arrow_drop_up arrow_drop_down
24 januari 2017 
in Angst

Twijfelen aan jezelf: 6 tips om jezelf terug te vinden

Ben jij weleens iets kwijt terwijl je zeker weten wist waar je het had neergelegd? Heb jij wel eens het gevoel dat je niet zeker weet of je nu om 1 of 2 uur met iemand had afgesproken? Heb jij ook een discussie gehad met je vrienden over of het jurkje nu blauw of wit was? En ben je door die gebeurtenissen gaan twijfelen aan jezelf? Twijfelen aan je mentale gesteldheid en of jouw visie van de wereld nog wel klopt?

Om te achterhalen of die twijfel terecht is en om te stoppen met te twijfelen aan jezelf geef ik je in dit artikel tips en kennis.

Dan kan ik je nu alvast vertellen dat als je niet gediagnosticeerd bent met een psychose of Alzheimer je niet hoeft te twijfelen aan jezelf. Je kunt je natuurlijk af en toe vergissen, maar dit hoeft niet te betekenen dat je moet twijfelen aan jezelf.

Twijfelen aan jezelf is namelijk niet gezond en kan veel invloed hebben op relaties om je heen.

Uiteindelijk doe jij bepaalde waarnemingen waarop je gedrag baseert. Als iemand een roddelkont blijkt te zijn vertel je diegene niet je diepste geheimen.

Twijfelen aan jezelf en je relatie

Als je twijfelt aan jezelf is de kans groot dat je ook twijfelt aan de liefde van je partner voor jou. Uit onderzoek blijkt dat mensen die aan zichzelf twijfelen vaker het gevoel hebben dat ze in een minder goede relatie zitten, terwijl hun partner wel duidelijk van ze houdt.

Hierdoor twijfel je ook aan een leuke toekomst met je partner, terwijl die twijfel helemaal niet in je leven thuishoort.

Onderzoekers geven ook aan dat er een soort afhankelijkheidssituatie ontstaat als je aan jezelf twijfelt in een relatie. Mensen die twijfelen aan zichzelf hebben een partner nodig die erg reactief moet zijn en ze hebben veel momenten nodig die laten zien dat de partner van het houdt. Het geloof in jezelf wordt daardoor afhankelijk van het gedrag van de partner.

Dit is erg zonde, want als je niet overtuigd bent van jezelf kan je partner net zo vaak zeggen dat hij/zij van je houdt, maar het heeft alsnog niet het gewenste effect.

Twijfel aan jezelf kun je gelukkig ook zelf wegnemen. Uiteindelijk is dat beter voor jezelf en voor je relatie.

Twijfelen aan jezelf en je werk

Aan jezelf twijfelen op het werk heeft ook gevolgen. Als je aan jezelf twijfelt probeer je in ieder geval de verwachtingen al te temperen. Alsof je mensen van te voren wilt waarschuwen dat wat je doet eventueel ook kan falen.

Of dat je zelfs iets doet bij jezelf waardoor je de taak niet meer uit kunt voeren en daardoor ook niet als verantwoordelijk wordt gezien voor het uitvoeren van de taak. Je kunt jezelf bij wijze van spreken op je duim slaan waardoor je niet meer hoeft te timmeren.

Daarbij zorgt twijfelen aan jezelf op je werk ook voor pessimisme en negatieve gedachten over jezelf die je zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid verminderen.

Oorzaak van twijfelen aan jezelf

Het twijfelen aan jezelf is niet vaak iets dat spontaan ontstaan is. Je kunt dingen hebben meegemaakt waardoor je aan jezelf gaat twijfelen. Je dacht bijvoorbeeld dat je iets kon, maar toen ging het alsnog mis.

Er zijn zelfs mensen die je kunnen manipuleren waardoor je gaat twijfelen aan jezelf. Dit wordt ook wel gaslighting genoemd. Deze term komt uit een film waarin een man het licht van de gaslampen telkens iets terugdraait. Dit valt zijn vrouw op, maar dan ontkent hij dat hij dat gedaan heeft en beticht hij haar ervan dat ze een beetje gek aan het worden is.

Hierdoor gaat ze ontzettend aan zichzelf twijfelen waardoor allerlei andere problemen ontstaan.

Jezelf terugvinden na emotionele verwaarlozing

Om jezelf weer terug te vinden en weer een solide basis te hebben waarop je kunt bouwen is het belangrijk om jouw oorzaak voor het twijfelen aan jezelf te achterhalen.

Als je bijvoorbeeld twijfelt aan jezelf doordat iemand je heeft aangepraat dat je niets kunt is het belangrijk om die overtuigingen weer te veranderen.

Gelukkig kunnen overtuigingen die een ander bij je heeft geplaatst eenvoudig vervangen worden met hypnose en zelf-hypnose.

Met hypnotherapie kan een hypnotherapeut de overtuigingen die je over jezelf hebt door de ander eenvoudig vervangen. De onlogica van de overtuigingen wordt onthuld. Sterker nog, je legt ze zelf bloot met behulp van een paar vragen van de hypnotherapeut.

Omdat je gevoelig bent voor het overnemen van suggesties kan de hypnotherapeut het geloof in jezelf ook weer opbouwen met hypnotische suggesties. Deze kunnen bijvoorbeeld zijn:

Je bent slim.

Je bent knap.

Je bent sterk.

Je kijkt naar de toekomst.

Om de effecten van de hypnotherapie te versterken kun je ook thuis oefenen met zelf-hypnose. Je herhaalt dan bijvoorbeeld de suggesties die overtuigingen die jou sterker maken weer verder versterken.

Tip 1: Gebruik zelfhypnose

Door zelfhypnose te gebruiken kun je je onderbewuste beïnvloeden zodat je meer overtuigd bent van je eigen kunnen en minder twijfelt aan jezelf.

Tip 2: Achterhaal de oorzaak van het twijfelen aan jezelf

Als je niet gemanipuleerd wordt is de kans groot dat een gebeurtenis in je verleden ervoor heeft gezorgd dat je aan jezelf twijfelt. Als je die gebeurtenis kunt achterhalen kun je eens kijken of je er op een andere manier naar kunt kijken dan je tot nu toe hebt gedaan.

Als je eens hebt gefaald hoeft dat niet te leiden tot faalangst.

In plaats daarvan kun je bepalen wat je eigenlijk hebt geleerd van dat moment en hoe je dit in de toekomst voorkomt.

Als je het lastig vindt om zelf de oorzaak te achterhalen kan een hypnotherapeut je hierbij helpen. Dit kan onder andere met regressietherapie, maar er zijn ook andere mogelijkheden.

In jezelf vertrouwen

In jezelf vertrouwen is soms makkelijker gezegd dan gedaan. In eerste instantie kun je de overtuigingen die je over jezelf hebt versterken met de eerste tip.

Daarnaast kun je het gevoel dat je ook echt in jezelf kunt vertrouwen versterken met visualisaties. Ik heb weleens gehoord dat mensen pas iets gaan doen als mensen het zich kunnen voorstellen. Om iets te doen is het belangrijk dat je eerst “ziet” hoe je dat doet.

Tip 3: Visualiseer waarin je wilt vertrouwen

Gelukkig kun je met zelfhypnose ook heel goed visualiseren. Als je twijfelt aan het geven van een presentatie of het afleveren van goed werk kun je die twijfel wegnemen door te visualiseren hoe je dat doet.

Tijdens zelfhypnose focus je je eerst op je ademhaling. Je zit of ligt bijvoorbeeld op een comfortabele plaats. Vervolgens haal je rustig adem door je buik. Als dit goed gaat sluit je je ogen en visualiseer je je in het geval van een presentatie eerst de plaats waar je dat gaat doen.

Vervolgens visualiseer je je dat je je aan het voorbereiden bent. Wellicht moet je een beamer klaarzetten of notitieblokken neerleggen voor mensen die de presentatie komen bekijken.

Je visualiseert hoe je iedereen begroet als ze binnenkomen. Hoe je als ze zitten jezelf voorstelt en gaat presenteren. Hoe je kalm blijft bij vragen en wat je doet als je het antwoord niet weet: “Daar kom ik later op terug en anders mail ik het aan de hele groep.”.

Tip 4: Gebruik mindfulness

Als je twijfelt aan jezelf kun je dit merken door gedachten die demotiverend zijn en die je tegenhouden om te doen waar je goed in bent. Door mindfulness toe te passen kun je achterhalen wanneer je dat soort gedachten krijgt en of je niet de hele tijd last hebt van dezelfde soort gedachten.

Doordat je je hiervan bewust wordt kun je er wat tegen doen.

Een ander voordeel van mindfulness is dat je met meer focus een taak uitvoert. Hierdoor maak je ook minder snel fouten waardoor het vertrouwen in jezelf door ervaring verbeterd wordt.

Tip 5: Wees niet te streng voor jezelf

Op het moment leven we in een wereld van kritiek en moet je daar ook maar tegen kunnen. Hierdoor kun je ook heel streng voor jezelf worden dat je bepaalde onrealistische dingen moet kunnen. Ik kan bijvoorbeeld tegen mezelf zeggen dat ik een marathon moet kunnen lopen in 2 uur. Helaas kunnen de meeste professionals dat niet eens dus hoe realistisch is het dat ik dat kan? Als ik daardoor aan mezelf ga twijfelen is dat eigenlijk helemaal niet logisch.

Het is daarom belangrijk om zelfcompassie te hebben. Dingen mogen verkeerd gaan en als je iets goed doet mag dat zeker gevierd worden. Iets goed doen is wellicht “normaal”, maar als je aan jezelf twijfelt is iets goed doen gewoon lekker wel een reden voor een feestje!

Tip 6: Ontspan

Als je hard werkt, of dat nu op het werk is of juist in je privéleven, gaan dingen soms mis. Als je jezelf te veel druk oplegt kan dit zorgen voor twijfels over jezelf. Ontspan daarom ook af en toe. Haal jezelf weg uit de situatie waardoor je gaat twijfelen aan jezelf en ga wat leuks doen. Wandelen, schilderen, sporten als het maar ontspannen me-time is.

Wil je meer weten over mentale technieken om minder te twijfelen en meer te genieten? Kom dan eens naar een seminar of bekijk de workshops en opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland.

Bronnen:

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0146167201274004

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-6494.00104/abstract

Bewaren

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies