arrow_drop_up arrow_drop_down
Jezelf vinden als je de verkeerde identiteit hebt
20 december 2017 

Jezelf vinden als je de verkeerde identiteit hebt

Je bent wie je bent, en soms is het lastig te geloven dat je jezelf kunt veranderen. Door de manier waarop mensen hun identiteit vormen kun je echter per ongeluk de verkeerde identiteit hebben. Baal jij soms van jezelf? Heb je het idee dat je om de een of andere reden jezelf voor de voeten loopt? Dan is de kans groot dat je per ongeluk de verkeerde identiteit hebt.

Hoe je ervoor zorgt dat jij dan wel je goede identiteit krijgt ga ik in dit blog op in.

Wat is identiteit?

Identiteit is in dit blog hoe je jezelf ziet. Welke persoonlijke kenmerken jij hebt en hoe jij denkt dat de omgeving jou ziet.

Als je jezelf bijvoorbeeld identificeert als slim zie jij jezelf zo en ga je ervan uit dat je omgeving je ook als slim ziet of dat ze je ten minste onderschatten in jouw slimheid.

Je kunt jezelf ook als een einzelgänger zien. Je kunt goed alleen zijn en weet hoe je jezelf moet vermaken. Mensen uit je omgeving lijken je vaak te bewonderen omdat jij jezelf zo goed weet te vermaken.

Je kunt jezelf ook op een andere manier als einzelgänger zien. Blijkbaar wil niemand met je omgaan en leef jij het eenzame leven.

Ontstaan van je identiteit

Zodra je geboren wordt leer jij om te communiceren met je ouders. Uit recent onderzoek is gebleken dat als baby’s oogcontact maken met verzorgers de hersengolven van de baby gelijk gaan lopen met de persoon waarmee hij contact heeft.

Dit vind ik zo super cool. Het is net alsof we als baby een soort vorm van telepathie onder de knie hebben. Onderzoekers denken dat dit kinderen voorbereid op de communicatie. Als je ouders dan echt met je gaan communiceren krijg je allerlei signalen over hoe zij jou zien.

Ben je bijvoorbeeld een te druk kind voor je ouders, terwijl je eigenlijk een normaal kind bent, dan krijg je snel het plakkaat van het zijn van een “te druk” kind. Doordat je als kind vooral naar je ouders kijkt voor feedback over je identiteit kun je gaan denken dat je inderdaad druk bent.

Verdediging tegen het label

Doordat je je ouders en anderen dan niet tot last wilt zijn kun je heel erg je best gaan doen om rustig te zijn. Hierdoor kunnen andere mensen juist weer zeggen dat je stil en verlegen bent.

Een ontzettend verwarrende situatie voor een kind.

Om dan juist weer het gevoel van controle te krijgen kun je vervolgens écht druk gaan doen. Zodat je in ieder geval zeker weet dat je bent wie anderen zeggen dat je bent.

Zoals te zien kun je je als kind gaan verdedigen tegen de identiteit die jij opgeplakt krijgt of door je totaal het tegenovergestelde te gaan gedragen of door heel bewust het gedrag dat bij die identiteit hoort te versterken.

Dit is ook de reden dat sommige opvoeders zeggen dat je tegen je kind moet zeggen dat hij is zoals je wilt, meestal zal het kind zich vervolgens daarnaar gedragen. Je kind vertellen dat hij/zij heel opgeruimd is kan ervoor zorgen dat die slaapkamer inderdaad elke dag netjes wordt achtergelaten. Uiteindelijk wil een kind zich ook goed gedragen dus die kans is groot.

Vertel jij je kind echter dat hij/zij ondeugend is? Dan moet je dus niet vreemd opkijken als er af en toe wat snoep verdwijnt uit de keuken.

De verkeerde identiteit hebben

Toch kunnen al deze projecties en zelfs hele onbewuste projecties van je ouders en mensen in je omgeving je later op volwassen leeftijd tot last zijn.

Was je als kind bijvoorbeeld erg enthousiast als je vader of moeder thuiskwam van het werk en werd je bijna direct aan de kant gedrukt zodat je ouder even kon bijkomen van zijn werkdag? Terwijl jij van het andere geslacht bent?

Dan heb je elke werkdag een negatief signaal gehad van je ouder. Blijkbaar was er iets niet goed met jou waardoor jouw liefde niet (direct) werd beantwoord. Het gedrag dat je had om je aan te passen, namelijk afstand houden, helpt je niet in het volwassen leven.

Relaties die je hebt kunnen hierdoor lastig zijn, omdat je na het werk afstand houdt uit respect voor je partner, maar je partner kan zich hierdoor juist afgewezen voelen. Wat weer voor irritaties in de relatie kan zorgen.

Deze irritaties zijn dan weer een bevestiging van het gevoel dat je kreeg als kind, namelijk dat jij het blijkbaar niet waard bent om van gehouden te worden terwijl jij ontzettend je best doet.

Je identiteit veranderen

Dat ontzettend je best doen houdt voor je gevoel misschien wel vaak in dat je jouw onderbuik gevoel, je instinct over hoe jij je moet gedragen juist niet volgt. Dit kan erg vermoeiend zijn en daarom kun je ook balen van je eigen gedrag, maar je bent niets anders gewent.

Bovendien is dit gedrag ook “veilig gedrag”. Je weet wat je kunt verwachten en je bevestigd het beeld wat mensen om je heen hebben van je. Hierdoor krijg je geen opgetrokken wenkbrauwen omdat je opeens niet meer gaat voldoen aan het beeld dat mensen van je hebben.

Jezelf vinden

Je identiteit veranderen betekent niet dat je weer in verzet komt. Het is meer dat je af wilt van het verlammende gevoel dat je jezelf blijkbaar niet kunt zijn. Het is meer dat je jezelf gaat vinden.

Om jezelf te vinden en je identiteit ten goede te veranderen kan hypnose je helpen.

Juist omdat de kindertijd zoveel invloed heeft op ons volwassen leven, terwijl we dat ons vaak niet beseffen is hypnose een manier om jezelf te vinden. Een van de eerste technieken die je hiervoor kunt gebruiken is regressie.

Regressie

Regressie is een techniek om herinneringen op te halen die nu nog invloed hebben op je leven. In de kindertijd wordt je identiteit gevormd omdat dit ook een belangrijke fase is waarin je overtuigingen gevormd worden.

Overtuigingen bepalen hoe jij de wereld en jezelf ziet. Iedereen heeft een eigen waarheid en dat komt dus door die overtuigingen. Die overtuigingen bepalen hoe jij vindt dat de wereld in elkaar zit. Hoe de sociale verhoudingen zijn, of bijvoorbeeld die sociale ladder echt is en of jij, als die dan echt is, het waard bent om met mensen buiten jouw sociale klasse om te gaan.

Deze overtuigingen bepalen ook wat jij normaal gedrag vindt en hoe jij over jezelf denkt en hoe jij je mag gedragen.

Door die regressie kom je erachter hoe gebeurtenissen in je jeugd je hebben gemaakt tot wie je nu bent. Vervolgens kun je met meer emotionele afstand en met meer ratio naar die herinnering kijken en zien dat jij je gedrag niet hoeft aan te passen.

Zoals bij het voorbeeld van een ouder die helemaal vermoeid thuiskomt van het werk en die dan 5 minuten voor zichzelf wil. Als volwassen iemand begrijp je dit veel beter dan als kind en begrijp je ook dat dit eigenlijk niets zegt over de liefde die je ouder voor je voelde.

5 minuten later was je wellicht gezellig samen met de Lego aan het spelen.

Socratisch gesprek

Een andere manier om jezelf te vinden of om jezelf opnieuw op te bouwen is door het voeren van een Socratisch gesprek. Socrates vroeg eigenlijk bij alles waarom het is zoals het is. Door deze waarom vraag te herhalen kom je bij je diepste overtuigingen, maar ook bij de overtuiging dat je eigenlijk niets weet.

Als je eigenlijk niets weet ben je zoiets als een onbeschreven blad.

En een onbeschreven blad biedt ruimte om opnieuw beschreven te worden met regels en overtuigingen over jezelf die wél kloppen en die niet vermoeiend voor je zijn.

Nieuwe overtuigingen krijgen

Hypnose helpt ook met het krijgen van nieuwe overtuigingen, of in het geval van jezelf vinden het weer zichtbaar maken van ondergesneeuwde overtuigingen. Met je hypnotherapeut ga je praten over hoe je wilt zijn.

Vervolgens wordt onderzocht hoe jij jezelf toestemming geeft, hoe jij het jezelf gunt om dat gedrag ook te laten zien. Dit kan bijvoorbeeld door hypnotische suggesties, zoals:

“Ik mag mijn liefde uiten direct nadat mijn partner is thuisgekomen van het werk.”

“Ik mag vrienden bellen om af te spreken.”

“Ik mag mijn ingevingen navolgen.”

Dit zijn slechts voorbeelden van hypnotische suggesties, afhankelijk van jouw identiteit en overtuigingen kun jij andere suggesties krijgen.

Nieuwe overtuigingen installeren

Voor het installeren van nieuwe overtuigingen kan naast de hypnotische suggesties ook gebruik worden gemaakt van visualisaties waarin je dat nieuwe gedrag ziet. Je visualiseert bijvoorbeeld dat je de telefoon pakt om vrienden te bellen om eens af te spreken. Hoe de telefoon voelt, je stem klinkt en het gesprek gaat zijn dan onderdelen van die visualisatie.

Het voorstellingsvermogen om iets te doen stimuleert dat je het gedrag ook daadwerkelijk gaat uitvoeren. Hierdoor kom je er ook sneller achter dat het helemaal niet eng is om meer jezelf te zijn en waarschijnlijk kom je er zelfs achter dat mensen je dan leuker en aardiger vinden.

Je wordt namelijk authentieker en dat vind bijna iedereen leuker dan iemand die alles altijd doet zoals het hoort.

In twee dagen je zelfbeeld veranderen?

Dat kan ook. Klik op de volgende link voor de unieke masterclass ‘Verander je Zelfbeeld’ gegeven door Edwin Selij. Dat zal je veel opleveren.

Bronnen:

https://www.nu.nl/wetenschap/5028305/hersengolven-van-baby-en-volwassene-gaan-gelijklopen-bij-oogcontact.html

 

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies