arrow_drop_up arrow_drop_down
Angst voor glijbanen overwinnen kan echt met deze 5 tips
14 april 2014 
in Angst

Angst voor glijbanen overwinnen kan echt met deze 5 tips

Angst voor glijbanen (vooral waterglijbanen) komt vaker voor dan je denkt, meestal bij kinderen maar ook bij volwassenen. Vaak is het een combinatie van snelheid en hoogte die ervoor zorgt dat je je ongemakkelijk gaat voelen op een glijbaan. Er zijn echter enkele tips die je kan toepassen om op een makkelijke manier je angst voor glijbanen te overwinnen.

Bang voor glijbanen

Eerst en vooral moet je uitzoeken waar je precies bang voor bent. Vaak ligt er immers een andere angst aan de basis van je angst voor glijbanen. Vraag jezelf af wanneer je de meeste angst voelt: wanneer je aan de voet van de glijbaan staat? Wanneer je omhoog klimt? Wanneer je op het hoogste punt staat? Ben je bang om te vallen of is het de snelheid van de afdaling die je bang maakt?

In geval van overdekte (water)glijbanen kan het ook zijn dat je bang bent voor afgesloten ruimtes, dus dat je angst voor glijbanen eigenlijk een soort claustrofobie is. Als je uitzoekt wat er juist aan de basis van jouw angst voor glijbanen ligt (hoogtevrees, angst om de controle te verliezen, angst voor grote snelheid, angst voor water of claustrofobie, om maar enkele voorbeelden te noemen) kan je je angst veel efficiënter aanpakken.

De tweede tip wanneer je bang bent voor glijbanen

Deze tip bouwt voort op de eerste. Wanneer je weet waar je bang voor bent, pak dan die specifieke angst eerst aan. Is het de hoogte waar je bang voor bent, dan weet je waar je eerst aan moet werken.

Er zijn verschillende methodes en tips om hoogtevrees te overwinnen. Hoogtevrees kan je bijvoorbeeld aanpakken in kleine stapjes, zodat je comfortabel bent op steeds grotere hoogtes totdat je hoogtevrees helemaal verdwenen is.

Angst voor water overwin je bijvoorbeeld door eerst in een rustig zwembad te gaan zwemmen, zodat je op je eigen tempo aan het water kan wennen. Als je je angsten op die manier in kleine stukjes onderverdeeld, wordt het vaak makkelijker om ze te overwinnen.

Je ziet ook wel dat mensen soms terugvallen, maar blijf het proberen dan gaat het vaak lukken. Wil je hulp dan kan dat natuurlijk want vaak in 1 sessie hypnotherapie is het opgelost.

Eigen tempo en rustig aan…

Ga op je eentje naar de (water)glijbaan en doe alles op jouw tempo. Vaak komt een groot deel van je angst door de drukte van mensen rondom je en dat is erg goed te begrijpen. Wanneer je je ongemakkelijk voelt in een bepaalde situatie, zullen drukte en roepende mensen het alleen maar erger maken.

Probeer niet te denken aan wat er mis kan gaan en geniet van de attractie. Een glijbaan is gemaakt om van te genieten. In feite zijn er niet zoveel dingen die kunnen misgaan en het aantal ongelukken dat gebeurt op glijbanen, is bijzonder klein.

Zeker wanneer je naar een groot attractiepark gaat met indrukwekkende glijbanen zijn de banen vaak voorzien van uitstekende veiligheidsmaatregelen.

Kijk naar andere mensen die van de glijbaan gaan. Soms helpt het om gewoon even langs de kant te staan en te observeren hoe de anderen het aanpakken. Vanop een afstand ziet de glijbaan er waarschijnlijk heel wat minder eng uit en op die manier kan je jezelf bekend maken met de attractie zonder dat je je angst meteen onder ogen hoeft te komen.

glijbanen angst bangJe ziet het ook nog best vaak bij vliegpersoneel die een glijbaan af moeten tijdens een oefening. Ze moeten dan trainen voor noodgevallen. Ook hier gelden dezelfde tips en ook kan hypnotherapie een oplossing bieden.

Herken je deze angst of heb je een andere angst? Laat het ons weten.

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies