arrow_drop_up arrow_drop_down
Kans op diabetes te verkleinen door fruit te eten.
16 november 2013 

Kans op diabetes te verkleinen door fruit te eten.

Fruit eten is gezond. Dat weet iedereen. Dat het fruit kan bijdragen aan mensen met overgewicht door bijvoorbeeld groene appels en bananen te ruiken weten minder mensen. Dat het ook nog eens de kans op diabetes verkleint is ook een interessant gegeven. In het bijzonder appels, peren, druiven en blauwe bessen dragen bij dat de kans op diabetes kleiner is.

Diabeteskans verkleinen

De reden dat je op die manier de kans op diabetes kan verkleinen, is dat er veel mogelijk antocyanen en polyfenolen in blauwe bessen, druiven, appels en peren voorkomen. Helaas is het drinken van vruchtensap waar dit fruit in voorkomt niet de manier om diabetes te voorkomen of te verkleinen. Dat komt omdat bij het persen de gezonde stoffen verloren gaan en de suikers blijven. Dat kan wel door een slowjuicer te gebruiken, alleen die zijn best prijzig.

Gelukkig zijn er steeds meer mensen bezig om deze goede stoffen te ‘vangen’ in een flesje zodat je dat overal op een gegeven moment kan kopen.

Maar hoe weten ze het eigenlijk?
Een internationaal team van onderzoekers waaronder Britse, Amerikaanse en Singaporese onderzoekers hebben 3 grote onderzoeken gedaan naar de eet gewoontes van 187.382 deelnemers die vragenlijsten in moesten vullen. De deelnemers gaven de komende 4 jaar aan hoe veel en hoe vaak en welke fruitsoorten ze aten.

Gedurende de onderzoeken kreeg 6.5% van de deelnemers diabetes. Uit de analyse blijkt dat wanneer je 3 keer per week een portie blauwe bessen, druiven, appel en/of peren eet dat de kans op diabetes verkleint.

Hoewel fruit gezond is moet je het niet gaan overeten. Zowel bij alles is het goed om in maten te doen. Maar 3 keer per week fruit eten blijkt gezond te zijn en helpt bij heel veel dingen. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je gaat aankomen door fruit te eten. Zolang je het aanhoudt van 3 keer per week.

Wat ook blijkt is dat al het fruit helpt. In het bijzonder de blauwe bessen, druiven en appels en peren verlaagt de kans op diabetes met 26%. Al het andere fruit verlaagt de kans met 2%. Je kan diabetes ook voorkomen door gewicht te verliezen en af te vallen.

Afvallen verlaagt ook de kans

Je kan ook door gewicht verliezen de kans verkleinen. Je kan daarmee nu al beginnen door met onderstaande tips aan de slag te gaan. Je kan dan beginnen om af te vallen en zo de kans verkleinen. Wanneer je geen overgewicht hebt dan kan zijn er mogelijkheden om met een slow juicer aan de slag te gaan. Zo kan je diabetes bestrijden want dat is echt wel nodig.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies