Werken na de middelbare school: Hoe doe je dat?
Werken na de middelbare school: Hoe doe je dat?
06 februari 2020 
6 min. leestijd

Werken na de middelbare school: Hoe doe je dat?

Zit je nu op de middelbare school? Dan weet je vaak al welk talent je hebt om later mee aan de slag te gaan. Die je of als baan kunt gebruiken of waarmee je een baan kunt creëeren. Veel mensen kiezen wat ze gaan doen op basis van welke vakken ze op school goed in zijn en wat goed betaalt. Dit betekent alleen niet dat je dit de rest van je leven moet doen.

Dus wat ga je kiezen als studie? En is studeren überhaupt wel een goed idee voor je?

Wat je jezelf moet afvragen als je na de middelbare school wilt werken of voor een bepaalde studie kiest is: Kan ik 24 uur in die omgeving zijn?

Kan ik 24 uur in een pak op een kantoor zitten en met cijfers bezig zijn? Kun je 24 uur in een ziekenhuis zijn?

Zo simpel is het vaak.

Het talent wat je in je hebt, waarmee je geboren bent is vaak iets waar je 24 uur mee bezig kan en wilt zijn.

Dit had ik ook, ik was een mensenmens en vond het leuk om mensen te helpen. Alleen ik kon er geen baan bij bedenken met hoe ik dat leuk vond om te doen.

Dus ik ging direct na de middelbare school aan de slag in de bouw en 10 jaar later wist ik hoe ik van mijn mensen helpen talent wel een baan kon maken.

Om die 10 jaar te voorkomen kun je op de middelbare school al aan de gang gaan met je talent, met datgene wat jij leuk vindt om te doen. Zelfs als je geen diploma hebt. Dat is niet iets wat je hoeft tegen te houden om te gaan werken.

Ga werken!

Begin een eigen bedrijfje als je denkt nergens een baan te kunnen krijgen.

Dat je geld moet krijgen voor je werk is eigenlijk heel apart. Veel mensen willen pas laten zien wat ze kunnen als er een grote zak geld tegenover staat. Maar wat kan er gebeuren als jij juist eerst laat zien wat je kunt?

“Ga eerst laten zien wat je kan, daarna ga ik je wel betalen.”

Zo denken ondernemers.

Dus onderneem als je op de middelbare school zit. Ga naar een bedrijf en geef aan dat je gratis voor ze wil werken. Dan krijg je echt een “ja” na drie maanden als je laat zien wat je kunt, dan maakt het hebben van een diploma niet uit. Je talent is dan wat uitmaakt of je na 3 maanden wel of geen baan krijgt.

Het is dus wel belangrijk dat je weet wat je wilt, zo niet ga dan gewoon verder en probeer dingen uit totdat je weet wat je wilt.

Geef eerst, verwacht niets terug. Geef veel en op gegeven moment krijg je wat terug.

Beluister ook deze podcast. Klik hier.

Is werken goed voor je tijdens de middelbare school?

Naar mijn mening is werken dus goed voor je tijdens de middelbare school en ook wetenschappers hebben gekeken naar het effect van werken tijdens de middelbare school. In dit onderzoek komen 2 zaken duidelijk naar voren. Werken tijdens de middelbare school kan ervoor zorgen dat je de middelbare school niet afmaakt (in de V.S.) en werken tijdens de middelbare school kan ervoor zorgen dat je juist ontzettend hoge cijfers gaat halen[1].

Als je bijvoorbeeld weet dat je talent is om met dieren te werken en je wilt dierenarts worden is dat niet iets wat je 3 maanden gratis kunt doen en je weet opeens hoe je een kat opereert die ergens last van heeft. Daar moet je een studie voor volgen.

Leerlingen die werken tijdens de middelbare school om te sparen voor de studie, zodat je het collegegeld kunt betalen. Dat waren de leerlingen die hogere cijfers gingen halen door het werken naast school.

Dan waren er ook nog leerlingen die in het laatste jaar stopten met de “high school”, dat zijn vaak de leerlingen die hun talent hebben gevonden. Het talent waarmee ze wat willen doen.

Zoals gezegd in de podcast hebben veel hele rijke mensen hun opleiding niet afgemaakt. Bill Gates is bijvoorbeeld na het 2e jaar Harvard gestopt met zijn opleiding[2]. Ja dit is wel iets later dan de middelbare school, maar toen wist hij dus wat hij moest gaan doen en dat dit goed zou komen.

Voor de leerlingen die het slechter deden zou het dus zo kunnen zijn dat ze erachter kwamen dat veel vakken in het werkende leven er niet echt toe doen.

Uit Zweeds onderzoek blijkt ook dat het hebben van een baantje tijdens je schooltijd ervoor kan zorgen dat je een grotere kans hebt op het vinden van een baan na de schoolperiode omdat je meer sociale connecties hebt gemaakt[3].

Ondernemen tijdens de middelbare school

Wat maakt iemand een goede ondernemer? Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die langer dan 3 jaar bestaan vaak zijn opgericht door iemand die gemiddeld jonger is dan bedrijven die de 3 jaar niet halen. Daarbij ben je meer intern gemotiveerd om controle te hebben en zijn ze vaak niet tevreden met de baan die ze eerder hadden[4].

Jong beginnen met ondernemen kan je dus helpen om je onderneming een groter succes te maken. En ondernemers hebben dus die mindset om eerst te laten zien wat ze kunnen en dan pas geld te verwachten, in het begin verwachten ze zelfs niets.

Om te gaan ondernemen heb je 3 eigenschappen nodig, namelijk[5]:

  • Geloof in je eigen kunnen
  • Een positieve mening over ondernemen.
  • De intentie om te ondernemen.

Het is dus erg belangrijk dat je het zelfvertrouwen hebt dat je kunt ondernemen of dat je in ieder geval kunt uitvogelen hoe je dat doet.

Daarnaast is het handig als je positief denkt over ondernemen. Je vindt ondernemen leuk om te doen en je vindt het fijn om bijvoorbeeld zelf te bepalen hoe jij zaken aanpakt, al dan niet met advies.

Dan heb je nog de intentie om te ondernemen nodig. Het is namelijk heel lastig om ondernemend te zijn als je eigenlijk gewoon een baantje in loondienst wilt hebben.

De intentie om te ondernemen kun je zien als de intentie om zelf beslissingen te kunnen maken over welke acties je wilt uitvoeren om geld te verdienen. Het tegenovergestelde van dat je wilt dat iemand anders je vertelt wat je moet doen om geld te verdienen, zoals in loondienst.

Voor iemand op de middelbare school die zijn eigen werk wil creëeren is het dus belangrijk om te bouwen aan het geloof in je eigen kunnen. Aan het geloof dat je kunt uitzoeken hoe dingen werken en hoe je het voor elkaar krijgt om met jouw talent een baan te creëeren.

Als je de intentie hebt om te ondernemen, maar het nog niet echt lukt met dat geloof in eigen kunnen kan hypnose je helpen om dit geloof te versterken. Hiervoor zijn meerdere hypnosetechnieken te gebruiken, zoals:

  • Regressie
  • Vanuit een succesvolle toekomst naar het nu werken.
  • Blokkades achterhalen met de waarom-vraag.
  • Het herhalen van affirmaties.

Bij het herhalen van affirmaties kan een hypnotiseur je na een gesprek een aantal affirmaties meegeven die je helpen om meer vertrouwen in je eigen kunnen te hebben. Deze herhaal je dan terwijl je in zelfhypnose bent. Omdat je dan in de hypnotische staat bent neem je die affirmaties eerder aan voor de waarheid. Dit kunnen affirmaties zijn zoals:

“Ik kan alles.”

“Alles is uitvogelbaar.”

“De aanhouder wint.”

Dit zijn slechts voorbeelden. Afhankelijk van jouw overtuigingen kan een hypnotherapeut je andere suggesties meegeven om te gaan ondernemen.

De waaromvraag helpt je om bij de kern van je probleem te komen. Door jezelf vijf keer te vragen waarom je iets vindt kom je bij het probleem en kun je dit oplossen. Soms kom je erachter dat het antwoord op die vijfde vraag bijvoorbeeld helemaal niet logisch is en wanneer je iets gewoon “doet” je er snel achter komt wat dan wel logisch is.

Een gevorderde techniek die in de 2.0 opleiding van het Hypnose Instituut gegeven wordt is vanuit een succesvolle toekomst terugwerken naar het nu. Je wordt eerst in hypnose gebracht en gaat naar het punt in de toekomst waarin je onderneming iets is waarvan je kunt leven of dat je een x bedrag ermee verdient. Vervolgens ga je in hypnose elke keer een stap terugzetten vanaf dat punt tot aan de hypnosesessie. Dan weet je precies wat je moet doen om van jouw bedrijf een succes te maken.

Daarnaast heb je ook nog regressie. Met regressie kun je snel blokkerende overtuigingen achterhalen en achterhalen waar die overtuiging vandaan komt. Het moment waarop die overtuiging is ontstaan ga je dan met behulp van de hypnotiseur opnieuw bekijken met de kennis die je nu hebt, in tegenstelling tot de kennis van dat moment, om deze aan te vullen met nieuwe informatie en hem op een andere manier te kunnen interpreteren. Dit kan er snel voor zorgen dat de blokkade opgeven wordt.

Ben jij net als ik iemand die mensen graag helpt, of wil je jezelf gewoon verder helpen? Dan kan hypnose heel leuk zijn. Kom eens naar een Hypnose playshop om in 1 dag te leren hoe je mensen hypnotiseert.

Of kom naar een seminar om de basis van hypnose onder de knie te krijgen en om mensen een goed gevoel te kunnen geven.

Wil je direct aan de slag en de bovengenoemde technieken leren? Schrijf je dan direct in voor de opleiding van het Hypnose Instituut Nederland. De opleidingen worden gegeven in Wormerveer, Zwolle en online.

[1] https://www.jstor.org/stable/2112850?seq=1

[2] https://www.cnbc.com/2018/04/27/the-no-1-thing-bill-gates-wishes-hed-done-at-harvard.html

[3] https://www.econstor.eu/handle/10419/166029

[4] https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/ambpp.1980.4977943

[5] https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/AMBPP.2019.168

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Je hebt het niet je doet het' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie via livestream ging onderwijzen.
Reactie plaatsen