Hoe bouw je een eigen praktijk op met hypnose en hypnotherapie
arrow_drop_up arrow_drop_down
4 november 2013 

Hoe bouw je een eigen praktijk op met hypnose en hypnotherapie

Om een eigen praktijk op te bouwen met hypnose en hypnotherapie moet je wel van goed huize komen. Er zijn een aantal dingen die je goed moet beseffen wanneer je besluit om dit te gaan doen. Je wilt namelijk een goede praktijk, die succes heeft en waar je van kan leven neem ik aan. Neem dan even deze tips mee.

Eest even een rekensommetje…

Ten eerste is het goed om te beseffen dat er zo’n 70.000 therapeuten en coaches rondlopen in Nederland en dit is een schatting. Waarschijnlijk zijn het er nog meer. Dit zijn jouw collega’s (concurrenten) en deze mensen willen hetzelfde als jij, namelijk genoeg klanten.

Eerst even een klein rekensommetje om iets duidelijk te maken.

Vroeger vond ik rekenen al leuk, maar de meeste mensen niet. Toch is het goed om even mee te gaan in het volgende rekensommetje. Het zal helderheid geven.

Stel je vraagt 50 euro voor een sessie. Je hebt uitgerekend dat je 2000 euro nodig hebt om van te kunnen leven. Laten we er in dit sommetje vanuit gaan dat de belasting er al helemaal vanaf is en dat dit netto is.

Je hebt dus 40 sessies nodig om aan dit bedrag van 2000 euro te komen. Je ziet een klant gemiddeld 2 keer, dus in 1 maand heb je 20 klanten nodig. Dat zijn er 240 per jaar…

Nou zal je zeggen, dat kan best te doen zijn als ik er hard voor ga werken en misschien is dat ook wel zo, maar laten we het sommetje even afmaken…

De 70.000 collega’s willen dit waarschijnlijk ook wel en 240 (klanten) x 70.000 = 16,8 miljoen mensen! Dat zijn precies het aantal mensen die er in Nederland wonen. Als iedereen dus deze strategie zou hanteren is iedereen in Nederland in 1 jaar tijd geholpen en komt niet meer.

Tsja…dat gaat niet werken…

Tip om een succesvolle hypnose praktijk op te bouwen

Je ziet dus dat dat niet gaat werken en dan kan je een paar dingen gaan doen. Ten eerste kan je de prijs omhoog gooien. Stel je vraagt 200 euro, dan heb je ‘maar’ 5 klanten nodig in de maand en ik kan je vertellen dat 5 klanten voor 200 euro in de maand makkelijker te krijgen zijn dan 20 voor 50 euro. Die moeten dan uiteraard ook nog 2 keer bij je komen gemiddeld.

Daarnaast is het belangrijk dat jij dus jezelf gaat onderscheiden van die 70.000 andere. Ik zal je laten zien waarom dat zo belangrijk is. Ken je de wet van Pareto? Misschien niet, het is het 80-20 principe wat betekent dat 80% van jouw omzet gaat komen van 20% van de klanten.

Maar de wet geldt niet alleen voor klanten, maar voor alles in het leven zou je kunnen zeggen. 80% van de tijd draag jij 20% van de kleding die je hebt en de rest (80% van die kleding) draag je slechts 20% van de tijd.

Dus even terugkomend op jouw collega’s, de 70.000 therapeuten/coaches. 20% hiervan heeft 80% van alle klanten. Dat betekent dat 14.000 mensen 80% heeft van die klanten.

Ok denk je nu misschien, 14.000 daar kan ik wel bij zitten en dat geloof ik ook zeker. Maar de wet geldt ook daar weer, dus 20% daarvan heeft 80% van de klanten, wat betekent dat 2800 mensen 64% van de klanten heeft. Je voelt hem al aankomen denk ik..

Ook daar geldt die wet weer dus 560 mensen heeft 51,2% van de klanten en als je zo doorgaat hebben 112 therapeuten/coaches in Nederland meer dan 40% van alle klanten. Snap je wat dit betekent? Dat de meeste dus helemaal geen klanten hebben. De curve hiernaast geeft je een goed beeld denk ik..

Als je doorrekent zijn er dus 5 coaches/therapeuten die 26%! van de klanten hebben, meer dan een kwart van alle klanten die er zijn…

De kunst is in ieder geval om bij die top 560 te komen en dus bij de 0,8%. 99,2% van de therapeuten moet het dus doen met minder dan de helft van alle klanten die er zijn. De beste tip is dus om te kijken hoe de rest het doet en precies het tegenovergestelde te doen, dat is een grotere kans op succes dan hetzelfde te doen.

Wat betekent het concreet

Het betekent dat jij helder moet hebben wie je doelgroep is en dat je keuzes moet gaan maken. De 560 die meer dan de helft van de klanten aantrekken die doen dat. Keuzes maken is geen dingen wegsnijden, maar een magneet worden voor de mensen die jij wilt aantrekken.

Dat vergt denkwerk maar het is het waard. Ik ben benieuwd wat jouw doelgroep gaat worden 🙂

Zou je hier meer van willen weten en/of leren? Laat dan een reactie achter

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van het boek 'Hoe leef je het langst zonder angst' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Joop

Door

Joop

op 4 November 2013

Hallo Edwin, Kwam een paar rekenfoutjes tegen: 5*200 is niet 2000 maar 1000. Je gaat er ook vanuit dat ze allemaal een fulltime job uit willen. Ook daar geldt de 80/20 ;) Verder wel duidelijk verhaal :D

Edwin Selij

Door

Edwin Selij

op 4 November 2013

Klopt inderdaad maar we gingen er even vanuit dat ze twee keer zouden komen, vandaar. Ik heb het er nu even duidelijker bijgezet. En inderdaad we gaan ervan uit dat het fulltime is en ook daar is het 80-20 principe van kracht. 20% van die tijd help je 80% van de klanten die je hebt ;-) Dank je voor je reactie :-)

Heleen

Door

Heleen

op 4 November 2013

Hey Edwin Dank je voor t delen. Ik heb niks met cijfertjes maar ik snap heel goed wat je bedoelt. Goed om hier eens over na te denken. Top Thx!

sharon

Door

sharon

op 4 November 2013

Eh......ik moet we even mijn rekenmachine erbij pakken. Het verhaal van het kiezen van een doelgroep is idd heel handig, maar ik blijf dat toch moeilijk vinden. Devraag is voor mij telkens; Welke doelgroep zal ik kiezen?

Edwin Selij

Door

Edwin Selij

op 4 November 2013

Dat is inderdaad waar de meeste (meer dan 99%) moeite mee hebben. De rest heeft dan ook meer dan de helft van de klanten ;-)

Tiny

Door

Tiny

op 5 November 2013

Het rekensommetje vind ik persoonlijk niet zo interessant. Maar die doelgroep vind ik wel belangrijk, voor mijn huidige werk zit ik al in een bepaalde doelgroep. Het zou voor mij ook niet werken, wanneer ik die doelgroep niet had, het zou namelijk betekenen dat ik zou moeten kunnen inschakelen bij ieder soort probleem, dat werkt niet. Dan waaier je alle kanten op en heb je niet de kans jezelf doelgericht te ontwikkelen. Door je op een doelgroep te richten, kun jij je inlezen en uitdiepen om sterk te worden op jou gebied. Daardoor kun jij jezelf sterk neerzetten als therapeut, dat betekend dat je tegen bepaalde mensen ook wel eens nee moet zeggen en dat je ze doorverwijst naar een ander die zich juist op hun doelgroep richt. Er is niets mis mee om elkaar ook wat te gunnen, want het gaat tenslotte om de kwaliteit van je werk en niet de hoeveelheid geld die je binnen kunt halen, lijkt mij een heel verkeerd uitgangspunt!

Bert

Door

Bert

op 5 November 2013

Beste Tiny, In die paar woorden van jou geef je al meer mooie informatie en de essentie weer over dit onderwerp dan dit duidelijke marketing-bericht. Edwin, van mij mag je wat meer de 'specialist' zijn en je kennis delen (=gunnen) dan steeds maar die 'marketeer' die inspeelt op de angsten van mensen. Je gebruikt je kracht op die manier voor het tegenovergestelde. Je begrijpt vast wat ik bedoel. Groetjes, Bert

Bas koot

Door

Bas koot

op 5 November 2013

Hoi Edwin duidelijk verhaal . Ik denk dat je doelgroep het belangrijkst is . Welke kant je uit wil en dat je naamsbekendheid krijgt . Bedankt voor de info ;-) Groetjes Bas

C.Kobsa

Door

C.Kobsa

op 5 November 2013

Hallo, men gaat bij zo een rekensom nooit van netto, altijd van bruto uit. U kan toch niet zo maar zeggen stel de onkosten, verzekeringen,belasting en,en… zijn er al af. Da heeft men tenslotte ook betalende cliënten voor nodig. En een cliënt nooit meer terug zien????, spreekt in mijn ogen niet voor kwantiteit. Niemand lost door hypnose alle problemen voor het hele leven in een/twee keer. Is een therapeut goed bezig met zijn vak, kommen cliënten bij behoefde terug juist omdat ze bij een vroegere sessie baat hadden. Ben dan geen kei in de Nederlandse taal, maar met Bedrijfsmanagement ken ik mee toch een enigszins uit. Sorry, maar vind dit geen goed doordacht verhaal van U. Groetjes, Christiane

Edwin Selij

Door

Edwin Selij

op 5 November 2013

Bedankt voor de reacties. @Christiane In dit voorbeeld ging ik uit van netto omdat het anders wel een heel lang en ingewikkeld verhaal zou worden, wat niet nodig was. Natuurlijk zitten mensen anders in elkaar dan cijfers, het is maar een voorbeeld. Waar het om gaat is dat het belangrijk is om een doelgroep te kiezen om niet te belanden waar je niet wil belanden, namelijk in een positie waar je wel veel kennis en kunde hebt en mensen kan helpen, maar er geen mensen zijn. @Bert Ik hoop niet dat ik je angst inboezem met de feiten, want het zijn nu eenmaal de harde cijfers die helaas niet liegen. Ik ken zat mensen die met volle moed beginnen aan een praktijk en na een paar jaar moeten besluiten om te stoppen omdat ze het niet redden. Ik vind dat jammer. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en ik ben liever een harde leermeester dan. @Tiny Ik gebruik het voorbeeld van geld omdat er makkelijk mee te rekenen is. Natuurlijk is geld geen drijfveer, dat is niet goed (in welk vakgebied ook). Wat wel belangrijk is, is dat je inderdaad de mensen naar je toe trekt als een magneet. Zelf begon ik jaren geleden met volle en frisse moed mijn praktijk. Ik moest wel omdat mijn werk in de bouw was afgekapt. Ik had toen 3 kinderen en die moesten wel te eten hebben. Als ik toen had geweten waar ik mij op had moeten richten had ik niet jaren eerst moeten struggelen voor klanten. Dit rekensommetje is interessant omdat het heel helder maakt wat belangrijk is en waarom. 70% van de bedrijven gaat in de eerste 5 jaar failliet omdat ze dit rekensommetje niet ten volle benutten helaas. Ik vind het verschrikkelijk om te zien als er mensen zijn die goed zijn in hun werk om mensen te helpen dat niet kunnen doen omdat ze een paar dingen niet helder hebben. Helderheid in wie je wilt helpen. Welk probleem heeft die klant en wat communiceer jij naar de klant toe zodat hij/zij naar jou toe wilt gaan in plaats dat die klant gaat naar een ander. Als je iedereen wilt gaan helpen dan wordt het namelijk heel lastig al zou je het kunnen.

Jasper

Door

Jasper

op 5 November 2013

Simpel: Je bereikt resultaten of niet. De rest is gezeik...

Henny kemkes

Door

Henny kemkes

op 5 November 2013

Edwin waarom doe je dit , ik denk dat mensen op de eerste plaats , het willen doen omdat ze geinterseerd zijn in hypnose , het geeft mensen en idee dat ze alleen bij jouw het goed kunnen krijgen als ze eencursus volgen ,(zie de reacties) je praat hier wel over je collega,s .(toon respect) en niet over , collega,s van mensen die nog een cursus moeten of willen volgen , die zijn hier niet in het geding mij vriend , deze mensen waar over schrijft hebben jaren lange ervaring en dat moet je cursisten nog maar afwachten of ze zo ver zullem komen Gr. Henny

Edwin Selij

Door

Edwin Selij

op 5 November 2013

@Henny Dank je voor je bericht. Ik heb het niet over mensen die een cursus willen volgen maar een praktijk willen opbouwen. Misschien vind jij dat ik respectloos praat over collega's maar ik zie dat niet terug, ik haal alleen wat feiten aan. Ik hoop juist dat mijn collega's veel mensen kunnen helpen. Ik weet niet precies waar je het over hebt verder maar misschien kan je het uitleggen. Het gaat niet over jaren ervaring, het gaat om de juiste dingen doen op het juiste moment en een van die dingen is het helder krijgen van een doelgroep. Gelukkig zijn er cursisten van mij die niet jaren hoeven te wachten op klanten omdat ze dit helder hebben. Dat heeft niets met jaren ervaring te maken.

Christel

Door

Christel

op 17 March 2014

het klopt als een bus. Ook ik had in het begin het probleem met het vinden van mijn niche. Echter, daar ben ik nu wel linea recta naartoe gestuurd. Het gaat ook niet zozeer enkel en alleen om wat je geleerd hebt. Ik riep altijd "geef mij maar de zware gevallen" want daar voelde ik mij goed bij. "De zogenaamde zware gevallen helpen" gaf mij een gevoel van voldoening. De meest dankbare klanten waren tot vorig jaar de mensen die zwaar ziek waren zoals vrouwen met borstkanker. Toeval bestaat niet... ik werd zelf ook getroffen en zit nu in het genezingsproces. Het zou ook zonde zijn om hier verder niks mee te doen dus na mijn ziekteproces leg ik mij nog meer toe op vrouwen met borstkanker. Waarom? Ik heb enerzijds geleerd om hypnose en mesmerisme toe te passen en anderzijds kan ik nu tot in detail uittekenen wat vrouwen met borstkanker meemaken en welke weg ze stapje voor stapje moeten volgen. De nichekeuze heb ik dus ook af laten hangen van mijn persoonlijke ervaring. Zeg nu zelf.. de beste leerschool is de eigen ervaring en hoe erg het ook is.. ook hier kan je positieve dingen uit halen. Jammer dat ik van de praktijkervaring geen diploma krijg ;-). Groetjes, Christel

Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies