Hypnotisch ondernemen: Hypnose om winst te maken
Hypnotisch ondernemen kan eigenlijk op meerdere manieren. Je kunt kennis van hypnose gebruiken in de communicatie met klanten, om op die manier een mindset te creëren bij je klant dat hij/zij je nodig heeft en blij is dat die zaken met je doet.
Aan de andere kant kun je ook hypnotisch ondernemen door zelf hypnose te gebruiken voor je eigen mindset en vertrouwen, zodat je een goede ondernemer wordt.
Hypnose: Hoe werkt dat?
Hypnose is een andere mentale staat dan wanneer je wakker en alert bent. Vlak voor het slapengaan ben je van nature in hypnose. Je bent dan heel erg ontspannen en niet meer gefocust op de wereld om je heen, maar meer op het interne. Daarom kun je soms voor het slapengaan allerlei gedachten krijgen.
Als je hypnotherapie krijgt, wordt die staat gebruikt om je gedachten juist te focussen op het vinden van een oplossing voor een bepaald probleem. Een hypnotherapeut geeft suggesties, omdat je in hypnose meer openstaat voor suggesties ga je sneller denken in de lijn van die suggesties. Als je namelijk wakker bent, ben je vaak kritischer tegenover suggesties. Dit is waarom hypnotherapie, mits goed toegepast, zo goed werkt.
Wat kan hypnose voor je doen?
Hypnose kan je dus als ondernemer helpen om je zelfvertrouwen te verbeteren en om een positieve mindset te hebben tijdens het ondernemen. Veel ondernemers die net beginnen te ondernemen met wat ik noem “enthousiaste angst”. Het is heel spannend om je eigen bedrijf te beginnen, want opeens ben je voor alles verantwoordelijk en er is niemand die je de schuld kunt geven als het niet goed gaat.
Werken aan jezelf kan al een goede stap zijn om meer vertrouwen te hebben in je vaardigheden als ondernemer.
Belemmerende overtuigingen over ondernemen wegnemen
Veel ondernemers hebben bijvoorbeeld problemen met het bepalen wat hun waarde is. Wat is een redelijk uurtarief? Wat is een product waard? Wat is een dienst waard?
Wat je iets waard vindt, hangt vaak af van overtuigingen die je hebt over geld. Het is bijvoorbeeld lastig ondernemen als je denkt dat geld de bron van al het kwaad in de wereld is.
Want hoe ga je geld vragen voor iets, als je denkt dat geld slecht is?
Dit soort belemmerende overtuigingen kan je met behulp van hypnotherapie wegnemen. Er zijn allerlei technieken die hiervoor gebruikt kunnen worden.
Als het gaat om waarde wordt er bijvoorbeeld ook gekeken naar overtuigingen over geld en overtuigingen over jezelf. Je eigenwaarde kan namelijk heel goed van invloed zijn op prijzen die je bepaalt voor je bedrijf.
Met regressie kun je bijvoorbeeld achterhalen welke gebeurtenissen in het leven ervoor hebben gezorgd dat je jouw huidige eigenwaarde hebt. Daarbij kan je die gebeurtenis vervolgens op een andere manier interpreteren, waardoor je eigenwaarde hoger wordt.
Hetzelfde kan gedaan worden met andere belemmerende overtuigingen. Door terug te gaan naar het eerste moment waarop je de belemmering ervoer en door daar wat mee te doen kan die overtuiging getransformeerd worden naar iets wat je juist helpt om te ondernemen.
Doelen bereiken door hypnose
Een techniek die voor ondernemers ook leuk is om te gebruiken is juist de progressie techniek. Want vaak ga je ondernemen met een bepaald doel in gedachten. Er is iets wat je wilt bereiken.
Met hypnose kun je hulp krijgen om dat doel te bereiken. Als je namelijk de progressie techniek gebruikt, kun je je voorstellen dat je bent waar je wilt zijn met je bedrijf. Je hebt je doel bereikt en dan zet je in gedachten telkens een stap terug, tot het moment van de hypnotherapie sessie.
Als je dit leest klinkt dit wellicht heel gek, maar dat is dus waarmee een hypnotherapeut je helpt (of waarmee je als hypnotherapeut ondernemers kunt helpen).
Het geeft je dan een duidelijk overzichtelijk plan over de stappen die je kunt zetten. Daarbij heb je ook meer vertrouwen dat de stappen nuttig zijn, waardoor je minder twijfels hebt en sneller doet wat nodig is om je succes te bereiken.
Dit zijn slechts een paar manieren waarop hypnose een ondernemer kan helpen als twijfels en onzekerheden het ondernemen in de weg staan.
Hypnose om je marketing en salesgesprekken te verbeteren
Aan de andere kant kan kennis van hypnose ondernemers helpen om van hun onderneming een succes te maken. Je kan die kennis namelijk gebruiken om klanten te helpen. Een patroon die voor hypnotherapeuten bijvoorbeeld erg belangrijk is, is om verbanden te leggen[1].
Dus: Je hebt dit probleem, want je doet dat.
De meeste ondernemingen helpen mensen (of bedrijven) ook om problemen op te lossen. Zelfs als dat in eerste instantie niet zo lijkt. Kennis van hypnotische taalpatronen helpen je om klanten het inzicht te geven dat ze hun problemen kunnen oplossen door gebruik te maken van de producten of diensten van je bedrijf.
Daarnaast is het uiten van begrip voor gedachtegangen ook belangrijk in hypnotherapie. Dat is ook iets wat je als ondernemer kunt gebruiken. Op die manier kun je de band met bijvoorbeeld volgers of gesprekspartners verbeteren en dat heeft weer leuke voordelen als je onderneemt.
Bij marketing of verkopen maak je eigenlijk altijd wel enigszins gebruik van suggesties[2]. Je suggereert immers ten minste dat je mensen kunt helpen met je producten of diensten. In een onderzoek naar hypnotisch verkopen (hypnotic selling) geven ze aan dat dit inhoudt dat je iets kunt vertellen aan je potentiële klanten op een betoverende “enchanting” manier. Je gebruikt dan eigenlijk de kracht van NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) en andere hypnotische taalpatronen om het onderbewuste te beïnvloeden. Op die manier kun je de houding van iemand tegenover je producten of diensten positief beïnvloeden (maar als je het niet goed doet, dan juist weer negatief).
Dit onderzoek laat ook zien dat hypnotisch taalgebruik ook voor mensen in sales belangrijk is om een band met hun potentiële cliënt te krijgen. Neuro Linguïstisch programmeren (NLP) wordt ook gekoppeld aan hypnotic selling.
NLP is een van de vaardigheden die voor hypnotherapeuten van belang is, maar het is ook van belang voor marketing. Onderzoek laat zien dat marketinguitingen gebruikmaken van taalpatronen die ook in NLP gebruikt worden.
In de taal die je hebt met een potentiële klant heb je eerst rapport opgebouwd, zoals eerder aangegeven. Daarna kun je persoonlijke eigenschappen koppelen aan hetgeen wat je wilt verkopen.
Zintuigen en emoties aanspreken
Hierbij kun je inhaken op wat te zien is, wat te horen is, wat te voelen is.
In het onderzoek werd bijvoorbeeld het volgende stukje gesprek geciteerd, in dit geval ging het om verkoop van gebouwen:
(Vertaald door ChatGPT vanuit het Indonesisch)
Salesmarketing: "Het lijkt dat u van sporten houdt, nietwaar?"
Consument: "Ja, dat klopt. Ik jog elke ochtend in de sportschool. Ik wil ook wel eens buiten joggen voor een nieuwe sfeer."
Salesmarketing: "Dat klinkt geweldig. Als u hier woont, kunt u 's ochtends direct uit huis joggen naar het park daar. Er is uitzicht op de bergen, u hoort nog steeds de vogels fluiten en de lucht is fris."
Het zinnetje “als u hier woont” is dan het deel van de taal die overtuigend kan werken. Mensen gaan zich dan voorstellen dat ze daar wonen en dat ze door die buurt gaan hardlopen. Als dat beeld hen bevalt, is dat toch weer een puntje extra om iets te kunnen verkopen.
Daarnaast is er veel ingegaan op de zintuigen van de persoon. Hij hoort de vogels fluiten en voelt de frisse lucht tijdens het hardlopen. Op die manier geeft de salesmarketing persoon eigenlijk een geleide visualisatie.
Daarnaast kun je ook ingaan op de emotionele beleving van producten of diensten.
Yes-set
Als je goed rapport hebt opgebouwd met een potentiële klant kun je een yes-set techniek gebruiken. Je begint eerst iets te verklaren wat eigenlijk al algemeen bekend is, of ten minste bekend bij je potentiële klant. Zodat de gedachte “ja, inderdaad” ontstaat. Misschien zegt de persoon het wel.
Vervolgens kun je iets anders verklaren, wat meer gekoppeld is aan je product of dienst, wat enigszins in lijn is met het eerdere. Doordat de potentiële cliënt dan al in een ja-mindset zit is de kans groter dat hij/zij dan ook meegaat in die redenatie.
Salesmarketing: "Ik ben geïnteresseerd om te zien hoe enthousiast u bent over regelmatig sporten elke ochtend. Vooral als de sportomgeving koel is, met comfortabele bewegingsruimte, kunt u naar het meer daar rennen."
Consument: "Ja, dat klopt."
Salesmarketing: "Natuurlijk, als u kijkt naar een gezonde levensstijl, zou u zeer geschikt zijn om in een gebied als dit te wonen."
Reserve yes-set
Omdat je mensen niet wilt pushen, want daar houdt eigenlijk niemand van, is het ook handig om een uitspraak te doen waarop men met een “nee” kan beantwoorden. Je kunt bijvoorbeeld iets zeggen over dat mensen niet direct hoeven te beslissen, maar dat ze juist even de tijd krijgen.
Compound suggestie
Een compound suggestie is eigenlijk een verborgen “bevel”. Als iemand bijvoorbeeld een grote investering moet doen kun je aangeven dat hij/zij het eerst thuis of met het managementteam kan overleggen. Die suggestie is eigenlijk meer een taak dat mensen waarvan je wilt dat mensen die uitvoeren.
Als je echt een heel goed aanbod hebt, dan werkt dit in je voordeel. Daarna kun je doorgaan op bonussen. Je kunt dan bijvoorbeeld iets zeggen dat als alles goed is, je ook nog bonussen hebt die van belang kunnen zijn.
Embedded suggestie
Dit gaat eigenlijk over het combineren van alle technieken. Zoals het combineren van een yes-set met een compound en dan nog even aangeven dat ook “anderen” geïnteresseerd zijn. Iets wat vaak bij huizen wordt gezegd. Dit laatste helpt echter vooral als iemand echt geïnteresseerd is, maar kan mensen afschrikken die er niet 100% voor gaan.
Twee opties
Dan kun je mensen ook nog twee opties geven waarvoor ze kunnen kiezen en dan een advies geven over de keuze die jij het beste bij ze vindt passen. Veel salesmensen gebruiken deze techniek om dan juist de duurdere optie, waarover meer winst wordt gekregen, aan te bevelen.
Verkoop rondmaken
Als je dan al je beïnvloedingstechnieken hebt toegepast en voelt dat de persoon tegenover je er klaar voor is om zaken met je te doen. Dan kun je iets zeggen als “Ben je er zeker van dat je dit wilt doen, dan…”
Dit gaat eigenlijk een beetje door op de yes-set.
Als je een “ja” hebt of bijna hebt, kun je iets zeggen over een aanbetaling, zodat de tijd vaststaat voor die persoon en niet iemand anders je tijd alsnog kan inpikken. Of je kunt iets zeggen over hoe snel of langzaam ze iets krijgen, afhankelijk van hoe snel of langzaam ze betalen.
Meerdere betalingsopties bieden
Een andere manier om een verkoop rond te maken is door het te hebben over de betalingsopties, zoals alles in 1 keer, gespreid betalen of achteraf betalen. Als de consument erin meegaat om het daarover te hebben dan weet je ook dat de verkoop in principe al rond is.
Hierdoor leid je de consument ook af van gedachten om misschien toch naar iets anders te zoeken.
Ultimatum
Door aan te geven dat het vrij exclusief is, geef je een soort ultimatum. Bijvoorbeeld:
- Er zijn slechts een x aantal producten te koop.
- Je hebt slechts plaats voor een x aantal klanten.
- Of de inschrijving sluit op een bepaalde datum.
Dat kan mensen net het drukkertje geven om de keuze te maken om zaken met je te doen.
Misschien heb je het idee dat dit allemaal marketingtechnieken zijn, en dat is ook zo, maar ze vinden dus hun oorsprong in de NLP. Het onderzoek dat al deze technieken onderzocht liet zien dat het voor het bedrijf dat huizen verkocht elke maand voor extra verkoop zorgde.
Je taal veranderen
Zelfs het gebruikmaken van meerdere talen (In de wereld van NLP wordt dit code-switching genoemd) is onderzocht. Heb je je wel eens afgevraagd waarom we in Nederland zoveel Engelse termen horen op reclames en dergelijke? Dat is een NLP-techniek en onderzoek laat zien dat reclame-uitingen die dit toepassen vaker succesvol zijn[3]. Dat verklaart ontzettend veel.
Je kunt hypnose dus gebruiken voor je eigen mindset over het ondernemen en je kunt kennis van hypnose gebruiken in je klantcontact.
Wil je meer weten over hypnose en hoe je hiermee jezelf of anderen kunt helpen? Kom dan eens naar de gratis masterclass over hypnose.
Of schrijf je direct in voor een van onze opleidingen of evenementen.
Bronnen:
[2] https://journal.unika.ac.id/index.php/jkm/article/view/5022 (Het onderzoeksartikel is met ChatGPT vertaalt om het te begrijpen, omdat dit in het Indonesisch is geschreven)