arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe word ik zelfverzekerd: tips voor meer uitstraling op je werk
14 januari 2017 

Hoe word ik zelfverzekerd: tips voor meer uitstraling op je werk

Met je borst vooruit en je kin omhoog. Dat kan het beeld zijn dat je hebt bij mensen met een zelfverzekerde uitstraling. Sommige mensen lijken altijd te weten wat ze moeten doen en de uitvoering ervan ook nog eens te perfectioneren. Wellicht heb jij het gevoel dat alles wat jij doet in het honderd loopt en dat kan een klap zijn voor je zelfverzekerdheid.

Daarom ga ik in dit blog in op hoe je meer zelfverzekerd wordt en wat het eigenlijk is.

Verschil tussen zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid

Zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid liggen vaak dicht bij elkaar, maar het zijn niet precies dezelfde woorden met precies dezelfde betekenis. Aan zelfvertrouwen zit vaak een wat negatievere klank, omdat mensen hier ook vaak meer aan willen doen.

Zelfverzekerdheid heeft een wat positievere kant, maar mensen kunnen ook te zelfverzekerd worden waardoor dingen alsnog niet lopen zoal ze willen.

Daarbij heeft zelfvertrouwen vaak meer te maken met gedachten en emoties over jezelf terwijl zelfverzekerdheid meer te maken heeft met wat je doet en hoe dat gaat. Het gaat meer over de externe wereld en een deel van je wat zichtbaarder is voor mensen om je heen.

Wie heeft er niet een klasgenootje gehad dat helemaal rood werd tijdens een spreekbeurt terwijl een andere klasgenoot juist een koelbloedige kikker bleef. Van de kikker kon je de presentatie wellicht onthouden terwijl de blozende klasgenoot eigenlijk voor altijd de blozende klasgenoot blijft van wie je niet meer weet wat hij/zij nu eigenlijk gezegd heeft.

Zelfverzekerd zijn zorgt er dus ook voor dat wat jij te vertellen hebt gehoord en beter onthouden wordt.

Hoe kom ik zelfverzekerd over?

Zelfverzekerd overkomen is iets waar we vooral in de pubertijd en het volwassen leven naar streven. Het komt vaak van pas in verschillende situaties, zoals de presentatie op school. Of tijdens het overtuigen van je manager dat een bepaald idee het bedrijf echt verder gaat helpen.

Of wat dacht je van tijdens het uitgaan? Wie houdt er nu niet van een zelfverzekerd iemand die je kunt versieren of die juist op het versierpad gaat?

Zelfverzekerd zijn op je werk

Stress op het werk is ook funest voor een goed zelfvertrouwen op het werk(1).

Uit onderzoek blijkt dat wanneer je fijne collega’s hebt en een goede relatie met je baas hebt dit helpt om meer zelfverzekerd te zijn op je werk (2). Onderzoekers geven aan dat hier rekening mee moet worden gehouden wanneer organisaties of bedrijven zichzelf willen verbeteren.

Ook kunnen je ideeën over hoe zeker je baan is, en het werk dat je doet op je werk, ervoor zorgen dat je meer of minder zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid krijgt. Heb je bijvoorbeeld het idee dat taken door andere collega’s worden overgenomen, dan helpt dat natuurlijk niet echt (3).

Als je nieuw bent op het werk kan je net de persoon zijn met de minste ervaring. Doordat iedereen kan bouwen op zijn/haar ervaringen komen jouw ideeën daardoor niet altijd aan bod.

Toch ben je niet voor niets aangenomen. Blijf je daarom focussen op wat jij doet en niet op wat andere mensen om je heen doen.

Tip 1: Identificeer waar je goed in bent

Houd bijvoorbeeld na het werk een dagboek bij waarin je noteert wat er allemaal goed ging die dag.

Wellicht heb je de stagiaire goed geholpen. Misschien heb je een klant helemaal overtuigd met jouw ideeën voor hem/haar.

Door je sterke punten te identificeren kun je daarmee in de toekomst meer zelfvertrouwen uitstralen, waarschijnlijk gaat dit zelfs automatisch als je even oplet waar je allemaal goed in bent.

Tip 2: Houd en to-do lijstje bij

Door een to-do lijstje bij te houden en af te vinken wordt je je ook meer bewust van dingen die je al gelukt zijn.

Ikzelf wordt heel gelukkig elke keer als ik een vinkje mag afstrepen op mijn to-do lijstje.

Maak je doelen ook niet te groot en zorg ervoor dat je elke dag iets kunt afvinken van je to-do lijstje om het leuk te houden.

Tip 3: Identificeer ook waar je minder goed in bent

Dit kan bijvoorbeeld zijn het loslaten van een naar gesprek. Of het blijven malen over een probleem en proberen daaraan te werken. Deze stap is trouwens minder belangrijk dan de vorige stap waarin je juist identificeert waar je goed in bent.

Als je merkt dat je door deze stap in een negatieve gedachtenspiraal belandt kun je beter op de positieve spiraal stappen door juist al het goede dat je doet te identificeren.

Tip 4: Maak ook een mapje aan met complimenten

Je collega’s of klanten kunnen je weleens een compliment geven. Soms digitaal en soms mondeling. Bewaar deze complimenten in een mapje en kijk ernaar als je je even down voelt over je capaciteiten.

Ga eens na hoe dik dat mapje wordt als je die complimenten bewaart. Dan heb je over een jaar super veel complimentjes.

Competentie en zelfverzekerdheid

Zoals je ziet is zelfverzekerdheid op het werk gerelateerd aan je competenties op het werk. Gelukkig zijn er meerdere manieren om aan je competenties en zelfvertrouwen te werken zonder dat dit voelt als meer werk dan het werk dat je al deed.

Daarom geef ik een paar tips om je competenties op het werk te versterken om zo meer zelfverzekerdheid te krijgen.

Tip 5: Voer taken uit met mindfulness

Door mindful te zijn terwijl je bezig bent met het uitvoeren van taken op je werk zorg je voor meer focus op de taak. Mindfulness zorgt ervoor dat je in het hier en nu leeft. In plaats van je zorgen te maken over wat je baas of collega’s van het eindproduct vinden ben je met je gedachten bij het proces van het maken van je product.

Hierdoor wordt de kans op het maken van fouten kleiner en groeit je competentie op het werk.

Tip 6: Wees mindful in gesprekken met collega’s en je baas

Door mindful te zijn in gesprekken op het werk kun je meer afstand nemen van de emoties die je op dat moment ervaart. Hierdoor kun je rationeler reageren op vragen of opmerkingen van mensen met wie je praat.

Dit kan ook goed helpen bij gesprekken met klanten waardoor je ze nog beter kunt helpen dan je al doet.

Tip 7: Realiseer je dat je collega’s ook maar mensen zijn

Bekijk het gedrag van je collega’s eens vanuit een andere hoek. Zijn ze emotioneel omdat ze eigenlijk gewoon erkenning willen? Als er op het werk een stressvolle situatie ontstaat voor iedereen, bijvoorbeeld omdat er een belangrijke klant weggaat, gaat iedereen zich opeens gestrest gedragen. Probeer daar doorheen te kijken om te zien waar ze nu echt om vragen.

Tips om zelfverzekerder te worden

Naast tips op je werk en om je competenties te verhogen om zelfverzekerder te worden zijn er ook dingen die je juist in je vrije tijd kunt doen voor meer zekerheid in wat je allemaal kan. Deze tips zullen je ook helpen om in je privéleven meer zekerheid uit te stralen.

Tip 8: Probeer elke dag iets nieuws

Met iets nieuws bedoel ik dat je elke dag iets gaat doen wat je nog niet eerder hebt gedaan. Wellicht is het eerst gewoon een taart bakken, maar na verloop van tijd zit je dan al aan de bonbon-workshop. En nog een paar jaar later vlieg je zelf in een zweefvliegtuig.

Door nieuwe dingen te proberen leer je dat je meer kan dan je in eerste instantie denkt. Daarbij moet je soms ook angsten overwinnen. Door bekender te worden met het gevoel van angst en het over angst heen stappen kun je dit ook op je werk beter uitvoeren.

Als het je niet lukt om dagelijks iets nieuws te proberen kun je het in ieder geval elk weekend doen.

Tip 9: Gebruik zelfhypnose

Hypnose is een goede manier om je zelfvertrouwen te boosten en kan ook goed helpen om je zelfverzekerdheid te boosten.

Bij zelfhypnose ontspan je eerst en focus je je op je ademhaling. Vervolgens herhaal je hypnotische suggesties die je zelfverzekerdheid boosten, zoals:

Mijn baas gelooft in mij want ik heb deze baan.

Ik ben goed in…. (iets uit je dagboek wat goed is gegaan.)

Wat ik niet kan kan ik leren.

Ik ben slim.

Ik ben sociaal.

Als je naar een hypnotherapeut gaat kan hij/zij je persoonlijke suggesties geven die op jouw situatie van toepassing zijn. Dan werkt de zelfhypnose nog beter dan met deze voorbeelden.

Tip 10: Achterhaal je overtuigingen die voor onzekerheid zorgen

Overtuigingen zijn erg belangrijk voor jouw kijk op de wereld en hoe je jezelf daarin ziet. Wellicht heb je overtuigingen dat je bepaalde dingen gewoon niet zo goed kan. Waarom zou je dat denken? Als je in het verleden iets verkeerd hebt gedaan is dat niet een reden op bij de pakken neer te zitten. Het is juist een leermoment dat je kunt meenemen naar de volgende keer en daardoor zal het juist beter gaan.

Door je overtuigingen en de oorzaken te achterhalen kun je ook bepalen of je overtuiging logisch is en wat je eraan kunt doen.

Als je dit lastig vindt kan een hypnotherapeut je helpen bij het bepalen van overtuigingen. Dit kan bijvoorbeeld met cognitieve gedragstherapie of door een regressietherapie. Met deze therapie kun je achterhalen waarom je denkt zoals je denkt en of een bepaalde indrukwekkende gebeurtenis hierop van invloed is geweest.

Wil jij meer weten over mentale technieken die je helpen om je leven te verbeteren? Kom dan eens naar de gratis online masterclass over hypnose en bekijk de opleidingen van het Hypnose Insituut Nederland.

Bronnen:

  1. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15475778.2016.1120613
  2. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10803548.2016.1216365
  3. https://psycnet.apa.org/record/2017-58097-001

 

Bewaren

Over de schrijver
Onzeker
Door

Onzeker

op 24 June 2018

Goed artikel, ik ga ze deze week uitproberen en dan zal nog even aangeven wat mijn bevindingen zijn geweest!

Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies