arrow_drop_up arrow_drop_down
Blue Monday
21 januari 2013 

Blue Monday

Ja het is weer zover. Het is blue monday, oftewel de meest depressieve dag van het jaar. Het is namelijk de derde maandag in januari en dat schijnt de meest depressieve dag te zijn. Als jij dat ook zo voelt dan heb ik wat tips voor je.

Blue monday

Maar eerst even dit. Waarom is het eigenlijk de meest depressieve dag die blue monday. Dat schijnt te komen dat mensen er nu achter komen dat ze hun doelen niet gaan halen. De meeste mensen zijn al weer begonnen met roken, met teveel te eten of andere dingen waarvan ze zich hadden voorgenomen om dat in 2013 niet meer te doen.

Tja, zo gaat dat ieder jaar toch? Ik hoor ook om mij heen dat het eigenlijk allemaal hetzelfde is als vorig jaar. Nou ja niet bij iedereen gelukkig. Sommige mensen knallen gewoon door en dat is ook de bedoeling.

Hoe knal jij gewoon door

Wat belangrijk is om te beseffen is dat wanneer je een gewoonte weer oppakt, je niet een jaar hoeft te wachten tot je er weer mee mag stoppen. Klinkt logisch, maar sommige mensen zitten helemaal vastgeroest in het idee dat het alleen op 1 januari kan en als dat niet lukt, laat dan maar zitten..

Niet handig. Gewoon weer stoppen of beginnen met datgene wat je ook echt wilt. Wilskracht alleen is vaak niet genoeg dus hier enkele tips:

Vertel het anderen

Wanneer je het aan anderen vertelt dan creëer je sociale druk. We doen vaak meer voor anderen dan voor onszelf en die druk kan helpen om het wel door te zetten.

Zie het voor je

Creëer voor jezelf een beeld dat je het gedrag wat je wilt gaan doen ook voor je gaat zien. Je ziet jezelf als het ware datgene al doen wat je nu wilt doen. Zo train je je brein naar het resultaat wat je wilt bereiken.

Creëer pijn en plezier

Ga voor jezelf na wat er zou gebeuren als je dit nog eens een jaar zou doen, 5 jaar zou doen, 10 jaar zou doen. Wat zou er dan allemaal gebeuren. Denk je dat eens even goed in.

Daarnaast denk je hetzelfde maar dan aan de positieve gevolgen als je bijvoorbeeld een jaar gestopt zou zijn, 5 jaar gestopt of 10 jaar gestopt. Ik noem dat ook wel het ezelprincipe. Het principe van de stok en de wortel. De pijn en het plezier.

Je kan ook een zelfhypnose cursus volgen om zo sneller jouw doelen te gaan halen en jezelf te programmeren om het resultaat te halen wat je wilt halen.

Doelen stellen

Een doel voor jezelf stellen is juist goed op zo een dag. Het zet het weer scherper en het geeft je weer energie. Maak niet alleen een doel voor een jaar, maar ook voor een kwartaal, een maand, een week en zelfs een dag.

Wat wordt jouw doel deze dag? Ik ben wel benieuwd…

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies