Ben je een machinist of conducteur?
20 maart 2019 
2 min. leestijd

Ben je een machinist of conducteur?

Een machinist is een relatief eenvoudig beroep. In de zin van dat je altijd weet waar je heen gaat. De rails ligt er al, de stations zijn bekend en het eindstation ook.

Natuurlijk is de bediening van de trein iets dat je moet leren en er zijn bochten waar je echt wel even je aandacht bij moet houden. Maar de rails ligt er en die volg je.

Soms zijn er uitdagingen. Dan ligt er ijs op de rails of is het zo heet dat het spoor is uitgezet. Je kan dan even niet rijden met de trein en je moet wachten tot je weer kan rijden. Maar je weet altijd waar je heen gaat.

Er kan ook iets verschrikkelijks gebeuren op het spoor. Dan zou het kunnen dat je een tijdje stopt met je werk of zelfs helemaal.

Gelukkig gaat het meestal prima en stop je bij ieder station op je weg. Er stappen mensen uit en er stappen mensen weer in die met je meegaan op jouw reis naar het eindstation. Sommige mensen reizen helemaal met je mee naar het eindstation, maar veel stappen ergens anders weer uit.

En dat is prima, want iedereen heeft een ander beginpunt en eindstation. Je geniet er ook van als sommige een tijdje met je meereizen, maar je vindt het ook prima als ze uitstappen. Iedereen heeft een eigen bestemming. Dat weet je.

Een conducteur weet dat niet. Die knipt kaartjes in de trein die bestuurt wordt door iemand anders. Die is afhankelijk van wie er achter het stuur zit van de trein. Dan weer zit hij in de ene trein, dan weer in een andere. De eindbestemming is onbekend en de stations ook. Dat kan per dag of per week namelijk verschillen.

Soms gebeurt er iets anders. Dan komt er een wissel en verandert de rails en de bestemming. Als machinist moet je dan even schakelen, maar omdat je al snel de rails voor je ziet en weet waar je dan heengaat is het te doen.

De conducteur ziet de rails niet, knipt kaartjes voor reizigers, ziet wel waar hij terecht komt en wie er aan het stuur zit.

De meeste mensen zijn conducteurs. Zitten in een trein waarvan ze niet weten waar die heen gaat. De trein kan bestuurt worden door depressie, waanzin, verdriet, blijdschap of wat dan ook. Naargelang wie of wat hem bestuurt veranderen de bestemmingen en kom je nooit echt waar je wilt zijn.

In sommige buurten wil je helemaal niet zijn en wil je ook niet dat daar mensen in jouw trein stappen, maar ja je rijdt er langs… Dus stappen ze in. En wellicht blijven ze heel lang hangen en krijg ze er dan maar eens uit.

Wees een machinist. Kies je eigen rails, je eigen trein en je eigen stations waar mensen in stappen. Of je nu hooligans erin hebt of studenten. Wie er in je trein zit kan echt een verschil maken.

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Je hebt het niet je doet het' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie via livestream ging onderwijzen.
Reactie plaatsen
optinmonster.com -->