arrow_drop_up arrow_drop_down
Altijd bezorgd over van alles, wat te doen?
20 februari 2019 
in Angst

Altijd bezorgd over van alles, wat te doen?

Het leven is spannend en er is veel wat je niet in de hand hebt, maar gelukkig is er ook veel wat je wél in de hand hebt. Toch kun je last hebben van erg veel zorgen over allerlei onderdelen in je leven. Loop jij je constant zorgen te maken of iets wel goed zal gaan en word je inmiddels gestoord van jezelf? Dan is dit een blog wat je even moet lezen.

Zorgen en bezorgd zijn

Het hebben van zorgen is vrij normaal. Je maakt je bijvoorbeeld zorgen of jij je doelen wel haalt. Of je een bepaald examen met een goed cijfer gaat halen. Of je kinderen gelukkig en veilig zijn. Of je partner gelukkig is met jou. Het kan gaan over van alles en nog wat.

Het is heel normaal om af en toe bezorgd te zijn. Uit onderzoek blijkt dat je je bijvoorbeeld zorgen maakt wanneer bepaalde waarden die jij belangrijk vindt in het gedrang komen. Als het bijvoorbeeld om het halen van het examen gaat is het je overtuiging dat het kunnen bewijzen dat je goed onderwijs hebt gehad belangrijk is. Als het gaat om de vraag of je kinderen gelukkig en veilig zijn gaat dat om de waarde dat je kinderen gelukkig moeten zijn en wellicht zelfs om de waarde dat dit betekent dat je een goede ouder bent.

Zorgen ontstaan wanneer je bang bent dat je acties of de acties van je omgeving ervoor zorgen dat de situatie niet wordt wat jij ervan wenst. Je hebt dus een bepaald doel of beeld in je hoofd van de ideale situatie en wanneer je zorgen krijgt over dat onderdeel van je leven ben je eigenlijk een beetje bang dat dit ideale beeld niet bereikt gaat worden.

Wetenschappers hebben 2 soorten zorgen van elkaar onderscheiden, namelijk de micro-zorgen en de macro-zorgen[1].

De micro-zorgen zijn zorgen die betrekking hebben op de mensen met wie je omgaat. De groep waartoe jij je identificeert of de mensen die jij ziet als een verlengde van jezelf, meestal je partner en/of kinderen.

De macro-zorgen zijn zorgen die betrekking hebben op zorgen die je hebt over bijvoorbeeld de maatschappij. Als je je druk maakt om de politiek zijn dat macro-zorgen.

Uit onderzoek blijkt ook dat als je veel last hebt van micro-zorgen dit iets zegt over je mentale gezondheid, namelijk dat die beter kan. Heb je juist veel macro-zorgen over bijvoorbeeld werkeloosheid in de maatschappij, het milieuvraagstuk, het immigratievraagstuk en de staat van de EU? Dan gaat het over het algemeen heel goed met je. Je welzijn is dan van een hoger niveau dan wanneer je veel micro-zorgen hebt.

Hoe omgaan met zorgen?

Zorgen hebben dus te maken met een ideaalbeeld wat je in je hoofd hebt en het gevoel dat de acties die op dat moment uitgevoerd gaan worden niet zorgen voor dit ideale beeld.

Dit ideale beeld komt ergens vandaan en dat zijn je overtuigingen. Overtuigingen zijn als het ware je meningen over hoe de wereld werkt en hoe jij hierin kunt functioneren. Een eerste oplossing kan zijn om te controleren of je overtuigingen over hoe de wereld werkt wel logisch zijn en kloppen.

Misschien ben je wel heel bezorgd dat je kindje ongelukkig is als het opeens al haar haren afknipt en met een kort kapsel door het leven wil, terwijl dat een fase kan zijn die meisjes hebben. Net zoals jongens het soms opeens leuk vinden om hun haar lang te laten groeien.

Bepaal waar je ideale beeld op gebaseerd is

Een manier om je overtuigingen te controleren is met een Socratisch gesprek. In dit gesprek wordt de waaromvraag een aantal keer herhaald om zo bij de kern van je overtuigingen te komen. Dan kun je direct controleren hoe logisch dit is.

Je kunt met een hypnose-expert een Socratisch gesprek voeren terwijl je onder hypnose bent.

Schrijf je zorgen op

Heb je zorgen over het behalen van je eigen doelen en hoe goed jij hierin bent? Uit onderzoek blijkt dat het opschrijven van je zorgen ervoor zorgt dat je prestaties beter worden.

In dit onderzoek werden studenten onderzocht die bezorgd waren over hun komende toets. Vlak voor de test moesten ze hun gedachten over het maken van de test opschrijven, hun zorgen als het ware, en wat bleek? De studenten die eerst hun zorgen hadden opgeschreven deden het vervolgens beter op de toets dan de studenten die dit niet hadden gedaan.

En nog een extra leuk weetje over dit onderzoek. Vooral de studenten die vaker last hadden van zorgen, zoals bij faalangst, deden het een stuk beter op de toets[2]!

