arrow_drop_up arrow_drop_down
13 juni 2019 

Ontspannen met hypnose: Handige tips

Ontspannen: We willen het allemaal, maar het is zo lastig. Heb jij ook van die dagen dat je niet kunt ophouden met doen. Je moet werken, je moet lunchen, je moet weer werken, je moet boodschappen doen, je moet bewegen, je moet eten, je moet een serie kijken en je moet slapen. Je moet dus van alles en hierdoor sta je de hele dag in de GO-stand.

Ontspannen is ontzettend belangrijk. Momenten waarop je niets moet, zelfs geen serie hoeft te kijken, zijn belangrijk. Maar ja, als je moet ontspannen wordt ontspannen ook weer een moetje en hoe goed gaat dat met ontspannen?

Het vervelende als je de opdracht krijgt om te ontspannen, is dat je daar weer gespannen van kunt raken[1]. Veel mensen weten ook niet wat ontspannen betekent. Ontspannen kan namelijk lekker wandelen zijn, maar wanneer heb jij voor het laatst bewust je spieren en je lichaam ontspannen?

Je weet waarschijnlijk heel goed hoe je lichaam voelt als je kwaad of geagiteerd voelt, maar hoe voelt jouw lichaam zich als alles gewoon lekker en goed gaat? Weet jij hoe je lichaam voelt als het helemaal ontspannen is?

Meestal wordt ontspanning samen met beweging onderzocht. Uit onderzoek blijkt dat als mensen werk hebben ze minder vaak ontspannen en dat wanneer iemand hoger opgeleid is deze vaker sport dan iemand die laag opgeleid is.

Het sporten wordt gezien als iets dat gezond is en het ontspannen wordt gezien als iets waar je gelukkig van wordt[2].

Dit is eigenlijk heel bijzonder dat mensen denken dat ontspanning vooral goed is voor geluk. Het is namelijk ook ontzettend gezond voor je. Ontspanning zorgt namelijk voor minder stress en minder stress zorgt voor een lagere bloeddruk, gezonder dieet en vaak voor minder overgewicht. Het zorgt dus voor veel meer dan alleen geluk. In het onderzoek wordt zelfs gezegd dat hoe meer mensen ontspanden, hoe minder medicatie nodig was.

Hoe kun je dan het beste op een gezonde manier ontspannen?

Kijk op tijd en noodzaak veranderen

Zoals te zien in het onderzoek heb je eerst te maken met de perceptie van tijd en wat noodzakelijk is. Mensen met werk ontspannen minder en mensen die hoger opgeleid zijn die sporten juist meer. Je kunt hierdoor denken dat werkende mensen met een hoge opleiding echt nauwelijks de tijd nemen om te ontspannen vergeleken met mensen met een lagere opleiding.

Daarom kan je met hypnose je overtuigingen achterhalen over de tijd die je hebt om te ontspannen en de noodzaak om te ontspannen.

De manier om een burn-out te krijgen is om zo in bewegen te geloven dat je na een lange dag werken gaat sporten en totaal geen tijd neemt om te ontspannen en je dus van alles moet.

Er zijn meerdere manieren waarop hypnose kan helpen je overtuigingen over ontspanning en het belang hiervan te achterhalen. Dit kan bijvoorbeeld met regressie of een Socratisch gesprek. Met een Socratisch gesprek wordt de waarom vraag een aantal keer herhaald om zo bij de kern van je overtuigingen te komen. Je kunt zelfs zo ver gaan dat je erachter komt waardoor die is ontstaan en dat dát nergens op slaat.

Dit biedt ruimte voor het krijgen van nieuwe overtuigingen. Dit kan bijvoorbeeld met hypnotische suggesties. Doordat je in hypnose bent neem je deze suggesties beter in je op en komt het gelijk in je systeem. Je kunt deze ook zelf herhalen nadat de hypnotiseur ze heeft gezegd, zoals:

“Ik mag tijd vrijmaken om te ontspannen.”

“Ontspannen is goed voor mijn fysieke gezondheid.”

“Ontspannen is goed voor mijn mentale gezondheid.”

“Ontspannen betekent ontspannen spieren.”

“Ik mag plat liggen om te ontspannen als ik daar zin in heb.”

Dit zijn slechts voorbeelden van hypnotische suggesties. Afhankelijk van jouw overtuigingen over ontspanning kun je andere suggesties krijgen van je hypnose-expert.

Hypnotische oefeningen voor ontspanning

Wat betreft ontspanning wordt hypnose vaak vergeleken met meditatie. Uit onderzoek blijkt dat hypnose en meditatie beide voor diepere ontspanning zorgen dan wanneer je alleen “ontspant” en dat dit voor vergelijkbare gezondheidsvoordelen zorgt[3].

Onder hypnose komen is alleen al een vorm van ontspanning. Er is ook ontspanning nodig om onder hypnose te komen. Een goede manier om te checken of je ontspannen bent en of de hypnose werkt is arm-levitatie. Je bent dan zo ontspannen dat je onbewust je arm omhoog doet. Het lijkt dan net alsof je arm een vrije wil heeft.

Een goede inductie van hypnose zorgt al voor ontspanning. In eerste instantie krijg je van de hypnose-expert de instructie om rustig adem te halen en om je spieren te ontspannen en je ogen te sluiten. Dit is slechts ontspanning.

Vervolgens wordt de hypnose geïnduceerd. Dit kan op meerdere manieren, zoals met een visualisatie, zoals:

“Je ontspant je spieren en je merkt dat je steeds meer en meer ontspannen raakt. Je zit in een ontspannen lift. Een lift die is gemaakt voor comfort en met elke verdieping die de lift stijgt raak je meer ontspannen. De lift is van glas en de zon die bij elke nieuwe verdieping beter op je schijnt zorgt voor meer en meer ontspanning. Totdat je zweeft in een wolk van ontspanning.”

Je hebt ook snellere inducties waarbij je je moet verbeelden dat je verdoving krijgt die je lichaam helpt te ontspannen.

Visualisaties om ontspanning te versterken

Zweven en ontspannen, dat is allemaal super leuk, maar je bent maar 1 stressvolle gedachte verwijderd van spanning in je lichaam die die ontspanning door de inductie laat verdwijnen. Daarom is het belangrijk om je hersens een andere taak te geven waarover ze kunnen nadenken. Dit is waarom hypnose voor sommige mensen beter werkt dan meditatie.

Visualisaties kun je ook gebruiken om de ontspanning door hypnose te laten voortduren en om ervoor te zorgen dat je hersens bezig zijn met die visualisatie.

Meestal ga je dan een plek visualiseren die je heel prettig vindt en waar jij in het verleden ontzettend goed hebt kunnen ontspannen of een locatie die je eens hebt gezien op een film of terwijl je een boek las. Je visualiseert dan hoe jij je in die ruimte of omgeving beweegt een comfortabele plaats vindt. Je lekker gaat liggen en je jouw spieren nog een keer helemaal ontspant. Hoe de spieren in je voeten, benen, buik, rug, armen, je nek en schouders en je gezicht ontspant. Hoe je daar geniet van de warmte en de geluiden die je er hoort (of juist niet).

Dit hangt allemaal af van jouw ervaringen en daar zal een hypnose-expert het eerst met je over hebben. Een visualisatie die voor jou werkt wordt ook vaak opgenomen op mp3 zodat je die thuis kunt beluisteren om te ontspannen met hypnose.

Visualisaties voor spierontspanning

Soms kun je echter zo gespannen zijn dat het lastig is om met die prachtige plek alleen je spieren te ontspannen. Misschien schiet je zelfs opeens in de kramp. Ook dan biedt hypnose extra technieken om ervoor te zorgen dat als je gedachten je niet afleiden, maar de spanning in je lichaam die er ook uit gewerkt kan worden.

Meestal vindt er dan eerst een voorgesprek plaats. In dat gesprek word je bijvoorbeeld gevraagd naar zo’n mooie plek waar je helemaal kunt ontspannen. Daarnaast krijg je ook vragen over bijvoorbeeld welke kleur je koppelt aan spanning en welke kleur je koppelt aan ontspanning.

Dan krijg je dezelfde visualisatie als eerst. Bij die mooie plek, waar jij compleet kunt ontspannen. De visualisatie gaat echter een stap verder. Je ziet in de kleur van je lichaam waar je gespannen en ontspannen bent. Met elke ademteug die je neemt wint de kleur van ontspanning meer van je lichaam. Je kuiten kunnen opeens goed ontspannen, want de kleur van ontspanning is aan het winnen. Je schouders zijn opeens ontspannen, want je lichaam vult zich met de kleur van ontspanning. Je gezicht kan opeens uitdrukkingsloos zijn en dus helemaal ontspannen, want je lichaam (en dus ook je hoofd) vult zich met de kleur van ontspanning.

Door met die kleuren of andere symbolen te spelen helpt de hypnose-expert je om je onderbewuste spanningen uit je lichaam te krijgen zodat je volledig kunt ontspannen.

Hypnose en ontspanning

Hypnose helpt je dus met het vinden van tijd voor ontspanning. Ontspanning kan ook zijn het lezen van een boek of het kijken van een film, maar als je merkt dat dit niet voldoende is om stress weg te ontspannen kan hypnose ook nog op andere manieren helpen.

Alleen al het onder hypnose komen is een vorm van ontspanning. Vervolgens kan die ontspanning worden vastgehouden met visualisaties en die visualisaties kunnen versterkt worden om de ontspanning van je spieren en gedachten te bevorderen.

Wil je meer weten over hoe hypnose precies werkt en hoe je iemand of jezelf kunt helpen met een visualisatie. Hoe je dit precies doet? Kom dan eens naar een hypnose playshop of schrijf je in voor een van de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland. Vraag naar de online mogelijkheden.

[1] https://www.psychologytoday.com/intl/blog/insight-therapy/201011/why-you-should-relax-about-relaxation

[2] https://eprints.soton.ac.uk/406720/1/The_effects_of_exercise_and_relaxation.pdf

[3]https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/31445275/304.full.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1557755898&Signature=phC4%2FjC5qw8rVQsSzZvhs2PuGTw%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DA_Physiological_and_Subjective_Evaluatio.pdf

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies