Jaren geleden toen mijn vrouw zwanger was van onze tweeling, zag ik overal tweelingen. Ik werd er praktisch mee doodgegooid. En ik maar denken dat het iets speciaals was. Welnee. Overal zag ik ze. Wagens met tweelingen, eeneiige tweelingen, twee-eiige tweelingen. Iedere dag zag ik er wel een aantal.
Totdat ze geboren waren en ik zag ze niet meer.
Gisteren sprak ik daarover met een ondernemer en die vertelde mij dat ze op vakantie in Italië een gimmick hadden dat ze achtervolgd werden door gele Fiat Panda’s.
‘En wat denk je Ed? We zagen ze overal. Maar zelfs in Nederland zag ik ze nog een tijdje. Overal gele Fiat Panda’s. Maar nu? Ik zie ze nooit meer…’
Het Baader-Meinhof fenomeen. Ken je dat? Vernoemd naar de terroristische actiegroep uit Duitsland in de jaren ’80. Er werd in 1994 op een online forum gediscussieerd over dit fenomeen en toen noemde iemand die naam en dat hij die opeens overal tegenkwam.
Arnold Zwicky heeft dit in 2006 omgedoopt tot de frequentie illusie. Je kent het wel. Je wilt nieuwe schoenen kopen en opeens zie je overal precies die nieuwe schoenen. Of met auto’s, of met wat dan ook.
Daar hadden we het over in combinatie met het algoritme van Facebook. Dat je alleen ziet wat je wilt zien. Dat je alleen maar wordt achtervolgd door advertenties die je ‘wilt’ zien of interesse in hebt getoond.
De ondernemer met wie ik sprak zei: ‘Je leven wordt zo ingeperkt vind je niet? Je ziet niet wat er buiten dat algoritme is’
Ik zeg ‘Het is net het leven vind je niet? Jij ziet een hele andere werkelijkheid dan ik. Wat ik belangrijk vind en geloof dat zie ik. Zoals dat ik overal tweelingen zag en jij gele Fiat Panda’s’
Dus als je daarbuiten wilt zien wat er speelt dan moet je je focus verleggen wat je belangrijk vindt en iets anders gaan geloven. Dan ga je vanzelf iets anders zien in deze algoritmische werkelijkheid.
Eerst zien dan geloven? Nee, eerst geloven en dan pas zien. Dat doe je nu namelijk ook 😉