Angst voor grote ruimtes
08 mei 2018 
in Angst
6 min. leestijd

Angst voor grote ruimtes

Grote ruimtes zijn ontzettend handig. Ik gebruik grote ruimtes zelf ook voor Breek Je Vrij Seminars, het liefst een theater, heerlijk vind ik dat. Dan heb je ook nog andere grote ruimtes die een praktisch nut hebben, denk maar aan de hal van Utrecht Centraal, die ruimte is gewoon nodig vooral in het spitsuur, het liefst zelfs nog iets meer.

Gruwel je bij het idee om in het theater te zitten, of heb je juist een auto zodat je de drukte op plekken zoals Utrecht centraal kunt vermijden. Dan heb je misschien last van angst voor grote ruimtes. Lees in dit blog wat je hiertegen kunt doen.

Angst voor grote ruimtes is eigenlijk…

Net als bij angst voor glijbanen kan de angst eigenlijk een indicatie voor wat anders zijn. Angst voor grote ruimtes kan daarom ook bestaan uit:

  • Angst voor mensenmassa’s.
  • Angst voor de veiligheid.
  • Angst voor terrorisme.
  • Andere sociale angsten.

Angst voor mensenmassa’s

Grote ruimtes zijn vaak beschikbaar voor veel mensen. Het theater daar kunnen vaak al honderden mensen van een voorstelling genieten. Op het treinstation lopen ook honderden zo niet duizenden mensen.

De angst voor mensenmassa’s is ook de angst om het overzicht kwijt te raken. Vooral als je wat kleiner bent en alleen maar tegen ruggen van mensen aan kijkt is het erg vervelend als je de wegwijzers niet kunt lezen.

Daarbij kun je soms door de stroom van mensen een kant opgeleid worden die jij niet wenst, wat natuurlijk ook niet handig is.

Om nog maar niet te spreken van zakkenrollers.

Dan kun je daarnaast ook nog last hebben van sociale angsten. Het idee dat mensen over je oordelen en van alles van je denken waar jij geen of nauwelijks invloed op hebt.

Angst voor de veiligheid

Grote ruimtes hebben vaak speciale architectuur. Hierdoor kan de ruimte die het plafond inneemt zonder ondersteuning haast onwerkelijk lijken. Je kunt hierdoor ook angst krijgen voor instortingsgevaar of brand.

Misschien let je juist de hele tijd op alle nooduitgangen en noodroutes die er in de grote ruimte zijn, voor het geval dat er iets gebeurt zoals brand en je je als de bliksem uit de voeten moet maken.

Angst voor terrorisme

Helaas vinden terroristen grote ruimtes ook erg handig om aanslagen te plegen. Denk maar aan het concert in Engeland van Ariana Grande en het ballet theater in Moskou een paar decennia geleden te maken kreeg met een heuse gijzeling.

De angst voor terrorisme is door de aanslagen van vooral 2015 flink groter geworden, juist omdat er opeens veel meer aanslagen in Europa werden gepleegd, net nadat het decennia rustig was omdat de IRA en de Basken voor een meer vredelievende aanpak kozen om hun onafhankelijkheid te bereiken.

Daarbij was dit type terrorisme ook vrij nieuw in Europa, maar niet onbekend, denk maar aan 2004 in Madrid en Londen.

In Nederland hebben we ook last gehad van terrorisme, maar dat was meer gericht op publieke personen en minder op grote groepen mensen in grote ruimtes. Als je daar van uit gaat kun je in Nederland nog best rustig ademhalen.

Herkennen van angst voor grote ruimtes

Weet je niet zeker of je angst hebt voor grote ruimtes? Ga dan na of je last hebt van de volgende symptomen als je een grote ruimte betreedt of eraan denkt om dit te doen:

  • Snellere ademhaling
  • Gespannen spieren
  • Extra zweten
  • Trillen
  • Misselijkheid
  • Kramp
  • Duizeligheid
  • Paniek

Deze symptomen zijn een lichamelijke reactie op het signaal van je hersenen dat je bang bent voor de situatie. Dit komt omdat je stress krijgt van angst waardoor je lichaam het signaal krijgt om te vechten, vluchten of bevriezen. Om dit goed te kunnen doen focust je lichaam daar al je energie op. Hierdoor krijg je gespannen spieren en doet je spijsvertering even iets minder mee (vandaar de misselijkheid of kramp).

De reactie van je lichaam kan vaak de angst verergeren waardoor je last kunt krijgen van een paniekaanval.

Basis van de angst voor grote ruimtes achterhalen

Er zijn dus allerlei sub-angsten die jouw angst voor grote ruimtes kunnen triggeren. Het is belangrijk om voor jezelf te achterhalen waarom je het zo eng vindt om naar ruimtes zoals Utrecht Centraal te gaan.

Een hypnotherapeut kan je helpen om deze angst te achterhalen. De overtuigingen die jij hebt over grote ruimtes zijn namelijk erg belangrijk voor het beïnvloeden van deze angst en voor het verminderen van deze angst.

Overtuigingen ontstaan vaak in onze kindertijd. Vooral als je niet weet waarom je eigenlijk bang bent voor grote ruimtes kan hypnose helpen, omdat je met hypnose regressie kunt toepassen. Tijdens een regressie ga je naar de gebeurtenis die ervoor heeft gezorgd dat jij bang bent geworden voor grote ruimtes.

Misschien ben je als kind met je ouders naar Utrecht Centraal geweest om een treinreis te maken en ben je toen even je ouders kwijtgeraakt. Het gevolg kan dan zijn dan je onderbewuste de angst heeft gekoppeld aan grote ruimtes en je hierdoor last krijgt van angst als je in een grote ruimte bent.

Tijdens regressie kun je erachter komen of in jou geval er ook zo’n gebeurtenis is geweest waardoor je nu angst hebt voor grote ruimtes.

Socratisch Gesprek

Een andere techniek die gebruikt wordt om overtuigingen te achterhalen is een Socratisch Gesprek. In dit gesprek wordt gevraagd naar je overtuigingen over grote ruimtes en waarom die zijn zoals ze zijn. Ook je uitleg over de overtuigingen wordt bevraagd. Op die manier kom je bij de basis van je overtuigingen, hiermee heeft de hypnotiseur aanknopingspunten voor het verminderen van deze angst.

Angst voor grote ruimtes verminderen

Wanneer de hypnotiseur weet waarom je bang bent voor grote ruimtes kan hij/zij je helpen met het verminderen van die angst. Dit kan op allerlei manieren. Van technieken die je dagelijks kunt toepassen om overtuigingen te veranderen tot technieken die je in zo’n grote ruimtes kun toepassen om kalm te blijven en om minder of zelfs geen last te hebben van angst.

Technieken om je overtuigingen te veranderen

Er zijn meerdere technieken waar een hypnotiseur van gebruikmaakt om overtuigingen te veranderen. In dit blog licht ik er een paar uit, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer.

Geleide visualisatie:

Een manier om angsten te verminderen is door te visualiseren hoe je onbevreesd naar een grote ruimte gaat. Bijvoorbeeld je wilt naar een theatervoorstelling, maar bent bang voor die hoge grote en drukke ruimte. In dat geval kan een hypnotiseur een geleide visualisatie geven die de kans vergroot dat je gewoon kunt genieten van het toneelstuk of de dans. Dit komt omdat mensen vaak gedrag eerst voor zich moeten zien voordat ze zich kunnen voorstellen dat ze het doen.

Als jij je niet kunt bedenken hoe iets voelt zonder angst, is het ook erg lastig om naar een grote ruimte te gaan zonder angst. De geleide visualisatie stimuleert je denkvermogen om die voorstelling zonder angst juist wel te maken.

Bijvoorbeeld:

“Je gaat met je partner/vrienden naar het theater. Je bent helemaal uitgedost om echt te genieten van deze ervaring. In de rij praat je over de voorstelling die gaat komen en de verwachtingen die je hebt. Je bekijkt de mensen om je heen en bewondert hun kleding, of juist niet, en zoekt alvast je stoelen op. Tijdens de voorstelling geniet je van het spel van de acteurs. Je hebt zelfs een kleine verrekijker mee om de mimiek op het gezicht nog beter te kunnen bekijken. Je denkt alleen aan de voorstelling, de gezelligheid en de band die nu versterkt wordt met je vrienden/partner. Na de voorstelling merk je op dat je helemaal geen last hebt gehad van angst, en dat je daardoor de voorstelling veel beter in je kon opnemen. Hierdoor heb je ook veel meer om over te praten tijdens het na-drinken. De gezelligheid gaat door.”

Hypnotische suggesties

Een andere techniek die een hypnotiseur kan gebruiken zijn hypnotische suggesties. Je hebt suggesties die je elke dag kunt gebruiken en je hebt post-hypnotische suggesties.

De suggesties die je elke dag kunt gebruiken zorgen ervoor dat overtuigingen die je angst over grote ruimtes verminderen of die juist geen angst impliceren sterker worden en daarmee worden de overtuigingen die voor angst zorgen zwakker. Deze suggesties kun je ook thuis herhalen tijdens zelfhypnose.

De post-hypnotische suggesties geven je onderbewuste een bepaalde taak om uit te voeren. Bijvoorbeeld:

“De volgende keer als je naar het theater gaat en je ziet iets waar je bang van wordt, denk je bewust aan het leukste moment van je verjaardag en raak je jouw pols even aan.”

Deze opdracht zorgt ervoor dat je jezelf afleidt van de angst. Dit is slechts een voorbeeld. Een hypnotiseur kan je een opdracht geven die beter bij je past en die daardoor ook effectiever is.

Wil je meer weten over hypnose, of wil je leren hoe zelfhypnose werkt? Doe dan eens mee aan de playshop of bekijk de andere evenementen van het Hypnose Instituut Nederland in onze agenda.

 

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen
optinmonster.com -->