Waardevol leven: Wat maakt je leven waardevol?
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 november 2018 

Waardevol leven: Wat maakt je leven waardevol?

Het willen hebben van een waardevol leven is niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid. Misschien voel je je zelfs waardeloos en is het nog helemaal niet in je opgekomen dat je hier invloed op hebt en dat jij je leven juist waardevol kunt maken. Voel jij je waardeloos en wil je je juist waardevol voelen? Dan is dit een blog dat je even moet lezen.

Je zou kunnen denken dat een waardevol leven een leven is met veel geldwaarde, maar dat is niet zo. Uit groot internationaal onderzoek blijkt dat tevredenheid over het leven en gelukkig zijn veel belangrijker is voor bijna iedereen over de hele wereld dan het hebben van geld[1]. Dus geld is niet wat het leven waardevol maakt, maar wat dan wel?

Uiteindelijk bepaal jij zelf wat jouw leven waarde geeft en wat het waardevol maakt. Hiervoor hoef je eigenlijk maar antwoord te geven op 1 vraag: Wat vind jij belangrijk?

Top 3 van wat mensen belangrijk vinden

Je kunt voor inspiratie zoeken naar de top 3 van wat mensen belangrijk vinden, maar dit is natuurlijk slechts een gemiddelde. Een belangrijk ingrediënt voor een waardevol leven is dat je autonoom bent. Dat je beslissingen kunt nemen zonder hierin beïnvloed te worden door anderen[2]. Daarom ga ik je geen top 3 geven van wat mensen belangrijk vinden.

Onbewuste drijfveren

Wat jij belangrijk vindt wordt, als je autonoom bent, bepaald door je onbewuste drijfveren. In de video leg ik uit wat mijn onbewuste drijfveren zijn. Mijn belangrijkste drijfveer is vrijheid, misschien had je dat niet verwacht. Ik wil je vooral laten zien dat je onbewuste drijfveer er echt een van jezelf is.

Als je het lastig vindt om je onbewuste drijfveer te achterhalen kan een hypnose-expert je hiermee helpen. Bijvoorbeeld met een Socratisch gesprek. In dit soort gesprekken wordt de waarom-vraag een aantal keer herhaald om bij de kern van je overtuigingen te komen of bij de kern van je drijfveren.

Opdracht: Schrijf op wat je belangrijk vindt

Je kunt ook thuis alvast beginnen met een leuke opdracht om je onbewuste drijfveren die jouw leven waardevol maken te bepalen. Schrijf daarom 10 dingen of zaken op die je belangrijk vindt.

Om echt bij de kern te komen van wat je belangrijk vindt maak je hier vervolgens een top 10 van, met wat het belangrijkste is bovenaan en wat het minst belangrijk (van het belangrijke) onderaan.

Bijvoorbeeld:

  • Gezondheid
  • Vrijheid
  • Liefde
  • Avontuur
  • Familie
  • Vrienden
  • Gezelligheid
  • Kennis
  • Geld
  • Voorspelbaarheid

Van deze 10 drijfveren kun je dan een top 10 maken, zoals:

  1. Liefde
  2. Familie
  3. Avontuur
  4. Gezelligheid
  5. Vrijheid
  6. Gezondheid
  7. Vrienden
  8. Kennis
  9. Voorspelbaarheid
  10. Geld

Let op! Afhankelijk van de context waarin je leeft kan wat jij belangrijk vindt veranderen. Op het werk wordt de volgorde van wat ik belangrijk vind soms toch net even anders dan wanneer ik thuis ben. Je kunt daarom de top 10 ook aanpassen naar de plekken waar jij het meest leeft of waarmee je bezig bent, zoals je werk, thuissituatie, vrienden/relaties.

Accepteer en realiseer

Een belangrijke sleutel naar geluk is om te accepteren wat je niet kunt veranderen, maar om je vervolgens ook te focussen op wat je waardevol vindt[3]. Het weer kun je niet veranderen, andere mensen kun je niet veranderen, de file waar je in staat kun je niet veranderen.

Realiseer je wel wat je waardevol vindt in je leven en focus je vervolgens daarop. Als je naar de voorbeeld top 10 kijkt en naar wat je niet kunt veranderen kun je bijvoorbeeld denken:

Je kunt het weer niet veranderen, maar erop uitgaan kan goed voorbereid en dan heb je een echt avontuur. Denk bijvoorbeeld aan een roadtrip in de winter, je moet dan echt niet aan autopech denken.

Je kunt mensen niet veranderen. Als je familie belangrijk vindt is het belangrijk om je familie te accepteren zoals ze zijn en om een oplossing te vinden waarmee je beiden kunt werken. Zo niet, dan zoek je vrienden op die beter bij je passen.

Je kunt de file niet wegtoveren, maar als je kijkt naar het waardevol vinden van kennis, dan kun je in die file wel luisterboeken beluisteren zodat je bouwt aan je kennis (iets dat ik zelf graag doe). Je kunt carpoolen om een gezellige rit te hebben of je gaat toch met het openbaar vervoer omdat die voorspelbaarheid groter is.

Hypnose om te accepteren

Wanneer je een bepaalde situatie niet kunt accepteren heeft dit vaak met je mindset te maken. Je vindt het dan lastig om je op het positieve te focussen van een slechte situatie. Een slechte situatie accepteren betekent ook niet dat je in die situatie moet blijven. Het is vooral het accepteren van het startpunt waarmee je moet beginnen om je leven waardevol te maken.

Hypnose kan je op meerdere manieren helpen om te accepteren wat je niet kunt veranderen. Een van die manieren is het herhalen van hypnotische suggesties tijdens zelfhypnose. Deze kun je zelf hardop herhalen, maar meestal krijg je ze mee op een mp3 van je hypnose-expert. Dan staat daar vaak ook een inductie op om in hypnose te komen en na de hypnotische suggesties een moment om uit de hypnose te ontwaken.

Voordat je thuis bezig gaat met zelfhypnose oefen je hiermee met de hypnose-expert. Vervolgens kun je thuis op een rustige plek zonder afleiding aan zelfhypnose doen.

Je krijgt dan bijvoorbeeld suggesties zoals deze:

“Je accepteert dat de situatie een startpunt is.”

“Wat je niet kunt veranderen, hoef je je geen zorgen over te maken.”

“Er is altijd iets waar ik invloed op heb om de situatie te verbeteren.”

“Een paraplu zorgt ervoor dat je droog blijft. Zoek de paraplu in een situatie die je lastig te accepteren vindt.”

Dit zijn slechts voorbeelden van hypnotische suggesties. Afhankelijk van jouw mindset en overtuigingen die ervoor zorgen dat je bepaalde dingen maar lastig vindt om te accepteren kunnen de hypnotische suggesties anders zijn dan deze voorbeelden.

Gedrag veranderen

De paraplu in de regen zoeken is iets dat te maken heeft met gedrag. Jouw cirkel van invloed, hetgeen waar je wel invloed op hebt in een situatie met veel factoren waar je geen invloed op hebt, is iets waar je gebruik van kunt maken.

Gedrag veranderen is wel iets waar je moeite in moet steken. Het is bijvoorbeeld een voorwaarde om je te kunnen voorstellen dat je iets verandert, iets doet, voordat je het doet.

De connectie maken tussen je drijfveren en hiervoor keuzes maken om met die drijfveren te werken is iets wat lastig kan zijn, want hoe ziet dat eruit.

Laten we het voorbeeld familie nemen. Misschien heb je nu nauwelijks contact met je familie, zo vlak voor de feestdagen, maar wil je graag wel meer contact, maar weet je niet hoe.

In dat geval kan een geleide visualisatie je helpen om de stappen te zetten die je moet zetten om een waardevol leven te krijgen. In dit voorbeeld kan dat bijvoorbeeld zijn:

“Je bent thuis en wilt je familie uitnodigen voor een diner. Je hebt van tevoren opgeschreven, in steekwoorden of voluit, wat je wilt zeggen. Dat het gezellig zou zijn, dat je zelf wat lekkers maakt en dat je de lekkerste wijn of de beste bieren inkoopt. Misschien kun je daarna zelfs een bordspel doen. Om het persoonlijk te maken pak je de telefoon en zoek je in je contactenlijst wie je moet hebben. Je haalt rustig adem en ontspant bewust je spieren. Je hebt de intentie om aardig te zijn voordat je klikt op het knopje met bellen. Je vraagt hoe het gaat en als je de vraag terugkrijgt begin je over het etentje. Je herhaalt de punten die het leuk maken om bij je te komen eten, dan wacht je op het antwoord. De datum kan natuurlijk aangepast worden, het is het contact waar het je om gaat. Na afloop heb je toch een deel van je familie kunnen uitnodigen. Alleen de uitnodiging uitspreken zorgt al voor beter contact en je voelt je goed dat je deze stap gezet hebt.”

Dit is slechts een voorbeeld van een geleide visualisatie. Afhankelijk van jouw overtuigingen en wat je wilt veranderen kan de visualisatie anders gaan.

Een waardevol leven hebben hangt dus van verschillende factoren af. Iemand anders kan je in ieder geval niet vertellen wat een waardevol leven is. Vraag jezelf daarom af wat jij belangrijk vindt en wat jouw drijfveren zijn. Focus je dan op wat je belangrijk vindt en hoe je wat jij belangrijk vindt kunt versterken in je leven zodat je leven waardevoller voelt.

Hypnose kan je helpen met het vinden van wat jij belangrijk vindt en om je gedrag te veranderen zodat wat jij belangrijk vindt een grotere rol in je leven speelt.

Wil je meer weten over hypnose, hoe het werkt en hoe je andere mensen hiermee kunt helpen? Kom dan eens naar een hypnose playshop of volg een opleiding bij het Hypnose Instituut Nederland. Dit kan zowel online als offline.

[1] http://psycnet.apa.org/fulltext/2000-13324-004.html

[2] http://psycnet.apa.org/record/1990-12288-001

[3] http://psycnet.apa.org/record/2005-16295-001

 

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van het boek 'Hoe leef je het langst zonder angst' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies