Op deze website staat regelmatig dat een oplossing voor een probleem het herhalen van hypnotische suggesties is tijdens zelfhypnose. Afhankelijk van je overtuigingen krijg je bepaalde hypnotische suggesties. Maar hoe komt een hypnose-expert nu bij een hypnotische suggestie die past bij jouw probleem en die de potentie heeft om iets in je te raken, waardoor je de klik maakt, het slot openbreekt en jezelf bevrijdt?
In dit blog ga ik dieper in op wat nodig is voor een hypnose-expert om een suggestie mee te geven.
Eisen voordat je iemand gaat hypnotiseren
Het is belangrijk om te weten dat hypnose niet voor iedereen is weggelegd. Over het algemeen is 85% van de mensen hypnotiseerbaar.
Het is erg belangrijk om te weten dat je mensen met psychotische klachten NIET hypnotiseert. Deze mensen hebben moeite om realiteit en fantasie te onderscheiden, dit kan zeer nadelige gevolgen hebben. Deze mensen kunnen beter op een andere manier hun mentale klachten oplossen.
De omgeving waar je iemand hypnotiseert moet rustig zijn. Daarom is het belangrijk dat je telefoon helemaal stil is en niet eens trilt tijdens de hypnosesessie. Zorg ook voor stilte op de gang en buiten.
Vooral wanneer mensen geen ervaring hebben met hypnose is het belangrijk om ze uit te leggen wat ze kunnen ervaren. Veel mensen zijn bang dat ze misschien bewusteloos zijn of dingen gaan doen die ze niet willen doen. Dit is niet het geval en dat is belangrijk om aan te geven.
Voordat je iemand hypnotiseert moet je natuurlijk weten waarom de persoon gehypnotiseerd wil worden. Er zijn veel redenen voor mensen waarom men onder hypnose wil zijn, zoals stoppen met roken, afvallen, angsten overwinnen of andere problemen oplossen.
Met deze kennis bepaal je het doel.
Bepalen van het doel van de suggestie
Eerst moet je als hypnose-expert het doel bepalen waarvoor je de hypnotische suggestie nodig hebt. Om dit doel te bepalen is het belangrijk om te weten waar je cliënt heen wil.
De cliënt kan een probleem benoemen van wat hij niet wil, dan is het belangrijk om te bepalen wat hij wel wil.
Hiervoor is het belangrijk om een goed gesprek met de cliënt te voeren. Wat zijn problemen waar hij tegenaan loopt en wat zou hij anders willen zien.
In sommige gevallen is wat de cliënt wil bereiken een groot doel en is het belangrijk om gefaseerd de nieuwe mindset te bereiken. In dat geval zijn meerdere hypnotische suggesties nodig en soms zelfs meerdere hypnosesessies.
Bepalen van subdoelen
Voor het bepalen van je doel en subdoelen gebruik je eigenlijk dezelfde techniek als voor het bepalen van het doel. Alleen de termijn wanneer je welk doel wilt bereiken wordt steeds korter.
Natuurlijk kun je binnen 1 jaar de marathon willen lopen, maar volgende week kun je al een trainer hebben gevonden. Dit soort inzichten zijn van belang om het halen van doelen leuk te houden.
Vorming van het idee
Voordat je een suggestie kunt geven heb je een idee voor een suggestie. De suggestie kan in allerlei vormen worden gegeven, zoals gewoon een zinnetje, een opdracht of een visualisatie. Dit idee begint in het hoofd van de hypnose-expert.
Vervolgens moet je dit idee uiten en op zo’n manier dat je cliënt dus die klik maakt die hij nodig heeft om een blokkade te overwinnen.
Je kunt hiervoor gebruikmaken van allerlei technieken, zoals herhaling van overtuigingen.
Perceptie van de cliënt
Om jouw idee dan zo goed mogelijk over te brengen is het belangrijk om te weten met welke perceptie jouw cliënt naar de wereld kijkt. Welke overtuigingen bepalen wat hij wel en niet doet.
Om iets goed hypnotisch over te dragen naar het onderbewuste kun je gebruikmaken van alle zintuigen van je cliënt. Hypnose is niet iets wat men dagelijks doet en dus is geruststelling, zoals jouw glimlach, nodig als zijn onderbewuste op jouw suggesties begint te reageren.
Het is dan vaak de bedoeling dat je de zintuigen in het voorstellingsvermogen van je cliënt stimuleert. Hiervoor is het belangrijk om eerst een gesprek met je cliënt te hebben over bijvoorbeeld belangrijke symbolen, zoals de favoriete kleur of welke kleuren iets positiefs of negatiefs voor jouw cliënt betekenen.
Daarnaast kun je het hebben over speciale gebeurtenissen en locaties in het leven van je cliënt. Een plaats waar hij helemaal tot rust komt, een moment waarop hij zich helemaal perfect en in de flow voelde.
Deze informatie kun je gebruiken voor het stimuleren van de zintuigen. Niet alleen in letterlijke zin, maar ook het gevoel van de zintuigen in herinneringen om dit gevoel weer naar boven te brengen. Dit kan bijvoorbeeld erg handig zijn bij lichamelijke klachten en het overwinnen van angsten.
Je hebt dus het idee. Je verpakt een boodschap A, maar je cliënt begrijpt het als B. Het is net als met het doorgeven van een boodschap die via-via wordt doorgegeven aan andere mensen. Uiteindelijk is de laatste boodschap compleet verschillend ten opzichte van de eerste boodschap.
De reactie van de cliënt geeft je de feedback om te bepalen hoe het idee is overgekomen en of je de manier van communiceren moet veranderen.
Hypnose induceren
Nu je weet wat je gaat doen en welke ideeën je hebt en hoe je kunt controleren of ze werken is het tijd om hypnose te induceren. Dit begint meestal met een ontspanningsoefening en je helpt ze met hun ademhaling en het loslaten van spanningen en openstaan voor jouw ideeën en suggesties.
Wanneer je cliënt in hypnose is, is het tijd om je ideeën toe te passen en om bij te sturen wanneer dit nodig is.
Methodisch experimenteren
Bij het eerste gesprek heb je een goede basis van kennis om je ideeën mee vorm te geven om zoveel mogelijk aansluiting te vinden bij de perceptie van je cliënt, maar als dat genoeg was kon iedereen wel een ander hypnotiseren, zelfs zonder training.
Door goed te letten op de reactie van je cliënt kun je dus bijsturen.
Een goede manier om te controleren hoe de hypnose gaat is door arm-levitatie. Hiermee kun je in eerste instantie testen of iemand in hypnose is en goed reageert op je suggesties.
Deze levitatie kun je dus gebruiken wanneer je een nieuw idee of een nieuw doel wilt behalen om te zien of jouw idee werkt.
Ook de stijl van hypnose die je gebruikt kun je aanpassen per cliënt, de ene persoon reageert nu eenmaal beter op visualisaties dan de andere persoon of juist op suggesties.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat je cliënt onderbewust reageert op wat je suggereert. Dit wordt dan automatisch overgenomen.
Hypnose eindigen
Wanneer je merkt dat je doel geslaagd is, of in ieder geval zover het kan tijdens die sessie, is het tijd om je cliënt weer uit de hypnose te halen. Op zich blijven mensen nooit altijd in hypnose, maar een goede afsluiting is prettiger voor je cliënt.
Er zijn allerlei technieken om mensen uit hypnose te halen. Ikzelf vind het prettig om in mijn handen te klappen als duidelijk teken dat de hypnose voorbij is.
Je kunt dit ook met een geleide visualisatie doen of op andere manieren.
Iemand hypnotiseren heeft dus eigenlijk 4 fases, namelijk:
Fase 1: Het gesprek waarin je achterhaalt welk probleem opgelost moet worden en welke symbolen en informatie van de cliënt je hiervoor kunt gebruiken.
Fase 2: Het induceren van hypnose
Fase 3: Hierin doe je het werk voor het oplossen van het probleem en moet je jouw ideeën overbrengen aan de cliënt.
Fase 4: Het eindigen van de hypnose.
In de derde fase ben je dus vooral bezig met het veranderen van het onderbewuste van je cliënt. Je idee moet daar vertaald worden naar iets waar de cliënt wat mee kan en wat hij begrijpt zoals jij dat bedoelt.
Wil je meer weten over hypnose en hoe je hier andere mensen mee kunt helpen? Kom dan naar de hypnose playshop of schrijf je in bij een van onze opleidingen.
Pin ook deze infographic als handig geheugensteuntje: