Wat doet een ondernemer? De rollen die je hebt als ondernemer
21 februari 2021 
6 min. leestijd

Wat doet een ondernemer? De rollen die je hebt als ondernemer

Als ik nu overnieuw zou beginnen met ondernemen zou ik het heel anders doen. Ik zou nu heel anders gaan denken, omdat ik nu weet wat er gaat gebeuren. Misschien ken je dat wel, dat als je met deze kennis weer 17 of 18 zou zijn je zaken heel anders zou aanpakken. Je volgt wellicht nog wel hetzelfde levenspad, omdat het zaken zijn die je niet zou willen missen, maar hypothetisch gezien. Met de kennis van nu? Je bent natuurlijk veel wijzer geworden, dus dan ga je andere dingen doen.

Dan is het handig als er iemand is die er al is geweest en die je kan vertellen wat je allemaal gaat meemaken.

De rol van de ondernemer

Als je bijvoorbeeld een praktijk begint stap je in de rol van ondernemer. Maar in wezen ben je nog steeds iemand die zijn vak gewoon leuk vindt. Een bakker vindt het gewoon leuk om bakker te zijn, maar als hij voor zichzelf begint krijgt hij er allemaal rollen bij. Rollen van manager, marketeer, sales, research en development, HR, financiën, je krijgt er allemaal rollen bij. Met daarin ook nog subgroepjes.

Je krijgt er heel veel rollen bij, terwijl je gewoon het werk wilt doen wat je leuk vindt.

Dat is vaak een valkuil waarin mensen stappen. Ze weten namelijk niet altijd bij het ondernemen dat ze in al die rollen stappen. Volgens Stevenson is ondernemerschap het navolgen van kansen met middelen die op dit moment buiten je controle zijn[1]. Dit gaat dus over je individuele capaciteiten, zoals je schilderkunst, en hoe die functioneren in de maatschappij waarin je wilt ondernemen (hoe ga je die verkopen? Hoe krijg ik fondsen waardoor ik een expositie kan geven?). Daar heb je dus al die rollen voor nodig en je kunt hulp nodig hebben bij het vervullen van die rollen.

Je merkt dit ook wel eens bij hobby’s, zoals naar de sportschool gaan. Opeens denk je dat je er zaken bij moet hebben. Misschien neem je niet een andere rol aan, maar wordt er een andere rol gecreëerd. Dat je opeens ook op je voeding gaat letten en dat je gaat kijken naar hoe je lichaam reageert op voeding.

Dan komt die rol erbij.

Mindset over je rol als ondernemer

Of de mindset kant, de mindset van een sporter. Voor je het weet komen er allerlei super toffe rollen bij.

Als ondernemer komen die rollen er niet misschien bij, maar komen ze er zeker bij. Je kunt twee dingen doen. Je kunt proberen die rollen aan te nemen. Zo kun je proberen een boekhouder te zijn, maar voor mij was dat al een lastige rol om in te komen. Natuurlijk is het wel handig om te weten wat er uitgaat en wat er binnenkomt. Maar een grootboekrekening is voor mij abracadabra. Die rol heb ik dus snel uitbesteed. Het leuke aan zo’n netwerk van ondernemers die in andere zaken weer heel goed zijn is dat het vaker wat informeler voelt dan bijvoorbeeld een hiërarchische werkvloer.

Maar de andere rollen, de sales, de verkopen, die krijg je er ook bij. Je moet jezelf gaan verkopen. Veel mensen hebben dan last van zichzelf zichtbaar maken.

Want wat betekent dat nu precies? Video’s maken? Gaan schrijven? Van wie moet dat?

Ook van die coaches en mensen die je helpen met ondernemen, met sales, die brengen je in hypnose. Die willen je dingen verkopen. Wil je dat hebben?

Heb je het nodig? Ga je dood als je het niet hebt?

Vroeger stond er alleen een bordje voor de deur met de tekst dat iets tien cent kostte.

Maar sinds de jaren dertig worden er ook zaken vermarkt die je leuk vindt om te hebben. Dan gaat het niet meer om alleen de boter, maar ook de eigenschappen van de boter.

Een laptop? Daar heb je ook allerlei merken voor. Voor een Apple betaal je al gauw drie keer zoveel. Waarom doen we dat eigenlijk? We vinden het gewoon mooi, er is geen echte reden, ik ben zelf ook een Apple fan. Nu zijn er natuurlijk mensen die zeggen dat de Apple betere software heeft en bla bla bla, maar je kunt er uiteindelijk hetzelfde mee als met andere laptops, al dan niet wat makkelijker of intuïtiever.

Ze hebben ook een enorme marge op hun producten en dat betekent dat ze overpriced zijn, maar ze worden verkocht dus het geeft niet.

Heb je per se die nieuwe telefoon nodig of die dure sportschoenen?

Maakt het uit? Eigenlijk niet, maar ergens in onze gedachten geeft het ons een bepaalde voldoening.

Het gaat dus om de waarde die je zelf geeft aan bepaalde zaken. Ondernemerschap is ook meer gebaseerd op waarden dan op bijvoorbeeld dat je een promotie wilt maken[2].

Als je gaat ondernemen is het dus van belang om te weten waarom je wilt ondernemen en waarom je denkt dat dit je meer brengt dan wanneer je bijvoorbeeld in loondienst bent.

Een hypnotiseur kan je hiermee helpen door bijvoorbeeld een socratisch gesprek over ondernemen te voeren. Dit is vooral handig wanneer je nog bezig bent om de knoop om te gaan ondernemen wel of niet door te hakken.

Goed worden in je ondernemersrollen

Als je de rol van marketeer aanneemt moet je hier ook over nadenken. Je hebt een product en dan moet je gaan nadenken over hoe je dit verkoopt aan die mensen.

Wanneer je geen bedrijf hebt kun je zelfs deze rollen aannemen. Stel je voor dat je op date gaat, dan is het goed om jezelf te vermarkten en te verkopen. Zo werkt het ook wanneer je loonsverhoging wilt. Je moet dan aan je baas laten zien waarom jij waardevol bent voor het bedrijf. Als je wilt dat je partner iets doet, moet je het zo verkopen dat hij/zij het ook leuk vindt om te doen.

Je kunt mensen natuurlijk ook onder druk zetten om iets te doen, maar dan doen ze echt niet meer dan je vraagt.

Als je iemand juist zo beïnvloed dat hij het leuk vindt om te doen is dat veel beter. Als iemand het leuk vindt om de dingen te doen die moeten gebeuren is het gewoon super.

Je kunt denken dat mensen dat zelf gewoon moeten doen. Maar mensen zijn sowieso al beïnvloed, of ze het nu tegen hun wil indoen of juist dat ze iets willen doen.

Zelfs als je niet wilt beïnvloeden, ben je aan het beïnvloeden. Als je een ruimte in loopt met andere mensen en je doet niets, dan gaan mensen er toch iets over denken. Als je er niet bent en je was wel verwacht, dan heeft dan ook invloed. Dan zijn er ook nog mensen die beïnvloed worden door dode mensen. Die mensen zijn al jaren weg, maar andere mensen laten zich nog steeds door hen beïnvloeden.

Je hebt dus enorm veel invloed, zelfs als je het niet wilt. Dus dan kun je er maar beter maximaal goed in worden. Want hoe zou het zijn als je er goed in bent? Als je dat dan ook nog gebruikt voor het goede, dat is super.

Manipuleren, iemand iets laten doen wat hij niet wil, helpt niet. Want als die persoon erachter komt, dan doet hij nooit meer wat voor je.

Maar iemand beïnvloeden die het daardoor leuk vindt om iets te doen, dat is super. Hij blijft het leuk vinden om te doen en die persoon vindt het ook geweldig dat jij die rol hebt gehad. Het is als ondernemer ook normaler om af en toe iemand in te huren die iets voor je kan doen, dan wanneer je bijvoorbeeld in loondienst bent. In loondienst ben je vaak juist helemaal gecommitteerd aan één taak[3].

Als ik iemand beïnvloed met hoogtevrees zodat hij dat niet meer eng vindt, dan gaat hij graag een flat in.

Die rollen, zelfs zonder een bedrijf, zijn belangrijk. De financiën en de administratie zijn belangrijk. Voor een ondernemer is het vermarkten van jezelf belangrijk. Ga je daarin verdiepen, want er zijn structuren en ideeën voor.

Je hebt allerlei contexten waarin je je kan verbeteren.

Beluister ook deze podcast:

https://www.buzzsprout.com/195236/2749099-welke-rollen-speel-je-allemaal-als-ondernemer-en-wat-kan-je-ermee?play=true

Ondernemersrollen kiezen

Je gaat dus als ondernemer allerlei dingen doen naast het werk dat je leuk vindt. Als je nog niets te makken hebt kan het zijn dat je eerst alles zelf moet doen. Zelf je administratie bijhouden, zelf je website bijhouden, zelf je social media bijhouden en dit allemaal naast het werk waarvoor je eigenlijk wilt ondernemen.

Vind je het lastig om bij voorbaat te zien hoe dit allemaal gaat uitpakken? Dan kan een hypnotherapeut je hiermee helpen. Met een oefening waarmee je jouw leven voorstelt over een jaar, als succesvolle ondernemer, kun je bepalen welke rollen je zelf op je neemt door ze te leren of welke rollen je uitbesteedt.

Dit beeld kan je al ontzettend veel rust en vertrouwen geven, waardoor jij de knoop kunt doorhakken om wel of juist niet te gaan ondernemen.

Wil je meer weten over hoe hypnose je kan helpen om een leven te leiden naar de waardes die je hebt? Kom dan eens naar de gratis online hypnose masterclass.

Of schrijf je in voor een van onze opleidingen om zelf een hypnotiseur te worden die mensen helpt om van hun problemen af te komen.

Bronnen:

[1] https://www.unm.edu/~asalazar/Kauffman/Entrep_research/e_won.pdf

[2] https://www.unm.edu/~asalazar/Kauffman/Entrep_research/e_won.pdf (pag 3).

[3] https://www.unm.edu/~asalazar/Kauffman/Entrep_research/e_won.pdf (pag 3).

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Je hebt het niet je doet het' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie via livestream ging onderwijzen.
Reactie plaatsen