arrow_drop_up arrow_drop_down
Concentratievermogen verbeteren met hypnose + 6 tips
27 juni 2017 

Concentratievermogen verbeteren met hypnose + 6 tips

Een goede focus, je langdurig concentreren op een taak, en daardoor kunnen doen wat je wilt is een talent dat iedereen kan ontwikkelen, maar dat niet iedereen op hetzelfde moment heeft. Er zijn allerlei redenen waarom iemands concentratievermogen minder goed is dan normaal en soms kan dit ook langdurig aanhouden.

Om je te helpen je concentratievermogen te verbeteren ga ik in op wat het nu eigenlijk is en hoe hypnose je hiermee kan helpen.

Wat is concentratievermogen

Concentratievermogen betekent dat je je op een taak kunt focussen en ook leert van het uitvoeren van die taak. Als je een goede concentratie hebt tijdens het maken van bijvoorbeeld huiswerk pik je hier meer van op dan als je dit doet terwijl je ook met andere dingen bezig bent, al is het maar in gedachten.

Een goed concentratievermogen slaat daarom eigenlijk op de duur van de focus die je hebt voor het uitvoeren van een bepaalde taak.

Je concentratievermogen staat niet altijd vast. De ene persoon begint erg gefocust, maar aan het einde van een taak verliest hij zijn concentratievermogen terwijl de andere persoon juist tijdens het afronden van een taak de grootste concentratie heeft.

Dan zijn er ook nog mensen die een totaal andere concentratie boog hebben waarin ze aan het begin en het einde een lage concentratie hebben, maar juist midden in de taak een hoge concentratie hebben.

Wees dus niet ongerust als je concentratie pas laat op gang komt of er juist eerder is en het lastig is vast te houden. Daar gaan we vandaag juist iets aan doen.

Test je concentratievermogen

Weet je niet zeker of je wel of geen probleem hebt met je concentratie? Dan kun je aan de hand van de volgende stellingen nagaan of deze voor jou kloppen of niet.

  • Als ik bezig ben met werk dwaal ik vaak af in gedachten.
  • Soms moet ik nadenken over wat ik ook alweer ging doen.
  • Ik moet vaak dingen herhalen omdat ik de draad kwijt was (alinea overnieuw lezen).
  • Als iemand dichtbij mij een gesprek voert terwijl ik bezig ben raak ik mijn concentratie kwijt.
  • Als ik me verveel kan ik er niets aan doen dat ik aan wat anders denk.

Als deze stellingen je bekend voorkomen kan het zijn dat je iets meer moeite moet doen dan je gemiddelde medemens om je te concentreren op een taak. Gelukkig zijn er genoeg dingen die je kunt doen om je concentratievermogen te verbeteren.

Concentratievermogen verbeteren met hypnose

Er zijn twee mentale staten die een duidelijke invloed hebben op je concentratievermogen, namelijk kalmte en enthousiasme. Als je een goede focus wilt hebben moet je niet te kalm zijn, want dan ga je wellicht helemaal niets meer doen, maar ook niet te enthousiast. Als je erg enthousiast bent raak je vaak snel afgeleid door kleine gebeurtenissen.

Door gebruik te maken van hypnose heb je meer controle over je emoties en over de mentale staat waarin jij je bevindt.

Daarbij wordt hypnose ook veel gebruikt tegen pijn en angsten. Dit zijn twee prikkels die funest zijn voor je concentratievermogen. Na een behandeling met hypnotherapie wordt vaak ook het concentratievermogen verbeterd.

Een manier waarop hypnose je concentratievermogen verbetert is doordat het je helpt kalm te blijven. Dit wordt bijvoorbeeld eerst gedaan met ademhalingsoefeningen. Een emotie die je niet helpt met je concentratie, zoals woede of angst, wordt alleen hierdoor al verminderd.

Visualiseer concentratie

Een hypnotische visualisatie van de taak die je moet uitvoeren voor het uitvoeren van de taak helpt ook om je concentratievermogen te verbeteren. Als je bijvoorbeeld een rapport moet schrijven visualiseer je hoe je daarmee bezig bent en wat je doet om je concentratie vast te houden, zoals het zetten van een kop thee, prettige muziek en fijne kleding die lekker zit zodat je niet afgeleid raakt.

Naast de dingen die je doet visualiseer je ook je werkplaats, de geuren en hoe jij je voelt terwijl je bezig bent met het uitvoeren van de taak waarvoor je concentratie nodig hebt. Het liefst een opgewekt gevoel, maar dus niet te enthousiast.

Ook kun je momenten waarop je concentratie heel goed was herinneren en die herinnering vasthouden om dat gevoel ook in momenten waarop je concentratie nodig hebt op te roepen.

Als je het lastig vindt om dit alleen te doen kan een hypnotherapeut je ook helpen met een geleide visualisatie. Dan weet je wat je de volgende keer kunt doen.

Overtuigingen over concentratie

Daarnaast zijn er ook andere technieken die een hypnotherapeut kan gebruiken voor het verbeteren van je concentratie, maar dan moet je ook achterhalen waarom het nu blijkbaar lastig is om je te concentreren. Welke afleidingen heb je en waarom laat je je daardoor afleiden. Dit heeft allemaal te maken met je overtuigingen. Aan de hand van de overtuigingen kunnen er dan andere technieken worden gebruikt voor het verbeteren van je concentratie.

Andere tips voor het verbeteren van je concentratievermogen

Naast het gebruikmaken van hypnose voor het verbeteren van je concentratievermogen zijn er ook nog andere dingen die je kunt doen om je concentratievermogen te verbeteren.

Eet iets met honing

Bepaalde voedingsstoffen zoals suikers en dan met name honing zijn goed voor je concentratievermogen. In honing en rietsuiker zit bijvoorbeeld het stofje isomaltulose wat gedurende 150 minuten na de inname ervoor zorgt dat je wiskundeoefeningen beter kunt uitvoeren.

Ideaal om dus iets met honing te eten voor een tentamen of een belangrijke presentatie.

Zet muziek aan

Uit onderzoek blijkt dat het draaien van muziek helpt om je concentratie te bevorderen terwijl je bezig bent met iets. Als je muziek draait die je leuk vindt heb je een vrij constante concentratie en dit verhoogd ook je productiviteit.

Het is het beste om muziek te draaien die je leuk vindt, maar als je de ruimte en het geluid moet delen met collega’s is onbekende muziek ook goed. Die verbetert met name je concentratievermogen op langere termijn. Dus als jij aan het einde van een taak een verminderde concentratie hebt is deze optie voor jou een goed idee.

Om het helemaal goed te doen kun je ook het beste muziek zonder tekst beluisteren. Tekst kan een verleiding zijn om te begrijpen. Door muzikale muziek zonder vocalen met tekst te beluisteren word je daar niet per ongeluk door afgeleid. Dit kan ook verklaren waarom klassieke muziek ook vaak wordt aanbevolen om je concentratie te verbeteren.

Verander de verlichting waarin je werkt

Veel kantoren hebben van die verschrikkelijke tl-buizen, maar uit onderzoek blijkt dat dit juist weleens bevorderlijk kan zijn voor je concentratievermogen. In het onderzoek komt namelijk naar voren dat warm wit licht wel helpt om het welzijn en humeur van winkelpersoneel te verbeteren, maar juist je concentratievermogen kan verminderen. Probeer daarom verschillende lichtsoorten uit om te controleren welke versie voor jouw concentratievermogen het beste werkt.

Kauw op kauwgom

In een onderzoek waarbij mensen een taak moesten uitvoeren zijn twee groepen vergeleken waarbij de ene groep tijdens het uitvoeren van de taak op kauwgom kauwde, terwijl de andere groep dit juist niet deed. De groep die op kauwgom kauwde voerde de taak beter uit dan de groep die dit niet deed. Waarschijnlijk helpt het kauwen je om je concentratie te behouden doordat het je “wakker” houdt.

Zet een schattige foto neer bij je werk

Uit Japans onderzoek blijkt dat als je voor een taak naar iets schattigs kijkt dit je helpt om dit beter te doen en met meer focus. Wetenschappers denken dat dit komt omdat de foto je enthousiasme kan verhogen waardoor je concentratie wordt verbeterd. Dit is dus erg handig als je totaal geen zin hebt en je eigenlijk te kalm voelt om iets te doen.

Beweeg

Zet een timer op je telefoon en laat die elke 40 minuten afgaan. Na die 40 minuten ga je even bewegen. Je drukt je bijvoorbeeld 10 keer op, je gaat 5 keer squatten, je pakt een kopje thee, als je maar even beweegt. Hierdoor krijg je meer energie en ook helpt dit je brein om weer energie voor de taak te hebben. Je zult zien dat je concentratie op de taak veel sneller terug is dan als je even pauze neemt met je mail of iets anders waardoor je juist een lagere productiviteit krijgt.

Met hypnose en de 6 tips die je daarnaast nog kunt gebruiken voor het verbeteren van je concentratievermogen is er veel wat je kunt doen.

In dit artikel hebben we het nog niet eens gehad over mindfulness en meditatie voor het verbeteren van je concentratievermogen. Naast hypnose en deze 6 praktische tips kun je daar ook nog naar kijken.

Wil je juist meer weten over hypnose en andere mentale technieken voor het verbeteren van jezelf? Kom dan eens naar een seminar en bekijk de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland.

Bronnen:

https://www.jstage.jst.go.jp/article/jnsv1973/49/3/49_3_214/_article

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1477153514532280

https://www.researchgate.net/profile/Taro_Tezuka/publication/288637193_The_effect_of_music_on_the_level_of_mental_concentration_and_its_temporal_change/links/5720da4908aeaced78907065.pdf

https://link.springer.com/article/10.1007/s13760-015-0459-3/fulltext.html

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies