Reclames zitten er vol mee. Waarmee? Met schaamteloze verleidingen. Daar weten ze allang hoe het werkt. Veel ondernemers passen het echter nog lang niet genoeg toe. Daarom wat trucs om schaamteloos de klant te verleiden..
De wetenschap van de verleiding
Er zijn een aantal psychologische punten die je kan gebruiken om te verleiden. Die zijn:
- Wederkerigheid
- Commitment & consistentie
- Sociale bevestiging
- Sympathie
- Autoriteit
- Schaarsheid
Punt 1: Wederkerigheid
Geef iets gratis weg. De ontvanger voelt zich dan verplicht om iets terug te geven. De Hare Krishna is zo rijk geworden door een roos te geven als cadeau. Daarna vroegen ze om een gift. Al hun tempels zijn op die manier gefinancierd.
Je kan het goed gebruiken dit principe op heel veel manieren. Ook ik doe dat door een gratis training weg te geven. In ruil daarvoor vraag ik om jouw emailadres en naam. Zo kan ik je daarna nog meer waardevolle informatie sturen. Ook dat werkt volgen dit principe.
In de kroeg gebeurt dit natuurlijk ook. Een man koopt een drankje voor een vrouw in de hoop dat ze daardoor ook wat terug gaat geven. Natuurlijk is het geen wondermiddel maar het is wel een sterk principe.
Punt 2: Commitment en Consistentie
Je wilt graag doen wat je zegt, toch? Dus als je iets toezegt, dan wil je dat ook blijven doen. Je wilt consequent blijven en dat is een principe dat je kan gebruiken.
Wanneer je iemand iets vraagt en de persoon doet dat, dan kan je de volgende keer iets meer vragen en de kans is dan groot dat de persoon dat ook doet. Je moet mensen dus stapje voor stapje proberen mee te krijgen door klein te beginnen.
Punt 3: Sociale Bevestiging
Mensen zijn net schapen. Ja, ook ik. Als ik langs twee restaurants rijd en bij de één is het bijna helemaal vol en bij de ander zit niemand dan kies ik (net als de meeste mensen) voor het bijna volle restaurant.
Op mijn site zie je het ook terug door de facebook Likebutton (druk er even op svp ;-)). Ook dat zorgt voor sociale bewijskracht, want hoe meer mensen dit artikel leuk vinden, hoe sneller mensen het leuk vinden.
Denk je maar eens in hoe jij dit principe kan gebruiken..
Punt 4: Sympathie
Sympathie heb je vaak met mensen die:
- Op je lijken
- Aantrekkelijk zijn
- Je complimenten geven
Mensen die op je lijken daar voel je een soort verbinding mee. Je kan bijvoorbeeld dezelfde achtergrond hebben, in dezelfde ‘groep’ zitten of dezelfde auto. Je hebt daar een soort van sympathie mee.
Je wilt dus een sympathiek persoon zijn. Daarmee verleid je de ander een stuk sneller. Doe er je voordeel mee! Kleed je goed, ruik lekker en geef wat vaker complimenten. Dan word je een superverleider.
Punt 5: Autoriteit
Autoriteit heb je bij mensen die:
- Expert zijn
- Onafhankelijk zijn
- Hoger staan in rangorde
Maar ook bij mensen die onbaatzuchtig handelen om jou van dienst te zijn. Op mijn site zie je ook dat ik mijn televisieoptreden erop heb staan. Dan weten mensen dat ze met een expert te maken hebben. Als verleider wil je gezien worden als een autoriteit in jouw vakgebied.
Punt 6: Schaarsheid
Wanneer een product er bijna niet meer is dan wordt het schaars. Het wordt dan voor de meeste mensen interessanter om het aan te schaffen. Je ziet het ook als een artiest dood gaat bijvoorbeeld. Er komt dan een run op zijn of haar platen. Ook collectersitems zijn meer waard dan.
Wanneer er bij mij nog maar een paar plaatsen vrij zijn bij een training dan meld ik dat. Ik zet dan het principe in van schaarste. Alleen uiteraard als het ook zo is.
Deze punten komen het geweldige boek Invloed
van Cialdini die je hiernaast ziet staan. Die kan je bestellen wanneer je op dat boek klikt. Je komt dan op managementboek terecht.
Ik vraag mij af hoe jij deze punten inzet in jouw leven als verleider. We verleiden allemaal wel eens mensen. Onze kinderen, ouders, collega’s, partner, vrouwen, mannen, etcetera.
Welke punten gebruik jij al? Zet het hieronder neer. Ik ben zeer benieuwd.. Deel dit artikel met jouw netwerk en druk nu op de buttons hieronder zodat punt 3 goed wordt ingezet ;-) Thanx!
Wil
op 18 Oct 2011Brigitte gerrits
op 23 Sep 2014