Hypnose marketing: Hoe jij je klanten hypnotiseert
Hypnose marketing: Hoe jij je klanten hypnotiseert
24 november 2019 
5 min. leestijd

Hypnose marketing: Hoe jij je klanten hypnotiseert

Ik zeg vaak dat alles hypnose is. Dus ook de marketing van je bedrijf. Je ziet ook dat marketing zich in de laatste honderd jaar ontzettend heeft ontwikkeld om meer hypnotiserend te zijn. Dit moest ook wel want vroeger (zeg maar voor de jaren 30) kochten we alleen wat we nodig hadden. Om dus iets van luxe te kopen was het nodig om dat noodzakelijk te maken in de hoofden van de klanten.

Maar hoe doe je dat?

Wat is hypnose

Om hier antwoord op te geven is het belangrijk om eerst te weten wat hypnose nu precies is. Als je onder hypnose bent ben je in een staat waarin je openstaat voor suggesties. Deze staat lijkt heel erg op ontspanning, maar dat is het niet.

Een hypnotiseur kan je onder hypnose brengen met de suggestie “ga in hypnose” vervolgens worden er verdiepende technieken gebruikt om de staat van hypnose te versterken. Uit onderzoek met MRI blijkt dat deze staat ook terug te zien is in de hersenactiviteit die iets verminderd is.

Hierdoor ga je makkelijker mee of ben je sneller aan het instemmen wanneer een hypnotiseur je een suggestie geeft, zoals “jij bent de beste ondernemer/werknemer”. Dit heeft dan direct invloed op hoe je je voelt omdat je erin meegaat. Je voelt je als het ware sterker en zelfverzekerder worden door zo’n opmerking.

Hypnose wordt daarom ook vaak gebruikt om persoonlijke problemen op te lossen. Bijvoorbeeld met allerlei technieken, zoals een dergelijke suggestie om bijvoorbeeld meer zelfvertrouwen te krijgen.

Een techniek die ook veel gebruikt wordt bij hypnotherapie is een visualisatie. Dit kan een geleide visualisatie zijn of je visualiseert een idee als iets heel tastbaars. Als je bijvoorbeeld bang bent kun je dat idee van angst visualiseren als een wolk die oplost of iets dergelijks. Vooral bij kinderen kan dit goed helpen om angsten of de staat van angst te laten verdwijnen.

Een visualisatie kan dus invloed uitoefenen op overtuigingen, ideeën, gevoelens en gedrag. Dit kan allemaal met hypnose en dat is super cool als je dit gebruikt om het leven van mensen te verbeteren.

Dit is een van de redenen waarom hypnotherapie zo populair en effectief is.

Wat is marketing

Marketing heeft hetzelfde doel als hypnose, maar in plaats van iemands leven verbeteren (wat natuurlijk ook wel een doel is) is het voor de persoon die de marketing uitvoert van belang dat de persoon die de marketingboodschap ontvangt erdoor naar de winkel gaat en iets koopt of een klant bij je wordt als je bijvoorbeeld coach bent.

Omdat er nu zoveel reclame om je heen is, is het heel lastig om mensen zover te krijgen om jouw producten of diensten te kopen. Met marketingboodschappen willen ondernemers daarom vaak invloed uitoefenen op de overtuigingen, ideeën, emoties, gevoelens en het gedrag (naar de winkel gaan en iets kopen) van de ontvangers van de marketingboodschap[1].

Het gaat dan om het beïnvloeden van de overtuigingen over het product of de dienst. Bijvoorbeeld hoe noodzakelijk het is om te hebben.

Hypnose gebruiken voor je marketing

Omdat marketing invloed wil uitoefenen op dezelfde dingen als hypnose, maar vaak met een ander doel, is het logisch dat je hypnose wilt gebruiken voor je marketing.

Bij hypnose is een van de eerste stappen het creëeren van volgzaamheid. Dit is namelijk wat iemand is wanneer hij onder hypnose is. Hoewel hij nooit iets tegen zijn zin in zal doen.

Hoe doe je dat nu? Want het is niet alsof je door de televisie, poster, pc of telefoon iemand kunt vastpakken en kunt dwingen om je te volgen. Zelfs tijdens een hypnosesessie doe je dat niet.

Een reden waarom televisie bijvoorbeeld zo populair was voor reclames is omdat televisie mensen heel volgzaam maakt. Je gaat voor de televisie zitten. Je ontspant en je ogen zijn gefocust op 1 punt. (Het lijkt wel hypnose)

Daarbij wordt er ook niets van je verwacht terwijl je televisiekijkt. Je kijkt gewoon naar het programma, volgt de verhaallijn en that’s it. Je merkt dit ook omdat je je gaat identificeren met de hoofdpersoon in bijvoorbeeld een film. Zijn doelen worden jouw doelen, dat is ook de reden waarom je helemaal op kunt gaan in een film en meeleeft met de emoties van de hoofdpersoon. Als hij Coca Cola drinkt wil jij het ook als je het belangrijk vindt om “cool” te zijn. Dit is een van de redenen waarom product placement zo populair is.

Voor marketing zijn sommige kanalen dus heel handig voor die volgzaamheid. Daarbij geef je bepaalde suggesties, zoals “echte mannen houden van bier”. Iemand die zich als een echte man wil identificeren denkt dan “ja, ik wil bier” en kan op die manier gemotiveerd raken om naar de winkel te gaan of om dit zich tijdens het boodschappen doen te herinneren.

Dus net als bij hypnose gaat het bij marketing om de suggesties die je geeft. De visualisatie, als het een videoreclame is, die je inspireert over hoe je leven eruit kan zien. Een van de redenen waarom veel frisdrankreclames altijd gaan om feest en een leuke actieve tijd. Daardoor koppel je die twee dingen in je overtuigingen en heb je op elk verjaardagsfeest frisdrank in de koelkast staan. Terwijl je anders misschien alleen maar water en thee drinkt.

Hypnose vermarkten

Hoe ga je dan met hypnose hypnose goede marketing geven? Welke suggesties helpen mensen om hypnotherapie te kiezen wanneer ze last hebben van een probleem, een angst, een “stoornis” (waar ik niet in geloof).

In eerste instantie is het ook voor marketing voor hypnose belangrijk om volgzaamheid te krijgen. Hiervoor moet je eerst de aandacht pakken. Je kunt net als bij televisie een video maken waarin je bijvoorbeeld uitlegt wat hypnose is en deze op sociale media verspreiden.

Wanneer mensen naar sociale media kijken zijn ze wel iets actiever dan wanneer ze televisiekijken, maar het kijken van een video blijft een volgzame activiteit. Als de video dan ook nog interessant genoeg is om de aandacht te pakken heb je in ieder geval publiek dat wil luisteren.

De aandacht pakken kan je doen met kleur, oogcontact (recht in de camera kijken) of met een unieke actie.

Dan is het nog belangrijk om goede suggesties te geven over hypnose. Je zegt dus niet “hypnose is niet eng”. Hierin komt namelijk het woord eng voor en dan focussen mensen zich daarop. Je kunt beter zeggen “Hypnose is veilig”. Deze suggestie geeft je gelijk een ander gevoel dan een suggestie met “niet eng”.

Andere suggesties kunnen zijn:

“Hypnose is wetenschappelijk bewezen.”

“Met hypnose heb je maar een aantal sessies nodig om van problemen af te komen.”

“Hypnose zorgt voor bevrijding.”

Afhankelijk van de focus van jouw hypnosepraktijk kun je ook voor andere suggesties kiezen. Dit zijn slechts voorbeelden.

Als je dan ook nog bewijs hebt van de effectiviteit, bijvoorbeeld door klanten die lyrisch over je zijn in de referenties, kun je die ook nog toevoegen aan je marketingboodschap. Uiteindelijk is bewijs en zien hoe het voor iemand heeft gewerkt ook een goede suggestie dat het ook voor andere mensen kan werken.

De suggestie van helpen

Uiteindelijk is de belangrijkste suggestie, of het nu voor een bedrijf is dat iets verkoopt of voor een hypnotherapeut, dat je mensen ergens mee wilt helpen. Je wilt als hypnotherapeut mensen helpen om blokkades te doorbreken, om ongezonde patronen te veranderen, om angsten te overwinnen, om gezonder te worden.

Vooral dat je hulp biedt is iets wat voor mensen aantrekkelijk is, want wie wil er nu niet geholpen worden?

Wil jij weten hoe hypnose werkt en hoe je daarmee andere mensen kunt helpen? Kom dan eens naar de hypnose playshop om in 1 dag te leren hoe je mensen hypnotiseert en kunt controleren of ze ook écht in de staat van hypnose zijn.

Wil je juist direct aan de slag met technieken om mensen te helpen, en misschien zelfs je eigen hypnosepraktijk openen? Schrijf je dan in voor een van de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland. Deze worden gegeven in Zwolle, Wormerveer en online.

[1] https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/13522750210432977/full/html

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Je hebt het niet je doet het' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie via livestream ging onderwijzen.
Reactie plaatsen