Ontdek het geheim van Beïnvloeden en Overtuigen
Ontdek Het Geheim Van De Beïnvloeding
10 januari 2012 
in NLP
3 min. leestijd

Ontdek Het Geheim Van De Beïnvloeding

BeïnvloedenEr zijn een paar dingen belangrijk wanneer je in gesprek bent met iemand. Altijd ben je bezig met het beïnvloeden van die persoon. Je kunt immers niet niet beïnvloeden volgens het axioma van Paul Watzlawick. Communicatie is beïnvloeding en ook al zeg je niets, ook dan zeg je iets. Je kan je echter zo afstemmen dat jouw boodschap altijd aankomt.

Het Geheim van Beïnvloeding

Wanneer je precies weet hoe iemand de boodschap wilt horen dan ben je een stuk verder. Hoe zou het zijn wanneer jij precies weet hoe jij je boodschap zo zou kunnen verpakken, zodat iedereen aan je lippen zou hangen? Dat mensen direct jouw stelling zouden aannemen? Misschien een utopie om iedereen te kunnen beïnvloeden maar je vergroot je kansen wanneer je dit gaat doen.

Zintuigen

We hebben als mens 5 zintuigen. Met die zintuigen filteren wij de wereld om ons heen. We letten op dingen die we zien, horen, voelen, ruiken of proeven. Maar lang niet alles zien we en ook niet alles horen en voelen we. We merken alleen datgene op wat wij belangrijk vinden.

Jouw wereld wordt als het ware gefilterd omdat je anders veel te veel informatie binnenkrijgt. Zo’n 11,2 miljoen bits per seconde aan informatie komt er binnen. Als je dat allemaal bewust zou moeten verwerken dan wordt je stapelgek. Gelukkig heb je daarom filters.

Filters van Beïnvloeding

Een van die filters zijn de zintuigen. Op welk zintuig leg jij de meeste aandacht. Vind jij het belangrijk om alles te zien, te horen of moet het goed voelen. Wanneer je weet hoe dat bij iemand werkt, dan kan je daarop afstemmen. Je kan dan jouw boodschap verpakken in bijvoorbeeld termen die ‘zien’ beschrijvend zijn. Bijvoorbeeld:

‘Dit plan ziet er goed uit’ of ‘Het is helder’ of woorden als vaag, schitterend, sprankelend gebruiken.

Dat is één filter…

Er zijn er meer dan 20 te onderscheiden en stel je eens voor als je die allemaal zou weten. Hoe flexibel zou je dan zijn in jouw communicatie?

Je kan dan jouw boodschap zo verpakken dat het veel beter aankomt en dwars door de filters gaat van de persoon. Als die persoon namelijk filtert op ‘datgene wat ik zie’, dan heb je er weinig aan om te zeggen dat het zo ‘goed voelt’, toch?

Een ander interessant filter is het filter: sorteerstijlen of primaire belangstelling

Je kan je afstemmen op de zintuigen zoals je hebt gemerkt en dat is al een hele kluif. Wanneer dat je makkelijk afgaat dan kan je het volgende filter eens gaan gebruiken. Waar heeft de persoon zijn aandacht nog meer op? Is dat op:

  • Mensen
  • Dingen
  • Activiteiten
  • plekken
  • Informatie

Wanneer iemand over zijn vakantie verteld bijvoorbeeld gaat de aandacht onbewust naar een van deze 5 ‘sorteerstijlen’. Er zullen er ongeveer 3 de boventoon voeren en 2 zullen er zeker niet in voorkomen. Wanneer je dat weet dan kan je je daar ook op afstemmen en jouw boodschap nog meer op maat aanbieden.

Als je het filter op ‘Mensen’ hebt staan dan vind je het belangrijk dat er mensen zijn. Ook heb je je aandacht op die mensen en kan je vaak goed gezichten en namen onthouden. In het verhaal komt dat dan ook terug.

Het filter ‘Dingen’ is een filter die je vaak ziet bij verzamelaars en mensen die van gadgets houden. Je hoort het terug in het verhaal wanneer het bijvoorbeeld gaat over mooie huizen, dikke auto’s en geweldige kleding.

Een ander filter is ‘Activiteiten’. Het gaat je dan om wat er allemaal te doen is. Dat is belangrijk. Je wilt wel waterskiën en bergbeklimmen of zwemmen.

Als het filter op ‘Plekken’ staat dan heb je het over de plaatsen waar je allemaal geweest bent. Het zijn ook vaak mensen die veel reizen en veel plekken in hun leven gezien willen hebben. Het zijn ook de mensen die zich heel erg kunnen hechten aan hun plek..

Het filter ‘Informatie’. Wanneer jij eerst het hele internet afstruint naar informatie voordat jij iets gaat doen dan is dat een belangrijk filter voor je. Je bent een persoon die alle folders van het reisbureau doorneemt voordat ze op vakantie gaan.

Iedereen heeft deze filters en er zijn er nog 18! In de masterpractitioner ontdek je ze allemaal. Ook bij jou werken deze filters op een unieke wijze en wanneer je weet hoe dat bij jou werkt, dan kan je je ook sneller voorstellen dat sommige mensen jou gewoonweg niet kunnen begrijpen ;-) Het ligt niet aan jou, maar aan de filters. Van zowel jou als hen.

Je kan wanneer je jouw filters kent, je ook beter beschermen tegen invloeden van buiten. Heb dus wat meer begrip voor de mensen om je heen en voor jezelf. Het zijn slechts de filters..meer is het niet..

Deel dit artikel met jouw netwerk als je denkt dat het belangrijk voor ze kan zijn. Druk dan even op de buttons hieronder en laat even een reactie achter wat je van dit artikel vond.

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Je hebt het niet je doet het' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie via livestream ging onderwijzen.
Reactie plaatsen