Neem het Hypnose Rapport mee :-)

Wil je weten hoe hypnose echt werkt? Neem het ebook dan mee want daar staat echt alles in wat je moet weten over hypnose.

Page content

Ik kan niet alleen zijn: Wat te doen

ik kan niet alleen zijn

Mensen zijn sociale dieren en waar de een gelukzalig een moment van rust zoekt zijn andere mensen weer niet goed in staat om alleen te zijn. Alleen zijn betekent stilte, betekent dat er geen afleiding is en betekent daardoor voor sommige mensen ook dat het niet prettig is. Sommige mensen zijn nu eenmaal super sociaal ingesteld en alleen zijn is dan eigenlijk niet zo prettig.

Als jij je herkent in de titel: “Ik kan niet alleen zijn” moet je echt even dit blog lezen om te zien waar dat gevoel vandaan kan komen en wat je ertegen kunt doen.

Angst om alleen te zijn

Niet alleen kunnen zijn kan ook een uiting zijn van angst om alleen te zijn. Misschien is er in het verleden eens iets gebeurd toen je alleen was en ben je bang dat er weer zoiets gebeurt.

Als je bijvoorbeeld in paniek raakt als je alleen bent is dat erg vervelend. Tijdens een paniekaanval kun je van alles denken en als er dan niemand in de buurt is om je af te leiden van die gedachten kan de gedachte aan alleen zijn al angst oproepen.

Een manier om met die angst om te gaan is door altijd bezig te zijn. Je werkt bijvoorbeeld veel over. Je hebt geen duidelijke werk-privé balans en elk gaatje in je agenda probeer je op te vullen met activiteiten met een sociaal karakter.

In dat geval kun je met hypnose achterhalen waar die angst van jou om alleen te zijn precies zit. Overtuigingen kunnen gevonden en ontkracht worden met verschillende technieken uit hypnose.

Regressietherapie kan bijvoorbeeld gebeurtenissen in je leven achterhalen waardoor overtuigingen over alleen zijn verstoord zijn geraakt. Vervolgens kun je met meer afstand naar die situatie kijken en je overtuigingen over alleen zijn veranderen.

Het visualiseren van alleen zijn zonder angst is ook een techniek die angst voor alleen zijn kan verminderen. Een dergelijke geleide visualisatie helpt je om te herkennen op welke manier je zelf invloed hebt op je gedachten en emoties.

Angst om geen partner te hebben

“Ik kan niet alleen zijn” kan ook slaan op dat je het lastig vindt om geen partner te hebben. Als een relatie wordt verbroken heb je dan vaak binnen no-time weer een nieuwe partner. Er zijn meerdere oorzaken te vinden voor deze angst om geen partner te hebben.

In eerste plaats kan het echt een angst zijn. Je hebt dan bijvoorbeeld een overtuiging over dat het hebben van een partner belangrijk is om succes in je leven uit te stralen of om gelukkig te zijn.

Hierdoor kun je in de valstrik stappen dat je het belangrijker vindt dat je ’s nachts niet alleen in bed ligt dan dat die partner ook echt van je houdt en je met respect behandelt.

Een andere manier om dit te herkennen is dat je telkens een rol aanmeet waarvan je denkt dat je dat een partner oplevert. Hierdoor is het ook lastig om jezelf goed te ontdekken en om iemand te vinden die van je houdt om wie jij bent.

Door een rol te spelen is het accepteren van jezelf ook steeds lastiger. Dit helpt daarom niet om de angst weg te nemen.

Met hypnotherapie is het mogelijk om deze angst te verkennen en om overtuigingen te veranderen waardoor je wel alleen, zonder partner, kunt zijn en een niet respectvolle partner zonder problemen kunt dumpen.

Op de tweede plaats kan deze angst om geen partner te hebben ook slaan op een liefdesverslaving. Dit is iets anders dan een seksverslaving, je bent namelijk verslaafd aan het verliefde gevoel als je iemand ontmoet die interessant is.

Ook in dat geval kan hypnose helpen. Daarnaast kan ook mindfulness helpen als je gedachten krijgt over het op jacht gaan naar een nieuwe partner.

Lege nest syndroom

Een ander kenmerk van “Ik kan niet alleen zijn” is het lege nest syndroom. Als je minimaal rond de twee decennia kinderen in huis hebt gehad en ze zijn uitgevlogen kan het huis opeens heel leeg voelen.

Ook in dit geval kan gelden dat je opeens niet meer wordt afgeleid en jezelf dus maar weer moet vermaken. Of zelfs dat je niet meer een zorgtaak hebt en daardoor niet weet wat je nu met jezelf aan moet.

De connectie met jezelf verloren

Als je het lastig vindt om alleen te zijn kan dit de oorzaak hebben dat je eraan gewend bent geraakt om altijd voor iemand te zorgen. Het lege nest syndroom is hier een kenmerk van.

Het zorgen voor anderen kan ook een manier zijn om je zelfvertrouwen te vergroten. Dit is eigenlijk een ongezonde valstrik omdat het mentaal gezonder is om zelfvertrouwen uit jezelf te halen dan van een externe factor, zoals een relatie.

Of sommige mensen vinden zichzelf helemaal geweldig als je weekend helemaal volgepland is met sociale uitjes.

Door de behoefte om “populair” te zijn kun je verkeerde vriendschappen opbouwen met mensen die eigenlijk niets geven om jouw behoeften. Dit is eigenlijk nog slechter voor je zelfvertrouwen.

Leren om alleen te zijn: jezelf vermaken en leren kennen

Juist om goede relaties op te bouwen met mensen die van je houden is het belangrijk om ook alleen te kunnen zijn. Doordat je dan ook weet hoe je jezelf bent trek je ook mensen aan die juist dat leuk aan je vinden.

Daarom heb ik een aantal tips die kunnen helpen om alleen te zijn.

Tip 1: Mediteer

Door dagelijks 10 minuten te mediteren en even je helemaal niets van je omgeving aan te trekken leer je al meer over jezelf. Heb je het geduld voor meditatie of juist niet? De meditatie zorgt voor interne rust en kan ervoor zorgen dat je gedachten eens helemaal voor jezelf zijn en je dingen goed kunt overdenken.

Daarbij heeft mediteren ook nog eens als voordeel dat het je stressniveau kan verminderen. Hierdoor is het alleen zijn ook beter te verdragen.

Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen het niet leuk vinden om alleen te zijn met hun gedachten, dus mediteren kan in het begin erg lastig zijn. Door toch vol te houden zal je zien dat het steeds beter gaat en dat je daardoor juist wel alleen kunt zijn.

Tip 2: Plan me-time

Door me-time te plannen kun je dingen gaan doen waar jij gelukkig van wordt. Het lezen van een goed boek is voor sommige mensen de perfecte manier om me-time te hebben. Ook het maken van een wandeling kan je helemaal tot rust brengen. Een stukje fietsen of autorijden kan ook iets zijn waar jij van geniet.

Probeer tijdens de me-time verschillende dingen uit die je in je eentje kunt doen.

Dan kom je er vanzelf achter waar jij gelukkig van wordt en wat jij in je eentje kunt doen.

Tip 3: Vergroot je zelfvertrouwen om jezelf te kunnen zijn

Jezelf zijn is niet altijd een vanzelfsprekendheid. Vooral op het werk is het vaak nodig om een rol aan te meten. Misschien is je taalgebruik op het werk bijvoorbeeld net even anders dan je thuis hebt. Als je jezelf ook buiten je werk om aanpast is dit eigenlijk een teken aan de wand dat je het lastig vindt om jezelf te zijn.

Om je zelfvertrouwen te vergroten kun je hulp krijgen van een hypnotherapeut. Die kan achterhalen waarom je relaties belangrijk vindt voor je zelfvertrouwen en welke eigenschappen je van jezelf toch best leuk vindt.

Vervolgens kun je van een hypnotherapeut hypnotische suggesties krijgen die ervoor zorgen dat je juist wel jezelf kunt zijn en meer zelfvertrouwen hebt, zoals:

Ik kan thuis zijn wie ik ben, mijn partner moet dat accepteren.

Vrienden geven ook om mijn gevoelens.

Ik ben het waard om me-time te hebben.

Tip 4: Gebruik mindfulness om vervelende gedachten te herkennen

Mindfulness is ook een goede manier om in het hier en nu te leven en het daardoor minder “stom” te vinden om alleen te zijn. Als je alleen bent en je focust je op het hier en nu heb je minder last van angstgedachten zoals:

  • Waarom belt vriend(in) A me nu niet?
  • Blijkbaar ben ik niet leuk genoeg om mee om te gaan.

In plaats daarvan benoem je de situatie, emotie en het onderwerp van de gedachte. Vervolgens focus je je weer op waarmee je bezig was. Hierdoor leer je triggers van dit soort angst-om-alleen-te-zijn-gedachten te herkennen en te stoppen.

Daarbij kun je de emotie en de gedachte makkelijker van elkaar loskoppelen waardoor je niet in een negatieve spiraal belandt.

Tip 5: Ga iets doen wat mindfulness bevordert

Er zijn activiteiten die mindfulness bevorderen waardoor het eenvoudiger is om alleen te zijn. Breien, schilderen en het lezen van een echt interessant boek of het kijken van een leuke serie of film kan helpen om minder last te hebben van de angst om alleen te zijn.

Wil je meer weten over mentale technieken om meer geluk in je leven te vinden of om anderen daarmee te helpen? Kijk dan eens naar de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland of kom eens naar een seminar of workshop.

Bronnen:

https://www.psychologytoday.com/blog/having-sex-wanting-intimacy/201311/when-you-cant-stand-being-alone-yourself

https://www.psychologytoday.com/blog/living-single/201407/most-can-t-stand-be-alone-their-thoughts-can-you

Edwin Selij
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van het boek 'Hoe leef je het langst zonder angst' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.

Comment Section

1 reactie op “Ik kan niet alleen zijn: Wat te doen


Door hans op 20 mei 2017

ik ben al 10 jaar gescheiden, mijn zoon aleen grootgebracht, zit nu al 3 jaar aleen, ik mis een vrouw in mijn leven. ja ik ben heel eenzaam.

Plaats een reactie


*