arrow_drop_up arrow_drop_down
Zelfvertrouwen tips: 11 keer een zelfverzekerder jij
9 februari 2018 

Zelfvertrouwen tips: 11 keer een zelfverzekerder jij

Zelfvertrouwen, het is iets wat op deze website vaak terugkomt als oplossing voor mentale problemen en blokkades. Er zijn gelukkig meerdere manieren om aan je zelfvertrouwen te werken en daarom geef ik in dit blog een overzicht met 11 handige tips die je direct kunt toepassen om meer zelfvertrouwen te krijgen.

Allereerst is het belangrijk om te weten dat zelfvertrouwen wordt opgebouwd uit een soort combinatie van het zelfbeeld dat je hebt, je eigenwaarde en in hoeverre jij vindt dat je iets kunt doen. Je kunt bijvoorbeeld meer zelfvertrouwen hebbe in fietsen dan in autorijden.

Daarom krijg je vooral mentale tips en een paar andere meer praktische tips.

Tip 1: Jezelf aanmoedigen in de spiegel

Jezelf elke ochtend positief aanmoedigen in de spiegel lijkt misschien heel raar, maar het is écht een goede manier om meer zelfvertrouwen te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld een briefje aan je spiegel hangen met de volgende zinnen:

Ik ben geweldig.

Ik kan dit.

Ik zie er goed uit.

Ik ben slim.

Je kunt ook nog andere positieve zinnen over jezelf opschrijven en elke dag een aantal of alle zinnen hardop tegen jezelf in de spiegel zeggen. Niet voorlezen! Kijk jezelf aan terwijl je dit zegt.

Op je werk of op het schoolplein kom je dan vol zelfvertrouwen aan en daar heb je de rest van de dag profijt van.

Tip 2: Zelfhypnose

Eigenlijk lijkt jezelf aanmoedigen in de spiegel al heel erg op zelfhypnose. Het verschil is dat je bij zelfhypnose juist ontspant en je ogen sluit. Hiervoor ga je op een comfortabele plaats liggen of zitten. Vervolgens focus jij je op je ademhaling. Hiervoor adem je door de buik en probeer je de inademteugen net zo lang te laten duren als de uitademteugen. Je ontspant je spieren. Dit kun je bijvoorbeeld in een soort versnelde versie van de mindfulness bodyscan doen.

Als je ontspannen bent sluit je je ogen en herhaal je de positieve zinnen waarmee je jezelf aanmoedigt.

Je kunt hiervoor ook eerst naar een hypnotherapeut gaan die gerichte hypnotische suggesties kan geven om je zelfvertrouwen op bepaalde gebieden te verbeteren.

Tip 3: Uit je comfortzone stappen

Iets nieuws doen, iets doen wat je eigenlijk een beetje eng vindt, maar wat ongevaarlijk is. Dit kan ontzettend goed helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen. Een gebrek aan of laag zelfvertrouwen is vaak het gevolg van angst voor het onbekende. De eerste keer dat je een presentatie gaf op school vond je het nog super vervelend en eng, maar de laatste keer weet je dat je de presentatie wel overleeft en dat er eigenlijk niet zoveel aan de hand is.

Dit komt doordat je over die grens heen moest. Zo kun je ook proberen om dagelijks of in ieder geval wekelijks iets te doen om even uit de comfortzone te komen. Je zult erachter komen dat je meer kunt dan je op dit moment denkt en dat alleen al helpt om je zelfvertrouwen te verbeteren.

Tip 4: Meditatie

Stress is vaak een oorzaak voor laag zelfvertrouwen. Het kan je allerlei negatieve zelf-praat-gedachten opleveren over bepaalde taken niet op tijd kunnen uitvoeren bijvoorbeeld. Het verminderen van stress kan daarom ook al een goede manier zijn om je dagelijkse zelfvertrouwen te verbeteren.

Elke ochtend 5 tot 10 minuten mediteren kan al voldoende zijn om significant minder last te hebben van stress en dus om daarmee meer zelfvertrouwen te krijgen.

Tip 5: Visualiseer de situatie zoals je wil dat die moet zijn

Je bent onzeker over een situatie die in de toekomst gaat plaatsvinden, zoals het uitvoeren van een bepaalde taak of de ontmoeting met je schoonouders. Deze situatie visualiseren zoals jij wilt dat deze plaatsvindt zorgt ervoor dat je meer vertrouwen krijgt dat het ook weleens goed kan uitpakken.

Bij de visualisatie visualiseer je niet alleen hoe het eruit ziet, je visualiseert ook hoe jij je voelt, hoe je zintuigen de omgeving waarnemen, zoals of het warm of koud is, de geuren en zelfs hoe je spieren voelen bij het maken van bewegingen. Probeer de visualisatie zo compleet mogelijk te maken.

Als je moeite hebt met de visualisatie kun je ook eerst naar een hypnotherapeut gaan die je helpt met een geleide visualisatie. Dit kan je inspireren voor de visualisatie die je zelf kunt uitvoeren.

Tip 6: Jezelf belonen

Je voelt het vaak heel goed als er iets fout gaat. Je wordt een beetje misselijk en het is lastig om je gezicht een glimlach te geven. Als iets goed gaat vinden we dat vaak heel normaal, maar dat stimuleert natuurlijk niet echt om zelfvertrouwen op te bouwen als er iets goed gaat.

Beloon jezelf daarom regelmatig als je iets doet en dit gaat goed. Je hebt bijvoorbeeld een belangrijk doel op je werk of voor jezelf bereikt, beloon jezelf dan. Bijvoorbeeld met nieuwe kleding of een uitje. Hierdoor blijven de dingen die goed gaan beter in je geheugen en dit kan nu net de dingen die fout gaan wat minder prominent maken. Het gevolg is dan meer zelfvertrouwen.

Tip 7: Je omringen met mensen die aardig zijn

Ben jij de clown van je vriendengroep? Jij bent de klungel, de slimpie, de persoon die altijd van die grappige dingen overkomt, maar die voor jou eigenlijk helemaal niet leuk zijn? Zijn dat vrienden? Altijd lachen omdat jij een fuck up maakt?

Het is belangrijk om je te omringen met mensen die je opbouwen en niet met mensen die je afbreken, ook niet subtiel en half aardig. Afbreken is gewoon niet aardig.

Omring je daarom met mensen waar je energie van krijgt en waar je nooit met een negatief gevoel weggaat als je er bent geweest. Mensen die je steunen als je ergens moeite mee hebt en dus niet mensen die dat juist grappig vinden en je dan ook nog eens niet steunen.

Tip 8: Informatieve boeken lezen

Een roman lezen kan heel leuk zijn, je bent even in de droomwereld van het boek en weg van de realiteit. Helaas doet dat niets met je zelfvertrouwen. Het doet vooral iets met je ontspanning, wat natuurlijk ook goed is!

Door informatieve boeken te lezen, bijvoorbeeld over het vakgebied waarin je werkzaam bent of wilt zijn, kun je jezelf ontwikkelen en dat geeft ook een boost aan je zelfvertrouwen. Je kunt hierdoor in gesprekken altijd terugvallen op de kennis uit de boeken en mensen naar het boek doorverwijzen als ze je niet geloven. Einde discussie, tadaa!

Tip 9: Doen in plaats van denken

Ken je dat beeld van De Denker? Wat doet die nu eigenlijk? Hij zit en leunt zijn hoofd op zijn hand en verder doet hij helemaal niets. Ben jij ook zo iemand die totaal op kan gaan in gedachten over wat je later (als je groot bent) allemaal wel niet gaat doen?

Probeer dat eens niet uit te stellen, maar gewoon te doen. Houd een schriftje bij de hand en elke keer als je een gedachte hebt over iets dat je kunt doen, zet je die op het lijstje.

Vervolgens kies je elke dag (of week afhankelijk van hoe groot je plannen zijn) iets uit dat schriftje en doe je het gewoon.

Dit werkt ontzettend goed voor je zelfvertrouwen en voor je motivatie.

Tip 10: Beweeg!

Je zelfbeeld kan gaan om hoe je er letterlijk uitziet. Als je op dit moment niet veel beweegt kun je beginnen met elke dag 30 minuten wandelen of zelfs met 2 of 3 keer per week gaan sporten.

Bewegen zorgt ervoor dat jij je beter voelt en dat je er beter uit ziet. Dit kan wonderen doen voor je zelfvertrouwen. Heb je op dit moment niet genoeg zelfvertrouwen om naar de sportschool te gaan? Dan kun je op YouTube en andere websites veel video’s en overzichtjes krijgen voor leuke workouts.

Tip 11: Maak een lijst van wat je bereikt hebt

Soms vergeet je eigenlijk hoe geweldig je wel niet bent. Maak dan eens een lijst van alles dat je bereikt hebt. Je mag zo vroeg mogelijk in je leven beginnen, bijvoorbeeld met het halen van je strikdiploma. Je zult zien dat de lijst uiteindelijk behoorlijk lang wordt. Je hoeft het ook niet alleen over diploma’s en werkzaken te hebben in de lijst. Ook persoonlijke zaken die je bereikt hebt, zoals dat je kunt breien of dat je een schilderij hebt gemaakt kun je op deze lijst zetten.

Bewaar de lijst goed en op momenten dat het je even aan zelfvertrouwen ontbreekt pak je de lijst er weer even bij. Je kunt hem ook elk jaar aanvullen.

Wil je meer weten over het verbeteren van je zelfvertrouwen? Kom dan eens naar de playshop of lees het boek Breek je Vrij!

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies