Page content

Verslaafd aan hardlopen: wat te doen

verslaafd aan hardlopen

Gezondheid is erg belangrijk en dagelijks minimaal 30 minuten bewegen ook. Voor veel mensen een reden om te beginnen met hardlopen. Als je dan langer dan 30 minuten gaat hardlopen kun je de runners-high ervaren. Dat is het punt waarop het hardlopen niet meer zwaar is. Je benen lijken opeens lichter en je hebt het gevoel dat je eindeloos, of in ieder geval een hele poos, door kunt gaan. Sommige mensen doen dit ook en raken verslaafd aan hardlopen.

Ben jij bang dat je verslaafd bent aan hardlopen? Lees dit blog dan even verder om te zien wat je ertegen kunt doen.

Hardlopen is gezond

Dat je van hardlopen houdt is op zich niet vreemd. Hardlopen heeft namelijk allerlei gezondheidsvoordelen, zoals:

  • Beter humeur
  • Je kunt beter leren
  • Je geheugen wordt beter
  • Op oudere leeftijd voorkomt/vertraagt het mentale achteruitgang
  • Afvallen
  • Sterkere botten
  • Lagere bloeddruk
  • Lager cholesterol
  • 30% minder kans op vroegtijdig overlijden door hart- en vaatziekten.
  • Verlening van de levensduur met 3 jaar, als je minder dan 50 minuten per week hardloopt.

Als je meer dan die 50 minuten per week hardloopt blijven de voordelen gelijk. Op zich is het geen probleem als je wekelijks 2 tot 3 uur hardloopt, maar er is wel een grens die je bereikt waarna het ongezond wordt om te hardlopen.

Hardlopen is ongezond

Loop je echter meer dan 40 kilometer per week per week? Dan is hardlopen niet per sé gezonder, maar zelfs ongezonder. De nadelen van hardlopen zijn dan:

  • Verdikking van het hart
  • Littekenweefsel op het hart
  • Tremor
  • Hartritmestoornissen
  • Grotere kans op osteoartritis tussen 45 en 55 jaar.
  • Te veel vrije radicalen die vrijkomen en zich binden aan je cholesterol, waardoor je juist plaquevorming krijgt. (Dit gebeurt na het eerste uur hardlopen)

Verslaafd aan hardlopen: Waarom?

Zoals gezegd in de inleiding kan hardlopen leiden tot een runners high. Bij beweging wordt het dopaminesysteem geactiveerd. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het jagen dat we vroeger moesten doen.

Wij zijn een diersoort die ontzettend lang kan hardlopen en die tactiek gebruikten we om dieren te vermoeien waarna ze eenvoudig te pakken waren. Is het je weleens opgevallen dat je hond sneller moe is dan jij bij het spelen?

De runnershigh kan de high zijn die je als mens vroeger kreeg om door te kunnen gaan als onze prooi nog niet vermoeid genoeg was. Door dit plezierige gevoel bleef de jacht leuk en gaf onze voorvader niet op.

Nu zorgt dit gevoel ervoor dat je nog even 10 minuten, of een uur, verder loopt.

Daarnaast reageert je omgeving in het begin vaak positief als je gaat hardlopen. Het is immers goed voor je gezondheid. Waarschijnlijk ga je er ook beter uitzien en dus krijg je alleen maar meer stimulans om vooral door te blijven rennen.

Daarbij vermindert de dopamine het gevoel van stress. Bij spannende momenten kun je daarom snel even je hardloopschoenen aantrekken om aan die stress te ontsnappen.

Hardlopen kan daardoor ook snel in een gewoonte veranderen.

Het ontstaan van de verslaving loopt daarom als volgt:

Fase 1: Je begint recreatief met hardlopen.

Fase 2: Je gaat meer hardlopen tot voorbij het punt waarop het je geestelijke en lichamelijke gezondheid bevordert, maar het is nog niet ongezond.

Fase 3: Je hardloopt nog meer en het begint nu problematisch te worden, na een blessure is het lastig om rust te houden en je sociale contacten hebben eronder te lijden.

Fase 4: Je bent totaal verslaafd aan hardlopen, je omgeving kan je niet meer remmen.

Gevolgen van een hardloop verslaving

Naast de fysieke gevolgen van te veel hardlopen, zijn er ook sociale en mentale gevolgen van te veel hardlopen.

Je kunt bijvoorbeeld in de spiraal van verslaving terechtkomen door de schuldgevoelens die je ervaart als je de “training” een keer overslaat. Om dit nare gevoel te voorkomen blijf je hardlopen.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die verslaafd aan hardlopen zijn minder tijd besteden aan hun gezin dan mensen die niet verslaafd zijn. Dit komt natuurlijk ook doordat hardlopen zelf tijd kost. Wat dat betreft kun je relaties met familie vaak beter onderhouden als je verslaafd bent aan medicijnen of aan drugs.

Helaas herkennen mensen die verslaafd zijn aan hardlopen hun verslaving niet altijd. Uit een onderzoek dat in 1990 is uitgevoerd blijkt dat de partner vaak aangeeft dat iemand verslaafd is aan hardlopen, terwijl de verslaafde dat totaal niet herkent.

Vooral mannen van vrouwen die hardlopen herkennen de verslaving eerder dan de vrouw zelf. Vrouwen scoren vaak ook hoger op de afhankelijkheidsscore voor deze verslaving dan mannen.

Dit komt ook doordat vrouwen meer controle op het lichaam willen hebben, zonder dat ze hiervoor hun dieet hoeven aan te passen. Meer sporten voor het figuur dat ze willen hebben wordt dan vaak gezien als de oplossing.

Daarnaast kan de verslaving een soort compulsieve stoornis worden.

Door de verslaving wordt de kwaliteit van het leven lager ingeschat. Daarbij kunnen zowel mannen als vrouwen last krijgen van depressieve symptomen.

Behandeling van een hardloopverslaving: Hypnose

Een hardloopverslaving wordt over het algemeen behandeld met cognitieve gedragstherapie (CGT) uit eerdere onderzoeken weten we dat de effecten van CGT versterkt worden als de therapie plaatsvindt terwijl de cliënt onder hypnose is.

In eerste instantie moet worden vastgesteld in welke fase de verslaafde zit, zoals fase 3 of 4. Dit kan van invloed zijn op de behandeling. Daarnaast moet worden gekeken of de hardloopverslaving samengaat met een andere stoornis, zoals een eetstoornis, drugsverslaving of alcoholverslaving (het zal je verbazen hoe vaak dit kan samengaan).

Automatische gedachten herkennen en stoppen

Omdat afvallen vaak een van de grootste motivators is om te gaan hardlopen voordat dit uit de hand loopt in een verslaving is het eerst van belang om automatische gedachten die de verslaving voeden te herkennen.

Tijdens hypnose kun je bijvoorbeeld een moment visualiseren vlak voordat je gaat hardlopen. Tijdens die visualisatie ga je ook na welke gedachten je vaak hebt voor het moment dat de sportschoenen worden aangetrokken. Gedachten zoals:

“Ik moet mijn lichaam controleren.”

“Hardlopen is áltijd goed.”

“Ik moet nu even hardlopen om te kalmeren.”

Door het herkennen van dit soort automatische gedachten kun je op een moment waarop dit in de toekomst gebeurt ingrijpen. Heb je die dag bijvoorbeeld al hardgelopen? Dan is een tweede sessie niet nodig om te kalmeren, daarvoor kun je dan ook andere technieken gebruiken.

Ritueel doorbreken

Voordat je gaat hardlopen is de kans groot dat je een klein onbewust ritueel hebt. Tijdens hypnose kun je de stappen in dit ritueel nagaan, zoals eerst je haar in een paardenstaart doen. Een route bepalen en dergelijke en dit ritueel doorbreken.

Het doorbreken van het ritueel kan bijvoorbeeld door het ritueel helemaal om te gooien tijdens een visualisatie. Hierdoor kan dit ook in het “echte” leven verandert worden waardoor je minder dwangmatig gaat hardlopen.

Overtuigingen die hardlopen veroorzaken achterhalen

Naast dit soort automatische gedachten voor het hardlopen zijn er ook overtuigingen die ervoor zorgen dat je te veel hardloopt. Dit kunnen overtuigingen over het hardlopen zelf zijn, of juist overtuigingen over je werk en gezinsleven die voor stress zorgen wat je triggert om te gaan hardlopen.

Tijdens hypnose is het mogelijk om deze overtuigingen te achterhalen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van regressie. Dan ga je terug naar het moment waarop je overtuiging is ontstaan dat hardlopen de oplossing voor alles is.

Of je gaat terug naar momenten van overtuigingen die voor stress zorgen.

Tijdens zo’n regressie kun je met meer afstand naar dat moment kijken. Alleen al door die afstand kunnen de overtuigingen veranderd worden. Daarnaast helpt de hypnotherapeut je om nieuwe overtuigingen te creëren die ervoor zorgen dat je minder stress krijgt of op een andere manier stress vermindert dan met hardlopen.

Andere sport vinden in plaats van hardlopen

Omdat hardlopen niet per definitie ongezond is, maar vooral de hoeveelheid hardlopen vermindert moet worden is het soms ook voldoende om juist een andere sport te vinden dan hardlopen om op een gezonde manier te bewegen.

In plaats van hardlopen kun je dan bijvoorbeeld gaan zwemmen.

Het hardlopen en de trainingssessies kunnen ook afgewisseld worden met meditatie of yoga. Dit zijn ook twee goede technieken die helpen om te kalmeren in perioden van stress. Daarbij zijn ze minder intensief, waardoor de hoeveelheid hardlopen weer in de gezonde categorie, van fase 1, valt.

Ontspanningstechnieken

Hardloop jij je stress weg? Dan kan de hypnotherapeut je ook helpen met het aanleren van ontspanningstechnieken. Tijdens het visualiseren van stressvolle gebeurtenissen oefen je direct met het toepassen van die technieken waardoor je niet wild om je heen zoekt naar die hardloopschoenen.

Dit kan dan bijvoorbeeld gaan om ademhalingstechnieken en technieken om je spieren bewust te ontspannen, zoals een mindfulness bodyscan.

Daarnaast krijg je ook huiswerk mee om gedurende de dag je stressniveau op acceptabele niveaus te houden.

Hardlopen hoort immers leuk te zijn een verslaving hebben is echt niet fijn.

Wil je meer weten over mentale technieken om jezelf of andere mensen te helpen? Kom dan eens naar een playshop of bekijk de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland.

Bronnen:

http://www.npr.org/sections/13.7/2016/09/14/493803246/is-running-good-or-bad-for-your-health

https://www.active.com/health/articles/why-too-much-running-is-bad-for-your-health

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/nur.4770130404/full

http://www.ingentaconnect.com/content/ben/cpd/2014/00000020/00000025/art00008

 

Edwin Selij
Edwin Selij is eigenaar van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij ontwikkelt verschillende trainingen in hypnose en het instituut geeft steeds meer specialistische trainingen in hypnose. Al jaren is hij de nummer 1 hypnose trainer van Nederland en is vaak gevraagd voor radio en televisie daardoor.

Comment Section

0 reacties op “Verslaafd aan hardlopen: wat te doen

Plaats een reactie


*