Feedback: Wanneer neem je het aan?
Je prestaties verbeteren op welk gebied in je leven dan ook is vaak iets waarvoor je openstaat. Beter worden in je studie, beter worden in je werk, beter worden in je relaties, de juiste partner vinden en een sport vinden die je bij je past. Allemaal gebieden waarop je feedback kunt krijgen, maar wanneer is het nu handig om die feedback aan te nemen?
Wat is feedback?
Feedback is een vorm van advies waarbij mensen ingaan op wat je beter kunt doen. Dit impliceert vaak dat je iets fout hebt gedaan, wat je dus anders kunt doen.
Zo krijg ik na het geven van presentaties vaak feedback over hoe ik de presentatie gegeven heb en wat ik “beter” zou kunnen doen.
Dat vind ik soms heel fijn en soms heel lastig. Want ik geef heel veel presentaties, dus ik ben hierin niet onervaren. Ik ben een vrij gevoelig persoon, mijn ego kan “ kritiek” maar lastig aan.
Daarom ga ik eerst na of de kritiek waardevol is. Ik vraag dan hoe vaak ze zelf presentaties geven. Als het antwoord 10 is, dan geef ik meestal aan dat ze de feedback voor zich kunnen houden. Maar is het antwoord dat ze al jaren elke week presentaties geven voor grote groepen mensen, dan hoor ik het natuurlijk graag.
Kijk naar de ervaring die mensen hebben
Wat ik dan doe is dubbelchecken hoeveel ervaring de mensen hebben. Veel mensen met weinig ervaring baseren hun adviezen namelijk op intuïtie en dat vind ik zelf niet handig. Omdat de gevoelens die door intuïtie worden opgeroepen door de overtuigingen die mensen hebben over hoe de wereld werkt. Alleen die overtuigingen hoeven helemaal niet waar te zijn.
Dit is niet iets waar iedereen zich bewust van is.
Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat docenten vaak denken dat hun feedback ontzettend nuttig is, terwijl studenten dat helemaal niet zo ervaren. Misschien komt dat ook door het idee (dat sommige mensen hebben) dat mensen vaak docent worden omdat ze het in “het echte leven” of de commerciële maatschappij niet redden. Dus van wie neem je liever wat aan, een docent of een topondernemer (als het je doel is om te ondernemen)[1].
Door juist te kijken naar de ervaring die mensen hebben, weet je dat ze hun overtuigingen in de loop der tijd hebben opgebouwd, omdat ze bezig waren met iets waarin jij ook goed wilt worden. Met hun ervaring zijn ze als het goed is al beter dan jij, of zitten ze ten minste op hetzelfde niveau.
In dat geval kun jij je iets van de feedback aantrekken.
Maar als zo’n ervaren presentator mij dan opeens feedback wil geven op relaties, dan is het weer een heel ander verhaal. In die context kan hij juist onervaren zijn. Zelf ben ik al decennia met dezelfde vrouw en heb ik een fijne relatie, maar als hij altijd knipperlicht relaties heeft en allerlei verschillende vriendinnen, dan denk ik niet dat de feedback van die presentator op zijn plaats is.
Jezelf beschermen als je gevoelig bent
Het kijken naar de ervaring van de persoon op het gebied waarop hij of zij je feedback geeft is heel belangrijk om jezelf te beschermen als je een gevoelig persoon bent.
Hier hebben veel mensen last van. Als bepaalde informatie bijvoorbeeld een gevaar is voor je ego, voor je zelfbeeld, kun je je hiervoor gaan afsluiten. Nu komt er iets heel leuks. Als je dit soort gevaarlijke feedback hebt gehad en je gaat iets leuks doen, zoals even gamen en allerlei aliens neerschieten (Halo ?), dan vermindert dit de effecten van negatieve feedback[2].
Toch moet je ook jezelf niet helemaal afsluiten van feedback, zoals gezegd kunnen sommige mensen je echt wel helpen.
Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat medische studenten baat hebben bij feedback van klasgenoten wanneer ze iets moeten doen. Het is dan wel belangrijk dat de feedback positief is. Dus niet “je doet het fout”, maar “je kunt dat ook proberen”.
Dit opent ook een gesprek, waarna je samen kunt discussiëren. Dit kan je weer op nieuwe ideeën brengen voor nog meer verbetering[3].
Feedback verwerken
Als je van iemand met ervaring feedback krijgt en het is een bedreiging voor je ego, kan het handig zijn om even de tijd te nemen om het te verwerken. Ga bijvoorbeeld even iets anders doen, voordat je met de feedback aan de slag gaat[4].
Om het makkelijker te maken om feedback te verwerken en ervoor open te staan, is het van belang dat je jezelf een bepaald doel hebt gesteld.
Bijvoorbeeld: als ik niet een hele goede presentator zou willen zijn, dan boeit mij die feedback niet. Maar omdat dit juist mijn doel is, boeit het me wel.
Dus door een doel te hebben ben jij je meer bewust van het voordeel van de feedback van een ervaren persoon.
Een andere manier om feedback beter te verwerken is door er vragen over te stellen. Wat bedoelt iemand precies met wat hij zegt? Wat maakt mijn presentatie bijvoorbeeld leuker? Hoezo moet ik mijn haar knippen? Door het gesprek aan te gaan kun je nog meer beter achterhalen hoe waardevol de feedback echt is.
Heb je waardevolle feedback gekregen en is het iets dat je daadwerkelijk wilt proberen? Vraag dan of die persoon nog een keer met je wil praten nadat je dit hebt gedaan. Daarmee maak je voor jezelf een soort belofte dat je het gaat doen en kan de persoon je daarna nog een keer van een goed advies voorzien[5].
Feedback geven
Als je feedback wilt geven en je wilt dat iemand er wat mee doet, doe dit dan op zo’n manier dat er een dialoog ontstaat. Door alleen een soort bevel te geven van wat iemand beter kan doen sla je de plank totaal mis. Leg uit waarom iets beter kan en hoe je hierbij komt. Laat je ervaring zien, laat zien dat je feedback op meer gebaseerd is dan alleen op “hoe het voelt”.
Het is meer dan alleen het overbrengen van informatie.
Zorg ervoor dat de feedback invloed heeft buiten het gebied waarop je feedback geeft. Een goede presentatie is leuk, maar als een betere presentatie ervoor zorgt dat mensen bijvoorbeeld nog een keer een presentatie van me willen zien, dan sta ik natuurlijk veel meer open voor de feedback[6].
Feedback en hypnose
Word je gelijk defensief als zelfs de grootste expert je feedback wilt geven om je te helpen? Vind je het lastig om kalm te blijven, te luisteren en door te vragen?
Dan kun je last hebben van een laag zelfvertrouwen en misschien een klein ego. Hypnose kan ervoor zorgen dat je jouw eigenwaarde, zelfvertrouwen en ego opbouwt, zodat je echt wat met de feedback kunt doen en dan écht je leven kunt verbeteren.
Er zijn meerdere manieren waarop hypnose je hiermee kan helpen. Met regressie kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het moment waarop de overtuiging is ontstaan die ervoor zorgt dat je defensief wordt als iemand je goede feedback wil geven. Vervolgens kun je – terwijl je in hypnose bent – iets met dat moment doen om die overtuiging te veranderen, waardoor het na de hypnose wel makkelijker is om met feedback om te gaan.
Daarnaast kan zelfhypnose ook handig zijn. Een hypnotherapeut leert je om jezelf te hypnotiseren en zal je een mp3 meegeven met visualisaties die je helpen of affirmaties die je hardop kunt herhalen.
Deze hangen af van jouw overtuigingen over feedback en verschillen voor iedereen. Dit kunnen affirmaties zijn zoals:
“Het aannemen van hulp is sterk.”
“Ik mag samenwerken met anderen om mijn doelen te bereiken.”
“Het wiel is al uitgevonden en ik mag het gebruiken.”
“Ik ben sterk.”
“Ik kan alles.”
Dit zijn slechts voorbeelden. Afhankelijk van je overtuigingen kun je andere suggesties meekrijgen om nuttige feedback tot je te nemen.
Als hypnotiseur geef je ook vaak feedback aan je cliënt, maar meer feedback over zaken waarover je cliënt eens kan nadenken. Het is belangrijk om als hypnotiseur inderdaad het gesprek met je cliënt aan te gaan en het gebruik van “wat je voelt” te vermijden. Ga altijd in op wat je ziet en wat je cliënt tegen je zegt, voordat je feedback geeft.
Wil je meer weten over hypnose en of je mensen kun hypnotiseren? Kom dan eens naar een hypnose playshop. De playshops worden gegeven in Wormerveer en Zwolle.
Wil je hypnotherapie in actie zien en leren hoe je met hypnose mensen een goed gevoel geeft? Kom dan eens naar een seminar.
Wil je juist als coach, psycholoog of therapeut mensen helpen met hypnose? Schrijf je dan in voor een van de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland. De opleidingen worden gegeven in Zwolle, Wormerveer en online.
[1] https://srhe.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075071003642449#.Xqqq82gzaUk
[2] https://www.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/cyber.2016.0144
[3] https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3109/0142159X.2011.542522
[4] https://srhe.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075071003642449#.Xqqq82gzaUk
[5] https://www.themuse.com/advice/taking-constructive-criticism-like-a-champ
[6] https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/54405277/Developing-sustainable-feedback-practices.pdf?response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DDeveloping_sustainable_feedback_practice.pdf&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=ASIATUSBJ6BAKWXD6DP6%2F20200430%2Fus-east-1%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-Date=20200430T105642Z&X-Amz-Expires=3600&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Security-Token=IQoJb3JpZ2luX2VjENr%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2FwEaCXVzLWVhc3QtMSJHMEUCIAN3xk4%2Ba1GHZP4cq0VbQlMnfsko1ZBv5exGl7oXcN3IAiEA5D6kjWugVsKde5x6bpqWkSFV6jK69uqNwFzT6hWtGbkqtAMIExAAGgwyNTAzMTg4MTEyMDAiDGvC0N%2FU8OIOlLS2HiqRAz68lWARE45R2cj1UamqlCHlSlLJz5nxD5zhzWcvlL5FBiwxrw4LANdmd2sETXykeMrSyRxu0Uwhw0qM5c4byxNAPdGx88gbhaEeTezNbWasUFQ44I5YtRsATMFwlMmDQvFb0pdjGGIpvRTwN9cef4TK0xpzcmi%2FveqbAK1qW17SOizVbM3UTCRVO5uCxQ8t1fNYCxzGOG00EVSwCq9PAouaIU7DFLEDEgOinIrEncNr0q3nCBvr%2Bzzz9GLP9CoKknRQeAMa7MxexIiD5O4iwI6iK6NSUvYV5YfHBJ%2BEZF0LwD1EUyI7P236zsuOWkOjqg%2F4kBf5UePF061syKIjaG1pegxSdkYHSAaq8%2FrCTNH9mxK1MZItwDwjVA8Tkvn00zy6H5YGY3kZux3K3pnrxchc8DW0dcNJ13gV8ILKz6j%2BcaPzqbUDOE460Mfxl1gWXTs9F%2FI462edzIlSPt68lHMOA4BH0Ze5jLTkFzxoVMIc1XAN4mhcjegikvwPIk9Mz5JeexMsCM%2BA0TKhmuFbtoCbMJe1qvUFOusB15ZuBOJxB0BDIWNNs%2BlCwWtr1cdbSQEE6Wgl7XsiSf%2BDjdMGTUSmcSvEo57wsw2Y04zvJZ8pyQcSmyYgFHpKQjoqHkhL0%2BNgeuLpldbiod%2FItlkl1y2BMH%2BR40L9LqydvdKtjhoXHfmzfzTJw1xVKwFIr%2BExJ%2FRrtiYfuKeApzdOJ1Uje0tG%2FCyl1KakqrScyBkuMoyaPffyuICiu9%2BVfoPYMCPGuUdQvyiwYCExMlXTMtN5gXgDNHnWOk1JLgFPO5Nerg5WoFRwS%2FMn5y4kg06j0qC%2Fw84DvbhymnB6muXyXhaH0ehlc4XTpg%3D%3D&X-Amz-Signature=2d01dc133355951c51df302aa52c014d1e46d04d2520819f71f5788426005e6e