arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat te doen bij ontslag? Tips om sterk te blijven
4 maart 2017 

Wat te doen bij ontslag? Tips om sterk te blijven

Ontslagen worden is voor niemand leuk. Maar wat doe je daarna? Hoe ga je verder met je leven en pak je de draad weer op nadat je bent bijgekomen van je plotselinge verlies van werk. Als je ontslagen wordt, of wilt worden, moet je daarna allerlei stappen zetten. Je hebt zowel praktische zaken te regelen, zoals je uitkering, als mentale zaken om sterk te blijven en om in jezelf te blijven geloven.

Om je te helpen om goed door je ontslag heen te komen ga ik in dit blog in op wat de gevolgen zijn van ontslag en wat je kunt doen om mentaal sterk te blijven.

Ontslagen en nu: gevolgen van ontslag

Ontslagen worden heeft veel effect in je leven. Het kan ervoor zorgen dat je financiële klappen moet opvangen en ook mentale klappen zijn vaak een gevolg van ontslag.

Gezondheidsgevolgen

Uit Duits onderzoek blijkt dat mensen die ontslagen zijn, en dan met name vrouwen, hiervan veel nadelen ondervinden. De tevredenheid over het leven wordt bij vrouwen die ontslagen worden significant lager dan bij mannen.

Dit heeft er volgens de onderzoekers mee te maken dat er minder opties zijn om iets te doen en doordat het spanningen in het gezin kan opleveren.

Daarnaast blijkt ook dat vrouwen sneller last krijgen van depressieve gevoelens, maar niet van angst. Vooral als hun financiële situatie er erg op achteruit gaat en hun partner hen mentaal niet steunt kunnen ze hier meer last van krijgen.

Toch betekent dit niet dat mannen geen last hebben van ontslag. Ook mannen ervaren veel psychologische stress na het verlies van hun baan. Daarbij kunnen mannen juist weer wel angst, vijandigheid en woede ontwikkelen.

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat ontslag bij oudere mannen ervoor kan zorgen dat het de gezondheid significant verlaagt. Echter, als je toch een nieuwe baan vindt zijn die effecten weer snel weg.

Als je langdurig werkeloos blijft als oudere wordt je gezondheid niet alsnog weer slechter. Je zet als het ware een stap terug, maar daar blijft je gezondheid dan ook staan.

Effect op het zelfvertrouwen

Ontslag heeft wisselend effect op het zelfvertrouwen van mensen. Vrouwen kunnen bijvoorbeeld door ontslag sneller last krijgen van een verlaagd zelfvertrouwen dan mannen. Ontslag hoeft ook niet altijd direct te leiden tot een verlaging van het zelfvertrouwen, maar als je langdurig werkeloos raakt kan dit wel een negatief effect hebben op je zelfvertrouwen.

Optimisme is wel belangrijk om een baan te vinden. Door optimistisch te blijven wordt de kans dat het lukt ook groter.

Zoals te zien in deze onderzoeken is het belangrijk om niet bij de pakken neer te zitten, maar om op zoek te gaan naar financiële stabiliteit en om mentaal sterk te blijven zodat je sneller een nieuwe baan vindt.

Uitkering na ontslag

In Nederland zijn er meerdere mogelijkheden om financiële stabiliteit te krijgen na ontslag. De meeste mensen hebben recht op een WW-uitkering en daarna kun je bijstand krijgen.

Als je een koophuis hebt moet die meestal verkocht worden, of te koop staan, voordat je recht krijgt op bijstand. Een koophuis heeft geen effect op het recht op een WW-uitkering.

De financiële stabiliteit is er dus wel, maar je hebt wel aanpassingsvermogen nodig om hiermee om te gaan. Je moet dan bijvoorbeeld vaker iets op de fiets doen of naar een andere supermarkt gaan waar alles net even wat goedkoper is.

Rouwverwerking na ontslag

Het verlies van een baan is eigenlijk een erg traumatische beleving. Naast alle praktische zaken die geregeld moeten worden heb je ook een emotionele klap te verwerken van het verlies van de baan.

Hierdoor kun je bijvoorbeeld een rouwverwerkingsproces doorlopen die vergelijkbaar is bij de rouwverwerking van het verlies van iets wat je dierbaar is.

Bij rouwen horen allerlei emoties, zoals verdriet en ook woede. Het is heel normaal als je in het begin allerlei emoties hebt over het verlies van je baan.

Tips om sterk te blijven na ontslag en sneller een baan te krijgen

Er zijn meerdere manieren om depressieve gevoelens te verminderen en om sneller te herstellen na het verlies van een baan. Daarbij kunnen de tips ook nog leiden tot het sneller vinden van een nieuwe baan.

Tip 1: Schrijf over je gevoelens

Uit onderzoek blijkt dat mensen die dagelijks over hun gevoelens met betrekking tot het verlies van hun baan schreven sneller een nieuwe baan vonden dan mensen die alleen schreven over niet-traumatische gebeurtenissen en mensen die niets schreven.

Het opschrijven van je gevoelens kan helpen om het verlies van de baan sneller te verwerken waardoor je ook sneller in je eigen kracht staat. Het schrijven beïnvloedde de mening of overtuigingen die mensen hadden over hun oude werk en de overtuigingen over het vinden van een nieuwe baan.

Schaf dus een dagboek aan.

Tip 2: Schrijf positieve dingen van de dag op

Optimisme is belangrijk om een nieuwe baan te vinden. Door elke dag minimaal 3 positieve dingen die gebeurd zijn op te schrijven is het makkelijker om optimistisch over je situatie te blijven.

Tip 3: Houd een dagschema aan

Tijd vullen gaat erg eenvoudig als je werk hebt. Als je geen werk meer hebt is de eerste week nog prettig, want het voelt als vakantie. Maar als je langdurig een gebrek aan ritme hebt kan dit zorgen voor minder positieve gevoelens en een verslechtering van je mentale gezondheid.

Probeer daarom een schema voor jezelf te maken waardoor je op “werkdagen” iets te doen hebt. ’s Ochtends speur je bijvoorbeeld je netwerk en bedrijven af naar werk en ’s middags ga je aan de zelfstudie om je kennis over je vakgebied op peil te houden. Als je juist ’s middags een hobby wilt oppakken, zoals schrijven of schilderen, is dat natuurlijk ook goed. Als je maar niet te veel lege dagen hebt.

Een schema zorgt voor een betere gezondheid, minder stress en vergroot ook de kans op het vinden van nieuw werk.

Daarbij kan het je helpen als je opeens een probleem hebt met je identiteit. Als je werk veel bepaalde van hoe jij jezelf identificeerde kun je dit schema gebruiken om een nieuwe identiteit te formuleren. Je bent immers meer dan je werk.

Tip 4: Gebruik mindfulness voor zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen helpt niet alleen om je kwaliteit van het leven hoog te houden, het helpt ook om meer te solliciteren dan als je een lager zelfvertrouwen hebt. Ontslag of dreigend ontslag kan allerlei vervelende gedachten opleveren over je kwaliteiten en karakter. Door mindfulness te gebruiken ben je je sneller bewust van die gedachten en kun je ze ook sneller stoppen. Dit helpt niet alleen voor je zelfvertrouwen, maar ook voor je zelfverzekerdheid.

Daarbij kun je ook het terugdenken aan je werk en “wat als…” gedachten sneller stopzetten. Die leiden uiteindelijk nergens naar en zijn alleen maar frustrerend.

Tip 5: Ga naar de kapper

Om jezelf een boost te geven kan een nieuw kapsel al veel helpen. Door even naar de kapper te gaan of om me-time op een andere manier in te vullen gun je jezelf wat rust en zorg je voor je zelfvertrouwen.

Tip 6: Beweeg

Door te sporten maak je allerlei stofjes aan die je een gelukkig gevoel geven. Daarbij kan ontslag ervoor zorgen dat ook je fysieke gezondheid erop achteruit gaat. Door dagelijks minimaal 30 minuten te bewegen zorg je voor je lichaam.

Dansen, wandelen, zwemmen of gewoon naar de fitness gaan kan al ontzettend helpen.

Tip 7: Vermijd het slachtoffer te zijn

De situatie is vervelend en het kan daardoor erg aantrekkelijk zijn om de slachtofferrol op je te nemen en de hele dag zielig in bed te blijven liggen. Dit helpt je uiteindelijk niet. Zet daarom de wekker en gebruik tip 3.

Daarnaast kun je ook je sociale contacten nu weer versterken wat ook helpt om tips te krijgen over hoe je verder kunt. Daarbij kan hulp uit een onverwachte hoek komen.

Ik wil ontslag nemen, maar durf niet

Dan heb je natuurlijk ook nog mensen die al lang klaar zijn met het werk wat ze doen. Toch kan onzekerheid over de financiën en het vinden van een nieuwe baan ervoor zorgen dat je angst hebt om ontslag te nemen. Je moet bijvoorbeeld uitzoeken of je bij het nemen van ontslag wel recht hebt op een WW-uitkering. In veel gevallen heb je er dan namelijk geen recht op.

De manieren om sterk te blijven na ontslag helpen je ook om angst te verminderen voor het nemen van ontslag. Een dagboek met positieve dingen die gebeurd zijn, mindfulness voor je zelfvertrouwen en alvast solliciteren voor een nieuwe baan zijn stappen die je kunt zetten om eerder ontslag te kunnen nemen.

Wil je meer weten over mentale technieken voor het verbeteren van je mindset en je leven? Kom dan eens naar een seminar of volg een workshop. Bekijk daarnaast ook de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland.

Bronnen:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1468-0297.2008.02246.x/full

https://academic.oup.com/psychsocgerontology/article/55/3/S131/607082/Health-Effects-of-Involuntary-Job-Loss-Among-Older

https://www.cambridge.org/core/journals/psychological-medicine/article/div-classtitlemental-health-effects-of-job-loss-in-womendiv/7552307FC73EE71E894688CD230408AB

http://amj.aom.org/content/37/3/722.short

https://books.google.nl/books?hl=nl&lr=&id=WuiROhPnAtkC&oi=fnd&pg=PA1&dq=coping+with+job+loss&ots=Y29eommeEq&sig=3UQroblKLo7UCDA3DCjAnBZctrM#v=onepage&q=coping%20with%20job%20loss&f=false (pag 3, 4 en 5)

http://amj.aom.org/content/43/1/90.short

https://psychcentral.com/blog/archives/2014/02/11/7-steps-to-surviving-job-loss/

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies