Aanmoediging geven en krijgen: Voor school, sport en andere situaties
06 juni 2022 
9 min. leestijd

Aanmoediging geven en krijgen: Voor school, sport en andere situaties

We kunnen allemaal wel wat aanmoediging in ons leven gebruiken. Als kind krijg je vaak nog best wat aanmoediging. Wanneer je ouders dit niet geven zijn er vaak wel vrienden of opa en oma die je aanmoedigen om iets goed te doen, maar in je volwassen leven moet je opeens jezelf aanmoedigen. Hoe pak je dat nu aan en hoe kun jij mensen in je omgeving aanmoedigen? In dit blog ga ik er dieper op in.

Aanmoediging krijgen is ontzettend fijn. Het geeft je een beter gevoel en je voelt een betere band met de mensen van wie jij aanmoediging krijgt. Vooral in tijden van moeite is aanmoediging fijn.

Als kind word je voortdurend aangemoedigd, maar ook als volwassen persoon kan je aanmoediging goed blijven gebruiken om je goed te voelen[1].

Het kan je gevoel van welzijn en je gevoel van kwaliteit van leven verbeteren[2].

Er zijn allerlei manieren waarop je mensen kunt aanmoedigen. Een aantal zaken zijn handig om in de gaten te houden, namelijk:

  1. Focus op wat goed gaat.
  2. Communiceer respect.
  3. Waardering laten zien.
  4. Vermijd een superieure manier van doen tijdens het aanmoedigen.
  5. Deel persoonlijke ervaringen.
  6. Geef motivatie.
  7. Cheerleading (juichen).

Moedig iemand ook aan over bepaald specifiek gedrag en niet in het algemeen. Daarnaast is het ook handig als de aanmoediging aansluit op de doelen, wensen en gevoelens van de persoon die de aanmoediging van je krijgt (bron 2).

Het is ook handig als je aanmoediging geeft en krijgt van mensen met wie je samenwerkt, voor wie je respect hebt, met wie je verantwoordelijkheden deelt, bij wie je je gelijkwaardig voelt en met wie je een gevoel hebt dat je “erbij hoort” of misschien waar je bij wilt horen[3].

Aanmoediging geven gaat het beste als:

  1. Als je accepteert dat anderen en jijzelf ok zijn zoals ze zijn.
  2. Als je de ander vertrouwt en als de ander jou vertrouwt.
  3. Als de ander een keuze heeft in hetgeen waarvoor je aanmoediging geeft.
  4. Als je hoop en vertrouwen uitspreekt in plaats van verwachtingen (bron 3).

Je merkt dat je voldoende aanmoediging hebt (gehad) als je:

  1. Een positief en juist zelfbeeld hebt.
  2. Een positief en juist beeld hebt van anderen en je je verbonden voelt met de mensheid.
  3. Als je moedig genoeg bent om open te zijn voor ervaringen en (bijna) niet bang bent om te falen.
  4. Als je veel sociale connecties hebt op wie je kunt bouwen en die op jou bouwen.

Bij het aanmoedigen van kinderen geldt ook dat je specifiek kunt zijn over waarover je ze aanmoedigt. Een mooie tekening kan je bijvoorbeeld ook anders benoemen.

Je kan bijvoorbeeld iets zeggen als “Wat heb je mooie kleuren gebruikt.

In dit voorbeeld zie je ook dat er niet staat “Ik vind…”. Dit komt omdat je als volwassene altijd een soort “machtspositie” hebt over je kind (of het kind in de klas als je docent bent). En als je jezelf benoemt kan een kind zich druk maken over het blijven voldoen aan de “mooie kleuren”. Door jezelf niet te benoemen zal het kind zich blijven focussen op wat hij/zij goed heeft gedaan zonder zorgen.

Een compliment of aanmoediging aan een kind ziet een kind ook als een extensie van zichzelf. Die tekening hoort ook bij hem/haar. Zeggen dat iets “mooier” kan is eigenlijk zeggen dat het kind “mooier” kan zijn[4].

Let daar dus op bij het aanmoedigen van kinderen. “Ga zo door” als je bijvoorbeeld een kind wilt aanmoedigen tijdens het kleuren met mooie kleuren is dan handiger.

Een kind aanmoedigen met huiswerk of voorbereidingen voor examens is iets dat je op meerdere manieren aan kunt pakken. De verleiding kan groot zijn om voor te doen hoe een kind bepaalde zaken moet aanpakken, zoals hoe je een rekensom maakt.

Maar doe dat niet. Spreek in plaats daarvan vertrouwen in het kind uit dat hij/zij doet wat nodig is om zich goed voor te bereiden.

Als je kind iets goed heeft gedaan voor school erken dit dan en beloon je kind.

Focus je op waar je kind goed in is, de hulpmiddelen die hij/zij heeft en interesses van je kind.

Als je het huiswerk van je kind nakijkt kan je ook direct zeggen hoe goed je kind het heeft gedaan. Zelfs terwijl je ermee bezig bent. Hoe sneller je kind positieve feedback krijgt, hoe beter dit voor de prestaties en concentratie van je kind is.  Ook hier geldt dat je niet voordoet hoe je kind iets moet doen, maar je je kind complimenteert met de goede antwoorden en aanmoedigt om zo door te gaan[5].

Het verbeteren van je lichaam kan je doen met sport of is soms nodig als je aan het revalideren bent van een ingreep. Ook dan kan je soms wel wat aanmoediging gebruiken, maar hoe pak je het nu goed aan om iemand aan te moedigen met beweging?

Wat wel handig is om te weten is dat verbale aanmoediging daadwerkelijk helpt om prestaties te verbeteren tijdens het revalideren[6].

Ook mensen aanmoedigen tijdens het lopen van een marathon, of iets wat daarop lijkt, helpt de hardlopers om hun prestaties te verbeteren. Onderzoek bij hardlopers laat zien dat aanmoediging door het publiek ze het gevoel geeft om “terug te geven” door hun best te doen. Vooral persoonlijke en authentieke steun werd op prijs gesteld.

Maar sommige steun gaf ze ook het gevoel te “moeten” presteren. In dat geval kwam er een soort oordeel in de aanmoediging en dat helpt dan juist weer niet[7].

Ook op het werk kan het handig zijn om aanmoediging te krijgen en te geven. Aanmoediging op het werk helpt namelijk om de productiviteit en kwaliteit van het werk te verbeteren[8].

Nu je weet hoe je in verschillende situaties aanmoediging geeft en waar het goed voor is kan het tijd zijn om het ook echt te geven, maar misschien lees je dit wel omdat je het helemaal niet gewend bent om aanmoediging te krijgen en te geven.

Veel mensen die het lastig vinden om woorden van waardering uit te spreken vinden dit lastig omdat ze dit niet vanuit huis hebben meegekregen. Misschien ben je heel goed in het geven van kritiek, maar complimenten en aanmoediging zat er gewoon niet in en dus zit dat niet in jouw “woordenboek”[9].

In dat geval kan het handig zijn om eerst te oefenen met het geven van aanmoediging. Je kunt bijvoorbeeld een paar zinnen opschrijven in een boekje en die een aantal keer uitspreken voordat je dit ook in het echt doet bij je partner, kinderen of op je werk.

Een hypnotherapeut kan je helpen te bepalen welke aanmoediging jij wilt geven en hoe je dit kunt oefenen. Je kunt dit ook oefenen in hypnose. Je kan bijvoorbeeld met een geleide visualisatie oefenen hoe het voelt en gaat als jij aanmoediging geeft aan collega’s op het werk.

Die visualisatie kan ook als een audio-opname gebruikt worden zodat je die thuis nogmaals kunt oefenen om het zo eenvoudiger te maken om aanmoediging te geven (en te ontvangen).

Een aantal zinnetjes voor je werk kunnen zijn:

“Wat fijn hoe je dat project vormgeeft.”

“Ik waardeer de koffie die je elke keer brengt.”

“Super tekst weer op de website/mail/social media.”

Dit zijn slechts voorbeelden, afhankelijk van hetgeen waarover jij aanmoediging wilt geven kan je andere zinnetjes krijgen om mee te oefenen.

Aanmoediging geven kan de eerste stap zijn naar aanmoediging ontvangen. Maar wat doe je vervolgens als je ook echt aanmoediging terug ontvangt?

Het kan natuurlijk gebeuren dat je wel aanmoediging en complimenten krijgt, maar dat je gewoon niet gelooft dat iemand het beste met je voorheeft. Dat je denkt dat iemand dat alleen maar zegt “omdat het hoort”, terwijl die persoon het echt meent.

Dat is ontzettend jammer, want dan kun je er ook niet echt van genieten.

In dat geval is het handig te achterhalen waar dat gevoel vandaan is gekomen. Met hypnose kan je dit doen door middel van regressie. Met regressie kan je bijvoorbeeld teruggaan naar het moment waarop je voor het eerst het gevoel had dat de aanmoediging niet gemeend was.

Vervolgens ga je iets doen met dat moment in je gedachten. Zo kan je het moment vanaf een afstandje opnieuw bekijken en opnieuw interpreteren. Op die manier kan je bijvoorbeeld merken waarom je dat toen dacht en waarom die gedachte is blijven hangen terwijl hij niet van toepassing is op de situatie nu.

Soms is dat alleen al voldoende.

Maar soms is er ook meer nodig. Dan kan je ook het gesprek aangaan in gedachten met de persoon die je toen was en kan je deze mee laten groeien naar wie je nu bent. Je laat dat gevoel dan als het ware achter je.

Nu je weet hoe nuttig aanmoedigingen zijn en wat je kunt doen om aanmoediging te geven en te ontvangen kan je weer een stuk verder komen met je doelen.

Wil je meer weten over hypnose en hoe je dit kunt gebruiken voor jezelf en anderen? Kom dan eens naar de gratis online masterclass over hypnose.

Of schrijf je in voor een van onze opleidingen.

Bronnen:

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Je hebt het niet je doet het' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie via livestream ging onderwijzen.
Reactie plaatsen
optinmonster.com -->