Activiteiten die mindfulness bevorderen
arrow_drop_up arrow_drop_down
2 september 2016 

Activiteiten die mindfulness bevorderen

Mindfulness is een techniek om in het hier en nu te leven. Dit kan onder andere met mindfulness meditatie tijdens een activiteit of een meditatie waarbij je gefocust bent op je ademhaling. Ik zeg vaak dat mindfulness een techniek is waarbij oefenen helpt. Als je het lastig vindt om mindful te zijn heb ik speciaal voor jouw activiteiten op een rij gezet die mindfulness stimuleren.

In dit artikel ga ik in op activiteiten die mindfulness stimuleren en waarom die helpen om mee mindful te zijn.

De Nederlandse maatschappij is steeds drukker en veel mensen hebben het idee dat ze van alles moeten. Je moet een fulltime baan hebben, je moet op social media zitten, je moet daar ook dagelijks laten zien hoe geweldig je leven is en voordat je het weet zit je dag vol met dingen die je ‘moet ‘ doen, maar die je eigenlijk helemaal niet wilt doen.

Het is niet voor niets dat social media ook veel kritiek krijgt over de druk die het vormt om het perfecte leventje te hebben of om dit in ieder geval uit te stralen. Dit kan ontzettend stressvol zijn. Juist daarom wil ik je eens aanmoedigen om die computer, laptop of smartphone eens uit te zetten.

Misschien voelt het eerst een beetje leeg en krijg je dat gevoel dat je vroeger als kind had. Je wilt wat doen, maar je hebt nergens zin in. Dat heet nu verveling. In plaats van te gaan eten of direct weer achter die computer te kruipen om je gedachten bezig te houden, zoek eens een andere activiteit, zoals breien, kleuren, schilderen, bouw en creëer.

Wellicht ben je zelfs al begonnen met mindfulness, maar merk je dat je er onrustig van wordt en dat je niet langer dan twee minuten aan mindfulness meditatie kunt doen. In dat geval is het misschien nodig om op een ander moment en met een andere activiteit dan bijvoorbeeld het huishouden mindfulness meditatie toe te passen.

Speciaal voor de beginner, en de gevorderde mindfulness mediteerder die wat meer variatie wil, heb ik verschillende activiteiten opgezocht die goed werken om mindfulness te stimuleren en om het op te wekken zonder dat je er veel moeite in hoeft te steken.

Breien voor mindfulness

De meeste mensen die breien kunnen je vertellen dat dit een ontzettend ontspannende bezigheid is. Je moet goed opletten dat je de steken op de juiste manier maakt en als je wat anders maakt dan een sjaal met een regelmatig patroon moet je ook nog opletten dat je dat niet verkeert doet.

Door de focus die je nodig hebt bij het breien ben je automatisch in het hier en nu. Je voelt het garen van de breinaalden afglijden en doorsteken. Daarbij voel je ook of de lussen te strak gaan zitten of juist te los. Daarbij hebben garen ook een nog onbekende geur als je net begint met breien.

Er worden dus erg veel zintuigen geactiveerd om je breisel tot een goed einde te brengen. Hierdoor is het voor je brein erg lastig om met gedachten te gaan dwalen. Als dit toch gebeurt merk je dit ook direct omdat je niet meer het getik van de breinaalden hoort. Je bent dan gestopt met breien.

Al brei je maar 10 minuten per dag, het kan erg goed helpen om meer mindful te zijn en het is een goede oefening in mindfulness.

Dit komt ook omdat bij breien allerlei emoties kunnen opkomen, als je net begint zal dit vaak frustratie zijn. Gelukkig is het resultaat van een breisel, vooral als je begint, niet altijd het belangrijkste waardoor je makkelijker afstand kunt nemen van de frustratie en gedachten die daarbij horen.

Dat is precies wat je ook doet tijdens een mindfulness meditatie als gedachten zich aan je opdringen.

Breien en de meditatieve staat

Daarbij zorgt de herhaaldelijke beweging voor een staat van meditatie die goed te gebruiken is bij mindfulness en die ook lijkt op de meditatie bij yoga. Als je het eenmaal onder de knie hebt kan de activiteit je hartslag en je bloeddruk verlagen. Daarnaast vermindert het dan ook je cortisolgehalte in het bloed, een belangrijke indicator voor stress.

Dus door het leren van breien leer je meer over mindfulness meditatie en het loslaten van negatieve gedachten. Als je het eenmaal onder de knie hebt, en dat kan bij simpele dingen vrij snel gaan, kom je in een meditatieve staat.

Daarbij versterkt het ook nog eens je zelfvertrouwen omdat je iets nieuws onder de knie hebt en al je creaties als het bewijs dienen dat je iets kunt.

Kleurboeken voor volwassenen

Wordt niet volwassen, het is een valstrik! Dit is een leus die nu vaak in het Engels op hippe kleding te vinden is en het is soms een beetje waar. Als kind kun je nog makkelijk helemaal opgaan in een activiteit. Als het goed is heb je als kind totaal geen zorgen. Je weet waarschijnlijk niet eens wat geld is, een bron waar je als volwassene nog weleens kopzorgen van kunt krijgen.

De kleurboeken voor volwassenen helpen je om dat gevoel weer een beetje te herbeleven (1). Ze zijn lastiger dan kleurplaten voor kinderen waardoor je weer net zo gefocust moet zijn om binnen de lijntjes te kleuren. Daarnaast is er ook meer variatie mogelijk in hoe je jouw kleuren bij elkaar gebruikt.

Volgens Amerikaanse kunst therapeuten helpt het creëren van iets je om gevoelens te uiten die lastig onder woorden te brengen zijn en in groepsverband helpt het ook om sociale vaardigheden te verbeteren en helpt het je om de realiteit, het hier en nu, te zien. Daarnaast kan het angst en depressieve klachten verminderen.

Uit onderzoek dat in 2005 is uitgevoerd blijkt bijvoorbeeld dat mensen veel minder angst ervaren tijdens het kleuren van mandala’s. Dat zijn ronde geometrische vormen.

Net als bij mindfulness meditatie, en andere vormen van meditatie, helpt het kleurenboek je om in het het en nu gefocust te blijven. Daarbij helpt het ook als je niet uit jezelf een tekening kunt maken, het design is er immers al. Je hoeft het alleen nog in te kleuren.

Wel wordt aangegeven door de medici, dat als je echt last hebt van mentale klachten therapie beter werkt dan alleen een kleurenboek gebruiken, maar om te ontspannen en om te beginnen met mindfulness en het oefenen daarvan is het zeker een goede eerste stap.

Schilderen voor meer mindfulness

Ook schilderen is een techniek die gebruikt kan worden voor mindfulness. Wie kent niet de televisiefilmpjes van Bob Ross die met zijn kalmerende stem uitlegt hoe je de prachtigste natuurschilderijen maakt om ze vervolgens aan het eind helemaal te verpesten, maar dan ken je wel alle technieken die nodig zijn voor een prachtig meertje, bos of berglandschap.

Het leuke aan kunst is ook dat het andere hersendelen activeert dan je logica en redenatie, dat zijn die gedachten die je zo lastig kunnen vallen. Door te schilderen activeer je dus andere delen in je brein waardoor al die storende gedachten even gewoon niets meer doen. Want je brein is alsnog druk bezig, maar dan met iets uit het hier en het nu.

De rechterkant van de hersenen is vaak voor creativiteit, intuïtie, visualisaties en emoties. De linkerkant van je brein wordt vooral geassocieerd met logica, reden, structuur en planning al die dingen die mis kunnen gaan en dan voor stress zorgen.

Vooral als je iets naschildert kan dit goed helpen om in het hier en nu te zijn. De kleuren moeten immers goed gemengd worden en als het maar een beetje lijkt is dat ook al een hele prestatie.

Naar een museum gaan

Kunst maken is goed voor mindfulness, maar kunst zien ook. Door je dagelijkse routine te breken en eens naar een museum te gaan word je gedwongen om in het hier en nu te leven. Je bent naar dat museum gegaan en je gaat kijken naar kunst en daar je mening over vormen.

Het leuke aan kunst is dat je niet over alles positief hoeft te zijn. Je kunt een beeld, schilderij of stellage ook totale onzin vinden. Het maakt niet uit. Je reactie op kunst is een goede manier om te leren hoe gedachten bij je opkomen en dat je ook negatieve gedachten kunt toelaten zonder dat het erg is en dat je die alweer kunt loslaten als je bij het volgende kunstobject bent.

Naar het museum gaan is een manier om emoties op te wekken in een veilige omgeving. Daar leer je mindful te zijn over die emoties en de gedachten die het kunstwerk in je oproept. Automatisch ben je ook meer aan het observeren.

Die technieken van het observeren en afstand nemen kun je ook gebruiken in dagelijkse situaties waarbij emoties en gedachten met je op de loop gaan. Dus dit is een goede manier om mindfulness te stimuleren.

Wil je meer weten over hoe mindfulness werkt en welke andere mentale technieken ervoor zorgen dat je minder stress en andere negativiteit ervaart? Kom dan eens naar een seminar of bekijk de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland.

Bronnen:

http://edition.cnn.com/2016/01/06/health/adult-coloring-books-popularity-mental-health/index.html

 

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies