Nooit goed genoeg: Je intentie als leidraad

Je doet het nooit goed genoeg. Het maakt niet uit wat je doet, er is altijd iemand die er wat van vindt en die het niet goed vindt. Zo ken ik een verhaal van een jongen die aan zijn vader vroeg: “Pa, hoe doe je dat nu, gelukkig worden?”

De vader besloot om zijn kind te laten zien wat je moet doen om gelukkig te worden. Hij ging naar buiten met een ezel en liet zijn zoontje op het ezeltje zitten en zo maakten ze een wandeling door het dorp. De dorpelingen vonden hier heel veel van:  “Oh, dat kan toch niet om de vader te laten lopen. Dat kind heeft nog jonge benen en de vader is oud. Dit is echt niet goed.”

De volgende dag gingen ze weer een stukje lopen met de ezel en nu ging de vader op de ezel zitten. Weer reageerden er mensen in het dorp: “Oh dit is echt niet goed. Hij laat dat arme kind maar lopen met die korte beentjes van hem.”

Op de derde dag gingen ze weer naar buiten en zaten ze beiden op het ezeltje. Ook dat zorgde voor reacties in het dorp: “Oh, wat zielig voor dat ezeltje. Ze zijn beide toch veel te zwaar?”

Toen ze thuis waren vroeg de vader: “En heb je een antwoord op je vraag?”

“Ja pap, dat heb ik.”

Dit verhaal illustreert het heel goed. Het maakt gewoon niet uit wat je doet, iemand gaat er wat van vinden. Linksom, rechtsom, vooruit of achteruit is er altijd iemand die er wat van vindt. Het allerbelangrijkste wat je voor jezelf hebt te leren in dit leven is dat je gewoon je eigen ding doet. Wat jij denkt dat het beste is.

Mensen reageren ongeacht

Natuurlijk kun je fouten maken en luisteren naar andere mensen om te bepalen wat het beste is.

Maar uiteindelijk zul jij een beslissing nemen over wat je doet. Zoals een beslissing om wel of niet een relatie te houden of om wel of niet bij je huidige baan te blijven. Of dat je op vakantie gaat of niet.

Veel beslissingen worden in deze tijd wel voor je genomen, zoals met die vakantievraag.

Maar je zult toch steeds je eigen beslissingen nemen in plaats van af te wachten tot iemand anders een beslissing neemt en dan daarin meegaan.

Dat is ook goed, vooral als dit je eigen beslissing is.

Maar weet dat mensen wat van je vinden, ongeacht wat je doet.

Een tijdje geleden had ik de beste headline van een e-mail ooit. Die had de meeste impact en haalde zelfs de Telegraaf.

Achteraf was de headline misschien een beetje heftig, maar het artikel wat erbij hoorde was goed. Mensen die dat hadden gelezen waren er ook blij mee.

Alleen de mensen die heftig reageerden, die reageerden op de headline en lazen de rest van het artikel door de bril van die heftige reactie van woede en frustratie. Ik kreeg opeens allemaal haatmail, Twitter ontplofte er gebeurde opeens van alles voor een of twee dagen.

Daarna was het weer weg en hadden de mensen iemand anders gevonden om op te zeiken.

Dan kun je denken dat je het niet weer gaat doen of juist genuanceerder of rustiger. Dan ga je je conformeren, omdat je geen zin hebt in al die haat. Dan kan het nog steeds gebeuren.

Het maakt dus niet uit wat je doet.

Je zuivere intentie is goed genoeg

Als jij denkt dat iets goed is en je doet het met de juiste intentie, dan is het goed.

Wanneer jij de intentie hebt om iemand een hak te zetten, kwaad te doen of je een ego-intentie hebt van “kijk mij eens even”,  dat weet je dat is niet goed of slecht, maar je weet dat er iets kan gebeuren.

Je weet dan dat je er iets misschien toch iets te hard in had gezet.

Eerlijk gezegd had ik die headline ook wel geplaatst om te provoceren, om iets uit te lokken.

Wist ik veel dat het zo goed zou werken. Dan moet ik er achteraf ook niet over zeuren. Het was wel de intentie om te provoceren en dat is toch gelukt? Dan heb je toch een soort succes.

Het liefst zou ik in mijn ideale leven eerst een juiste intentie zetten voordat ik iets doe. Ik ben alleen van het kaliber doen en dan denken, in plaats van denken en dan doen.

Dus vaak doe ik iets en dan ga ik daarna nadenken over hoe handig het was.

Natuurlijk denk ik er wel even over, maar niet lang genoeg om de intentie er even goed in te zetten en om na te denken of dit de juiste manier is.

Voor jezelf moet je ook nadenken of het zuiver is wat je doet. Wat is de achterliggende reden van waarom je het doet? Dan moet je ook eerlijk voor jezelf zijn.

Is het een motief om inderdaad te provoceren? Dat is prima als dat je zuivere intentie is.

Je zuivere intentie biedt inzicht

Als je het dan een beetje probeert weg te praten, dan is dat niet zuiver. Dus van: “Nee hoor, ik deed het vanwege bla bla bla.”

Het is ook oké als je gewoon iets deed om keihard te kwetsen. Dat is zuiver. Misschien denk je van niet, maar de intentie is zuiver. Het is dan niet twijfelachtig en je weet dat het echt zo bedoeld is.

Je kunt beter een zuivere intentie hebben die niet tof is, want dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. Dan heb je wel iemand die eerlijk is over dat hij/zij mensen haat of iets dergelijks.

Daar kun je van alles van vinden, dat doe ik ook, maar dat is wel zuiver.

Maar ik denk dat wanneer je zuiver bent over wie je bent en over je intenties, dat het heel lastig wordt om iets wat niet tof is vast te houden.

Dank denk je sneller: “Waarom zou ik dat nou doen (zoals mensen kwetsen), waar slaat dat eigenlijk op?”

Je krijgt dan snel dat gevoel, omdat niet coole intenties dan opeens in het licht staan. Het houdt juist stand als het in het donker staat of onder het oppervlakte is.

En het is heel moeilijk om zo eerlijk of zuiver te zijn over jezelf. Je wilt graag zeggen dat je zo niet bent, maar op dat moment was het wel zo. Maar er zuiver over zijn is handiger. Je hoeft die werkelijke intenties verder niet te delen, maar je moet het voor jezelf weten.

Want dat zal echt een verschil maken.

Dan komt de reactie ook minder hard binnen. Dan kan het je nog steeds raken wat mensen vinden, maar dan begrijp je de reactie beter.

Mijn intentie is dat ik wil inspireren en soms wil ik grappig zijn en dan hoop ik dat dat lukt. Soms wil ik ook iets delen waar je wat aan hebt en dan hoop ik dat dat lukt.

Wees voor jezelf dus helder en zuiver over wat de bedoeling is.

Soms kan het je wat schelen, maar over het algemeen maakt het niet uit wat je doet. Iedereen vindt er wel wat van. Denk gewoon aan die ezel en de vader met zijn kindje en doe gewoon wat je wilt doen.

Beluister ook deze podcast:

https://www.buzzsprout.com/195236/3750926-je-doet-het-nooit-goed?play=true

Een intentie zetten is goed genoeg

Intenties bieden dus inzicht en kunnen je helpen om daarna het juiste te doen. Een intentie zetten betekent dat je weet wat je doel is en op welke manier je die kunt behalen. Dit is dus iets breder dan een doel stellen en doordat je weet hoe je jouw doel kunt behalen kan het ook je motivatie verbeteren[1].

Als je iets wilt doen is de kans ook groter dat je het doet wanneer je een intentie zet. Het is dan wel belangrijk dat je niet een intentie zet omdat je denkt dat je omgeving dit van je verwacht. Als het een “gecontroleerde” intentie is, in plaats van je eigen intentie, is de kans kleiner dat je doet wat de intentie aangeeft[2]. Dan is de intentie als het ware niet zuiver, al is het om hele andere redenen dan het beschermen van je eigen ego.

Heb je moeite met het zetten van intenties of heb je toch het gevoel dat je intentie niet goed genoeg is? Dan kan hypnose je helpen om te achterhalen waarom je de mening van anderen belangrijk vindt en wat je kunt doen om alsnog te doen wat je zelf wilt doen.

Tijdens de opleiding van het Hypnose Instituut krijg je de handvatten en technieken om hiermee jezelf of juist andere mensen te helpen. Er zijn technieken die je snel helpen om kleinere problemen op te lossen en wanneer problemen toch dieper liggen heb je ook wat uitgebreidere technieken om de oorzaak van het probleem te achterhalen en op te lossen.

Dit soort kennis is ideaal voor jezelf en om andere mensen mee te helpen, vooral als je het gevoel hebt dat het nooit goed genoeg is.

Wil je meer weten over hypnose? Kom dan eens naar de gratis online masterclass over hypnose.

Of schrijf je in voor een van onze opleidingen.

[1] https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/AMR.1991.4279004

[2] https://bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.2044-8287.1997.tb00548.x