleen maar zwarte auto’s. Zelfs als je zeg: ‘Ja maar ik wil geen zwarte auto’s zien!’ ook dan maak je het belangrijk. Misschien nog wel belangrijker.

Want wat je niet wil, maak je 2,5 keer belangrijker dan wat je wel wil. Dus de verliesaversie ook, daar komt het vandaan, wij doen 2,5 keer meer om pijn te vermijden, om verlies te stoppen. We willen het liefst niet verliezen en daar doen we 2,5 keer meer moeite voor dan om iets te verkrijgen. Dus stel je voor: ‘Ik wil die QR-pas’, dan zie ik die QR-pas maar goed die wil ik. Maar stel je voor je wilt niet die QR-pas, dan zie je hem dus 2,5 keer meer in je wereld terwijl je hem niet wil! Maar goed zo werkt je brein, die wil dit niet dus die gaat allemaal dingen aan je laten zien die je niet wil.

Dus dat is zo fascinerend, dus wat krijg je dan in jouw werkelijk: nog meer frustratie, nog meer boosheid. Want die wil je helemaal niet zien en wat gebeurt er: je ziet hem 2,5 keer als iemand anders. Totdat je denk: ‘Ja, hij is er gewoon niet in mijn wereld’. Tenminste het is er wel, maar ik maak het niet belangrijk. En net als tweelingen vindt ik nu niet meer belangrijk, zijn er dan opeens geen tweelingen meer in de wereld? Natuurlijk wel, maar ik zie ze niet. Ik zie ze niet. Zwangere vrouwen, ja ze zijn niet meer belangrijk voor me. Eerst was ik daar heel erg mee bezig toen mijn vrouw zwanger was maar dat is al heel lang geleden. Ik was daar heel erg mee bezig, ik zag ze overal met alle gevolgen van dien.

Maar nu zijn ze er dan niet? Ja, natuurlijk wel maar ik zie ze niet. Maar als ik er mee bezig ga, zie ik ze. Als ik ze niet om mij heen wil dan zie ik ze 2,5 keer meer. Denk daar maar eens over na. Dus als het niet belangrijk voor je is, totaal niet belangrijk, en je let er niet meer op. Je denkt: ‘Boeiend het kan me niet meer schelen’. Is het er gewoon niet in je wereld, in jouw wereld he. Want het is er wel in de wereld, net als zwangere vrouwen, net als gele fiat panda’s net als blauwe auto’s, rode schoenen. Alles is in de wereld, alles. Maar wat jij wil zien is alleen maar omdat jij dat belangrijk maakt en omdat jij dat gelooft. En als je het niet wil, maak je het 2,5 keer belangrijker. Dus ja, nogmaals, de samenvatting: als je iets niet wil zien in je leven, maak het dan niet zo belangrijk. Later. 

Beluister ook de podcast:


Wil je meer weten over de kijk op problemen veranderen? Kom dan eens naar de gratis online Masterclass Over hypnose.

Of schrijf je in voor  een opleiding van het HIN.