Je bewustzijn: door je leven heen geleidelijk steeds meer

Bewustzijn is heel interessant en er is veel over te zeggen. Onderzoekers zijn in een diepe discussies verwikkeld over wat het nu is en hoe het ontstaat. In je leven ben je altijd op een bepaalde manier bewust. En waar onderzoekers het over eens zijn is dat bewustzijn zich geleidelijk ontwikkelt[1].

Een puber is anders dan een kleuter

Om je dit duidelijk te maken wil ik je vragen om over het volgende na te denken: is een puber een beter mens dan een kleuter? Nee, natuurlijk niet. Een puber en een kleuter zijn nauwelijks met elkaar te vergelijken. Ze zijn beiden even goed als mens.

Wat verschilt is hun  bewustzijn.

Zo heb je jouw hele leven een bepaald bewustzijn. Je hebt een bewustzijn als peuter, kleuter, basisscholier, puber, student, universiteitsstudent en volwassene of werkende of leraar.


Het is niet beter of slechter, het is gewoon de vorm hoe je naar de wereld kijkt. 


Die overgang van het ene bewustzijn naar het andere bewustzijn gaat voor de ene persoon wat sneller dan de andere. Je kunt heel lang blijven hangen in een bepaald bewustzijn en ook al word je ouder. Je bewustzijn blijft wat het is totdat je bepaalde inzichten krijgt. 

Dit is ook waarom je wijzer wordt met de jaren. 

Het is daarom ook niet per se tijdsgebonden. Iemand die nu het bewustzijn van een kleuter heeft kan zomaar het bewustzijn van een student krijgen.

Ik heb op dit moment bijvoorbeeld het bewustzijn van een universiteitsstudent. Ik studeer niet aan de universiteit, maar ik ben me ervan bewust dat ik niet alles weet en van alles wat ik leer, leer ik vooral dat ik steeds meer niet weet. Elk stukje nieuwe kennis levert een nieuwe vraag op. Maar ik weet ook dat dingen soms gewoon flowen en je je niet altijd druk hoeft te maken. 

Het bevragen van wat je ziet

Als je een kleuter bent stel je eigenlijk niet zoveel vragen bij nieuwe kennis. Als je vader, moeder of docent wat zegt, dan is dat gewoon de waarheid. Punt.

Op dit moment zie je in de maatschappij dat er veel kleuters en mensen van de basisschool zijn wat betreft bewustzijn. Dat is prima, maar wat is het kenmerk van de lagere school?

We doen wat de meester zegt.

Zo rond groep acht ben je er vaak wel klaar mee, maar zeker in groep drie en op de kleuterschool doe je gewoon wat de docent, de autoriteit, zegt. Wat de autoriteit zegt is waar en dat is gewoon zo. Je trekt dat niet in twijfel.

Als je lezen leert ga je daar niet aan twijfelen. Ook in die fase van bewustzijn is er nul twijfel over dat wat er wordt gezegd iets is wat je gaat doen. Daar kun je niets tegen doen. Mensen bemoeien zich daar vaak ook niet mee. Die gaan niet zeggen: “Nee, dat gaan we helemaal niet doen.” 

Je gaat er niet tegenin, maar dat kan in een vingerknip veranderen.

Ik kom ook veel kleuters en basisschool mensen tegen. Alles wat ik op mijn podcasts zeg en in mijn blogs zet komt niet over. Daar zijn die kleuters nog niet. Alsof je een wiskundige som uit vijf havo aan een kleuter wilt leren.

Maar met een hogere mate van bewustzijn heeft het geen zin om die gedachten en gevoelens uit te leggen aan mensen met een veel lagere mate van bewustzijn.

In groep acht heb je al wat meer bewustzijn dan een kleuter. Je neemt dingen wel aan van je docenten en ouders, maar je kunt ook zelf wat ontdekken en jezelf wat leren.

Op een gegeven moment kom je in een fase van rebellie. Je komt erachter dat wat je verteld is niet klopt.

De mensen die demonstreren hebben dat bewustzijn. Dat zijn de pubers, rebellen of het verzet. De puber pubers. 

Maar ook als je een hoger bewustzijn hebt kun je soms terugvallen in pubergedrag of eind middelbare school gedrag. 

Dan vorm je groepjes en ga je met elkaar hangen. Dat je je brommer laat zien of je leren jack. Dan had je groepjes met rockkleding en populaire jongens en meiden. Die groepsvorming is goed, want daarmee train je jouw bewustzijn. 


Die fase kun je niet skippen.


Dit hoort allemaal bij je bewustzijn en bewustwording.

Als je daar voorbij bent, dat is vaak na de middelbare school, ga je naar het volgende bewustzijn. Je gaat naar school voor je diploma, maar je hebt dan wel ontdekt dat niet is hoe het werkelijk is, maar je hebt dat diploma nodig om verder te komen. 

Dus je krijgt een diploma voor wat je op school leert en voor wat je geleerd wordt wat de werkelijkheid is. 

Bewustzijn van je eigen perceptie

Dan op de hogere school, daar leer je meer over het idee van een eigen schepping. Daar leer je ook dat alles perceptie is. 

De reactie van je communicatie ligt aan de reactie die je terugkrijgt. Dat leer je ook met NLP en hypnose. Hypnose geeft je ook een heel duidelijk inzicht over wat bewustzijn is, omdat het wat doet met hoe je je voelt en hoe je tegen zaken aan kunt kijken. Je hersenactiviteit heeft hier invloed op[2].

Je leert dat het niet ‘de realiteit’ is, maar ‘mijn realiteit’. 

Dit inzicht heeft verstrekkende gevolgen, want dit betekent dat acht miljard andere mensen ook hun waarheid hebben en daarnaar leven.

Hierdoor heb ik ook geleerd dat ik mijn eigen overtuigingen zie in de wereld en wat ik niet geloof dat zie ik niet.

Ik zie geen verkrachtingen of geweld. Ik zie het niet in mijn wereld. Wel in de krant en op televisie, maar als ik die uitzet, dan zijn er eigenlijk alleen maar prima mensen.


Dat is interessant, want niet iedereen heeft dat.


Ik ging dit uitzoeken en eraan werken en ermee werken. Ik ging met hypnose andere mensen helpen om hun wereldbeeld te veranderen, zodat ze niet meer bang waren voor iets of iemand, niet meer piekerden, niet meer stotterden of minder of geen pijn meer ervaarden.

Hypnotherapie helpt je om je bewust te worden van hoe je ook naar bepaalde ervaringen in je leven kunt kijken. Een goede hypnotherapeut helpt je om ervaringen opnieuw te interpreteren en herinneringen te veranderen, zodat je er geen last meer van hebt[3].

Daar werd ik steeds beter in.

Nu ben ik ergens dat ik denk van: “Dit snap ik.” Ik heb mijn diploma gehaald. 

Dan ga je naar de universitaire fase waarin je dat steeds meer gaat uitdiepen en waarin je steeds meer gaat loskoppelen van je projecties.

Je gaat steeds meer doorzien hoe je ego, je IK, functioneert. Mijn IK vindt dat er nog van alles te bereiken valt en daardoor weet ik dat ik het diploma nog niet heb. Met die IK ben ik nu nog actief acties aan het uitvoeren.

Terwijl ik het ook gewoon kan loslaten. Natuurlijk ben ik dan nog steeds wel ik, maar dan is het meer meegaan met de flow die er al is. In plaats van dat ik hard aan het peddelen ben om iets te bereiken. Het is minder geforceerd.

Je probeert dan iets te vinden wat beter is, terwijl je je kunt overgeven aan de flow. Dat je je kunt overgeven aan een oneindig bewustzijn, want wat maakt het dan uit?

Daar ben ik dus nog niet en dat gaat ook nog wel even duren. 

Zo zie ik de universiteit (of mijn beeld van dat bewustzijn), dat je dat doorziet. Maar je ziet ook dat het geen zin heeft om de tafel van zes aan een kleuter uit te leggen. Dus ook dat is het niveau, dat je je kunt verplaatsen in een kleuter en dat die kleuter oké is. Iedereen heeft zijn eigen groeipad en dat hoef je niet te sturen. Laat die persoon maar doen wat hij of zij doet. 

Dit is voor jezelf ook interessant. Je bent gewoon aan het leren en je voelt ergens wel waar jouw frictie zit en waar je aan kunt werken. 

Je realiseert je ook dat je uiteindelijk alles zelf doet. Je wordt zelf kwaad en als je dit merkt kun je dat ook bewust niet zijn. 

Als je alles snapt kun je meer in de mindset van een docent komen. Dus dat je compassie hebt met waar de andere persoon is in zijn groei en dat je dat accepteert. 

Dan kun je ook nog de leraar van leraren zijn. Dat is de meester die zichzelf gerealiseerd heeft. Die is één geworden in het geheel. Deze mensen kom je vrij weinig tegen. 

Maar Jezus had zo’n persoon kunnen zijn. Daar hebben we het nog steeds over. Dus ergens heeft hij een oneindig bewustzijn. 

Maar ergens kun je dus je realiseren dat jij jezelf bent en dat jij alles bent. 

Beluister ook deze podcast:

https://open.spotify.com/episode/3vHHCVjhM9Gz2lmTK660mn?si=6f16313508b5447c

Wil je ook mensen helpen met het ontwikkelen van hun bewustzijn, zodat ze geen last meer hebben van blokkades en van zowel fysieke onverklaarbare problemen als mentale problemen? Kom dan eens naar de gratis masterclass over hypnose.

Of  schrijf je in voor een van onze opleidingen.

 

 

 

 Bronnen: