Wat mij fascineert is, wat zorgt er nu voor dat sommige mensen succesvol zijn en anderen niet? Als je bijvoorbeeld kijkt naar de meeste ZZP-ers, dan zitten er veel net boven de armoedegrens.
Er zijn 1,9 miljoen bedrijven in Nederland. De meeste zijn ZZP-ers en 65% van de bedrijven doet het gewoon heel slecht.
4% van alle bedrijven doen een miljoen omzet of meer en slechts 100 doen een miljard omzet of meer. Dat is 0,006% van de bedrijven.
Natuurlijk zegt omzet niet alles, maar het is makkelijk rekenen. Want waarom doen de meeste mensen het niet een stuk beter? Willen ze geen geld verdienen? Waarom begin je dan een bedrijf?
Hypnose van de ondernemer
De meeste mensen beginnen een bedrijf om vrij te zijn en creëren dan de slechtste baan voor de slechtste baas die je kan hebben.
Ze werken keihard en blijven doorgaan. Nemen weinig vrij, want ja er moet wel brood op de plank komen.
Een paar procent van de bedrijven gaat juist prima. De ondernemer voelt zich inderdaad vrij, kan op vakantie en zorgt er ook voor dat zijn kinderen alle kansen krijgen.
Wat is het verschil? De hypnose van die ondernemer.
De hypnose? Ja, het onbewuste automatische programma van die ondernemer.
Kijk, de meeste mensen kijken naar hoe anderen het doen, maar de meeste mensen doen het juist slecht. Als je daar van afkijkt, dan wordt het niet beter. Je moet juist kijken naar de mensen die het heel goed doen.
En dat is lastig, want ten eerste zijn die er niet zoveel. Ten tweede zijn die anders dan jij en dat voelt dan misschien apart. Ten derde moet je met je eigen omgeving minder omgaan en ook dat is lastig.
Daarom lukt het veel ondernemers niet. Ze blijven in een kringetje hangen met mensen die niet willen dat ze groeien en stappen niet in de kring van mensen die juist wel willen dat ze groeien.
Kijk maar eens naar de top rijkste mensen van de wereld. Allemaal mannen die vaak precies het tegenovergestelde deden wat de rest van hun omgeving deed.
En dat is een heel goed begin. Mijn mentor zei altijd: ‘Als je geen voorbeelden hebt doe dan exact het tegenovergestelde van de mensen in je omgeving. 96% van de mensen hebben simpelweg geen gelijk met hun advies. Doe daar het tegenovergestelde van.’
Dat advies heeft mij geen windeieren gelegd. Doe er je voordeel mee