Maak gebruik van mindfulness

Zorgen gaan meestal over de toekomst en wanneer je bezorgd bent zie je vaak allerlei doemscenario’s voor je over hoe van alles mis kan gaan. Dit is heel onhandig als je je bijvoorbeeld zorgen maakt over iets in je privéleven terwijl je op je werk bent. Het haalt je uit je concentratie en dat kan behoorlijk storen.

Probeer daarom met je aandacht in het hier en nu te zijn. Door mindfulness toe te passen leer je om bewust de input van je zintuigen in je op te nemen zodat jij je kunt focussen op waar je op dat moment mee bezig bent. Hierdoor verminder je de tijd waarin je je zorgen maakt.

Let op! Het vergt oefening om mindful te zijn. Als dit niet direct lukt is dat dus geen probleem. Bij mindfulness geldt echt dat oefening kunst baart.

Verander je overtuigingen

Overtuigingen over hoe de wereld werkt en zou moeten zijn vormen de basis van je ideaalbeeld en met name de route ernaartoe. Vooral als die route ernaartoe onder druk staat kan dit ervoor zorgen dat je bezorgd raakt. Terwijl iedereen weet dat er meerdere wegen naar Rome leiden.

Door je overtuigingen over hoe de wereld werkt te veranderen of herzien kun je erachter komen welke wegen er nog meer te bewandelen zijn naar het ideaalbeeld toe.

Met een Socratisch gesprek worden je overtuigingen achterhaald. Daarnaast kun je ook gebruikmaken van regressie om erachter te komen waarom je denkt dat het per sé moet gaan op de manier die jij in je hoofd hebt.

Met regressie ga je terug naar het moment waarop een overtuiging is ontstaan. Dit zijn vaak momenten in de kindertijd en daarom kunnen ze soms heel verrassend zijn. Doordat veel overtuigingen in die tijd ontstaan kunnen ze ook onlogisch zijn.

Doordat je met regressie met meer emotionele afstand en met meer kennis over het leven naar dat moment kunt kijken kan je op een snelle manier van onlogische overtuigingen afkomen.

Hypnotische suggesties om zorgen te verminderen

Na een regressie en/of Socratisch gesprek weet je ongeveer welke overtuigingen je hebt en de ene overtuiging helpt je wel om zorgen te verminderen en de andere overtuiging niet. Hypnotische suggesties kunnen ervoor zorgen dat die helpende overtuigingen op de voorgrond komen in je onderbewuste en je kunt er zelfs nieuwe overtuigingen mee installeren zodat die de niet-helpende overtuigingen als het ware verdringen.

Hypnotische suggesties zijn een soort van stellingen die je dagelijks herhaalt of beluistert tijdens zelfhypnose om het effect te versterken. Dit kunnen stellingen zijn zoals:

“Je kunt alleen controleren waar je zelf invloed op hebt.”

“Jij bent niet verantwoordelijk voor het gedrag van anderen.”

“Iedereen maakt zijn eigen keuzes.”

“Je hoeft niet aan je zorgen te denken als je met iets anders bezig bent.”

Dit zijn slechts voorbeelden van hypnotische suggesties. Afhankelijk van jouw zorgen en overtuigingen die je met de hypnose-expert weet te achterhalen kun je andere hypnotische suggesties meekrijgen om thuis tijdens zelfhypnose te beluisteren.

Ontspanning om stress van zorgen te verminderen

Bezorgd zijn zorgt vaak ook voor extra stress. Ontspanning is dan heel belangrijk om hier minder last van te hebben en het zorgt er ook voor dat je eventjes niet aan je zorgen hoeft te denken. Hypnose bevordert ontspanning ook met een geleide visualisatie. Die krijg je vaak ook mee op mp3 om thuis tijdens zelfhypnose te beluisteren.

Een hypnose-expert zal eerst een gesprek met je hebben over mooie plekken waar je ooit bent geweest of die jij je kunt voorstellen waar je helemaal tot rust komt. Dit soort informatie wordt dan vaak gebruikt in de geleide visualisatie waardoor jij je kunt voorstellen dat je daar bent. Ook andere zintuigen dan beeld, zoals het voorstellen van geuren en gevoelens zoals de warmte van de zon op je huid worden vaak gebruikt om ontspanning te bevorderen zodat je eventjes helemaal vrij van zorgen bent.

Het maken van zorgen komt bijna altijd wel voor, maar het maakt wel uit waar jij je zorgen over maakt. Wanneer jij je zorgen maakt over jezelf of de mensen om je heen kan dit ervoor zorgen dat je last krijgt van verminderd welzijn terwijl zorgen over de staat van het land of de wereld juist kenmerkend zijn voor goed welzijn.

Er zijn meerdere manieren om minder last te hebben van zorgen, zoals je zorgen opschrijven, mindfulness en hypnose. Wil jij weten hoe hypnose jezelf of anderen kan helpen? Kom dan eens naar een hypnose playshop of schrijf je in voor een van onze opleidingen.

[1] https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1467-6494.00099

[2] https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1467-6494.00099

 

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies