Hoe lang duurt het om een nieuwe gewoonte aan te leren?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe lang duurt het om een nieuwe gewoonte aan te leren?

Om een nieuwe gewoonte aan te leren is het in eerste instantie belangrijk om de handeling bewust uit te voeren. Bijvoorbeeld, je hebt besloten om elke dag na je werk een kwartiertje te gaan wandelen. Dan moet je dat eerst een aantal dagen – of misschien zelfs weken – bewust doen, voordat het een onbewuste gewoonte is geworden.

Herhalen van een nieuwe gewoonte

Een nieuwe gewoonte aanleren is een kwestie van de handeling herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Net zo lang tot je het automatisch doet en het dus een gewoonte van je is geworden.

Wat heel goed helpt om dit voor jezelf eenvoudiger te maken, is om de handeling te koppelen aan een gewoonte die je al hebt.

Ik drink bijvoorbeeld elke dag een groene smoothie. Ik was al gewend om een glas water in de ochtend te nemen, maar door er nu ook wat groente of fruit in te doen heb ik eenvoudig een gezondere ochtenddrank gevonden als gewoonte.

Zo is bij mij de gewoonte om meer groente te eten makkelijker geworden.

Ook jij kunt op die manier een nieuwe gewoonte koppelen aan een bestaande gewoonte. Wil je minder koffie drinken? Begin de dag met een kop thee in plaats van koffie (dat scheelt toch alweer een kop).

Wil je juist meer bewegen? Dat kan lastig zijn om toe te voegen, maar je moet een trigger en een beloning hebben om dit meer te doen.

De trigger kan bijvoorbeeld zijn dat je naar beneden loopt. Dan loop je langs een kast en doe je drie squats en loop je door. Die kast is dan de trigger om iets met beweging te doen.

Of dat als je rustig ’s ochtends wat drinkt en direct daarna gaat mediteren.

Daarna moet je iets doen als beloning. Jezelf bijvoorbeeld letterlijk een schouderklopje geven of een high five aan je partner, omdat het je weer is gelukt. Iets om positieve feedback te krijgen, zodat je goede gevoelens bij het “doen” van je nieuwe gewoonte krijgt.

Dit maakt het makkelijker om de gewoonte vast te houden.

Hypnose voor het aanleren van een nieuwe gewoonte

Vind je dit toch lastig om vol te houden? Dan kun je met hypnose ook heel snel een nieuwe gewoonte aanleren. De gewoonte om meer te bewegen, de gewoonte om gezonder te eten of zelfs de gewoonte om schone lucht in te ademen (stoppen met roken).

Al je bijvoorbeeld wilt stoppen met roken, kun je het roken in plaats van een verslaving ook een hele sterke gewoonte noemen. Dit is zo, omdat er bij roken geen sprake van een lichamelijk verslaving is. Die duurt maximaal 36 uur en bij veel drugs, zoals coke, is het echt alleen een geestelijke verslaving. Dus een hele sterke gewoonte.

Een geestelijke verslaving kan verder wel heel vervelend zijn, maar die is eenvoudiger op te lossen met hypnose.

Ben je verslaafd aan alcohol of heroïne, dan heb je ook een lichamelijke verslaving. Dan moet je naar een kliniek om te ontgiften. Dan moet je echt afkicken en moeten de stoffen uit je lichaam, voordat je de sterke gewoonte weg kunt krijgen.

In het geval van verslavingen is het zelfstandig aanleren van nieuwe gewoontes heel lastig en kun je beter hulp vragen, bijvoorbeeld aan een hypnotherapeut voor het geestelijke deel van de verslaving.

Uit onderzoek blijkt dat hypnose werkt om van verslavingen aan speed, marihuana en alcohol af te komen[1]. Hypnose vermindert ook terugvallen en impulsief gebruik en het vermindert de zin in drugs[2]. Wanneer je hypnose vergelijkt met andere therapieën, zoals motiverende interviews, werkt dit beter om van alcohol af te blijven dan het benadrukken van je motivatie[3].

Waarom doe je iets

Als we het dan toch hebben over je motivatie voor bepaald gedrag…

Wanneer je een nieuwe gewoonte aanleert, achterhaal je vaak niet waarom je iets niet doet. Bij een gewoonte die je eigenlijk heel onhandig vindt – en die je wilt vervangen voor een betere gewoonte – kun je jezelf wel afvragen waarom je die gewoonte überhaupt hebt.

De redenen waarom je iets niet of wel doet kunnen heel belangrijk zijn.

Je hebt namelijk vaak een positieve intentie met wat je wel of niet doet.

Iets niet doen geeft bijvoorbeeld rust of gemak.

Iets wel doen wat niet goed voor je is, zoals drugs gebruiken, kan je een kick geven en je even uit de waan van de dag laten komen.

Wat zo’n slechte gewoonte je oplevert is wat je nieuwe gewoonte je ook moet opleveren. Een boek lezen met een mooi verhaal kan je bijvoorbeeld ook even uit de waan van de dag halen en dat is toch veel gezonder dan drugs gebruiken.

Zonder een goede reden voor een nieuwe gewoonte is het veel lastiger om die nieuwe gewoonte aan te leren.

Als snoepen je bijvoorbeeld een voldaan gevoel geeft en je wilt niet meer snoepen, dan is dat heel lastig. Dus je moet iets vinden om het snoepen te vervangen om je een voldaan gevoel te geven.

Je moet dus, om een ongezonde gewoonte te vervangen voor een gezonde, ervoor zorgen dat die gezonde gewoonte het waarom van de ongezonde gewoonte vervult.

Tijd om een nieuwe gewoonte te leren

Het is voor ieder mens verschillend hoelang het duurt om een nieuwe gewoonte aan te leren. Dit kan 21 dagen duren of zelfs 90 dagen.

Door het plezier en het koppelen aan positieve emoties is het ook makkelijker om de nieuwe gewoonte vast te houden. Daarnaast heb ik ook geen doel met de nieuwe gewoonte. Bijvoorbeeld gezond eten om een bepaald streefgewicht te halen werkt heel goed, maar als je dat gewicht dan hebt bereikt is het vaak lastig om de nieuwe gewoonte vast te houden. Dan kun je beter gezond eten, omdat dit je over het algemeen een goed gevoel geeft. Dat zorgt er op de lange termijn ook voor dat je het volhoudt, wellicht zelfs voor de rest van je leven.

Met hypnose heb je dit toch vaak al na een sessie.

Dan leer je een nieuwe gewoonte dus in een dag.

Dit kan gaan om hoe je omgaat met je omgeving, zoals voor jezelf opkomen, als dat normaal je gewoonte helemaal niet is[4]. Het kan feitelijk om van alles gaan.

Als je bijvoorbeeld gewicht wilt verliezen, moet je hier vaak veel gewoontes voor veranderen. Een hypnotische virtuele maagband kan mensen hiermee helpen en die wordt meestal in drie sessies geplaatst. Wetenschappers vinden dit een veelbelovend alternatief voor een daadwerkelijke maagverkleining[5].

Beluister ook deze webinar:


https://www.buzzsprout.com/195236/1175279-hoe-creeer-je-een-nieuwe-gewoonte

Hypnotherapie voor het snel aanleren van een nieuwe gewoonte

Met hypnose kun je dus heel snel positieve emoties koppelen aan goede gewoontes die je graag wilt hebben. Daarnaast kun je met hypnose negatieve emoties koppelen aan gewoontes waar je mee wilt stoppen.

Wat bijvoorbeeld bij gewoontes gebeurt waarbij je ongezonde dingen tot je neemt is dat je een suggestie krijgt waardoor jij je al slecht voelt als je er slechts nog maar aan denkt. Of zelfs dat als je het neemt of eet, dat jij je dan misselijk voelt.

Dit kan op zo’n korte termijn een negatieve feedback loop geven dat je heel snel je slechte gewoonte loslaat en de nieuwe gewoonte aanneemt.

Het waarom achterhalen met hypnose

Weet je eigenlijk niet waarom je iets doet zoals je het doet? Dan kun je dit ook tijdens hypnotherapie achterhalen. Terwijl je in hypnose bent voer je dan bijvoorbeeld een socratisch gesprek. Tijdens zo’n gesprek herhaal je de waarom vraag een aantal keer en zo kom je bij de kern van waarom jij eigenlijk iets wel of niet doet. Dan weet je gelijk hoe logisch of onlogisch het is en dat inzicht kan ook heel snel een verandering in je gewoontes bewerkstelligen.

Daarnaast helpt dit je ook bij zelfhypnose om affirmaties te herhalen die het ook eenvoudiger maken om gewoontes snel aan te leren en vast te houden. Dit kunnen suggesties zijn zoals:

“Ik kan alles doen wat ík echt wil.”

“Ik ben sterk.”

“Het is eenvoudig.”

Dit zijn slechts voorbeelden. Afhankelijk van jouw overtuigingen over de gewoontes die je wilt af- of aanleren kun je andere suggesties krijgen van een hypnotherapeut om je te helpen om binnen no time een nieuwe suggestie aan te leren en vast te houden.

Wil jij meer weten over hypnose, bijvoorbeeld of jij mensen onder hypnose kunt brengen? Kom dan eens naar een hypnose playshop. De playshops worden gegeven in Wormerveer en Zwolle.

Wil je hypnotherapie in actie zien en er zelf mee aan de slag? Kom dan eens naar een hypnose seminar.

Wil je direct aan de slag om jezelf of juist andere mensen te helpen met hypnose? Schrijf je dan in voor een van de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland. De opleidingen worden gegeven in Wormerveer, Zwolle en online.

[1] https://search.informit.com.au/documentSummary;dn=256699203059684;res=IELHEA

[2] http://etiadpajohi.ir/article-1-1314-en.html

[3] https://www.ingentaconnect.com/content/wk/addit/2019/00000018/00000003/art00006

[4] https://www.yahoo.com/lifestyle/tried-hypnosis-first-time-heres-happened-151038340.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAK0HxYbWqdMBDwf0CeR_SjNFiQVOKF58sc1dDJpUQ0hfkPSAzNj89jG-ZED_n6GduwagrJ98ZlXOLBrAIBblhSdEpR3BOxThlZO4YGiNoyThqklGdWThb14H2mwmWYJQyYObLJot1r1jAnks5izX8Hy5SbcPNpGVIKR2r9vV29K6

[5] https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00207144.2016.1209037

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies