Voor therapie en coaching is er een combinatie die perfect werkt. Die combinatie is NLP en Hypnose. NLP is een manier om stiekem aan Hypnose te doen, alleen hoeft dat niet meer. Toch kan je het wel goed gebruiken om jouw coaching (of communicatie) nog effectiever te maken. Maar hoe kan je dat dan gebruiken?
Hypnose, NLP en Communicatie
Hypnose en NLP zijn communicatiemiddelen. Het zijn manieren om te communiceren met mensen. Als je de twee methodes combineert krijg je ongelooflijke taalpatronen die je direct kan gebruiken.
Een model uit NLP wat je in hypnose ook gebruikt is het Miltonmodel, genoemd naar de legendarische hypnotherapeut Milton Erickson. In dat model leer je de taalpatronen die Erickson ook gebruikte om zijn cliënten in trance te brengen. In NLP leer je het echter te gebruiken als communicatiemodel en niet om te hypnotiseren.
En dat wil ik je wel adviseren. Met hypnotiseren bedoel ik niet het standaard idee van ‘Doe je ogen dicht en slaap…dieper en dieper’ of iets dergelijks. Ik bedoel dat je een hypnotisch effect hebt met jouw communicatie. Dat het onweerstaanbaar wordt zodat je effectiever wordt in jouw communicatie.
Er zijn een aantal patronen die makkelijk aan te leren zijn. Die leer ik mensen ook in de eendaagse workshop. Deze patronen worden gebruikt in reclame, verkoop en door goede leraren en leraressen.
Wat zijn die patronen dan?
Ik leg er twee uit die je direct kan gaan toepassen. De andere patronen hebben meer Hypnose en NLP training nodig, maar deze patronen zijn top en ook zeer makkelijk.
Het eerste taalpatroon..
Het eerste taalpatroon is een zinsconstructie waar je geen nee op kan zeggen. Of in ieder geval heel moeilijk. Bij mijn kinderen werkt hij fantastisch en het is een patroon wat ook goede leraren en leraressen gebruik van maken. Het heet de ‘drie-vragen-in-één’ constructie.
En het gaat als volgt..
‘Wil je je kleren naar je kamer brengen, je gaan aankleden en dan meteen daarna even de koekjes pakken voor bij de koffie?’
Het zijn drie vragen in één en daar is moeilijk nee op te zeggen, want waar ga je nee tegen zeggen. Tegen de koekjes? Tegen het aankleden? Of tegen de kleren.. Een ja is makkelijker.. En dat gebeurt dan ook een stuk vaker ;-)
Probeer hem eens uit en post je reacties hieronder. Lijkt mij leuk om te horen hoe het gaat.
Het tweede taalpatroon
Het tweede patroon is het woordje ‘want’. Ja, dat is het. Alleen dat woordje kan een enorm verschil maken.
Uit het boek Invloed van Cialdini (een aanrader..) blijkt dat het woordje want een enorm effect heeft op mensen.
Ellen Langer, sociaal psycholoog aan de Harvard Universiteit, deed in 1977 een boeiend onderzoek. In de universiteitsbibliotheek voegde ze zich in de rij voor de kopieermachine en vroeg: ‘Sorry, ik heb maar vijf pagina’s. Zou ik de kopieermachine mogen gebruiken? Ik heb namelijk haast.’ Bijna iedereen, namelijk 94 procent van de wachtenden, liet haar voorgaan.
Toen ze hetzelfde deed zonder een reden te geven, bleek maar 60 procent haar voor te laten. Maar goed, dat is te verwachten, toch? Mensen laten je sneller voorgaan als je een goede reden geeft, maar haar derde poging was echter bijzonder.
Bij de kopieermachine aangekomen vroeg ze nu: ‘Pardon mag ik even voorgaan, want ik wil wat kopietjes maken’
Natuurlijk moest ze kopietjes maken. Waar anders die zo’n apparaat voor. Een vreemde reden, maar wat denk je? In 93 procent van de gevallen lieten mensen haar voorgaan. De reden waarmee het verzoek werd onderbouwd, bleek er niet toe te doen. Het geven van een reden – wat voor reden dan ook – volstond. En het woordje want is hierin het toverwoord..
Experimenteer er eens mee en ik hoor graag wat je er van vindt. Hypnose en NLP heeft veel te bieden hierin. Als je vindt dat anderen in jouw netwerk (Facebook, Linkedin of Twitter) hier ook wat aan hebben, stuur ze dan hierheen.
Laat hieronder een reactie achter wat je er van vindt..
Irma
op 09 Aug 2011Luc
op 09 Aug 2011Abdel
op 09 Aug 2011Niek van Wel
op 09 Aug 2011wesley
op 10 Aug 2011André
op 19 Jun 2013