Mensen veranderen: hoe doe je dat?
Mensen veranderen: hoe doe je dat?
15 maart 2021 
6 min. leestijd

Mensen veranderen: hoe doe je dat?

Is het mogelijk om andere mensen te veranderen? Mensen veranderen is zeker mogelijk, in dit blog ga ik je hier meer over vertellen en hoe dit voor jou ook mogelijk is.

Het veranderen van mensen kan in allerlei gebieden van je leven belangrijk zijn. In je persoonlijke leven kan het bijvoorbeeld je relaties verbeteren en op je werk kan het nodig zijn, omdat je gewoon een verandering op je bedrijf wilt doorvoeren (of als je niet de eindbaas bent: moet doorvoeren).

Vooral op het werk kom je er dan snel achter dat mensen niet snel veranderen. Zelfs al steunen ze de verandering en staan ze er helemaal achter. In de werkwijze zie je die verandering niet terug. Onderzoekers geven aan dat dit vaak komt door een conflicterende commitment. Je medewerker kan er bijvoorbeeld onbewust angstig voor zijn dat wanneer hij de verandering succesvol afrondt dit ervoor zorgt dat hij lastigere taken krijgt die hij niet kan uitvoeren of dat hij bang is voor het veroorzaken van conflicten. Het is dan belangrijk om je medewerkers een veilige omgeving te bieden waarin ze dit soort onderliggende problemen kunnen delen[1].

Er zijn bepaalde stadia die mensen doorlopen tijdens een verandering. In dit blog probeer je vooral de eerste paar stadia aan te wakkeren, maar de volgende stadia kunnen soms ook opeens super snel doorlopen worden, omdat er een bepaalde klik in de hersenen wordt gemaakt.

Deze stadia zijn:

  1. Pre-contemplatie (de fase voordat er ingezien wordt dat er iets is om te veranderen).
  2. Contemplatie (de fase waarin iemand zich bewust wordt van een probleem).
  3. Voorbereiding (de fase waarin iemand voorbereidende stappen neemt voor een verandering, zoals iets leren of je iets beseffen).
  4. Actie (de verandering wordt daadwerkelijk doorgevoerd, Zoals stoppen met snoepen, omdat je nu weet waarom).
  5. Onderhoud (het vasthouden van de verandering en bewust niet terugvallen in ongewenst gedrag).
  6. Afsluiting (de fase waarin je niet meer bewust bezig bent met de verandering, maar veranderd bent)[2].

Voorbeeld van hoe makkelijk je mensen verandert

Eerst zal ik je even een klein voorbeeld geven van hoeveel invloed jij hebt om met een kleine aanpassing mensen te veranderen. Stel je hebt een buurman en die groet je elke ochtend. Leuk gezellig!

Als je hem nu gaat groeten met: “Hé teringlijder.” Hoe denk je dat hij daarop gaat reageren? Anders natuurlijk en dat laat zien dat je hem al iets hebt veranderd door zelf iets anders te doen.

Dat is meestal de meest makkelijke manier om iemand anders iets anders te laten doen. Je gaat dan dus zelf iets anders doen.

Als jij iets anders doet, reageert iemand anders ook anders op jou.

Probeer het eens anders

Als je steeds hetzelfde doet, krijg je steeds hetzelfde resultaat. Als je wat anders doet, dan krijg je een ander resultaat.

Stel je voor dat je jouw moeder wilt veranderen. Ze loopt altijd te zeuren om jou en jij hebt steeds dezelfde reactie: “Mam hou op, dit en dat.” En het werkt gewoon niet, terwijl je dit al tien jaar doet.

Dan ga je gewoon iets anders doen: “Ja mam, je hebt gewoon gelijk. Ik ben ook verschrikkelijk.” Je gaat er volle bak in mee met wat je moeder zegt. Kijk dan eens wat er gebeurt.

Wat er vaak gebeurt is dat ze zelf gaan indimmen. Soms gebeurt dat ook niet en dan blijf je er gewoon in meegaan.

Want om aan te vallen heb je iemand nodig die zich aangevallen voelt. Als je niet zo overkomt, dan heeft het geen zin. Je bent als het ware aikido aan het doen, je absorbeert de aanval en neemt die mee.

Dus je gaat wat anders doen en je krijgt een andere reactie, de aanval stopt of je moeder dimt in en gaat zichzelf tegenspreken.

De makkelijkste manier om iemand dus te veranderen is door jezelf te veranderen. In NLP (neuro linguïstisch programmeren) wordt ook wel gezegd dat de betekenis van communicatie ligt in de reactie die je krijgt.

Wat betekent dat?

Ik zeg iets, jij wordt boos.

Dan heb ik dus iets gedaan.

Dit voelt misschien raar. Want die ander zegt het of misschien denk je dat altijd alles 50/50 is.

Neem 100% de verantwoordelijkheid voor wat er gebeurt. Het hoeft in realiteit natuurlijk niet zo te zijn. Maar stel het je eens voor dat je dat even aanneemt. Dat het altijd aan jou ligt.

Dan komen er opeens mogelijkheden.

Als alles aan jou ligt zijn er mogelijkheden. Je kunt een ander namelijk niet veranderen. Je kunt hem een klap geven, in hypnose brengen, maar is het dan opgelost? Dat weten we niet.

Want dat ligt aan de ander. We geven dan eigenlijk onze invloed weg, onze kans om iets anders te doen.

“Nee, het ligt toch aan jou, het ligt nooit aan mij.”

Dan ontnemen we onszelf de kans om onszelf te ontwikkelen, om zelf te veranderen. Hoe cool is dat? Als we onszelf ontwikkelen, daar worden we beter van.

Van het proberen te veranderen van die ander, daar worden we niet beter van. Dat lijkt misschien zo.

“Ja, maar dan wordt het gezelliger met die ander.”

Wij zijn alleen niet per se ontwikkeld daardoor.

Dus stel je voor dat je 100% verantwoordelijk bent.

Wat had ik anders kunnen doen? Het was bijvoorbeeld niet mijn intentie om iemand boos te maken.

Ik heb bijvoorbeeld een gesprek met iemand en opeens wordt iemand boos.

Ik zeg dan: “Goh, wat zie je er leuk uit.” En dan krijg ik een boze reactie. Hoe dan? Zei ik iets verkeerd of zei ik het op een verkeerde manier?

Deze uitspraak lokt dus die reactie uit, dat is niet mijn bedoeling. Wat kan ik nu anders doen om de gewenste reactie te krijgen, namelijk: “Oh, dank je 😊?”

Hoe kan ik die reactie ontlokken bij de ander?

Nieuwsgierigheid helpt

Dan heb ik opeens veel mogelijkheden om van alles te proberen. Stel ik heb heel veel geprobeerd en die ander is nog steeds pissed off, dan weet ik dat het niet aan mij ligt.

Ja, maar net zei je nog dat het altijd aan jezelf ligt.

Ja, als eerste kun je inderdaad kijken naar hoe je het zo kunt krijgen dat je die leuke reactie krijgt. Hoe dan? Je kunt bijvoorbeeld vragen waarom die ander boos wordt, in plaats van zelf boos worden.

Dan krijg je opeens een heel ander gesprek. Want dan onderzoek je waar het aan ligt.

Dus hoe kun je mensen veranderen?

Ga er eerst vanuit dat alles 100% aan jou ligt.

Als dat nog steeds – ondanks alle mogelijkheden – acht of tien keer wat anders gedaan hebt en het is nog steeds zo, ligt het dan wel aan jezelf?

Wordt dan nieuwsgierig naar de drijfveren van de reactie van de ander.

Wat is nu de oorzaak van die reactie?

Niet vragen:  “Goh, waarom zeg je dat nu?”

Vraag juist:  “Hoe komt dat nou dat je zo reageert?”

Daarna kun je doorvragen: “Hoe bedoel je precies?”

Dan kun je gebruikmaken van het metamodel, van vragen waardoor je bijvoorbeeld achterhaald wat het metamodel is van de persoon.

Is het iets wat ooit is gebeurd, heb je zelf eens iets eerder gedaan naar die persoon toe? Ik weet het allemaal niet.

Dus je gaat op onderzoek uit en dan kom je erachter.

Dus door metavragen te stellen. Door totaal nieuwsgierig te zijn naar de drijfveren, daarmee verander je iemand.

Want door die vragen wordt zo’n persoon zelf ook bewust van waarom hij doet zoals hij doet.

Het kan te maken hebben met angst, met depressies, met van alles en nog wat.

Door vragen te stellen en terug te koppelen wat die persoon zei kun je de persoon helpen te veranderen naar hoe hij echt wil zijn, zelfs als jij niet weet wat die persoon echt wil.

Het enige wat je kunt doen is 100% verantwoordelijkheid nemen en vragen stellen.

Beluister ook deze podcast:

https://www.buzzsprout.com/195236/3256591-hoe-kan-je-andere-mensen-veranderen?play=true

Als je dus mensen wilt veranderen op je werk kan dit even voelen alsof je een psycholoog bent, maar dat hoort er allemaal bij (ik kan het weten, want ook ik heb mensen die voor me werken 😉).

De stap van nieuwsgierigheid is ook iets wat we gebruiken om mensen te helpen met veranderen tijdens hypnotherapie. Dit kan soms in het voorgesprek al plaatsvinden, maar het vindt ook vaak plaats wanneer de cliënt in hypnose is.

In die hypnotische staat kan hij namelijk makkelijker de antwoorden vinden van het onderliggende probleem dat het ongewenste gedrag kan verklaren.

Wanneer je dat duidelijk hebt, dan kun je aan de slag met het oplossen van het probleem. Soms is alleen al het besef van waarom hij/zij iets doet al voldoende, maar soms is er meer werk nodig.

Afhankelijk van het probleem zijn er een aantal technieken die je kunt gebruiken om mensen te helpen te veranderen.

Bij een klein probleem waarin je gedrag wilt veranderen kan de Swish techniek gebruikt worden. Met deze techniek koppel je goede gevoelens aan het gewenste gedrag en slechte  gevoelens aan het niet gewenste gedrag. Op die manier wordt het voor de cliënt veel makkelijker om onbewust het goede gedrag te laten zien.

Bij een groter probleem kan er gebruik worden gemaakt van regressie of van een toekomstbeeld, iets dat de persoon wil bereiken. Afhankelijk van het soort probleem dat je cliënt heeft kun je hier de beste methode voor kiezen. Hoe je dit soort beslissingen maakt leer je in de opleiding van het Hypnose Instituut Nederland.

Wil je meer weten over hypnose en hoe je dit in je (werk) leven kunt gebruiken? Kom dan eens naar de gratis online masterclass.

Wil je juist technieken leren om jezelf of andere mensen te helpen met veranderen? Schrijf je dan direct in voor een van onze opleidingen.

Bronnen:

[1] http://ceewl.ca/12599-PDF-ENG.PDF#page=78 The Real Reason People Won’t Change by Robert Kegan and Lisa Laskow Lahey.

[2] https://psycnet.apa.org/record/1999-02137-007

 

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Je hebt het niet je doet het' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie via livestream ging onderwijzen.
Reactie plaatsen