Angst voor de inkomstenbelasting (IB) overwinnen met hypnose
31 augustus 2018 
in Angst
7 min. leestijd

Angst voor de inkomstenbelasting (IB) overwinnen met hypnose

In februari kun je er al slapeloze nachten van krijgen, de inkomstenbelasting. Gelukkig kun je nu 2 maanden doen over die aangifte, maar alles invullen is toch iets wat sommige mensen lastig vinden. Want wat als het verkeerd gaat? Sommige mensen bevriezen, doen de gordijnen dicht en hebben problemen met logisch denken. De angst voor de belastingdienst of de aangifte slaat om zich heen.

Is dit een herkenbaar probleem voor je? Dan is dit een blog dat je kan helpen om bij de volgende aangifte de kalmte zelf te zijn en een goede gedegen aangifte in te leveren.

We betalen met zijn allen belasting om de voorzieningen die de staat voor de bevolking heeft te betalen. Het leger, de politie, onderwijs en zorg zijn logische kosten die gedekt worden met de belasting.

Daarnaast worden de infrastructuur en ambtenaren betaald. Die je ten dienste staan, zoals in het gemeentehuis.

De belastingdienst int de belasting en controleert je belastingaangifte. Niet elke aangifte wordt gecontroleerd, dit gebeurt met een steekproef. De kans dat je die controle krijgt is heel klein.

Ondernemers worden vaker gecontroleerd, maar dit komt ook doordat ze BTW-aangifte moeten doen.

Toch kan je angst getriggerd worden door de kennis dat jouw aangifte gecontroleerd wordt en dat kan een eng gevoel zijn, zelfs als je alles goed doet. Het is een beetje zoals die nervositeit die sommige mensen hebben als ze een politieagent zien. Zelfs als je niets verkeerd doet kun je bang zijn voor een boete.

Er zijn praktische tips die je eerst kunt uitvoeren om er in ieder geval zeker van te zijn dat jij je aangifte goed invult. Dat alleen al zorgt voor veel rust. Een goede voorbereiding is dan echt al het halve werk.

Ga zo snel mogelijk naar een accountant of belastingadviseur die je de regels kan uitleggen. Waarop heb je recht? Welke aftrekposten zijn er? Welke gegevens heb je hiervoor nodig? Door op de hoogte te zijn van de regels weet je al veel beter wat je moet doen.

Door dit jaarlijks te doen ben je ook direct op de hoogte van alle nieuwe regels en wetswijzigingen waar je rekening mee moet houden.

Als je weet wat je kunt aftrekken van de belasting weet je ook welke gegevens je moet bewaren. Zorg daarom altijd voor een map op je pc waarin je bonnetjes, facturen en andere rekeningen bewaard die je kunt gebruiken tijdens de inkomstenaangifte. Heb je een papieren bon? Maak daar dan een scan van om in de map te bewaren.

Om het helemaal veilig te houden kun je daarnaast een map of doos gebruiken waarin je de bonnetjes bewaart. Je print ze uit en legt ze erin. De papieren bon kun je hier natuurlijk ook in bewaren.

Heb jij je aangifte helemaal ingevuld? Print hem uit en ga ermee naar een accountant of belastingadviseur die jouw aangifte nog even helemaal naloopt voordat je hem inlevert.

Heb je niet de tijd om je aangifte op tijd in te leveren? Vraag dan op tijd uitstel aan voor het inleveren van de belastingaangifte. Dan heb je vaak nog tot september om je aangifte in te leveren.

Uitstellen is niet verstandig, doe je aangifte daarom op tijd. Ook als je uitstel hebt aangevraagd is het beter om de aangifte alsnog in mei te versturen, als je dan alle gegevens al hebt, dan om het erop aan te laten komen en de aangifte pas op de laatste dag zelf in te vullen en naar de belastingdienst op te sturen.

Hierdoor kun je ook meer tijd nemen om de aangifte te controleren voordat je hem verzendt. Je kunt er letterlijk een nachtje over slapen voor alle “oh, dat had ik nog kunnen doen..”-gedachten.

De praktische tips zijn duidelijk, maar de angst is ook op andere manieren te verminderen. Een van de belangrijkste eerste stappen die je kunt zetten is de oorzaak van de angst achterhalen, als je die weet kun je namelijk soms ontzettend snel van de angst afkomen.

Een manier om de oorzaak van de angst te achterhalen is met regressie. Met regressie ga je terug naar het moment in je onderbewuste wat voor de angst van het invullen van de inkomstenbelasting zorgt. Dit soort momenten gebeuren vaak in je kindertijd omdat dit de periode in je leven is waarin overtuigingen over hoe de wereld werkt ontstaan.

Als je erachter komt dat dit een totaal onlogische reden is om angst te hebben voor de belastingdienst kan alleen al dit besef de angst ontzettend reduceren.

Je hebt twee soorten hypnotische suggesties, namelijk de suggesties die direct invloed hebben op je overtuigingen. Dit zijn suggesties die je ook herhaalt tijdens zelfhypnose en de suggesties die je gedrag beïnvloeden.

Hypnotische suggestie

De hypnotische suggestie heeft dus invloed op de overtuigingen die je onderbewuste beïnvloeden en die angst kunnen triggeren. Afhankelijk van jouw overtuigingen krijg je hypnotische suggesties mee naar huis om te oefenen tijdens zelfhypnose.

Voor de zelfhypnose begin je met een ontspanningsoefening, vervolgens beluister je de suggesties of herhaal je deze zelf hardop. Ze kunnen bijvoorbeeld zijn:

“De belastingdienst geeft je de gelegenheid om fouten recht te zetten.”

“De belastingdienst is er ook om je te helpen.”

“Ik mag mijn tijd nemen voor het invullen van de belastingaangifte.”

“Ik hoef niet alles te weten.”

“Ik mag hulp vragen voor mijn belastingaangifte.”

Dit zijn slechts voorbeelden van hypnotische suggesties, afhankelijk van jouw problematiek kun je andere suggesties krijgen.

Post-hypnotische suggesties

Post-hypnotische suggesties hebben juist invloed op je gedachten en het gedrag na de hypnose sessie. Een post-hypnotische suggestie wordt vaak gegeven om eenvoudiger te kalmeren tijdens momenten van stress.

Een post-hypnotische suggestie kan bijvoorbeeld zijn:

“Zodra je merkt dat je vastloopt tijdens het doen van de aangifte sluit je je ogen en haal je een paar keer rustig adem terwijl jij je spieren ontspant, daarna kun je weer verder.”

Een andere manier om meer vertrouwen en minder angst voor de belastingdienst te krijgen is de visualisatie van het doen van de aangifte. Door je voorstellingsvermogen te stimuleren dat je wel goed bent in het doen van de aangifte zul je zien dat je tijdens het doen van de aangifte minder last hebt van angst.

Een geleide visualisatie kan dan bijvoorbeeld zijn.

“Het is tijd voor de belastingaangifte. Je pakt het handige overzicht erbij dat je hebt ontvangen van je accountant of bevriende belastingexpert om bedragen en verdiensten op te schrijven. Door dit lijstje dat prettig in je handen voelt zoek je eenvoudig de bonnetjes, rekeningen en loonstroken bij elkaar en tel je de gegevens die je bij elkaar moet optellen op. Nu je een duidelijk overzicht hebt haal je rustig adem. Je pakt je pc erbij en logt in op de pagina van de belastingdienst waar jij je aangifte moet invullen. Je voelt hoe het toetsenbord beweegt terwijl je de gegevens die je zojuist hebt opgeschreven invult in de bijbehorende vakjes. Als alles klaar is lees je het nog eens rustig door. De controle laat zien dat wat je op papier hebt gezet en wat er in het beeldscherm staat hetzelfde is. Die typefout die je hebt gemaakt zet je rustig recht, daar is immers de controle voor. Vervolgens klik je op verzenden en klaar is Kees!”

Dit is slechts een voorbeeld van de visualisatie, een hypnose-expert kan je een andere geleide visualisatie geven die beter bij je angsten past.

Naast deze technieken die je helpen tegen angst voor de belastingdienst zijn er nog een aantal praktische manieren om de angst te verminderen.

Je aandacht in het hier en nu houden

Als je merkt dat je aandacht verlegd wordt naar wat er allemaal kán gebeuren als je iets verkeerd invult. Stop dan met die gedachte door je aandacht naar het hier en nu te verleggen. Voel je ademhaling, voel de pen in je hand of het toetsenbord onder je vingers. Kijk naar waarmee je bezig bent en ga rustig verder.

Houd een checklist bij de hand

Laat door een accountant of belastingexpert een checklist maken die je nodig hebt voor elke stap van het invullen van de belastingaangifte. Door de checklist heb je houvast over het proces en weet je precies wat komen gaat. Voorspelbaarheid is ontzettend handig als je bang bent voor de situatie.

Ontspan je spieren

Angst zorgt vaak voor een lichamelijke reactie, zoals gespannen spieren. Deze spanning kan er weer voor zorgen dat je nog angstiger wordt. Ontzettend onhandig. Als je merkt dat je gespannen raakt, ontspan je spieren dan. Ga desnoods even rekken en strekken.

Visualisatie herinneren

Door je de visualisatie te herinneren kun je je vaak ook weer herinneren wat je moet doen. Hierdoor heb je een handige leidraad die je helpt met ontspannen en het oppakken van de draad om verder te gaan met het invullen van de belastingaangifte.

Wil je meer weten over de voordelen van hypnose en hoe je jezelf of andere mensen ermee kunt helpen? Kom dan eens naar een hypnose playshop of bekijk de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland.

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Je hebt het niet je doet het' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie via livestream ging onderwijzen.
Reactie plaatsen
optinmonster.com -->