arrow_drop_up arrow_drop_down
31 mei 2017 

Eenzaamheid bij millennials: wat te doen

Uit onderzoek blijkt dat millennials, mensen van na 1980, eenzamer zijn dan eerdere generaties. Omdat we toch sociale wezens zijn is dit eigenlijk géén goed nieuws. We hebben sociale contacten nodig. Dit helpt ons met onze persoonlijke groei en het hebben van gelukkige gevoelens. Natuurlijk heb je af en toe een echte einzelganger, maar voor het merendeel hebben we in ieder geval een paar sociale contacten nodig om ons niet eenzaam te voelen.

Bij millennials is eenzaamheid een steeds groter probleem. Daarom ga ik in dit blog in op wat eenzaamheid is, waarom millennials hier meer last van hebben en wat je tegen die eenzaamheid kunt doen.

Eenzaamheid onder jonge mensen

Al sinds 2009 is het in de V.S. bekend dat bijna een kwart van de jongeren aangeeft dat ze nul mensen om zich heen hebben met wie ze hun diepste gevoelens en gedachten kunnen bespreken.

Ook bij volwassenen is het zo in de V.S. dat de meesten nu nog maar 2 mensen kunnen aanwijzen waarmee ze problemen willen bespreken in plaats van 3. Het lijkt erop dat om de een of andere reden onze sociale kring steeds kleiner wordt en dat die bij de millennials bijna niet bestaat.

Omdat de V.S. een westerse maatschappij is die vergelijkbaar is met de Nederlandse kunnen deze problemen ook bij onze millennials ontstaan.

Wat kunnen nu de oorzaken zijn van deze toename van eenzaamheid?

De veranderende maatschappij

De maatschappij wordt steeds individualistischer. Waar vroeger geloofsgemeenschappen nog een belangrijke rol speelden en ervoor zorgden dat je bij elkaar bleef als familie speelt dat nu een veel minder belangrijke rol.

De vrijheid van het individu gaat boven alles.

Dat is ook goed, maar een zij-effect kan ervoor zorgen dat mensen zich vroegtijdig afgewezen voelen door een ander en zich daardoor eenzaam voelen. Daarbij blijkt ook dat eenzaamheid besmettelijk is.

Dit komt doordat mensen die zich eenzaam voelen zich vaak eerder terugtrekken uit sociale contacten, nog voordat er daadwerkelijk sprake is van sociale afwijzing of acceptatie. Kleine signalen dat mensen zich juist wél aan ze binden worden soms niet goed opgepikt, waardoor ze zich dus vroegtijdig terugtrekken uit de sociale relatie.

Hierdoor voelt de ander zich juist ook weer afgewezen. Daarbij hebben eenzame mensen vaak de neiging om mensen niet veel te vertrouwen waardoor ze zich soms ook (enigszins) vijandig gedragen.

Deze houding zorgt ervoor dat je of zelf eerst een sociale verbinding te snel afbreekt of juist dat de persoon die de vijandige houding te zien krijgt de verbinding verbreekt.

Hierdoor raak je in een soort vicieuze cirkel van eenzaamheid.

De invloed van social media op gevoelens van eenzaamheid

Social media is heel erg leuk, maar de komst van internet en persoonlijke computers (of juist smartphones) zorgen ervoor dat je eigenlijk minder “echte” sociale contacten nodig hebt. De online wereld vervangt de offline wereld.

Uit onderzoek blijkt ook dat spelers van World of Warcraft in het spel veel minder last hebben van sociale angsten dan in de “echte” wereld.

Bij gevoelens van eenzaamheid en isolatie hoef je alleen maar in te loggen om van dit gevoel af te komen. Dit kan ook verklaren waarom online spellen zo verslavend kunnen zijn. Daarbij kun je het ook niet even op pauze zetten voor het avondeten met het gezin.

De manier waarop het internet ons dus eenzaam maakt is doordat we echte relaties vervangen voor online relaties. Dit verklaart ook waarom sommige mensen gevoelig zijn voor een gameverslaving.

Maar een chatbericht kan je niet een hand op je schouder leggen. Een chatbericht heeft geen glimlach bij een subtiele grap. Een online spel kan je geen knuffel geven als je met een probleem zit.

Uiteindelijk heb je ook het minimale fysieke contact nodig van in de buurt zijn van een ander mens.

Daarbij hebben social netwerk sites, zoals Facebook, ook een negatieve invloed op eenzaamheid. De confrontatie met andere personen die het schijnbaar altijd gezellig en druk hebben kan ervoor zorgen dat jij het gevoel krijgt dat je toch iets verkeerd doet met je sociale leven, zelfs als je juist wel vrienden hebt.

De smartphone en eenzaamheid

Als je dan wel met iemand in het echte leven afspreekt is het belangrijk om die technologie van toegang tot het internet te laten voor wat het is. Alleen al de aanwezigheid van een smartphone bij een ontmoeting tussen 2 vreemden zorgt ervoor dat het gesprek als minder diepgaand en de gesprekspartner wordt ook als minder empathisch ervaren dan wanneer er geen smartphone aanwezig is.

Etiquette wat betreft het gebruik van de smartphone in sociaal gezelschap is daarom ook erg belangrijk. Om ook echt een connectie met elkaar te maken die voor een vermindering van eenzame gevoelens zorgt. Daarbij word je dus ook aardiger gevonden als je bij een gesprek geen smartphone bij je hebt.

Wat te doen tegen millennial eenzaamheid?

Feitelijk gezien zijn we dus eenzamer geworden, maar eenzaamheid is ook een emotie en iets dat afhankelijk is van je overtuigingen over hoe sociaal je moet zijn.

Tip 1: Controleer welke overtuigingen je hebt.

Ga na of je overtuigingen over eenzaamheid logisch zijn met het gevoel dat je hebt. Stel dat je wel elke dag met vrienden kunt afspreken en jij je alsnog eenzaam voelt dan kun je kijken of je overtuigingen logisch zijn.

Vervolgens kan een hypnotherapeut je helpen om gezonde overtuigingen over het belang van sociale contacten in je onderbewuste te planten.

Tip 2: Versterk je zelfvertrouwen

Uit onderzoek blijkt dat mensen die eenzaam zijn vaak ook een lager zelfvertrouwen door die eenzaamheid krijgen. Dit kan je weer beletten om stappen te ondernemen die helpen om je eenzaamheid weer te verminderen. Daarom is het belangrijk om je zelfvertrouwen weer een boost te geven.

Een hypnotherapeut kan je helpen om je zelfvertrouwen te verbeteren door middel van hypnotische suggesties of een geleide visualisatie.

Deze twee technieken kun je ook met zelf-hypnose gebruiken om je zelfvertrouwen te verbeteren. Om te beginnen met zelfhypnose zoek je een fijne ontspannen plaats in je huis op, zoals je bed of een fijne stoel of bank waarop je kunt ontspannen. Daar ga je zitten of liggen en focus je je op je ademhaling.

Je haalt door je buik adem. Dat betekent dat die beweegt en je borstkas dus niet al het ademwerk doet. Als je ontspannen bent sluit je je ogen en kun je de hypnotische suggesties van een hypnotherapeut herhalen, zoals:

Ik ben aardig.

Ik ben een toevoeging aan iemands leven.

Ik kan een luisterend oor bieden.

Ook zonder internet kan ik vrienden hebben.

Dit zijn slechts voorbeelden van hypnotische suggesties. Een hypnotherapeut kan je persoonlijke suggesties meegeven die op jouw gevoelens van onzekerheid slaan.

Daarnaast kun je ook een sociale situatie visualiseren om je vertrouwen dat zo’n situatie goed gaat te versterken. In eerste instantie herhaal je dan de stappen om te beginnen met zelfhypnose en vervolgens visualiseer je een sociale situatie die je graag wilt hebben. Je visualiseert de omgeving, de mensen, de geuren, hoe het voelt en hoe jij je voelt en hoe mensen reageren op jou. Dit alles op een positieve manier.

Als je het lastig vindt om een dergelijke visualisatie uit te voeren kan een hypnotherapeut je helpen met een geleide visualisatie.

Tip 3: Laat je telefoon thuis of zet hem uit

Een telefoon tijdens een sociale interactie kan ervoor zorgen dat dat gesprek als minder waardevol wordt ervaren en je gesprekspartner kan je daardoor ook minder leuk vinden. Laat je telefoon daarom thuis of zet hem uit of laat hem in de tas.

Door de telefoon uit het zicht te houden zorg je ervoor dat je gesprekspartner zich meer gewaardeerd voelt. Daarbij is de verleiding om even je social media te checken eenvoudiger te weerstaan waardoor jij ook veel minder bot overkomt. Hierdoor geef je de juiste sociale signalen af om een vriendschappelijke relatie met iemand op te bouwen en vang je zelf ook dit soort signalen van de ander beter op.

Heeft de andere persoon juist een telefoon die voortdurend wordt gecontroleerd? Dan kun je er een wedstrijdje van maken door je eigen telefoon aan te zetten en te bepalen dat de persoon die de telefoon als eerste pakt de rekening moet betalen. Of als het bij iemand thuis is dat je dan een huishoudelijke klus voor de ander moet doen, zoals de ramen lappen (eindelijk worden die dan ook eens gedaan 😉).

Tip 4: Onderneem actie

Die laptop en smartphone zijn heerlijk en ontzettend makkelijk als je even niets te doen hebt, maar als je merkt dat je een heel weekend alleen maar aan het gamen of netflixen bent gaat dat niet helpen om eenzame gevoelens weg te nemen.

Bekijk in plaats daarvan of je in dat weekend met iemand kunt afspreken. Je kunt bijvoorbeeld naar familie gaan of juist kijken of er evenementen zijn waar jij naartoe kunt gaan, zoals een wandeling voor mensen uit je wijk of dorp, het volgen van een workshop of het helpen van andere mensen.

Tip 5: Bepaal waar je prioriteit ligt

Soms is het lastig om stappen te zetten. Bepaal daarom voor jezelf waar je prioriteit ligt, bij je werk, bij je online belevingen of bij het zetten van sociale stappen.

Wil je meer weten over hoe hypnose je kan helpen om eenzaamheid te stoppen en om meer geluk uit je leven te halen? Kom dan eens naar een workshop of seminar en bekijk de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland.

Bronnen:

https://www.psychologytoday.com/blog/the-gen-y-guide/201702/2-key-reasons-why-were-becoming-lonelier

https://www.forbes.com/sites/carolinebeaton/2017/02/09/why-millennials-are-lonely/#58d86cdd7c35

https://www.psychologytoday.com/blog/the-gen-y-guide/201704/the-solution-millennial-loneliness

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies