Klagers zijn slecht voor jouw brein dus houdt klagers op afstand
Klagers zijn slecht voor jouw brein
28 augustus 2012 
2 min. leestijd

Klagers zijn slecht voor jouw brein

Ja, waarschijnlijk had je al zo een vermoeden, maar luisteren naar klagers en negatieve boodschappen is slecht voor je. Niet alleen voor je gemoedstoestand, maar ook voor je brein zelf.

Klagers zijn slecht voor je

Onderzoek wijst uit dat het luisteren naar klagers slecht is voor je brein. Onderzoek wijst uit dat het jouw brein zo beïnvloedt dat je letterlijk dommer wordt als je ernaar luistert.

Kan je je voorstellen wat dat betekent als jij je dus in een omgeving bevindt waar mensen continu klagen? Als jij 30 minuten luistert naar die mensen, dan verlies je neuronen in de hippocampus. Die neuronen heb je nodig om problemen op te lossen.Klagers zijn slecht voor je brein Neuronen in de hippocampus zijn namelijk bedoeld als probleemoplosser.

Je wordt dus letterlijk minder creatief, waarschijnlijk ook reactiever en daardoor passiever. Het heeft dus niet alleen invloed op jouw emotionele gesteldheid, maar het maakt jouw brein ook nog eens tot moes.

Je verliest dus al neuronen door 30 minuten naar een klaagzang te luisteren, kan je je voorstellen wat het met jouw brein doet als je jarenlang daaraan blootgesteld wordt? Dat wil je toch niet?

Bescherm jezelf tegen Klagers

Bescherm jezelf. Jij wilt toch niet dat je over een paar jaar compleet passief, reactief en dat jouw brein tot moes is geklaagd? Natuurlijk niet. Gebruik deze 3 manieren om jezelf te beschermen.

Neem Afstand
Het klinkt wat simpel, maar is verreweg de beste manier. Creëer zoveel mogelijk afstand van de klagers. Is het jouw familie? Ga er minder heen. Zijn het jouw vrienden? Neem andere vrienden. Bescherm jezelf en distantieer jezelf.

Uiteraard gaat het ook om de ‘klager’ in jouw eigen hoofd. Neem zoveel mogelijk afstand van die stem in jouw hoofd die continu klaagt. Dat kan je bijvoorbeeld doen door de toon van die stem te veranderen. Maak hem eens sexy en kijk of hij nog zo klaagt 😉

Vraag aan de klager of hij het wilt veranderen
Een tweede manier is om simpelweg te vragen of ze hun gedrag willen veranderen. Waarschijnlijk zullen ze daar dan over klagen, maar misschien hebben ze het niet door. Als ze het bewust worden kunnen ze er wat mee, al zullen ze dat denk ik niet doen.

Zelf zeg ik meestal ‘Wat ga jij er aan doen?’ of ‘Wat is jouw aandeel hierin?’ Dan lopen ze weg of doen ze er misschien wat aan.

Schild optrekken
Als je ergens bent waar je niet kan vluchten van de ‘klager’ dan moet je wat anders doen. Je kan jouw bijvoorbeeld voorstellen dat je een energieschild om je heen hebt. Dat jouw aura helemaal dichtzit, een muur is, een schild is die het klagen afketst. Je kan dit in hypnose creëren.

Je kan je ook voorstellen dat de persoon tegenover jouw eruit ziet als een circusfiguur en dat zijn of haar stem klinkt als een cartoonfiguur. Dat helpt om het niet binnen te laten dringen.

Vermijd klagers dus en ga meer om met mensen die jou positief beïnvloeden! Als jij nog tips heb om klagers te weren dan hoor ik het graag. Vermeld hier jouw tip hieronder in het reactieveld!

 

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Je hebt het niet je doet het' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie via livestream ging onderwijzen.
Annelies Jacobs
Door

Annelies Jacobs

op 28 Aug 2012

Hi Edwin, dit klagen herken ik bij veel mensen ...... en bij mijzelf. Hoewel het bij mijzelf meer een opsomming van feiten zijn, waar ik de laatste tijd inderdaad weinig mee doe. De tips zijn heel goed, ik ga ze nu zeker gebruiken! Bedankt! Gr. Annelies Jacobs ·

Erik
Door

Erik

op 28 Aug 2012

Hoi Mooi verhaal, herken het en wat je zegt klopt. Omdraaien ogen dicht en gaan slapen werkt ook :-) Tnx. Erik

Trees
Door

Trees

op 28 Aug 2012

Ik nodig klagers altijd uit: "Jee, wat erg...maar hoe is het nou met JOU?!" Je zult versteld staan van de reactie. Groet Trees

Marianne Derks
Door

Marianne Derks

op 28 Aug 2012

De tip hierboven van Trees is een hele goede, die werkt! Waarom? Omdat veel klagers naar echte aandacht, waardering en gehoor voor henzelf zoeken, van JOU! Een echt mens-mens contact, dat verlangen (h)erkennen, helpt vaak al heel goed. En tenslotte buigen NLP'ers iedere klacht graag gauw om naar een positief doel. De andere klachten kunnen dan de volgende keer.... :) Als mensen moeten kiezen tussen de verschillende klachten, dan komt toch al gauw de 'hoofd' klacht naar boven...

Bert Wilhelmy Damsté
Door

Bert Wilhelmy Damsté

op 28 Aug 2012

ik klaag vaak over mij zelf dat ik somber ben bang om mensen te verliezen mijn vriend is dood ik kom er niet echt van af bang ook om mijn ouders te verliezen ik ben een negatief somber persoon groet bert wilhelmy damsté

Reactie plaatsen