Presentatie maken: tips om de interesse vast te houden

Een presentatie maken is een ding, wat het belangrijkste is, is wat je publiek meeneemt of onthoudt van je presentatie. Daarom krijg je in dit blog tips om over na te denken tijdens het maken van je presentatie.

Te veel informatie is lastig vast te houden

Als je veel informatie geeft haken mensen na een paar minuten al af. Zeker als je al eerder informatie gegeven hebt. Als je het op een manier brengt die entertainend is, die vermaakt, dan blijft je publiek erbij.

En als het niet te veel info is en je het af en toe herhaalt, dan komt het binnen.

Als het iets is waar je publiek wat mee kan, dan heb je iedereen. Dus niet te veel informatie, maar een paar punten op een leuke manier duidelijk maken en doorgeven op zo’n manier dat mensen er wat aan hebben. Dan heb je je punt gemaakt.

Dit merk je ook als je slides gaat maken voor je presentatie. Uit onderzoek blijkt dat je per dia het beste 1 zin kunt hebben staan die dan het punt maakt van wat je op dat moment wilt vertellen. Dit helpt namelijk het beste, zodat je publiek de informatie ook onthoudt[1]. Dus niet je hele dia vol tekst kalken. Alleen een zin in plaats van een kop gebruiken.

Stel je wilt één punt duidelijk maken

Iets dat je belangrijk vindt. Wat wil je nu dat mensen meenemen, bijvoorbeeld over hypnose. Dan wil ik dat ze aan het eind denken:

“Hypnose is super tof om te doen en je kunt er veel mee bereiken.”

Dat wil ik dat ze meenemen. Dat ze na een uur deze gedachte hebben en misschien zelfs wat met hypnose willen doen.

Als ik tegen je zeg “hypnose is super tof om te doen, echt super leuk wat je ermee kunt bereiken, echt hele leuke dingen enz. enz. enz.” Dan kun je er flauw van worden, omdat ik in herhaling val.

Het publiek kan zich dan niet serieus genomen voelen. Je bent geen kleuter. Als ik vier keer wat herhaal, dan weet je het wel.

Dat je publiek het weet, betekent niet dat het binnen is gekomen. Hoe vaak heb jij bijvoorbeeld wel eens iets gehoord voordat je er wat mee ging doen? Of dat je dacht: “En nu heb ik het onthouden.

Dit kan wel honderd of duizend keer zijn geweest. Soms duurt het jaren voordat het kwartje valt. Misschien wist je het ergens al, maar nog niet heel goed.

Wc’s hangen vol met handige weetjes en goede waarheden. Maar toch doen veel mensen die dingen niet, zoals:

“Hou van jezelf.

Ja dat weet je, maar doe je het? Hierop krijg je vaak hele verschillende antwoorden.

Maar als ik drie keer zeg “hou van jezelf”, dan heb je dat ook wel weer gehoord.

Variaties van je punt in je presentatie brengen

Je wilt dus dat mensen iets meenemen, mijn punt gaat over hypnose. Ik kan het een aantal keer zeggen, maar dan haak je af. Ik heb een heel uur te vullen of zelfs een hele dag om ervoor te zorgen dat jij hypnose leuk vindt.

Hoeveel manieren kun je dan bedenken om te zeggen: “Hypnose is tof?” (of wat jouw punt dan is)

  • Je kunt het gewoon zeggen.
  • Je kunt het in een verhaal verpakken.
  • Je kunt een metafoor geven.
  • Je kunt vragen naar ervaringen. Dan zegt iemand wat en dan kan ik misschien weer naar mijn punt toepraten: “Eigenlijk was die ervaring een soort hypnose.” Je koppelt de ervaring aan je punt.
  • Je kunt verhalen vertellen uit je werk, of uit je leven.
  • Je kunt oefeningen doen waaruit je punt blijkt.
  • Je kunt er enthousiast over te vertellen.

Op deze manieren kun je hetzelfde punt, zonder dat het vervelend wordt, overdragen.

Niemand wil namelijk het gevoel hebben dat er getwijfeld wordt aan iemands intelligentie.

Als je je punt steeds op verschillende manieren brengt, op manieren waardoor mensen erover gaan nadenken en zelf tot de conclusie komen dat je punt waar is (hypnose is eigenlijk best tof), dan heb je bereikt dat je punt van je presentatie is overgekomen.

Je kunt dit toepassen bij presentaties, maar ook bij je kinderen, of wanneer je een praatje maakt, of tijdens een vergadering.

Elke keer als jij je punt wilt maken kun je iets uit het lijstje pakken. Wat is het belangrijkste en houd daar je presentatie omheen.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat variaties tijdens het geven van mondelinge presentaties van belang is om mensen te overtuigen van een bepaald punt[2]. Wel kan publiek verschillen tijdens presentaties, bedenk daarom ook goed welke techniek het beste past bij jouw publiek.

Beluister ook deze podcast:

https://www.buzzsprout.com/195236/1586407-hoe-houd-je-mensen-geboeid?play=true

Belang van enthousiasme

Daarnaast is enthousiasme ontzettend belangrijk om mensen mee te krijgen. Wanneer je iets zonder bezieling vertelt is het ook lastig om mensen te inspireren. Door juist enthousiast te zijn over wat je vertelt help je jouw publiek om dat enthousiasme ook te voelen.

Soms kan het wel handig zijn om je enthousiasme gedurende de presentatie op te bouwen, zodat het verschil in de energie – tussen je publiek en jou – voor je publiek niet direct te groot is om te overbruggen.

Motivatie voor de presentatie

Daarnaast is het handig om jezelf te kunnen motiveren voor het geven van de presentatie. Het beste helpt wanneer je een presentatie geeft waarvoor je intrinsiek gemotiveerd bent. Het is bijvoorbeeld een onderwerp dat je aan het hart gaat en waarover je echt een punt te maken hebt.

Heb je voor de presentatie niet de vrijheid om zoiets te maken? Dan is extrinsieke motivatie ook nog altijd iets wat van pas kan komen[3]. Spreek met jezelf bijvoorbeeld af dat wanneer je een bepaalde reactie van je publiek krijgt je dan jezelf beloond met iets, maakt niet uit wat.

Maak gebruik van hypnose en NLP

Daarnaast zijn er ook een aantal hypnose en NLP (neuro linguïstisch programmeren) technieken die je kunnen helpen om je presentatie te verbeteren.

Je lichaamshouding is bijvoorbeeld belangrijk om enthousiasme uit te stralen, zelfs als je dat eigenlijk niet echt voelt. Door rechtop te staan, schouders naar achteren, borst naar voren, heb je bijvoorbeeld al meer uitstraling.

Daarbij prikkelt dit je brein ook een beetje om je net even wat beter te voelen. Ideaal dus om even te doen wanneer je last hebt van presentatieangst.

Met hypnose maak je als hypnotherapeut rapport met je cliënt. Iemand die een presentatie geeft moet rapport maken met zijn publiek. Er moet een soort band gevoeld worden tussen jou en het publiek. Dit kan door mensen aan te kijken (ja dat is spannend) en vragen te stellen.

Daarnaast kun je ook NLP technieken gebruiken om je presentatie te verbeteren. Dit helpt met name wanneer je last hebt van presentatieangst[4].

Daarnaast kun je NLP dus ook gebruiken om het publiek te boeien. Je kunt dan op bepaalde manieren gebruikmaken van metaforen, fantasie en visualisaties[5] om de aandacht van je publiek vast te houden en ze enthousiast te maken over het onderwerp van je presentatie.

Zelfhypnose voor de presentatie

Een presentatie maken is één ding, een presentatie geven is weer heel wat anders. Wanneer jij je slides hebt gemaakt, hebt bedacht hoe je contact met je publiek maakt en welke technieken je gaat gebruiken om ze een punt mee te geven is het van belang dat jij zelf ook geloofd in je presentatie.

Natuurlijk doe je dat al.

Maar dit gevoel kun je nog verder versterken of opwekken. Dit kan bijvoorbeeld met zelfhypnose. Je kunt voor de presentatie zelfhypnose gebruiken om te kalmeren en om je ego een boost te geven, waardoor je automatisch als een haantje (borst naar voren) de ruimte inloopt en de presentatie geeft.

Je ontspant dan eerst en brengt jezelf in een soort hypnotische staat. Vervolgens herhaal je een aantal affirmaties, zoals:

“Ik ben goed in presentaties geven.”

“Ik geef de beste presentaties ooit.”

“Ik ben enthousiast over mijn presentatie.”

“Het publiek vindt me leuk.”

Dit zijn slechts voorbeelden. Je kunt ook naar een hypnotherapeut gaan en daar specifieke affirmaties krijgen die je helpen om vol vertrouwen een presentatie te maken en te geven.

Wil je meer weten over hoe hypnose en NLP werkt? Kom dan eens naar de gratis online hypnose masterclass. Daar leer je in ieder geval al hoe hypnose werkt (en daar zit vaak toch ook een overlap met NLP).

Wil je jezelf of andere mensen helpen met hypnose? Schrijf je dan in voor een van de opleidingen, ideaal als je met mensen werkt om ze te helpen een beter mens te worden. Klik hier om alle opleidingen en de begindata te vinden.

 

Bronnen:

[1] https://www.ingentaconnect.com/content/stc/tc/2006/00000053/00000002/art00007

[2] https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ijal.12284

[3] https://link.springer.com/article/10.1007/s10936-017-9551-6

[4] https://apps.dtic.mil/sti/citations/ADA277756

[5] http://repository.bilkent.edu.tr/bitstream/handle/11693/15421/0006160.pdf?sequence=1