Help! Mijn (nieuwe) baan is niet leuk + 7 tips
03 mei 2017 
6 min. leestijd

Help! Mijn (nieuwe) baan is niet leuk + 7 tips

Werken is iets wat we allemaal moeten doen, daarom is het wel zo prettig als je baan leuk is. Als je baan niet leuk is kan dat ontzettend vervelend zijn. Een nieuwe baan vinden is lastig en ook niet iets dat je 123 voor elkaar hebt. Toch moet je elke dag weer naar het werk en daarom is het handig om je werk op de een of andere manier toch leuk te maken.

Daarom ga ik in dit blog in op oorzaken waarom werk niet leuk kan zijn en wat je ertegen kunt doen.

Er zijn meerdere redenen te bedenken waarom je baan niet leuk is. Dit kan liggen aan externe factoren, zoals je collega’s of je baas en het kan ook liggen aan het werk op zich.

Vervelende collega’s

Pesten is helaas iets wat niet voor iedereen ophoudt na de schoolcarrière. Als je een nieuwe baan krijgt of door omstandigheden bij je bestaande baan kun je opeens het slachtoffer worden van vervelende collega’s.

Die hoeven nog niet eens te pesten, maar dit kan ook vervelend zijn.

Een collega die het alleen maar heeft over zijn/haar kinderen kan voor sommige mensen erg vervelend zijn. Maar ook plagerijtjes, die niet op prijs worden gesteld kan je plezier in het werk vergallen.

Om dit soort plagerijtjes te stoppen kun je dit het beste eerst aangeven bij je collega’s. In sommige gevallen hebben mensen niet eens door dat ze aan het pesten zijn. Dus alleen het aangeven van dat je het gedrag vervelend vindt kan al genoeg zijn om het te stoppen.

Daarbij is het versterken van je zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid ook een goede manier om hier beter mee om te gaan, zodat het gedrag van collega’s minder invloed op je werkplezier heeft.

Suf kantoor

Een suf kantoor is een van de vervelendste zaken die je kan overkomen. Voldoende zuurstof in een ruimte is erg belangrijk voor je concentratievermogen. Het is niet voor niets dat bedrijven zoals Google investeren in het hebben van een leuk kantoor voor hun medewerkers.

Als je een eigen bureau hebt kun je die in ieder geval opfleuren met leuke foto’s en een plant. Vooral als je last hebt van een muf kantoor is het slim om een plant neer te zetten die de lucht goed filtert en die veel zuurstof produceert.

Aloë Vera is bijvoorbeeld een plant die de lucht goed zuivert. Als de plant bruine vlekjes krijgt is dat zelfs een indicator van de luchtverontreiniging.

Daarbij blijkt uit onderzoek dat het toevoegen van planten aan de werkplaats, vooral als die geen ramen heeft, goed is voor je productiviteit op het werk, je bloeddruk, en hoe oplettend je bent.

Geen uitdagend werkt

Als je je werk bijna op de automatische piloot kunt doen kan dat heel vervelend zijn voor je werkplezier. Je krijgt dan misschien bijna het idee dat je 8 uur lang wasknijpers moet vouwen terwijl je werk toch echt wel meer inhoudt dan dat.

Bij dit probleem kun je het beste een evaluatiegesprek met je manager aanvragen, of het hier even informeel over hebben. Vooral als je een nieuwe baan hebt kan dit ook een teken zijn van een manager die je wilt laten wennen aan de nieuwe situatie voordat je de echte “problemen” in je schoot geworpen krijgt. Dus wellicht is er niets aan de hand.

Is dit niet het geval? Dan kun je altijd vragen of je nog meer kunt doen of dat er ook andere taken zijn die je mag uitvoeren.

Bore out op het werk

De tegenhanger van de burn-out op het werk is de bore-out. Je werk niet leuk vinden kan namelijk ook een symptoom zijn van een bore-out. Een bore-out kenmerkt zich eigenlijk door 3 problemen.

  1. Je hebt een crisis in waarom je dit werk eigenlijk doet. Wat betekent dit werk voor jou en ook wellicht voor de maatschappij. Wie heeft er eigenlijk baat bij het werk dat je doet.
  2. Je verveelt je op het werk. Dit is het kenmerk waar een bore-out zijn naam aan te danken heeft.
  3. Je hebt het gevoel dat dit werk je niets nieuws meer kan leren.

Een bore-out heeft volgens onderzoek ook invloed op de kwaliteit van werk die je levert. Een bore-out kost bijvoorbeeld veel energie, wat natuurlijk niet leuk is als je werkt. Als je creatief of innovatief werk hebt heeft een bore-out ook een negatieve invloed op je creativiteit. Het oplossen van problemen wordt erdoor lastiger gemaakt, terwijl je dit niet per sé door hoeft te hebben.

Vooral de crisis over de betekenis van je werk en het gevoel dat je niet kunt groeien hebben een negatief effect op je werkplezier en het goed kunnen uitvoeren van je werk. Verveling heeft dat effect niet.

Test bore-out

Weet je niet zeker of je je werk gewoon niet leuk vindt of dat je last hebt van een bore-out. Dan kun je de volgende stellingen nagaan:

  • De tijd gaat heel langzaam voorbij op mijn werk.
  • Ik verveel me op mijn werk.
  • Ik besteed mijn tijd vaak doelloos.
  • Ik voel me rusteloos op mijn werk.
  • Ik dagdroom op mijn werk.
  • Het lijkt net of mijn werkdag nooit ophoudt.
  • Ik doe vaak andere dingen dan werk op mijn werk.
  • Er is niet veel te doen op mijn werk.

Als je jezelf herkent in het merendeel van deze stellingen is het in ieder geval duidelijk dat je je kapot verveelt op je werk en dat je daar iets aan moet doen om te voorkomen dat de kwaliteit van je werk gehandhaafd blijft.

Tips om je werk leuker te maken

Er zijn meerdere manieren om je werk leuker te maken. Mentale technieken zijn hier goed voor te gebruiken. Daarom heb ik een aantal tips voor je opgeschreven.

Tip 1: Verander de manier waarop je naar je werk kijkt.

Vooral als je in loondienst bent is de kans groot dat je werk in tijd indeelt in plaats van in activiteiten. Dit is ook goed terug te vinden in de tevredenheid over het werk door mensen in loondienst en bijvoorbeeld zelfstandigen. Zelfstandigen stellen zichzelf vaak een doel aan het begin van de werkdag. Een tegelzetter kan bijvoorbeeld bepalen dat hij die dag 1000 tegels zet en als dat is gelukt gaat hij naar huis.

Door je te focussen op de taken die je moet uitvoeren in plaats van de tijd kun je de tijd juist even vergeten.

Tip 2: Gebruik mindfulness tijdens het werk.

Vooral als de klok je grootste vijand is en dat hij die laatste twee uur van de werkdag wel tergend langzaam loopt is mindfulness een goede manier om je gefocust te houden op je werk in plaats van de klok. Elke keer als je hoofd onbewust naar die klok draait ben je eigenlijk aan het fantaseren over je “vrije tijd” focus je dan snel weer op je ademhaling en op de taak waarmee je bezig bent.

Tip 3: Begin eerder met werken.

Als je het geluk hebt dat je baas vooral wilt dat je 8 uur lang werkt, maar die het niet uitmaakt of je er om 8 of 10 uur bent, kun je eerder beginnen. Begin op het vroegst mogelijke tijdstip. Niets is zo leuk dan om als eerste in het kantoor te zijn en om iedereen rond een uur of 4 weer uit te zwaaien.

Is dit niet mogelijk? Kom dan in ieder geval op tijd. Door her en der wat werktijd af te snoepen van de tijd van de baas overtuig je jezelf alleen maar meer dat je je werk niet leuk vindt.

Tip 4: Bedenkt nieuwe taken.

Soms is er gewoon niet genoeg werk om uit te voeren. Dan kun je bijvoorbeeld je eigen bureau opruimen. Documenten sorteren, de plantjes water geven. Een collega helpen die wel genoeg werk heeft.

Tip 5: Zet de puntjes op de i.

Word er trots op dat jij je werk in perfectie uitvoert. Alles wat je maakt wordt gedubbelcheckt om de kwaliteit te waarborgen. Door van je werk iets te maken waar je trots op bent ga je jezelf ook daar meer mee identificeren dan met het geld dat je ermee verdient. De tijd is geld gedachte wordt dan omgezet naar kwaliteit is geld gedachte.

Tip 6: Neem je collega’s niet te serieus.

Vooral als je last hebt van vervelende collega’s is het goed om te weten dat veel mensen een rol op zich nemen als ze op het werk zijn. Dit kan erg leuk zijn om te observeren en om de rollen van je collega’s te identificeren. Wellicht kun je het zelfs in je eigen voordeel gebruiken.

Tip 7: Gooi je schema eens om.

Als het voor jou mogelijk is om taken zelf in te delen kun je variatie aanbrengen door eens de dag anders in te delen. Net zoals het veranderen van voeding mensen doet eten en het veranderen van een workout ervoor zorgt dat sport weer effect heeft, kan het veranderen van je schema ervoor zorgen dat je minder bezig bent met de tijd en dat je meer bezig bent met je taak.

Wil je meer weten over mentale technieken om je leven leuker te maken? Kom dan eens naar een seminar van het Hypnose Instituut Nederland.

Bronnen:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jpim.12239/full

20 kamerplanten die de lucht zuiveren

https://pdfs.semanticscholar.org/3f95/6c248fa4ed3f6d246a542b8c593be10d92f0.pdf

https://www.psychologytoday.com/blog/the-human-beast/201201/coping-boredom-work

http://www.wilmarschaufeli.nl/publications/Schaufeli/409.pdf

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Je hebt het niet je doet het' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie via livestream ging onderwijzen.
Bram
Door

Bram

op 31 Jan 2018

Oh wat is dit vervelend zeg! Ik weet zelf hoe het is om met echte flinke tegenzin naar het werk te moeten. Goede tips voor het leuker van maken je werk. Hopelijk helpt dit mensen die ook in zo'n situatie terecht komen.

Reactie plaatsen