Ankeren NLP: Waarom het handig is om dit te gebruiken
20 juni 2022 
in NLP
8 min. leestijd

Ankeren NLP: Waarom het handig is om dit te gebruiken

Bij het Hypnose Instituut Nederland doen we meer dan alleen mensen in hypnose brengen, want als de hypnose er is, is het tijd voor de behandeling en die behandeling kan met cognitieve gedragstherapie, NLP (Neuro-Linguïstisch Programmeren) en Ericksoniaanse hypnose technieken.

NLP is een therapietechniek die gebruikmaakt van de invloed die taal op je gedachten en gevoelens heeft, vandaar het linguïstische deel in de naam. Je denkt namelijk over het algemeen in beeld, geluid en/of taal. De meeste mensen hebben een soort gedachtenstem in hun hoofd en dat is onder andere waar NLP gebruik van maakt.

In dit blog ga ik wat dieper in op een NLP anker en wat je daarmee kunt doen. Een anker is namelijk een techniek om je brein te verbinden met een bepaalde staat, een bepaald gevoel.

Wat is ankeren NLP?

Ankeren heeft te maken met het kunnen ophalen van bepaalde gevoelens. Je weet bijvoorbeeld hoe het is om je blij te voelen. Dit blije gevoel kan je ankeren, zodat je het op een ander moment kunt ophalen.

Het idee van een NLP anker komt eigenlijk van Pavlov. Deze onderzoeker deed een test met honden. Hij liet een belletje rinkelen en gaf de honden daarna steak. Op gegeven moment kon hij alleen het belletje rinkelen en alleen al daardoor maakten de honden meer speeksel aan. Ze hadden het belletje geassocieerd met eten in plaats van het zien van de steak.

De bel was eigenlijk het anker.

Elke keer als je een bepaalde staat hebt, een gevoel, kan je dit gevoel ankeren door consequent iets te doen. Je kunt bijvoorbeeld elke keer als je je super goed voelt even op je pols tikken. Of je kunt elke keer als je vol zelfvertrouwen bent even achter je oor krabben.

Vervolgens kan je onderbewuste gaan denken dat op je pols tikken of achter je oor krabben je dit goede gevoel of gevoel van zelfvertrouwen oplevert.

NLP anker zetten

Dit is allemaal heel leuk en aardig, maar uiteindelijk doe je als therapeut meer dan alleen zeggen “Als jij je goed voelt moet je even je pols aanraken.”, als je iemand helpt die last heeft van depressieve klachten helpt dat namelijk niet echt. Dan lukt die patiënt dat misschien 1 keer per maand. Dan gaat de behandeling wel heel lang duren.

In eerste instantie kan je gevraagd worden, of vraag je jouw cliënt, of je je een moment kunt herinneren wanneer je je goed voelde. Vervolgens kan je dan kijken of je dit gevoel weer in je lichaam kunt ophalen.

Als dit gevoel is opgehaald kan je iets doen wat je aan dat gevoel kunt koppelen. Dit kan bijvoorbeeld het tikken van je pols zijn. Een kleine beweging is meestal handiger dan een grote beweging, want dan kan je er iets mee doen zelfs als er mensen om je heen zijn zonder dat je raar overkomt.

Het is zelfs het beste om die beweging te maken vlak voordat je het gevoel helemaal goed hebt opgehaald. Zodat het voor je onderbewuste of je lichaam lijkt alsof niet het in gedachten ophalen van een herinnering voor dit goede gevoel zorgt, maar dat het maken van de beweging voor het goede gevoel zorgt.

Voor het succesvol ankeren van gevoelens is het belangrijk dat je de staat, het gevoel, zo goed mogelijk voelt. Je kunt bijvoorbeeld onderscheid maken tussen jezelf in gedachten zien zoals je toen was, of jezelf voelen in je lichaam zoals je toen was. Jezelf in je lichaam voelen werkt beter dan jezelf in gedachten zien om een NLP anker te zetten.

Het timen van de beweging, het anker, is ook belangrijk. Want gevoelens kunnen snel veranderen en als je iemand helpt met het zetten van een anker is het belangrijk om dit dus op tijd te doen en niet als de persoon die je helpt het gevoel al een tijdje heeft vastgehouden. Als je ziet dat het gevoel goedkomt, dan ga je het anker zetten. Dan laat je iemand een beweging maken, of dan maak je zelf de beweging als je jezelf wilt ankeren.

De beweging die je maakt moet ook iets unieks zijn. Knipperen met de ogen is bijvoorbeeld geen handig anker. Je knipt immers heel vaak met je ogen, zowel bewust als onbewust. Dan ben je de hele dag bezig met dat anker, lekker vermoeiend.

Als je wel vaker aan je pols zit, kan het aanraken van je ellenboog ook een anker zijn. Als het maar een beweging is die je niet vaak maakt.

Daarnaast moet het ook een beweging zijn die je eenvoudig kunt herhalen. Geen ingewikkelde dans voor het ankeren, maar een beweging die je keer op keer op precies dezelfde manier kan maken.

Anker gebruiken om een negatief gevoel snel te veranderen

Daarnaast kan je ook nog oefenen met het ankeren om van een negatief gevoel snel naar een positief gevoel te gaan. Dan wissel je negatieve en positieve gevoelens met elkaar af en gebruik je het anker elke keer als je naar het positieve gevoel gaat.

Dit kan je in je dagelijks leven helpen als je door een gebeurtenis een negatief gevoel hebt gekregen, dit gevoel kan je dan snel veranderen. Dit kan je bijvoorbeeld helpen in stressvolle situaties zodat je goed kunt blijven denken.

Als je bijvoorbeeld werk hebt of iets doet wat heel vaak niet is gelukt kan het werken aan dat project je bij voorbaat al een negatief gevoel geven[1]. Het anker kan je dan helpen om je hier los van te maken, zodat je kans op succes groter wordt.

SWISH techniek

De SWISH techniek lijkt hier ook heel erg op. Dit is een techniek die je helpt om slechte gewoontes te veranderen. Je denkt dan bijvoorbeeld aan het gedrag dat je wilt stoppen met slechte gevoelens en het gedrag dat je juist wilt uitvoeren denk je aan met positieve gevoelens. Vervolgens ga je in gedachten heen en weer tot alleen het positieve gevoel met het gedrag dat je wilt uitvoeren overblijft.

Dit is niet helemaal hetzelfde, maar het lijkt er wel heel erg op.

Voordelen van NLP ankeren

Het ankeren van dit soort positieve gevoelens kan allerlei voordelen hebben, zowel voor volwassenen als voor jongeren.

Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat als docenten NLP technieken kennen, zoals ankeren, ze jongeren hiermee kunnen helpen om minder last te hebben van examenvrees[2]. Docenten hoeven leerlingen dan niet per se te leren om zichzelf ergens kort aan te raken om een anker te maken. Je kunt namelijk ook verbale ankers gebruiken om positieve gevolgen ervan in de klas te merken. Daarbij kan je als docent ook visuele ankers maken door zelf bijvoorbeeld bepaalde bewegingen te maken als een leerling het antwoord goed heeft[3].

Ook in de zorg kan een arts een NLP ankertechniek gebruiken. Als je cliënt of patiënt een bepaalde staat heeft bereikt die je graag wilt dat hij/zij bereikt kan je door bepaalde uitspraken, gezichtsuitdrukkingen en een letterlijk klopje op de schouder dit positieve gevoel ankeren bij je cliënt[4].

Het zelf oefenen met bijvoorbeeld de negatieve gevoelens snel omzetten in positieve gevoelens kan ook heel goed helpen tegen fobieën, hiervoor kan je dan ook hulp krijgen van een NLP specialist[5].

Daarnaast wordt het ook gebruikt tegen depressieve klachten, prikkelbare darm syndroom, verslavingen, overgewicht en chronische pijn[6].

Oefening NLP ankeren

Een leuke oefening die je thuis kunt doen is eerst bedenken welke unieke beweging je kunt gebruiken om iets te ankeren. Als je dit hebt bedacht kan je het volgende doen.

Je haalt je een moment voor de geest waarop je super gelukkig was. Je voelde je geliefd, krachtig en zelfverzekerd. Heb je die herinnering te pakken? Maak dan de beweging die je net hebt bedacht.

Probeer vervolgens dit gevoel van hoe je toen was in je lichaam op te nemen. Maak de unieke beweging terwijl je hiermee bezig bent.

Als je het gevoel in je lichaam hebt geniet er dan even van zonder die beweging te herhalen.

Vervolgens kan je het laten gaan.

Je kunt dan de unieke beweging nog een keer maken terwijl je dit gevoel in je oproept. Door dit te herhalen wordt het anker sterker.

Als je vervolgens in je dagelijkse leven je wat minnetjes voelt, kan je de beweging maken en zal je merken dat je het gevoel wat je oproept makkelijker bereikt. Misschien gaat het dan zelfs al als vanzelf.

In een blog een NLP anker leren gebruiken is niet iets dat per se gaat lukken en je kunt nu natuurlijk ook geen feedback krijgen of je het goed doet of niet, maar NLP speelt ook een grote rol in de opleiding van het HIN.

Naast het induceren van hypnose en Ericksoniaanse hypnosetechnieken leren we studenten ook NLP technieken, zoals onder andere het ankeren, om hiermee jezelf en andere mensen te helpen.

Wil je meer weten over hypnose? Kom dan eens naar de gratis online masterclass over hypnose.

Wil je direct aan de slag met hypnose en NLP technieken? Schrijf je dan in voor een van onze opleidingen. Al in het eerste jaar ga je aan de slag met NLP kennis.

Bronnen:

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen
optinmonster.com -->