Page content

Kun jij je werknemers gelukkiger maken?

werknemers gelukkiger maken

Gelukkig zijn is een belangrijk doel voor veel mensen in het leven. Als je een bedrijf hebt is het ook van belang dat je gelukkig personeel hebt, want gelukkige mensen hebben minder last van concentratieproblemen en gelukkige mensen kunnen daardoor hun werk met betere kwaliteit afleveren. Maar in hoeverre kun je als werkgever of als collega ervoor zorgen dat je personeel gelukkig is?

Om je te helpen gelukkige mensen om je heen te hebben ga ik in dit artikel in op de vraag of jij werknemers en collega’s gelukkiger kunt maken?

Positieve eigenschappen van gelukkige werknemers

Gelukkige werknemers en gelukkige collega’s zorgen in ieder geval voor een fijne sfeer op het werk. De tegenzin die je kunt hebben omdat het maandag is kan een stuk lager zijn als je een fijne sfeer op het werk hebt.

Dit betekent direct ook dat je ook sneller opstart met het begin van de dag.

Uit onderzoek blijkt dat een hoog gevoel van psychisch welzijn en werktevredenheid de productiviteit van werknemers verhoogt. Dit kan zomaar 12% schelen wat betreft de activiteiten die op 1 dag worden verricht.

Het aparte is dat er wel veel verschillende resultaten zijn wat betreft psychisch welzijn en de productiviteit op het werk het kan er namelijk ook lager door worden.

Dit kan liggen aan de manier waarop bepaalde studies zijn uitgevoerd, maar ook aan de ontspanning die mensen kunnen hebben als ze totaal géén stress ervaren. De combinatie met werktevredenheid kan daarom belangrijk zijn om de productiviteit op peil te houden.

Ook heeft welzijn meerdere manieren om ernaar te kijken. De ene vorm van welzijn kan de productiviteit verbeteren, maar de andere vorm van welzijn kan die dus juist verminderen.

Over het algemeen geldt wel dat mensen die gelukkig zijn zich minder vaak ziekmelden en ook minder vaak echt ziek zijn.

Daarbij zorgt geluk ook voor een positieve mindset, als je juist ongelukkig bent kan dit je hele mindset en gedachtegang veranderen. Je gaat meer in winnen en verliezen denken en meer aan kritiek leveren op andere mensen, vooral als er eens iets verkeerd gaat. Dit kan erin resulteren dat mensen op het werk elkaar gaan pesten.

Een positief humeur zorgt juist voor meer creativiteit, tolerantie, vrijgevigheid en zorgt ervoor dat je minder of zelfs niet defensief bent. De focus ligt dan niet op wat er verkeerd gaat, maar op wat er goed gaat.

Is een gelukkig personeel het juiste doel?

Dus gelukkig personeel is van belang voor leuke collegiale contacten, maar wat is gelukkig personeel? Wat stel jij je voor van gelukkig personeel? Zijn dat mensen die driftig aan het typen zijn en elkaar de hele dag om het half uur van een kopje versie koffie voorzien?

Of wordt er juist onderling veel gelachen en weinig gewerkt?

Is gelukkig personeel kortom, wel het juiste doel voor jou? Eigenlijk wel, maar het geluk moet dan ontleend worden aan het werk dat ze doen. Het liefst wil je dat het werk ervoor zorgt dat ze daarin helemaal opgaan en trots zijn op hun werk en daarvan gelukkig worden.

Wat kun je doen om je personeel gelukkig te maken?

Misschien denk je dat een hoog salaris dé manier is om je personeel gelukkig te maken. Op de korte termijn is dit waar. Mensen kunnen zich betere vakanties veroorloven, misschien kunnen ze achterstallige schulden betalen en een keer lekker uit eten, maar al dat soort dingen wennen.

Uiteindelijk bereik je altijd weer dat gemiddelde gevoel van gelukkig zijn, ongeacht hoeveel geld je ook hebt. Het leven wordt wel gemakkelijker, maar niet automatisch gelukkiger.

Uit onderzoek blijkt ook dat geld pas op de vijfde plaats of daarna komt bij mensen als ze op zoek zijn naar een baan. De uitdaging van de baan, de vastigheid van de baan, de voordelen die de baan biedt (zoals collectieve zorgverzekering) en zelfs of de manager echt om het welzijn van het personeel denkt komt daar allemaal nog boven te staan.

Dus voordat je jouw portemonnee trekt kun je eerst nog kijken of het werk uitdagender kan, of je iemand vaste contracten kunt bieden en of je een leuke deal met een zorgverzekeraar kunt maken.

In Japan en China zijn bedrijven ook aan het experimenteren met externe factoren om personeel gelukkig te maken, zo is er een IT-bedrijf dat modellen inhuurt die met de jongens praten in hun pauze om ze een goed gevoel te geven, een soort emotionele aantrekkelijke booster, maar experts geven al aan dat als je er te veel de nadruk op legt dat je wilt dat je personeel gelukkig is, ze zich kunnen gaan afvragen of ze wel gelukkig zijn en dat de kans toch groot is dat het antwoord daarop nee is.

Als de vraag dus niet gesteld wordt door het personeel is geluk juist veel eenvoudiger te vinden.

Een goede relatie met je personeel

Als eerste is zelfs een goede relatie met het personeel als manager of eigenaar van het bedrijf het belangrijkst. Via die relatie kun je laten zien dat je echt om het welzijn geeft van je personeel of collega’s over wie je de leiding hebt.

Zo ken ik een bedrijf dat op de hoogte is van persoonlijke omstandigheden van het personeel waardoor die automatisch de ruimte krijgen om eerder naar huis te gaan als dat voor hun familie nodig is. In plaats van denken aan het extra werk wat dit voor de collega’s is, denken ze aan oplossingen voor het personeel.

Wellicht is het eerst voor die collega’s wel vervelend, maar het is ook een geruststelling als je met dingen uit je persoonlijke leven naar je manager of baas kunt stappen. Op die manier kun je een goede balans in werk en privé houden.

Het geven van complimenten

“Goed gedaan!” het kan echt zo simpel zijn. Het geven van complimenten over het werk dat is geleverd zorgt voor een beter gevoel van welzijn, omdat dit het zelfvertrouwen ondersteunt. Daarbij verbetert dit ook weer de band met de manager of baas.

1 op 1 gesprekken

En dan bedoel ik niet de officiële evaluatiegesprekken, want die zijn juist vaak een reden tot stress. Loop even naar iemand toe voor een 1 op 1 gesprekje. Breng die persoon een kop koffie of thee en ga gewoon een gesprekje aan. Dit kan over het werk gaan en als je werknemer juist iets persoonlijks wilt vertellen laat hij/zij dat vaak wel subtiel blijken. Dan kun je er altijd nog naar vragen als je dat gevoel hebt.

Je kunt de 1 op 1 gesprekken ook gebruiken voor het geven van een pep-talk, waarin je gebruikmaakt van mentale technieken om mensen hun trots, zelfvertrouwen en eigenwaarde op te bouwen.

Kans op verantwoordelijkheid

Dit is niet iets dat elk personeelslid wil. Er bestaat een kans dat iemand juist bang is voor verantwoordelijkheid, maar heb je juist iemand in dienst die echt ambitie heeft? Geef hem/haar eens de kans om juist leiding te hebben over iets, bijvoorbeeld als je zelf een weekje op vakantie gaat.

Of een ander klein project om mee te beginnen. Dit speelt in op de uitdaging die mensen willen hebben in het werk. Hoe lastiger het is, hoe trotser je bent als het lukt.

Laat zien welk effect het werk heeft

Andere mensen helpen is iets waar veel mensen gelukkig van worden. Misschien is het niet voor iedereen duidelijk dat hun werk een stap is om iemand anders of een ander bedrijf met iets te helpen. Als je inzichtelijk maakt hoe iemands werk de afgelopen tijd mensen heeft geholpen maakt dit gelukkig en motiveert dit om het werk te blijven doen.

Maar mijn personeel blijft ongelukkig

Soms kun je van alles doen met de beste bedoelingen, maar geluk is vaak toch ook een individueel iets dat iemand zelfstandig moet oplossen. Personeel kan bijvoorbeeld zichzelf gelukkiger maken op de volgende manieren:

Een collega helpen

Door andere mensen te helpen krijg je een gelukkiger gevoel. Daarbij helpt het helpen van collega’s ook om het groepsgevoel binnen je bedrijf te versterken.

Mediteren

Door dagelijks 2 minuten te mediteren kun je als werknemer al ontzettend veel rust ervaren en alleen daarvan al kun je gelukkiger worden. Het verlaagt immers ook stress van je werk.

Dus heb je nog een ruimte over, maak daar een meditatieruimte van waar mensen zich kunnen terugtrekken voor een beetje stilte en ontspanning. (Die oude rookruimte die je nu toch gebruikt voor kapotte printers of zo)

Positief naar je werk kijken

Iets dat je wellicht minder makkelijk kunt afdwingen, maar wat wel goed helpt om de tevredenheid over het werk te verbeteren is om dagelijks 3 positieve zaken of gebeurtenissen van de werkdag op te schrijven. Hierdoor train je je brein om positief naar het werk te kijken.

Wil je meer weten over mentale technieken om je werk of leven in het algemeen te verbeteren? Kom dan eens naar een seminar of workshop. Bekijk ook de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland.

Bronnen:

http://psycnet.apa.org/journals/ocp/12/2/93/

http://amp.aom.org/content/21/3/51.short

https://www.psychologytoday.com/blog/wired-success/201007/how-workplace-happiness-can-boost-productivity

https://www.psychologytoday.com/blog/wired-success/201407/myths-and-truths-about-employee-motivation

https://www.fastcompany.com/3048751/happy-employees-are-12-more-productive-at-work

Edwin Selij
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van het boek 'Hoe leef je het langst zonder angst' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.

Comment Section

0 reacties op “Kun jij je werknemers gelukkiger maken?

Plaats een reactie


*