Hypnose en angst
arrow_drop_up arrow_drop_down
9 januari 2016 
in Angst

Hypnose en angst

Angst is een nuttige emotie. Angst zorgt ervoor dat jij bescherming zoekt bij gevaar. Echter, onredelijke angst kan je juist in de weg zitten. Door onredelijke angst durf je niet meer te vliegen. Want jij denkt dat de kans dat dat vliegtuig neerstort natuurlijk veel groter is dan de kans dat jij onderweg naar het vliegtuig verongelukt. Het tegendeel is waar, vliegen is namelijk de meest veilige manier van transport. Maar jouw angstgevoelens hebben daar lak aan en daarom vlieg je niet. En dat terwijl je echt een keer naar Amerika of een andere verre bestemming wilt.

Om dit soort praktische redenen wil je natuurlijk van je angsten af. In veel gevallen moet je dan terug naar de basis. Waar is de angst ontstaan? Is er een gebeurtenis geweest waardoor je angstig bent geworden of is je angst erfelijk?

Angsten worden namelijk ook doorgegeven door je ouders. Daar is niets mis mee, het is deel van je opvoeding. De angst om bij het oversteken aangereden te worden en daarom goed op te letten zodat het niet gebeurt is bijvoorbeeld een nuttige angst die je van je ouders krijgt aangeleerd.

Helaas kun je ook op die manier onredelijke angsten ontwikkelen waardoor je niet alles uit het leven kunt halen. Veel angsten voor spinnen worden bijvoorbeeld van moeder op dochter doorgegeven.

Om iets tegen angst te doen kun je hypnose gebruiken. Je kunt naar een hypnotherapeut gaan of zelfhypnose toepassen.

Welke angsten worden verminderd met hypnose

Er zijn ontzettend veel angsten die met hypnose worden weggenomen of verminderd. Er zijn veel angsten waarvoor een behandeling bij een hypnotiseur beschikbaar is of waarbij bijvoorbeeld de tandarts hypnose toepast om je angst te verminderen. Angsten kunnen worden onderverdeeld in 2 soorten angst. Namelijk angst voor een situatie en angst voor tastbare zaken.

Voor de volgende angsten wordt hypnose in sommige gevallen al toegepast:

Ook angst voor tastbare dingen, zoals vogels en katten kan met hypnose verminderd en zelfs helemaal weggehaald worden. Daaronder vallen de volgende irreële angsten:

Hypnose om angst te verminderen

Angsten voor dieren vormen zich meestal in de vroege jeugd bij kinderen tot 7 jaar. Een kennis van mij is bijvoorbeeld op haar derde over haar buik gekrabd door een kat van de vrienden van haar ouders. Van het hele bezoekje weet ze niets meer en ook niet zoveel over de rest van dat derde levensjaar, maar die kattenkrab, die in haar ogen over haar hele buik ging, heeft ervoor gezorgd dat ze bang bleef voor katten tot ver in haar volwassen leven. Totdat ze bij een vriendin ging wonen die al een kat had en die liet zien dat katten niet altijd krabben. Als het tegendeel nooit bewezen wordt dan kan hypnose een uitkomst bieden om zonder te veel problemen bij vrienden met huisdieren op bezoek te gaan.  angst voor katten

Een manier om met hypnose de angst voor katten in dit geval aan te pakken is door terug te gaan naar dat moment en de gedachten die je erover had te veranderen, zodat ze je sterker maken in plaats van zwakker. Dit wordt regressietherapie genoemd.

Juist omdat angst een complexe emotie is ben je daar niet altijd direct vanaf en worden er vaak combinaties van hypnosetechnieken gebruikt. Die kunnen per fobie en patiënt verschillen.

Angst zorgt voor spanning in je lichaam en dat is niet verenigbaar met ontspanning. Daarom is de eerste stap bij een hypnosesessie tegen angst om te ontspannen met diepe ademhalingsoefeningen. Dit is erg belangrijk om zo de spanning weg te houden en om rationeel over je angst na te denken.

De therapeut komt dan met een lijst van manieren waarop je met het je fobie geconfronteerd kunt worden, bijvoorbeeld in eerste instantie met een foto van een hond en vervolgens de confrontatie met de hond. De patiënt moet die lijst dan rangschikken op angst. Het is belangrijk dat dit in de ontspannen staat van hypnose gebeurt, zodat je rationeel over je probleem kunt nadenken.

Vervolgens moet de patiënt de situaties op de ranglijst visualiseren en daarbij proberen in de ontspannen staat te blijven, zodat angst geen kans krijgt om zich te ontwikkelen. Door deze oefening onder begeleiding te herhalen kun je van je angst afkomen.

Door de situaties vervolgens in het echt mee te maken kun je de ontspanningstechnieken gebruiken om kalm te blijven zodat de angst weg blijft. Na verloop van tijd hoeft dat niet eens meer moeite te kosten.

Dit zijn slechts 2 voorbeelden van hypnosetechnieken die gebruikt worden om angsten te verminderen. Een combinatie van meerdere technieken biedt vaak het beste en snelste resultaat.

Hypnose voor angstige situaties

In de medische wereld, zoals bij tandartsen, voor operaties en voor bevallingen wordt ook gebruik gemaakt van hypnose om de angst voor die situatie te verminderen en zelfs helemaal te laten verdwijnen.

Bijna 11% van kinderen en volwassenen hebben angst voor de tandarts. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat de tandarts je melktand die toch al los zat eruit haalde terwijl jij daar als kind nog helemaal niet klaar voor was. Misschien deed het zelfs een beetje pijn. Angst voor de tandarts kan ook doorgegeven worden door je familieleden. Die angst kun je als kind gaan kopiëren.

angst voor de tandartsDoor angst voor de tandarts ga je super gespannen in de tandartsstoel zitten en kun je al uitstralen dat je pijn hebt terwijl dat niet het geval is.

Bijna 30 procent van de tandartsen vinden het lastig om een angstige patiënt te behandelen. Tandartsen letten namelijk op lichaamstaal en als jij direct gespannen bent kunnen zijn eigenlijk niet meer de juiste conclusies trekken voor hun handelen. Daarom is het belangrijk voor jou en voor de tandarts dat je van je angst afkomt, zodat je lichaam eigenlijk alleen reageert op zijn handelingen en niet op jouw irrationele gedachten over wat er allemaal wel niet kan gebeuren en hoe eng dat spiegeltje in je mond eigenlijk is.

Uit een wetenschappelijk onderzoek naar technieken die tandartsen gebruiken om angst te verminderen bleek dat tandartsen erg inventief zijn. Zo worden knuffels bij kinderen gebruikt en wordt door de tandarts uitgelegd waarmee hij bezig is en waar elk instrument voor gebruikt wordt. Ook ontspanningstechnieken en hypnose worden gebruikt en juist die laatste twee technieken werken het beste tegen angst voor de tandarts.

Zelfhypnose om angst te verminderen

Als je gevoelig bent voor hypnose kun je ook zelf-hypnose technieken aanleren om je angsten te overwinnen. Bij zelf-hypnose gaat het vooral om oefeningen die voor meer zelfvertrouwen zorgen en die situaties in een ander perspectief zetten.

Bij zelf-hypnose is het belangrijk om een comfortabele plek te zoeken omdat een zelfhypnosesessie een half uur kan duren. Daarbij begin je net als net als elke andere hypnosesessie met ontspanningsoefeningen door middel van een diepe ademhaling.

Vervolgens kun je situaties visualiseren om ervoor te zorgen dat je angst minder wordt. Je visualiseert dan jouw ideale situatie. Als je bijvoorbeeld bang bent om te rijden dan kun je visualiseren hoe de perfecte autorit er voor jou uitziet.

Uit een onderzoek naar hypnose en zelf-hypnose door visualisaties bij de dermatoloog blijkt dat zelf-hypnose de op een na beste manier is om angst bij de dermatoloog te verminderen. De beste manier is door hypnose van de dermatoloog zelf. Als jij dus behandeld wordt door iemand die dat niet kan, kun je jezelf hypnotiseren met bijna dezelfde resultaten.

In dit onderzoek werden ook visualisaties gebruikt. Je kunt je dan richten op het doel waarom je bij de dermatoloog bent, zoals een prachtige huid. Bij de tandarts kun je juist visualiseren dat je later geen kunstgebit draagt.

Angst voor hypnose

Helaas blijkt uit veel onderzoeken dat niet iedereen te hypnotiseren is. 1 Op de 15 mensen is namelijk niet gevoelig voor hypnose. Dit hangt sterk af van de hypnotherapeut. Eerdere ervaringen van mensen met psychotherapie speelde een grote rol op de gevoeligheid voor hypnose. Angst die ontstaat door een slechte hypnotiseur is erg nadelig voor behandelingen in de toekomst.

Uit onderzoek naar hypnose tegen vliegangst blijkt namelijk dat mensen die wel gevoelig waren voor hypnose (14 van de 15 mensen) twee keer zoveel hadden aan hun hypnosetherapie als mensen die er minder gevoelig voor waren.

Anderen helpen tegen hun angsten met hypnose

Ben jij een tandarts, verloskundige of ga je op een andere manier om met angstige mensen en wil je ze helpen met hypnose? Je kunt dan een opleiding volgen die jou als professional die met angstige mensen werkt kan helpen om je eigen werk makkelijker te maken en je patiënt daarbij een beter gevoel te geven. Een win-win situatie.

Bronnen:

http://www.hypnosisaustralia.org.au/wp-content/uploads/AJCEH_Vol40_No2_Sept20131.pdf#page=20

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-263X.2011.01158.x/abstract?userIsAuthenticated=false&deniedAccessCustomisedMessage=

http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00029157.2015.967086

http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00207144.2013.784096

 

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij ontwikkelt verschillende trainingen in hypnose en het instituut geeft steeds meer specialistische trainingen in hypnose. Al jaren is hij de nummer 1 hypnose trainer van Nederland en is vaak gevraagd voor radio en televisie daardoor.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies