Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt en soms zijn dit fouten van persoonlijke aard. Iemand die net iets te joviaal is naar een andere collega kan beschuldigd worden van seksuele intimidatie, iemand die net iets te direct is met zijn mening over iemand kan beschuldigd worden van pesten.
Een veilige werkomgeving is belangrijk voor de productiviteit van een bedrijf, maar wat doe je als die veiligheid er voor jou niet is? Dan kun je dus naar een vertrouwenspersoon gaan in het bedrijf.
Wat doet een vertrouwenspersoon?
Een vertrouwenspersoon is iemand die een medewerker die is lastiggevallen op het werk, door collega’s of klanten, in de eerste plaats opvangt. De vertrouwenspersoon kan die mensen dan van hulp en advies voorzien over hoe in de toekomst om te gaan met deze problemen.
Als het probleem wat ingewikkelder is kan de vertrouwenspersoon kijken of er een oplossing is in de informele sfeer. Anders kan er doorverwezen worden naar een mediator of naar de klachtenprocedure binnen een bedrijf.
Daarnaast helpt de vertrouwenspersoon het management met advies over hoe misdragingen op het werk te voorkomen zijn en geeft de vertrouwenspersoon voorlichting over wat nu wel en niet ongewenst gedrag is.
De vertrouwenspersoon registreert tevens gevallen van ongewenst gedrag[1].
Is een vertrouwenspersoon verplicht
Een vertrouwenspersoon is niet verplicht, maar bedrijven zijn wel verplicht om personeel een veilige werkomgeving te bieden. Het hebben van een vertrouwenspersoon kan helpen als mensen het spannend vinden om problemen met hun leidinggevenden te bespreken of als de leidinggevende in kwestie het probleem vormt voor die persoon.
Ondanks dat een vertrouwenspersoon niet verplicht is, is het wel verplicht dat mensen toegang hebben tot een vertrouwenspersoon. Daar kunnen mensen terecht met klachten; zowel lichamelijke - als psychische - en interpersoonlijke klachten. Dit kan ziekteverzuim verminderen. Vooral omdat 64% van het ziekteverzuim te wijten is aan psychische klachten.
Extern vertrouwenspersoon
Een vertrouwenspersoon hoeft niet in het bedrijf te werken om beschikbaar te zijn. Daarom kunnen kleinere bedrijven ook een externe vertrouwenspersoon aanstellen.
Bij een interne vertrouwenspersoon is dit vaak iemand die de taak van vertrouwenspersoon op zich neemt naast andere taken die hij of zij heeft in het bedrijf.
Waar moet een vertrouwenspersoon aan voldoen?
Volgens de KvK moet een vertrouwenspersoon aan het volgende voldoen:
“De vertrouwenspersoon heeft kennis van:
- Relevante (sociale) wetgeving.
- Individuele - en groepsprocessen die spelen bij ongewenst gedrag of integriteitsschendingen.
- De organisatiestructuur en -cultuur.
Daarnaast heeft de vertrouwenspersoon de volgende kwaliteiten:
- Heeft levenservaring.
- Kan zich in anderen inleven.
- Is zich bewust van gevoeligheden binnen een organisatie.
- Heeft een evenwichtige persoonlijkheid.
- Kan reflecteren op het eigen gedrag en dat van de ander.
- Kan omgaan met vertrouwelijke informatie.
- Kan omgaan met weerstand.
- Is in staat om zich onafhankelijk op te stellen.
- Snapt hoe organisaties werken.
- Heeft voelsprieten voor interne (machts)verhoudingen.
- Is toegankelijk en bereikbaar.
- Is bereid tot regelmatig overleg met collega-vertrouwenspersonen.
- Kan uitstekend mondeling en schriftelijk communiceren.
- Is een fijne gesprekspartner.
- Kan goed adviseren.”[2]
Hoe kan hypnose helpen?
Zoals je ziet is de taak onder andere het omgaan met klachten en dan met name inzake de werkdruk die mensen ervaren en de persoonlijke relaties die net iets te gemeen of te intiem worden.
Nu is het wel zo dat wat voor de ene persoon overkomt als pesten voor de andere persoon een plagerij kan zijn. Wat voor de ene persoon seksuele intimidatie is, is voor de andere persoon een vriendelijke aanraking.
Wat je van een bepaald gedrag vindt hangt vaak van je overtuigingen af. Soms denken mensen door die overtuigingen dat ze verder kunnen gaan dan normaal is en soms zijn mensen wel heel streng in hun overtuigingen over wanneer iemand te ver gaat.
Met hypnose leer je hoe je mensen wat volgzamer maakt en dat is handig als er een gedragsverandering nodig is op de werkvloer. Een voordeel dat je sowieso al hebt is dat mensen hun werk vaak nodig hebben, daarmee heb je dan al een puntje om de volgzaamheid te stimuleren. Dit is onder andere te gebruiken bij een-op-een hulp en coaching bij mensen die problemen ervaren.
Je kunt iemand met de hypnosetechnieken ook helpen te reflecteren op hun eigen gedrag en dat van de ander. Is iemand misschien toch iets te snel op zijn of haar tenen getrapt? Of is iemand toch iets te joviaal geweest? Door te helpen reflecteren leer je mensen ook waar sommige grenzen liggen en dat kan het gedrag op de werkvloer en het gevoel wat mensen daarbij hebben verbeteren.
Daarnaast kan het kennen van deze technieken ook handig zijn bij voorlichting voor groepen. Metaforen en het vertellen van stimulerende verhalen is bijvoorbeeld iets dat je leert op een hypnose opleiding.
Iemand helpen met zijn of haar triggers
Soms is het niet helemaal logisch dat iemand iets te ver vindt gaan en dan kan er meer aan de hand zijn. In dat geval kun je die persoon ook coachen met hypnosetechnieken[3].
Als mensen die je hulp en advies vragen ervoor openstaan kun je bijvoorbeeld regressie uitvoeren. Met deze techniek kun je de persoon meenemen naar het eerste moment waarop hij de emotie voelde die hij nu krijgt van iemand van het werk. Dit kan een gebeurtenis zijn tot in de vroege jeugd van die persoon, zeg maar vanaf drie jaar. De persoon kan dan een gebeurtenis in zijn leven vinden die dezelfde emotie oproept, waarvoor hij nu naar jou komt. Vervolgens kun je samen met die persoon die gebeurtenis veranderen of ‘repareren’[4]. Hierdoor kan het gevoel bij gedrag wat normaal een negatieve emotie prikkelt veranderen, waardoor hij/zij er neutraler tegenover staat of nu zijn gedrag kan veranderen waardoor het niet meer zo ‘erg’ is.
Je kan hem/haar bijvoorbeeld leren dat de situatie nu anders is en dat hij/zij voor zichzelf op kan komen, wat hij/zij al doet door naar jou te komen.
Dit kan al een groot gevoel van opluchting geven. Daarbij kan hij/zij het gedrag van de ander ook heel anders gaan interpreteren, waardoor hij/zij niet meer zo geprikkeld raakt door het gedrag.
Ongewenst gedrag of reacties veranderen naar gewenst gedrag
Door de klachten te bespreken kun je met technieken van hypnotherapie achterhalen waarom iemand vindt dat hij gepest wordt of waarom hij juist niet aan het pesten is, terwijl hij dat eigenlijk wel aan het doen is.
Je kunt bijvoorbeeld bepaalde gedragspatronen, zoals net iets te veel voor jezelf opkomen of iemand naar beneden praten als iemand zich bedreigt voelt, onder de loep nemen en bepalen wat wel gewenst gedrag is in bepaalde situaties. Hoe kun je wel op een nette manier omgaan met momenten waarop je je minder zelfverzekerd voelt, zonder dat je de andere persoon dan naar beneden moet halen?
Hier zijn ook technieken voor.
Als het nodig is kun je mensen helpen om hun klachten te herkaderen, waardoor het probleem al intern bij die persoon wordt opgelost.
Omgang met stress veranderen
Stress op het werk is een van de grootste klachten die mensen hebben op de werkvloer. Soms is de stap om voor jezelf op te komen via de vertrouwenspersoon makkelijker gezet door mensen dan om naar hun leidinggevende te gaan en aan te geven dat ze toch echt hun to-do-lijstje iets te lang hebben gemaakt.
Als je bijvoorbeeld merkt dat iemand eerst naar jou, de vertrouwenspersoon, is gegaan voordat hij/zij iets heeft aangekaart bij de manager, dan kan iemand een beetje hulp nodig hebben met het ontwikkelen van zelfvertrouwen en assertiviteit om het gesprek met de manager aan te gaan. Vooral als jij weet dat de manager in kwestie openstaat om werk te herverdelen als het iemand te veel wordt.
Dan kan het werken aan zelfvertrouwen en assertiviteit al veel doen om uiteindelijk de stress te verminderen.
Je kunt mensen dan bijvoorbeeld helpen door bepaalde hypnotische suggesties te herhalen, zoals:
“Ik ben goed genoeg.”
“Het is belangrijker dat ik langdurig iets minder doe, dan dat ik nu veel doe en daardoor vaker ziek ben.”
“Ik kan aangeven wat mijn grenzen zijn.”
“Ik mag vragen om meer werk en ik mag vragen om minder werk.”
Dit zijn slechts voorbeelden. Afhankelijk van de persoon die je helpt met advies en zijn/haar problemen met het werk kun je andere suggesties bedenken.
Daarnaast kun je mensen ook helpen met zelfhypnose technieken om tijdens de pauze extra te ontspannen en stress op die manier te verminderen. Dit kunnen zelfs oefeningen zijn die je mensen geeft tijdens groepsvoorlichting over wenselijk gedrag op het werk. Je kunt mensen namelijk ook voorlichten over manieren waarop ze stress kunnen verminderen.
Je kunt mensen bijvoorbeeld leren om te ontspannen en om even een plaats te visualiseren waar ze helemaal tot rust komen.
Hoe dit allemaal werkt en hoe je dit kunt gebruiken kun je dus leren tijdens een opleiding hypnotherapie. Wil je meer weten over hoe hypnose werkt? Kom dan eens naar een gratis online masterclass.
Of schrijf je in voor een van onze seminars of opleidingen.
Bronnen:
[1] https://www.nlarbeidsinspectie.nl/onderwerpen/algemeen-werkstress-en-psychosociale-belasting/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-taken-van-een-vertrouwenspersoon#:~:text=De%20vertrouwenspersoon%3A,over%20andere%20mogelijkheden%2C%20zoals%20klachtenprocedures.