arrow_drop_up arrow_drop_down
Mijn vriendin is onzeker: tips om te helpen
7 maart 2017 

Mijn vriendin is onzeker: tips om te helpen

Je hebt de knapste, liefste, slimste zelfs grappigste vriendin die er is. Alleen, zij zelf ziet dat niet zo. Als je toch met het probleem zit van een onzekere vriendin kan dit erg vervelend zijn. Je moet haar de hele tijd geruststellen en haar onzekerheid verminderen. Toch kan het zijn dat dit niet de oplossing is, omdat ze haar zekerheid van jou laat afhangen in plaats van haarzelf.

Daarom ga ik in dit blog in op wat jij kunt doen om de onzekerheid van je vriendin te verminderen.

De meest bekende vorm van onzekerheid bij vrouwen is die over hun lichaam, maar dat hoeft niet per sé de onzekerheid van jouw vriendin te zijn. Er zijn allerlei delen in het leven waarover je onzeker kan zijn, het geslacht maakt dan eigenlijk niet eens uit. Je uiterlijk, gedrag en capaciteiten zijn bijvoorbeeld onderdelen van iemands leven waarover je onzeker kunt zijn.

Het is best lastig als je vriendin onzeker is. Je wilt namelijk het leven delen met een stabiele factor waarop je kunt bouwen. Dat jij haar capaciteiten waardeert maar zij zelf niet kan daardoor voor onstabiele situaties zorgen.

Uit onderzoek blijkt ook dat een partner die zeker over zichzelf is over het algemeen de voorkeur geniet. Dus als je haar kunt helpen om van haar onzekerheid af te komen wordt ze nog perfecter dan ze is.

Wel is het hebben van een onzekere vriendin, of het vinden dat je dat hebt, een moment om ook bij je eigen zekerheden stil te staan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen die onzeker zijn over zichzelf hun partner vaak ook als onzeker bestempelen. Dit kan daardoor een subjectieve waarneming zijn en niet een feitelijke.

Er wordt vaak gezegd dat je eerst van jezelf moet houden voordat je van een ander kunt houden. Daarom gaan de eerste tips toch over jezelf.

Tip 1: Ga na of je zelf onzeker bent over dezelfde dingen als je vriendin

Partners spiegelen vaak elkaars gedrag. Als jij onzeker bent over je lichaam kan je vriendin dit onbewust gaan spiegelen. Ga daarom na of jij iets hebt waarover je onzeker bent en of je vriendin dit ook heeft.

Tip 2: Zorg eerst goed voor jezelf

Om je vriendin te helpen is het belangrijk om eerst jezelf te helpen. Door zelf zelfverzekerder te zijn kan ze dat gedrag gaan spiegelen waardoor je al veel minder last hebt van haar onzekerheid en waardoor zij ook veel minder last krijgt van haar onzekerheid.

Tip 3: Doe mindfulness met je partner

Een onzekere partner kan ook last hebben van onzekere gevoelens over de relatie. Om die onzekerheid weg te nemen kun je dingen doen met mindfulness meditatie. Dit kan ook met zijn tweeën. Je hoeft hiervoor niet eens super spannende dingen te doen. Als je bijvoorbeeld samen kookt, of afwast kan dit ook al met mindfulness.

Dit kan de band tussen jullie versterken waardoor die onzekerheid al minder wordt.

Tip 4: Ga na of je zelf het probleem bent

Maak je vaak grapjes over haar dikke kont? Heb je veel aan te merken op hoe ze haar huishouden doet (al dan niet als grap bedoeld)? Ga eens na in hoeverre jijzelf haar onzekerheid vergroot. Ook zeggen dat ze zich niet zo moet aanstellen helpt niet en hierdoor raakt ze ook niet gemotiveerd om haar problemen met je te bespreken waardoor je haar eigenlijk al helemaal niet kunt helpen.

Onzeker over haar lichaam

Als je vriendin onzeker is over haar lichaam is dat heel vervelend. De meeste vrouwen die veel naar modellen kijken, bijvoorbeeld door reclames, hebben direct na zo’n “confrontatie” een minder goed beeld over hun lichaam. Dit is erg jammer want zo’n reclame model is eigenlijk ook maar nep en de meeste mannen vinden de lichamen van modellen sowieso niet mooi.

Je kunt je vriendin blijven herhalen dat ze mooi is, maar dit kan erg vermoeiend zijn.

Tip 4: Moedig haar aan om zelfhypnose te gebruiken

Dit kan natuurlijk met hulp van jou. Met zelfhypnose kan ze bepaalde overtuigingen veranderen en versterken. Je kunt bijvoorbeeld de volgende hypnotische suggesties herhalen tijdens zelfhypnose (of zij kan dat zelf doen)

Ik ben mooi

Ik heb een gezond lichaam

Ik ben sterk

Ik heb uitstraling

Tip 5: Maak je lijstje met alles wat je mooi aan haar lichaam vindt en plak dat op haar spiegel

Als je de zelfhypnose te raar vindt kun je natuurlijk ook helpen met een dagelijkse herinnering die ze zelfs krijgt als jij er niet bij bent. Maak bijvoorbeeld een lijstje of allerlei post-its waarop je schrijft wat je mooi aan haar vindt. Zoals:

Je hebt prachtige benen

Je ogen zijn mooi

Je hebt een lieve glimlach

Je navel is zo schattig

Maak de lijst zo lang als je maar kunt en plak die op haar spiegel. Dan krijgt ze dagelijks terwijl ze bezig is met haar rituelen de herinnering dat ze mooi is. Dit kan ook langzaam maar zeker invloed hebben op haar onzekere overtuigingen over haar lichaam.

Onzeker over haar karakter

Karakter bepaalt vaak hoe iemand reageert op problemen of hoe men zich gedraagt in het algemeen. Als je vriendin onzeker is over haar gedrag kan dit erg vervelend zijn. Afhankelijk van de manier waarop ze zich bindt kan het handig zijn om haar erop te wijzen dat jullie of heel erg op elkaar lijken of juist niet.

Tip 6: Ga na of ze rustig wordt van een gelijke partner of ongelijke partner

Je hoort weleens dat tegenpolen elkaar aantrekken, maar ook mensen die juist wel op elkaar lijken kunnen een fijne relatie hebben. Afhankelijk van hoe je vriendin in elkaar zit kan ze zekerder worden van het hebben van een partner die op haar lijkt of die juist niet op haar lijkt.

  • Een partner die op haar lijkt geeft de geruststelling dat ze niet de enige is met bepaalde karaktertrekken.
  • Een partner die juist niet op haar lijkt kan de geruststelling geven dat je elkaar goed aanvult.

Ga na of je partner zekerder wordt als je elkaars verschillen of juist overeenkomsten laat zien.

Tip 7: Help haar met hypnotische suggesties

Wist je dat je aan kinderen kunt vertellen dat ze iets zijn waarna ze prompt hun gedrag aanpassen om ook echt zo te zijn? Deze techniek kun je subtiel op je partner loslaten. Als ze onzeker is over of ze wel aardig of behulpzaam is kun je af en toe laten vallen dat ze altijd zulke goede adviezen geeft, altijd klaar staat om te helpen en dit kan er zomaar voor zorgen dat ze dit ook echt gaat doen.

Tip 8: Maak een briefje met haar leuke eigenschappen

Net als bij onzekerheden over haar lichaam kun je bij onzekerheden over gedrag een lijstje maken met dingen die je leuk aan haar vindt, zoals haar humor, leuke verhalen, interesse in jou, en andere dingen die je vriendin zo uniek maken.

Deze kun je ophangen op een plaats waar die veel te zien is waardoor dit langzaam maar zeker haar overtuigingen over haar karakter kan veranderen.

Onzeker over haar kunnen

Als ze eigenlijk helemaal niet onzeker is over haar lichaam of haar gedrag kan ze nog wel onzeker zijn over haar kunnen. Misschien vindt ze zichzelf niet een goede kok of een goede medewerker in haar bedrijf of wellicht geen goede ondernemer terwijl ze net voor zichzelf is begonnen.

Zelfverzekerdheid is toch vaak net even anders dan zelfvertrouwen en zijn op meerdere manieren op te lossen.

Tip 9: Volg samen een workshop in iets waarover ze onzeker is

Quality time kan bestaan uit een avondje naar de film gaan, maar samen iets leuks doen, zoals een workshop volgen helpt ook om je relatie te versterken. Als ze onzeker is over koken, schrijven of wat dan ook is er vaak een workshop in te volgen.

Dit kun je samen doen.

Daarbij is het zo dat als je ergens een cursus voor volgt dit je zelfverzekerdheid over dat onderdeel versterkt.

Dit kun je ook doen met mindfulness.

Tip 10: Uiteindelijk moet ze zelf haar onzekerheid oplossen

Houd altijd in de gaten dat jij niet alles voor haar oplost. In sommige gevallen zit de onzekerheid in haar overtuigingen gevangen en moet ze zelf de keuze maken om er wel of niet iets mee te doen. Jij kunt zo hard trekken als je wilt, maar uiteindelijk moet ze zelf de knop omschakelen om over onzekerheden te komen.

Dit kan inderdaad zijn door iets te doen, zoals sporten of meer leren over haar werk of door zelfhypnose te gebruiken of zelfs naar een hypnotherapeut te gaan om haar problemen op te lossen.

Probeer ook niet iets op te lossen waar ze zelf niet over klaagt en wat eigenlijk geen groot probleem is. Als het nog niet kapot is hoef je het ook nog niet te fixen.

Wil je meer weten over mentale technieken om jezelf of andere mensen te helpen? Bekijk dan eens de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland of kom eens naar een seminar of workshop.

Bronnen:

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0265407596131001

http://psycnet.apa.org/journals/gdn/3/2/138/

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0092656614001019

Bewaren

Bewaren

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies